Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-08-04 - 2005-08-07 Et lite norsk eventyr
3066 besök totalt
Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
Hej, jag vet inte om denna historien passar här, men den handlar iallafall om et par Porsche-körande kompisar och en massa fina vägar som är närmare än man tror.

om du, precis som jag, får svåra ryckningar i gasfoten när du hör namn som Futa, Gross Glockner, Stelvio och Pikes Peak bör du fortsätta läsa. Det finns ett närmare alternativ; Norge! Man kan komunicera hjälpligt med lokalbefolkningen och det är inte mer än 60 - 70 mil bort.

Utgångspunkten för resan var familjens stuga som ligger i Etnedal, en bit väst för Lillehammer. Målet för resan var att komma tillbaka till stugan med hela bilar:)


om någon undrar vad den stora prylen bak på en 911 är till för så är detta svaret.


Vägen över mot Lillehammer var en riktigt trevlig grusväg!


Lätt uppvärmning längs vägen upp genom Espedalen, som går paralellt med Gudbrandsdalen där Lillehammer ligger.


Nu börjar det likna något! Detta är precis innan Trollveggen. Den fick tyvärr inte plats på bild.


Här är ett av delmålen, Trollstigen, sett från nedsidan.


och såhär ser Trollstigen ut från andra sidan.


Lite längre bort på samma vägen ligger Geiranger. Här sett från en del av vägen som kallas Örneveien. Vi ska upp på fjället i bakgrunden.


Här är vi på andra sidan Geiranger. Örneveien syns som ett spagettisnöre som hänger på fjällväggen på andra sidan fjorden.


En bit av vägen sett från en fjälltopp som heter Dalsnibba.


Dalsnibba ligger på 1500 m.o.h. Att köra upp dit var rätt spännande.


För inte att tala om att ta sig ned igen:)


Inget för en som en som drömmer mardrömmar bara han hör orden grusväg och sportbil i samma mening, men rätt rolig för en som drömmer om att köra upp på Pikes Peak.


En bit typisk norsk fjällväg. Smal, guppig och med rätt häftig bakgrund.


Gamle strynefjellsvei är dels smal grusväg där man inte vill möta en moped ens,


och dels asfaltväg. Fast möta en moped vill man nog fortfarande inte.


Gaular är också värt ett besök. Här är toppen,


mitten,


och botten.


Folk har lite olika uppfattning om vad som behövs för att ta sig fram på vägarna. Här på parkeringen vid Turtagrö som är ett kännt utgångspunkt för fjällvandring vid Sognefjell.

För mig började resan i Stockholm och slutade i Stockhom fyra dagar och 250 mil senare. Ideen var att lura med sig lite löst folk och visa att man inte måste åka till Italien för att hitta branta, smala och kurviga vägar. Dom enda som trodde på mig var ett par kompisar från Norge som redan kört de flesta av vägarna.

_________________
Peter Bull
Why waste time learning when ignorance is instantaneous?
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365




Fantastico!!!
Hur är det med andra bilister samt farbror blå på dessa vägar?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
om norsk polis är så rabiat som massmedia framställer dom vet jag inte, men bötessatserna i Norge kan man räkna i hela månadslöner så man bör kanske välja sin fortkörning med en viss försiktighet. Vi hade inga incidenter med polisen. Jag tror inte jag så polisen mer än en gång på hela resan.

Detta var efter den norska industrisemestern så det var inte så farligt mycket bilar.

_________________
Peter Bull
Why waste time learning when ignorance is instantaneous?
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Peter Bull skrev:
om norsk polis är så rabiat som massmedia framställer dom vet jag inte, men bötessatserna i Norge kan man räkna i hela månadslöner så man bör kanske välja sin fortkörning med en viss försiktighet. Vi hade inga incidenter med polisen. Jag tror inte jag så polisen mer än en gång på hela resan.

Detta var efter den norska industrisemestern så det var inte så farligt mycket bilar.

Låter kanon
nästa semester blir det en helg serpentiner thumbs up

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Gud vad vacket mitt hemland är, tack för bilderna. Det är dags att jag tar mig en tur.
100% Norsk

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



"Målet för resan var att komma tillbaka till stugan med hela bilar:)"

Hej Peter!

Känner igen det där målet thumbs up

Visar på ett säkerhetstänkande samtidigt som ambitionsnivån på körningen inte är långt ifrån max

Fina bilder, låter och ser ut som en kanon tur, vi ses!

/David

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Visst är det en underbar resa att åka över Trollstigen & Geiranger, gjorde resan den 29 till 31 juli i år.

Hade turen att Queen Mary 2 låg i Geiranger.

Men jag gjorde en avstickare ner till Stryn, för vägen ner dit är så underbar vacker, åkte gamla Strynvägen tillbaka, jag håller med den var verkligen smal.


Här är några av korten jag tog.

http://albums.photo.epson.com/j/AlbumIndex?u=4113608&a=31846484&am . . . .

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Kul resa! thumbs up

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
911 RSR
Smögen
Här sen Feb 2005
Inlägg: 53



En annan bra väg ligger mellan Aurland och Leirdal,vill man åka tillbaka(beror på var man startade)så tar man en av europas längsta tunnel tillbaks.
Glöm inte att se upp för fåren!(de har inget trafikvett alls)

_________________
Robert Hansson
Citera
Eftersnack
2005-08-04 - 2005-08-07 Et lite norsk eventyr
3066 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande