Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fattigmansbläster, eller: Den lille Kemisten... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 43 besök senaste veckan (155035 totalt) |
eftersom det är ett sådant helsike att komma in i ventileringen i bromsskivor så funderar jag på att köra dom bara för att
lite rostiga men knappt använda _________________ Jhon Geuken Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar) Projektbilen http://gallery.voodoo-people.com/album390 |
||||||
För att det skall funka bra inne i kanalerna verkar det som man måste ha en elektrod i varje hål (som går igenom hela vägen). Mina skivor blev bra på alla utvändiga ytor men inne i kanalerna sitter rosten kvar.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
får testa att lägga dom i citronsyra och lämna dom där ett par månader då
ska testa med stora blästern nästa gång jag kör nått om den kommer in gör av med 20kg sand på under 5 min då kompressorn ger 4.83m/min _________________ Jhon Geuken Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar) Projektbilen http://gallery.voodoo-people.com/album390 |
||||||
Jag har haft lite bekymmer med min senaste laddning electrolys.
Trots mellankoppling med batterier och glödlampor har jag inte fått fräs på den. Har alltid använt bakpulver förr med goda resultat, men denna sorten från ICA verkar inte fungera alls. En matsked (eller flera ) av Biltemas kaukstiksoda satte en rejäl fart på det hela. Verkar som om även bakpulver inte är bakpulver längre utan något billigare. Edit: Kan tillägga att grenröret jag körde på sida 3 inte hade en rostprick på sig efter 500 mil. Målade det hela med Biltemas värmefärg och den satt fortfarande kvar vilket måste vara väldigt bra betyg på en turbobil som skapar ordentlig värme i röret. |
||||||
Lämna inte grejorna för länge i Citronsyra. Butterfly sabbade ett motorblock när det låg lite för länge. |
||||||
Ja.Men då låg det i över en månad. ... _________________ Richard Kressner Jugge Edström Ralf Nilsson Stefan Eriksson Gabriel Roos |
||||||
Aha, det var så länge =) Då har vi en övre gräns iaf Citronsyra funkar kanon, men till skillnad från Elektrolys så äter det även på grundmaterialet. |
||||||
Körde två bromsok enligt metoden och kan härmed intyga att det funkar kanon! Blanka ytor förblev blanka och rosten omvandlades.
Jag använde 6V och cca. 6A ström, zinkofferanod från Biltema och en hel del kaustiksoda Saker fick ligga och puttra cca. ett dygn. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Saltsyra funkar kalas om man inte har tillgång till elektrolys. Har tagit bort rost på mängder av delar med det. Det går snabbt också, en halvtimme kan vara mer än tillräckligt. Men man måste vara väldigt noggrann att neutralisera syran med någon bas efteråt då den nakna ytan börjar rosta i princip direkt man tar upp det i luften.
Jag brukar bada sakerna i 5-56/wd40 efter neutraliseringen för att få en liten rostskyddande oljehinna, som jag givetvis tar bort när de ska behandlas. Nackdelen är ju att det är en syra, en som sticker ordentligt i näsan så att andas in den rekommenderas icke. Skyddskläder är ett måste, gummihandskar och ögonskydd som absolut minimum. 60%-ig ättiksyra funkar också men då lär sakerna ligga betydligt längre. Samma sak där. Syra - Skyddskläder. Ett par bilder på ett huvlås från en bmw e36 efter en stund i 60%-ig ättika. Klicka för större bilder! _________________ ///BMW - Was sonst! Johan Eriksson |
||||||
_________________ ///BMW - Was sonst! Johan Eriksson |
||||||
Lät en massa skruvar sitta kvar för att skydda gängorna vid pulverlack. Tänkte att det var smart för då skulle jag inte blanda bort vilka skruvar som satt var och inte kan det väl vara så svårt att få bort pulverlack....
I början av den här tråden skrev någon att elektrolys fungerar bra även för att få bort färg. Nån som har en idé om jag kan få loss pulverlacken med elektrolys? Antar nej. Om inte, vad finns annars för fiffiga hemmalösningar? Citronsyra kanske? Färgborttagare (om det biter på pulverlacken)? Typ den här https://www.biltema.se/bygg/farg/mal _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||||
Aceton brukar funka bra. Låt skruvarna ligga i aceton ett tag så kan man kunna pilla bort färgen _________________ Ph1l1p P3rsson |
||||||
Du kan köra elektrolys på ena halvan av en del och sedan vända på den för att köra andra halvan. Du kan köra utomhus så länge det inte fryser. Fördelen med elektrolys är att badet är billigt och inte speciellt miljöfarligt. Avståndet mellan anod och katod spelar roll, effektivare med kortare avstånd. För mindre delar föredrar jag fosforsyra, har en hink med lock jag kan dumpa rostiga delar i. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Det bubblar på här. Efter ca 16h ena halvan har jag nu flippat runt den. Den såg vid första anblick fortfarande hemsk ut.....men lätt skrapa med stålborste....asså det kommer ju funka ju. Så jag kör på!
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Det är lite av en myt att det är en metod utan arbete med elektrolys (eller syra). Det krävs alltid lite stålborstning för att få bort resterna, speciellt om någon mer ytbehandling ska till. Efter några timmar så minskar också effektiviteten pga av att dina offeranoder blir täckta av skit. Så du kan behöva borsta av dom också. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Skruva banåkabil Fattigmansbläster, eller: Den lille Kemisten... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 43 besök senaste veckan (155035 totalt) |