Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86
1, 2, 3   >>
22 besök senaste veckan (10488 totalt)
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Tänkte slänga upp min projektbil, som jag tänkte ta på banträffar till sommaren.

Lite bakgrundsinfo:
Sommaren 2005 åkte jag med min kusin till Gelleråsen, vilket var en ovanligt kort åktur, då jag själv bor i Karlskoga . Hade inte förväntat mig något speciellt, utan hoppades på att i bästa fall få åka med en sväng i hans Evo VI:a något varv... Och det fick jag! Nöjd som tusan åkte man med, tog lite tid.. Och Undan gick det!! Sen vet i tusan hur han lyckades, men jag fick ta med mig min, då en BMW Z3, ut på banan *en våt dröm gick i uppfyllelse!*.. Kollade snabbt in på BMW's hemsida för att kunna åka mer bana, men Cabar var inte så välkommna..

Sålde snabbt den bilen, och köpte in en Porsche 944 Turbo -86:a.


Bilen är helt i orginal, 220 HK / 330 NM.
Jag har kastat ut baksätet i bilen för att ge plats åt hel, eller halvbur. Ny stol, 4p-bälte och ratt är inhandlat
men ej installerat. Kommer antagligen att låta bli drivlinan under 2006, och se hur långt jag tycker
det räcker.

Denna står just nu på pallbockar, och har blivit lika mycket ett bilprojekt för mig (som aldrig skruvat bil förut) som ett testobjekt för att tillverka egna solida bussningar mm till mycket låga priser.

Sen har man ju långa listan med ratt+rattnav, stolar, bälten, halvbur ect.. ect.

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Vintern håller oss i ett järngrepp här uppe i värmland. Tog ledigt från jobbet en dag, för att montera ner framvagnen. Tur som en afgan i BoraBora blev det ju naturligtivs -10 grader.. Och med ett garage som liknar en spjälsäng med tak så blev det svårmekat.

Bet ihop och fick loss främre kränghämmaren, och några sköldar för bomskylning (varför jag nu tänkte på kylning mitt i vintern!). Renoverade upp dessa, och ska ta mått för Aluminiumbussningar.




_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Dödade lite tid på jobbet, och körde fram dessa bussningar:





Enligt vårat icke fullständiga lager, så är materialet "Acetal svart".. Hård plast, som var ganska så fet vid bearbetning.. vilket väll borde smörja och minimera risken för gnissel.. någon som vet om materialet verkligen heter 'Acetal svart'? (misstänker det finns en uppsjö av 'Acetal' material?)

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Delrin är väl det mest kända varunamnet på Acetal (POM)

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Å tusan! Det hade inte jag en aning om! thumbs up
Borde väll funka även som bussningsmaterial för bärarmen gissar jag, om man pressar i en innerbussning i lagermatal.. Då kan man ju 'ställa' hårdheten genom att göra tunnare resp. tjockare lager med Delrin (och sen anpassa den inpressade metalbussningen, naturligtvis). Typ såhär:



Där det blåa är Delrin, och svart/gråa är lagermetall. Borde nog funka det, väll?

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Jon80 skrev:

Borde nog funka det, väll?


Helt rätt... thumbs up

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Spirou944t skrev:
Jon80 skrev:

Borde nog funka det, väll?


Helt rätt... thumbs up



Tycker jag att det borde (utan att lämna garanti på det) Men varför skall det vara lagermetall (jag tänker på oljebrons eller brons när någon säger lagermetall)??? Borde funka med ett stålrör med skaplig passning. Jag hittade lite acetalplast hos en kund för några år sen (jag jobbar som industri-fnask), tror att det hette Hostaform eller nåt sånt och det fanns i olika hårdheter.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



FSN skrev:
Borde funka med ett stålrör med skaplig passning.


Exakt, det var principen som jag mena är rätt!
Delen närmast skruven kan vara av vanligt stål.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Tack för feedbacken grabbar..
Har nu renoverat min ena bärarm (andra på G)



och tillverkat nya främre bussningar till bärarmen. Körde på ovan nämnda teori, med metallkärna och Delrin runt om. thumbs up



Blev ruskigt nöjd, då de gamla bussningarna var relativt mjuka.. Nästa steg är att göra om bakre bussningen också. Flexar en hel del i bilens längdriktning, vilket väll borde ge upphov till förlorad 'kontakt' med vägen, och känsla i ratten? Borde även göra att framvagnen tenderar att gå "Toe-out" vid hård broms, eller?

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Går nästan inte en dag utan att man är på och tafsar på bilen.. Och värre blir det. Speciellt en dag som denna, när solen stiger över värmland, och termometern visar 12grader varmt (i solen)..

Renoveringen av fjäderbenet (första) börjar bli klar, väntar på leverans av skydd för kolven, och nytt genomslagsgummi.



(dålig bildkvalite.. tog kortet med mobilkamera)

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349



Najs bygge ....

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Säg till om du tänker sälja bussningar till bilen
antar att de passar på 924:an oxå?

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
osäker på hur 924:ans bärarmar ser ut.. Mina är i aluminium, tror det är lite olika (Utzon.se har billiga till 924an annars

Tänkte bjuda på lite fler bilder av framvagnen som nu börjar bli klar..

Men först en mekarbild


Andra sidan är kvar, högersidan såg ut såhär.. men det var före bläster och renoveringskit åkte på, och stora plånboken ut


och när allt var klart, blev detta resultatet.


Egentillverkade bussningar på länkarmen sitter på, och verkar fungera som de ska. Återkommer med
mer detaljerade bilder.. lyckades ju naturligtvis glömma ta ett foto lite snett underifrån så man kan se det egenhändigt byggda 'Casterblocket?' i aluminium, delrin, och stål.

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Tänkte iallfall bjuda på en bild av Casterblocket, återstår att se om det fungerar.. Det är monterat på bilen iallfall.



Stora ljusgrå blocket är i T6-Flygplansaluminium.. det svarta är Delrin hyllsa, och Den andra hylsan är i vanligt stål (2172). Lyckades passa dit blocket på bilen, och prov 'böjde' bärarmen med hjälp av domkraften.. Återstår att se om det fungerar på 'riktigt' också.

Väntar på bromsoken som är på seriös renovering
Hoppas kunna riva ner delarna från växelspaken och bakåt snart, då min växelspak är lite väl slapp

Inväntar även stol, ratt och bälte från rallyimport.se.. Så än så länge får man 'torr åka' hemma i källaren med både handskar och hjälm (hoppas ingen har sett vad man håller på med )

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



och här händer mycket
Har du sålt bilen eller jobbar du på huset

_________________

--VVTS--
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Maciek Matwiejczuk skrev:
och här händer mycket
Har du sålt bilen eller jobbar du på huset


Maciek!

Stör inte Jon Han har viktiga jobb som väntar och vill inte bli störd


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Sorry boys, varit extremt seg att updatera här :S. Stol, bälte och ratt satt i bilen i redan vid första träffen

Nu sitter nya bakdämpare på, vilket gjorde extrem skillnad då de gamla var helkass. Under julledigheten kommer bakvagnen att rivas, för att tillverka bussningar dit, samt modifiera höjden på bilskrället. Rikards bil står parkerad i mitt kallgarage och fryser, för att uppgraderas med nya bakvagnsbussningar även den

Mvh Jon

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Här kommer lite uppdaterade bilder:




Nyrenoverade bromsok, den dyra bromsoksfärgen blev orange efter andra banträffen :S


Uppdaterad arbetsplats. Efter att sambon provsuttit, fick stolsmonteringen ändras från att vara bultad direkt i golvet, till att sättas på ett glidbart stolsunderrede. Orginalstolen fick med andra ord slaktas


5-tum är stort.. fick jag se när varvräknaren + shiftlight kom. Varvräknaren styr växlingslampan.


Misstänker några har en del att invända angående monteringen av bältet?


Fick fart på svarven, och gjorde mig en helt ny spak med kortare slaglängd.

Var väl ungefär bilens uppgraderingar i bildformat, vad som inte fotats var när toppen revs, och ny topplockspackning monterades.

Mvh Jon

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Rikard Svensson skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
och här händer mycket
Har du sålt bilen eller jobbar du på huset


Maciek!

Stör inte Jon Han har viktiga jobb som väntar och vill inte bli störd


Rikard


Jag kan tänka mig vad det är

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Jon80 skrev:

Uppdaterad arbetsplats. Efter att sambon provsuttit, fick stolsmonteringen ändras från att vara bultad direkt i golvet, till att sättas på ett glidbart stolsunderrede.


oj oj oj nu får man passa sig så att man inte blir omkörd av en tjej på banan

Har du fått Theres att fastna i träsket med

I så fall GRATTIS

_________________

--VVTS--
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Jon80 skrev:

Uppdaterad arbetsplats. Efter att sambon provsuttit, fick stolsmonteringen ändras från att vara bultad direkt i golvet, till att sättas på ett glidbart stolsunderrede.


oj oj oj nu får man passa sig så att man inte blir omkörd av en tjej på banan

Har du fått Theres att fastna i träsket med

I så fall GRATTIS


Nä, ingen risk. Det gick över . Efter allt slit med att få stolen på underredet, provkörde hon en gång och avkunnade domen: "Vilken gammal skitbil"

Kanske tur det, nu får jag ju ha bilen för mig själv

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86
1, 2, 3   >>
22 besök senaste veckan (10488 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande