Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 80, 81, 82   >>
50 besök idag (553330 totalt)
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355


Trådstartare
Så här blev det med bältena.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355


Trådstartare
Hur har ni gjort för att få det någorlunda tätt när ni monterat polykarbonatrutor? Vi provade lite med en fönsterlist men den skuule göra att plasten bågnade mellan skruvarna, butyltejp kanske samma sak, vi provade med eltejp men det var för tunt, nu ska vi göra ett test med limmad vulktejp.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355


Trådstartare
Idag har vi också skränkt bakaxeln, 2,5 grader.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2542



för att komplettera: 2.5 grader negativ camber. toe är inte rörd (ännu). någon som har erfarenheter vad som passar på alfa 116 serien för en renodlad (ej rostigt banbil ?

Vi fick förresten våra beggade 15" compomotive TH fälgar idag, vita och med helt rätt stuk :-)

ev. blir det blästring + lack ifall vi hittar någon som gör det för rätt betalning = min tacksamhet :-)




/benny[/url]

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2542



-

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Men de är ju perfekta... Varför blästra och lacka?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159



i småland hade jag fixat det åt er för ett par hundra

...välkommen till problemet med att bo 100mil från allt.

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2542



"ett par hundra" - för dyrt ...

Många i mina bekanskapskrets är skyldiga mig tjänster ;-) det löser sig nog.

Dessutom menade jag inte allvar med bläster/lack, jag skrev det bara för att bilpartnern Rikard(nzorikko) skulle bli glad. Fick han bestämma alena skulle vi ha 20" kromade med spinners på bilen ;-)


Fälgarnas navhål är dessutom för stora, dom kommer ha en date med en svarv först innan vi kan montera dom.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1542



Benny Steen skrev:
Fälgarnas navhål är dessutom för stora, dom kommer ha en date med en svarv först innan vi kan montera dom.
Hmm, det bör vara lite svårt att få navhålet mindre genom att sätta fälgen i en svarv.
Det enda resultat jag kan tänka mig av en sån operation är att hålet blir ännu större...

/Mats Messerschmidt...

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2542



jag menade ju tvärtom, skulle bara kolla ifall någon läser tråden mer än jag och rikard ;-)

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355


Trådstartare
Jag hade för mig att jag fick svaret att navhålet skulle vara 65 mm och att vi skulle behöva navhålsringar men det är 54.1 och alltså 4,5 mm för litet, så tyvärr blir det svarven.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355


Trådstartare
Compomotivefälgarna är i mitt tycke helrätt för att vara till en isbil. Efter en snabbtvätt ser de ganska okej ut. Å andra sidan måste centrumet svarvas så då kanske vi ska blästra dem och lacka om dem och då vore silver ett alternativ eller kanske svarta. Å andra sidan skulle det ju vara budget, hmmmm.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Mycket snygga fälgar! thumbs up Jag har likadana på vinteråket 360 GLE -88, dock 14"

En bild

Vart köpte du dina? Jag hittade mina av en slump på blocket.
Lycka till!

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355


Trådstartare
Widell skrev:
Mycket snygga fälgar! thumbs up Jag har likadana på vinteråket 360 GLE -88, dock 14"

En bild

Vart köpte du dina? Jag hittade mina av en slump på blocket.
Lycka till!


I en annons här på rejsa.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355


Trådstartare
Nu närmar sig julen och några lediga dagar, det hade varit kanon om bilen varit körbar men så är inte fallet ännu. Igår var det den bakre växellådsbussningen som inte ville släppa grepet om det den hållit fast vid i 17 år.




_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355


Trådstartare
Jag som har mindre tålamod föreslog att vi skulle låta den gamla bussningen sitta och kanske byta den sen. Benny är ihärdigare så på tisdag gör vi ett nytt försök.
om vi skulle försöka värma för få lös den riskerar vi att nåt tar eld och iofs så har förslaget att elda upp bussningar ju varit uppe men det gör ju inte att stålbussingen brinner upp och det är den som sitter runt den genomgående bulten. Andra förslag mottages.

DeDionen har fått en omgång med färg den också och det var faktiskt inte jag som höll i penseln.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



Alla gånger jag bytt dionbussning så har jag varit tvungen att såga ner växellådan. Det går snabbt att såga av skruven på bägge sidor av bussningen, så "dimper" växellådan ner. Om det nu var det problemet ni hade?

blir det fortfarande en isräser, eller satsar ni på torrsäsongen istället?

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



Alla gånger jag bytt dionbussning så har jag varit tvungen att såga ner växellådan. Det går snabbt att såga av skruven på bägge sidor av bussningen, så "dimper" växellådan ner. Om det nu var det problemet ni hade?

blir det fortfarande en isräser, eller satsar ni på torrsäsongen istället?

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Växellådsbussningen brukar man plocka med tigersåg...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355


Trådstartare
Vi tunnade ur lite och sparar bytet av bakre växellådsbussningen till en annan gång. Den såg inte helslut ut. Vi känner att det skulle vara kul att börja köra med bilen också. Det har ju varit minusgrader i princip i 3 veckor i sträck nu så isarna borde börja vara farbara.

Annars om vi skulle göra "allt" så kommer vi inte hinna köra nåt medans det är issäsong.
Å andra sidan så skulle den ju vara helt genomgången till barmarkssäsongen.

Så här blev växellådsbalken med förstärkta växellådsfästen.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



oj, cool förstärkning! Klassar nästan in som stum montering? Iaf lär inte vx-lådan lyfta sig så mycket i framkant längre. thumbs up

Jag funderade på hur det funkar med Powerflex-bussning för främre dedionfästet, blir det inte problem för dedionen att röra sig i alla ledder då? Upp/ner-fjädring + när hjulen fjädrar in var för sig? Jag tänkte nästan behålla orginalgummit där pga av detta?

Mvh
Mangus, som läser och samlar tips.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 80, 81, 82   >>
50 besök idag (553330 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande