Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 | 1, 2, 3 >> 22 besök senaste veckan (10488 totalt) |
Tänkte slänga upp min projektbil, som jag tänkte ta på banträffar till sommaren.
Lite bakgrundsinfo: Sommaren 2005 åkte jag med min kusin till Gelleråsen, vilket var en ovanligt kort åktur, då jag själv bor i Karlskoga . Hade inte förväntat mig något speciellt, utan hoppades på att i bästa fall få åka med en sväng i hans Evo VI:a något varv... Och det fick jag! Nöjd som tusan åkte man med, tog lite tid.. Och Undan gick det!! Sen vet i tusan hur han lyckades, men jag fick ta med mig min, då en BMW Z3, ut på banan *en våt dröm gick i uppfyllelse!*.. Kollade snabbt in på BMW's hemsida för att kunna åka mer bana, men Cabar var inte så välkommna.. Sålde snabbt den bilen, och köpte in en Porsche 944 Turbo -86:a. Bilen är helt i orginal, 220 HK / 330 NM. Jag har kastat ut baksätet i bilen för att ge plats åt hel, eller halvbur. Ny stol, 4p-bälte och ratt är inhandlat men ej installerat. Kommer antagligen att låta bli drivlinan under 2006, och se hur långt jag tycker det räcker. Denna står just nu på pallbockar, och har blivit lika mycket ett bilprojekt för mig (som aldrig skruvat bil förut) som ett testobjekt för att tillverka egna solida bussningar mm till mycket låga priser. Sen har man ju långa listan med ratt+rattnav, stolar, bälten, halvbur ect.. ect. |
||||
Vintern håller oss i ett järngrepp här uppe i värmland. Tog ledigt från jobbet en dag, för att montera ner framvagnen. Tur som en afgan i BoraBora blev det ju naturligtivs -10 grader.. Och med ett garage som liknar en spjälsäng med tak så blev det svårmekat.
Bet ihop och fick loss främre kränghämmaren, och några sköldar för bomskylning (varför jag nu tänkte på kylning mitt i vintern!). Renoverade upp dessa, och ska ta mått för Aluminiumbussningar. |
||||
Dödade lite tid på jobbet, och körde fram dessa bussningar:
Enligt vårat icke fullständiga lager, så är materialet "Acetal svart".. Hård plast, som var ganska så fet vid bearbetning.. vilket väll borde smörja och minimera risken för gnissel.. någon som vet om materialet verkligen heter 'Acetal svart'? (misstänker det finns en uppsjö av 'Acetal' material?) |
||||
Å tusan! Det hade inte jag en aning om!
Borde väll funka även som bussningsmaterial för bärarmen gissar jag, om man pressar i en innerbussning i lagermatal.. Då kan man ju 'ställa' hårdheten genom att göra tunnare resp. tjockare lager med Delrin (och sen anpassa den inpressade metalbussningen, naturligtvis). Typ såhär: Där det blåa är Delrin, och svart/gråa är lagermetall. Borde nog funka det, väll? |
||||
Tycker jag att det borde (utan att lämna garanti på det) Men varför skall det vara lagermetall (jag tänker på oljebrons eller brons när någon säger lagermetall)??? Borde funka med ett stålrör med skaplig passning. Jag hittade lite acetalplast hos en kund för några år sen (jag jobbar som industri-fnask), tror att det hette Hostaform eller nåt sånt och det fanns i olika hårdheter. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Exakt, det var principen som jag mena är rätt! Delen närmast skruven kan vara av vanligt stål. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Tack för feedbacken grabbar..
Har nu renoverat min ena bärarm (andra på G) och tillverkat nya främre bussningar till bärarmen. Körde på ovan nämnda teori, med metallkärna och Delrin runt om. Blev ruskigt nöjd, då de gamla bussningarna var relativt mjuka.. Nästa steg är att göra om bakre bussningen också. Flexar en hel del i bilens längdriktning, vilket väll borde ge upphov till förlorad 'kontakt' med vägen, och känsla i ratten? Borde även göra att framvagnen tenderar att gå "Toe-out" vid hård broms, eller? |
||||
Går nästan inte en dag utan att man är på och tafsar på bilen.. Och värre blir det. Speciellt en dag som denna, när solen stiger över värmland, och termometern visar 12grader varmt (i solen)..
Renoveringen av fjäderbenet (första) börjar bli klar, väntar på leverans av skydd för kolven, och nytt genomslagsgummi. (dålig bildkvalite.. tog kortet med mobilkamera) |
||||
_________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||
osäker på hur 924:ans bärarmar ser ut.. Mina är i aluminium, tror det är lite olika (Utzon.se har billiga till 924an annars
Tänkte bjuda på lite fler bilder av framvagnen som nu börjar bli klar.. Men först en mekarbild Andra sidan är kvar, högersidan såg ut såhär.. men det var före bläster och renoveringskit åkte på, och stora plånboken ut och när allt var klart, blev detta resultatet. Egentillverkade bussningar på länkarmen sitter på, och verkar fungera som de ska. Återkommer med mer detaljerade bilder.. lyckades ju naturligtvis glömma ta ett foto lite snett underifrån så man kan se det egenhändigt byggda 'Casterblocket?' i aluminium, delrin, och stål. |
||||
Tänkte iallfall bjuda på en bild av Casterblocket, återstår att se om det fungerar.. Det är monterat på bilen iallfall.
Stora ljusgrå blocket är i T6-Flygplansaluminium.. det svarta är Delrin hyllsa, och Den andra hylsan är i vanligt stål (2172). Lyckades passa dit blocket på bilen, och prov 'böjde' bärarmen med hjälp av domkraften.. Återstår att se om det fungerar på 'riktigt' också. Väntar på bromsoken som är på seriös renovering Hoppas kunna riva ner delarna från växelspaken och bakåt snart, då min växelspak är lite väl slapp Inväntar även stol, ratt och bälte från rallyimport.se.. Så än så länge får man 'torr åka' hemma i källaren med både handskar och hjälm (hoppas ingen har sett vad man håller på med ) |
||||
Sorry boys, varit extremt seg att updatera här :S. Stol, bälte och ratt satt i bilen i redan vid första träffen
Nu sitter nya bakdämpare på, vilket gjorde extrem skillnad då de gamla var helkass. Under julledigheten kommer bakvagnen att rivas, för att tillverka bussningar dit, samt modifiera höjden på bilskrället. Rikards bil står parkerad i mitt kallgarage och fryser, för att uppgraderas med nya bakvagnsbussningar även den Mvh Jon |
||||
Här kommer lite uppdaterade bilder:
Nyrenoverade bromsok, den dyra bromsoksfärgen blev orange efter andra banträffen :S Uppdaterad arbetsplats. Efter att sambon provsuttit, fick stolsmonteringen ändras från att vara bultad direkt i golvet, till att sättas på ett glidbart stolsunderrede. Orginalstolen fick med andra ord slaktas 5-tum är stort.. fick jag se när varvräknaren + shiftlight kom. Varvräknaren styr växlingslampan. Misstänker några har en del att invända angående monteringen av bältet? Fick fart på svarven, och gjorde mig en helt ny spak med kortare slaglängd. Var väl ungefär bilens uppgraderingar i bildformat, vad som inte fotats var när toppen revs, och ny topplockspackning monterades. Mvh Jon |
||||
Jag kan tänka mig vad det är _________________ --VVTS-- |
||||
oj oj oj nu får man passa sig så att man inte blir omkörd av en tjej på banan Har du fått Theres att fastna i träsket med I så fall GRATTIS _________________ --VVTS-- |
||||
Nä, ingen risk. Det gick över . Efter allt slit med att få stolen på underredet, provkörde hon en gång och avkunnade domen: "Vilken gammal skitbil" Kanske tur det, nu får jag ju ha bilen för mig själv |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 | 1, 2, 3 >> 22 besök senaste veckan (10488 totalt) |