Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-08-13/14 NSU/Wankelmeet i Danmark
1 besök senaste veckan (2323 totalt)
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925


Trådstartare
Vet inte hur många som är intresserade men jag måste få visa lite bilder från helgen i Helsingör.

Träffen är igentligen en NSU träff men alla wankelbilar är också inbjudna. Den hålls varje år i något av de nordiska länderna och i år var det Danmarks tur.


En del (inte alla) bilarna sammlade utanför Tekniskt Museum i Helsingör. (värt ett besök förresten!)


En av tre wankelspiderbilar som fanns på plats! Enskivig liten wankel längst bak.


Gammalt och nyare. Tre NSU och en Mazda.


Liten NSU med rejsiga drag. Lät gott gjorde den med!


Det är så roligt att se dessa gamla bilar pluttra runt, men visst är dom snygga när dom står still med? Wankelpider till vänster och Ro80 till höger.


En Ro80 med annorlunda färgval!

Givetvis fanns där Rx7 och Rx8 med.... alla bilder (85st) finns på www.swedishrotary.com

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag kan ju här lite lämpligt sticka in frågan till er om vad Ro i Ro80 står för, samt vad K i K70 står för...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13183

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nisse Classon skrev:
Jag kan ju här lite lämpligt sticka in frågan till er om vad Ro i Ro80 står för, samt vad K i K70 står för...

Ja se dessa kencernfanatiker...
Är det så enkelt att det står för Rotation respektive Kolv(b).

_________________

Rice and shine
Citera
Henkan
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 49



Nisse Classon skrev:
Jag kan ju här lite lämpligt sticka in frågan till er om vad Ro i Ro80 står för, samt vad K i K70 står för...


Jag har ju egentligen ingen aning, men när det gäller Ro80 skulle jag gissa på att det står för Rotary som i "Rotary Engine" (d.v.s. Wankelmotor)...? [/b]

_________________
Henrik Andersson
Peugeot 405 GRI -88
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Jag kan ju här lite lämpligt sticka in frågan till er om vad Ro i Ro80 står för, samt vad K i K70 står för...


Kommer inte ihåg men det är nog nästan så som du säger....
För övrigt så var K70 utvecklad av NSU innan Audi/VW kom in i bilden, dvs den skulle haft riktig motor den med. Så nu vet ni vem som fixade den designen!

Byggdes även ett antal bilar med Audi emblem och wankelmotor.. men det behöver vi inte gå in på här kanske...

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



magnusrx7 skrev:
Nisse Classon skrev:
Jag kan ju här lite lämpligt sticka in frågan till er om vad Ro i Ro80 står för, samt vad K i K70 står för...


Kommer inte ihåg men det är nog nästan så som du säger....
För övrigt så var K70 utvecklad av NSU innan Audi/VW kom in i bilden, dvs den skulle haft riktig motor den med. Så nu vet ni vem som fixade den designen!

Byggdes även ett antal bilar med Audi emblem och wankelmotor.. men det behöver vi inte gå in på här kanske...

// magnus


Ro står som sagt für Rotation und K står für Kolb.

NSU K70 var tänkt att ha den motorn som sedan kom i VW K70. Alltså en kolvmotor, motorn är ingen VW-motor utan en NSU dylik.

Ursäkta att jag drog iväg er lite ut på halv-OT marker!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Eftersnack
2005-08-13/14 NSU/Wankelmeet i Danmark
1 besök senaste veckan (2323 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande