Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Licenser? | 1, 2 >> 23 besök senaste veckan (6894 totalt) |
Har börjat fundera allvarligt på detta med racing.
Hade varit väldigt kul att få köra i någon serie eller liknande. Om inte annat så lär det vara nyttigt att ta en/några licens/er. Men eftersom att jag är total novis på området så ber jag er att bena ut de olika begreppen osv. Behöver helt enkelt en översikt. Tacksam för svar. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||
Finns massa tillfällen att ta licens och det är inte komplicerat alls. Lära sig lite vad flaggor betyder o så (OBS, plugga isf inte flagginfon under arkivet för det gäller banträffar!!!)
Fredrik SLC håller varje år licenskurser. På Sviestad har man en hel drös tillfällen vet jag och säkert även på Gelleråsen o andra banor. _om_ du kör BMW så är licens ett krav för att få köra på BMW Sport Clubs träffar o därför fixar man några tillfällen varje vår. _________________ Magnus Thomé |
||
Najee... det finns väl Rally, Folkrace o massa andra såna... För bana _tror_ jag att det är två, en för "vanliga bilar" och en formelbilslicens separat (open wheel) men om jag har fel blir jag nog rättad snart av nån
_________________ Magnus Thomé |
||
En liten bunt hundringar tror jag? Plus årsavgiften för licensen som ligger nånstans mellan 200-300 tror jag. Räkningen för nästa år kommer väl snart
Några timmars teori o lite lite lite banköra med egen bil är en variant som jag sett i BMW Sport Clubs regi på Sviestad. _________________ Magnus Thomé |
||
Då råkar inte veta hur många hundringar? Men det finns alternativ då man kör men utbildninges egen bil? _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||
Göteborgs SVK brukar varje år köra en kurs. Jag gick den på A-torp, men numera är de oftast på K-kulle har jag sett. Väldigt bra enl. mig. Mycket körning och undervisning i spårval och annat nyttigt.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Jag betalade 1300-1500 spänn för licenskursen, då körde jag med egen bil (funkar med vilken bil som helst, ej disel). Måste vara medlem i en klubb för att få ut licensen.
Det är en fördel att gå en formelbilskurs. Då får man Debutlicens för: Historisk Racing, Racing, Historisk Formel, Formel + kanske nåt annat med. Vid kurs med vanlig bil får man bara Racing och Historisk Racing. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Klart ni ska slå på stort! Gå in på http://www.bohlinracing.nu boka för formel3 licens så har ni rubbet! 7500 kr är väl använda pengar.
|
||
Dom kurserna som vi anordnade kostade i år 500:- för Racing Debutant licens och något liknande nästa år. Våra kurser i samband med test och sponsorshelger är öppna för alla. Vi brukar annonsera med några veckors notis på www.slc.se när dom är.
|
||
Men för denna licens skall jag alltså vara medlem i en motorklubb? Vart kommer man i kontakt med en sådan? *Ni fattar att jag är novis på detta va* _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||
Det skall vara en SBF ansluten klubb om jag inte har helt fel. Kolla http://www.sbf.se/ och se om du hittar något som passar antingen nära dig eller en bilmärkesklubb som passar din bil (ex. BMW Sport Club) . Själv siktar jag in mig på C-licens till våren och kommer kosta runt tusingen, detta med HMS på Knutstorp.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Debutanlicens, C-licens etc etc etc , Jag känner mig alldeles :woot: Kan nånn förklara vad som är vad och hur det hänger ihop? mvh, pär _________________ Pär Hylander |
||
Jo såhär var det. För något år sen befann jag mig i samma sits som ni."Vill köra så mycke bana som möjligt med min gatbil och eventuellt tävla i framtiden". Då ringde jag Hyllinge MS och frågade. Då var C-licens den lägsta klassen för banracing som passade mig. Man får med den (och ibland med rätt bil=bur/vagnsbok osv.) delta i testkörningar och vissa tävlingar. Om man sen vill köra mot de tuffa grabbarna får man uppgradera sig till B eller A-licens. Men som jag har fattat det så funkar C-licens på "märkesklubb"-arrangemang med licens krav. Man kan oxå teckna engångslicens, men den gäller bara en dag och en gång per år.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Jag skickade pappa på licenskurs på sviestad i höstas och den kostade 700kr + medlemskap i sbf ansluten klubb 200-300kr/år och sedan ca 300kr/år för att lösa ut licensen.
När du tar en racinglicens så får du först debutantlicens som sedan byts ut mot en nationell licens efter ett antal genomförda tävlingar (kommer ej ihåg hur många tävlingar som skall genomföras, 2st?) _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Tror att det som tidigare hette C-licens är ersatt av Debutant-licens dvs den licens alla nylicensierade (svårt ord det där) får. Efter ett visst antal tävlingar (tror att det är 3 st) kan man uppgradera sin licens (och nu tror jag igen) till nåt som eventuellt heter Nationell licens. Den är dock ett par hundringar dyrare och fyller så vitt jag vet inget syfte på Club racing nivå.........
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Allmänt banåkaforum Licenser? | 1, 2 >> 23 besök senaste veckan (6894 totalt) |