Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-05-26 Bankalaset och 60-minutes på Kinnekulle
1, 2   >>
8487 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Ett stort TACK till Göteborgs Sportvagnsklubb för en underbar dag på Kinnekulle idag!!! thumbs up

Startade hemifrån kl 6 och körde 20 mil i spöregn tills krokarna av Mariestad,
då himlen plötsligt ljusnade och vägen plötsligt var torr!

Vädret blev bara bättre och bättre under dagen och varvtiderna bättre och bättre!

De fria körpassen var kul med en härlig blandning av bilar och duktiga chaufförer! thumbs up

60-minutestävlingen var det närmaste ett riktigt race jag kommit och det gav verkligen mersmak!

Vårt lag(lag 4) visade sig vara ett mycket jämnt gäng som alla kunde prestera jämna och bra varvtider. thumbs up
Så vår 2:a plats i min premiärtävling var verkligen en höjdare! thumbs up

Själva racemomentet tilltalade mig och det var kul att ha ett mål att sträva efter och försöka prestera så bra varvtider som möjligt varv efter varv.
Att jag hade noll koll på hur många varv jag hade kört och hur många som var kvar att köra bara efter några varv, är en helt annan historia...
Tur att vi hade en kille i depån som visade när det var dags att gå in i depån och lämna över "staffettpinnen".

Mest nöjd är jag med jämnheten i mina varvtider under tävlingen, eller vad sägs om sviten:
1,10,57(utvarvet från stillastående i depån).
1,02,22
1,01,59
1,01,78
1,01,49(personbästa för min del någonsin)
1,01,87
1,01,72
1,01,68
1,02,18
1,01,92
1,01,72

Summa sumarum så var det verkligen en kanondag på kullen idag!!!

Tack än en gång till arrängörerna, funktionärerna och alla glada deltagare! thumbs up
Räkna med mig nästa gång!!!
Ett så trevligt evenemang får man bara inte missa!

Mvh, Lådbilsföraren.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Kan bara instämma, en kanondag på banan som alltid på bankalasen med SVKG thumbs up

Efter tre år av 'utsorterande' av MOGen så var det nu som den skulle leverara tillbaka . Allt fungerade som det var tänkt förutom en lite lågt placerad ljuddämpare som fick justeras efter att ha tagit i banan lite...

Mina tider ligger ute i garaget men jag låg och pendlade mellan höga 1.02 och höga 1.03 ungefär med bästa på 1.02.2. Tyckte motorn gick lite trögt över 8k men kom på nu när jag kom hem att varvtalsbegränsaren inte var uppställd till 9 som den borde...

Dagens tre höjdpunkter på banan tycker jag var blåa Corvetten (modell ny) som körde otroligt bra och snabbt. Som nummer två var 7en gängets körningar med Peter S och Peeter i spetsen som körde grymt bra allihop. Peter S som utlovade en tid under minuten justerade laptimern till 59.7!!! ....dvs dagens snabbaste tid, ÄNTLIGEN Peter ....dagens tredje höjdare var nog ...vädret...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19506



Flyttat inlägg (jag skrev för långsamt).

Vi hade i alla fall tur med vädret...

Lite kyligt på morgonen men asfalten var torr hela dagen, på eftermiddagen bröt tom solen igenom. Tydligen regnade det i nästan alla grannskap (hörsägen) så vi var väl väsignade av bangudarna eller nåt

Stor blandning av bilar som vanligt. 245a var ett lite udda val

Inga tillbud vad jag märkte, nån lite avkörning kanske (en 968 snurrade vackert i utgången på rakan iofs, det var den enda jag såg).

Detta var första besöket på Kullen med den blå, det skulle bli skoj att se om den stenhårda sättningen skulle fungera på en bana som krävet ett snyggt "flow" på baksidan (eller överallt egenterligen).

Efter att ha tagit första stinten som däckstryckjusterare och avrostning så började jag mäta tid på andra stinten. Första varvet var redan bättre än de höga 1.08 som jag presterat med den röda så det var ju på rätt väg. Problemet blev all trafik som var på Fullracepasset, jag var tvungen att kolla i nederkant av backspeglarna för det vimlade av sjuor och RS-biler i det passet (innespegeln var borttagen för att kunna se framåt).

Jag hade även ett litet "brunstreckstillfälle" inför TV-böjen med Lars-Göran Itskowitz på utsidan (i sin låga vita sportvagnsprototyp). Jag var ju tvungen att få ner farten för att kunna ta svängen från detta knasspår så det blev att bromsa lite med sväng och vips så steppade bakvagnen ut i en olämplig vinkel, ryggmärgen var med och styrde emot vad som visade sig lagom för ett par sekunder (kändes iaf länge) senare så rätade det upp sig och det gick fint att ta svängen.
Det är sånt här som kan inbilla mig att jag förstår "odjuret" jag kör, det är farligt att inbilla sig saker...

Under de flesta fria varv där jag inte gjorde bort mig låg jag på låga 1.08 till mitten 1.07. Under tidskvalet till 60-minutes lyckades jag släppa lite på bromsreflexen efter Mohlins och vips blev det 1.06.71 istället.

Hur går då detta beryktade 60-minutes till (det är knappt de som varit med ett par gånger håller ordning på det ):
* Stafett med fyra ekipage (det går att dubbla men det är svårt att växla till sig själv)
* Varje förare gör 12 varv (ut ur depå, passera mållinjen på banan 11 gånger, och avsluta 12e varvet i depån)
* Varje lag har en målfålla och en startfålla, alla med samma avstånd emellen
* Stafettpinnen transporteras från målfållan till startfållan till fots (Man "Älgar")
* Lagekipagens sammanlagda kvaltider ligger till grund för den handikappstart som sker, målet är att alla lag ska avsluta sitt sista varv samtidigt.
* om Banuthyraren tycker att man hållit på för länge så vinner det lag som avslutat flest antal varv.

Lag/Stafettmomentet är underbart, snacka om att det är adrenalinbyggande

Stafett kanske skulle appliceras på andra tävlingar, konbana kanske (som har skilda start/målfållor), konträffar summeras för laget...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



superMOG skrev:

Dagens tre höjdpunkter på banan tycker jag var blåa Corvetten (modell ny) som körde otroligt bra och snabbt.


Var som åskådare på Kinnekulle och tittade på alla snabba bilar!

Kan bara hålla med att förutom att vädret var kanon så är det nog Corvetten som som satte sig mest på min näthinna! Han körde 100% och satsade fullt ut, kanon kul att se!

Sen gillade jag upplägget på själva tävlingen helt klart ett kul sätt att köra racing!

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Även jag var där en sväng, blev inget körande för min del men ett par bilder från kameran iaf!


Lådbilen tror ja bestämmt? Gick allmänt fort runt banan iaf!

Allmänt tuff 911:a.

Miata i helt rätt stuk.



Corvette, gick ruskigt fort runt banan!

Har ganska många bilder till, så det kommer nog några till i morron!

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Detta inlägg är ren självömkan

Vad kul ni verkar haft då...

Själv gick jag upp kl. 04.30, lastade Marcosen på släpet och rullade förväntansfull ner till Kinnekulle. Detta skulle bli den stora testen innan RHK-premiären. Förförra helgen på Gelleråsen var ju stora kopplingsslirardagen, men efter massa fipplande i garaget och provrundor runt kvarteret skulle allt vara fixat.

Yeah, right...

Mitt snabbaste varv runt Kullen denna gång tror jag faktiskt var när jag blev bogserad i 2 meter lina av en maniac i en Jeep!

Annars bestod min dag av tre tappra försök att komma runt ett fullt varv. Personrekordet var att ha tillräcklig styrfart för att rulla, med urtrampad slavcylinderkolv in till min plats i depån. Jag tillbringade i stort sett hela dagen liggandes under bilen, med att riva isär avgassystem inkl. grenrör, demontera kopplingshydraulik, lufta skiten och försöka hitta rätt slaglängd. Två gånger, sedan gav jag upp. Det är bara att inse att huvud- och slavcylinder inte verkar trivas ihop.

Men det var mycket trevligt att träffa alla gamla Rejsianer, Andreas, Peeter, Peter, Micke mfl. thumbs up

Hittills ha säsongen bestått av 130 mil med släp, två startavgifter och 8 varvs körning.

Ååhh, vad jag älskar den här hobbyn!

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574





0.59,71

Jups en kul dag som vanligt. Passade desutom på att åka hem via Gelleråsen och hälsade på i en del depåtält innan jag styrde kosan hemåt.

Sa jag förresten att minuten sprack?

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Sa jag förresten att minuten sprack?


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Vill också tacka för ett avspänt och kanon bra arr, kunde inte bli bättre. thumbs up thumbs up
Heder till alla deltagare som gjorde att vi kunde samsa med så mycket olika bilar utan något tillbud.

Miata klanen kunde m.ha bra byten och jämna varv knipa 3:e platsen i lag-tävligen, det var vi helnöjda med. Tävlingen bröts lite tidigare vilken jag iofsig tror gynnade oss.

Alltid skoj och få en pokal för seger i Roadsport C också

Själv är jag mycket nöjd med resulatet av vinterns chassi-jobb på den vite, kunder pressa ner mig till 1.05.8 och snittade på ~ 1.06.5. Tror t.o.m jag skulle kunna klara 1.05 om jag vågade mer över Molin/TV-krönen.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Tobias H skrev:
Även jag var där en sväng, blev inget körande för min del men ett par bilder från kameran iaf!

Lådbilen tror ja bestämmt? Gick allmänt fort runt banan iaf!
Allmänt tuff 911:a.
Miata i helt rätt stuk.
Corvette, gick ruskigt fort runt banan!

Har ganska många bilder till, så det kommer nog några till i morron!


Mycket riktigt är det Lådbilen in action!
Fina bilder på fina bilar! thumbs up
Porschen var grymt snygg! thumbs up
Volvon var med i vårt 60-minutes-lag!
och Corvetten gick som sagt ruskigt fort.

Vet någon vad Corvetten körde på för tider?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Peeter skrev:
Vet någon vad Corvetten körde på för tider?


Kompisen klockade 1.00 - 1.01 tider.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



superMOG skrev:
Peeter skrev:
Vet någon vad Corvetten körde på för tider?


Kompisen klockade 1.00 - 1.01 tider.



Ulf som kör Corvetten brukar vara med på Motorklubbens bandagar. Han körde vansinnigt fort på Sturup också. Det är ju en bana som inte borde vara "corvettevänlig" men den gick som en skållad råtta och flöt fint t o m genom de snävaste hårnålarna. Förtsklassig bil & förarkombination.

Bifogar idolbild på Henrik & Heikki.


_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



7-11 skrev:
Detta inlägg är ren självömkan

Vad kul ni verkar haft då...

Själv gick jag upp kl. 04.30, lastade Marcosen på släpet och rullade förväntansfull ner till Kinnekulle. Detta skulle bli den stora testen innan RHK-premiären. Förförra helgen på Gelleråsen var ju stora kopplingsslirardagen, men efter massa fipplande i garaget och provrundor runt kvarteret skulle allt vara fixat.

Yeah, right...

Mitt snabbaste varv runt Kullen denna gång tror jag faktiskt var när jag blev bogserad i 2 meter lina av en maniac i en Jeep!

Annars bestod min dag av tre tappra försök att komma runt ett fullt varv. Personrekordet var att ha tillräcklig styrfart för att rulla, med urtrampad slavcylinderkolv in till min plats i depån. Jag tillbringade i stort sett hela dagen liggandes under bilen, med att riva isär avgassystem inkl. grenrör, demontera kopplingshydraulik, lufta skiten och försöka hitta rätt slaglängd. Två gånger, sedan gav jag upp. Det är bara att inse att huvud- och slavcylinder inte verkar trivas ihop.

Men det var mycket trevligt att träffa alla gamla Rejsianer, Andreas, Peeter, Peter, Micke mfl. thumbs up

Hittills ha säsongen bestått av 130 mil med släp, två startavgifter och 8 varvs körning.

Ååhh, vad jag älskar den här hobbyn!


JOJo Även den andra Marcosen i team BBDB skulle varit med.
Det beställdes delar av Burton för 2 månader sedan. "Sir they are on their way" Yeah right
Så jag väntar fortfarande på 244 kam kit, Ventilstyrningar och lite annat krafs. Tror ni att de kommit?
IOFS kanske jag kan låna 7-11 motor (Min slavcylinder fungerar ju) Så nu börjar det bli panik!
VAlet är Slå ihop nuvarande motor med tristo kam eller vänta en vecka till på Burton.. tror det blir det senare alternativet. HAde bara min bil varit ihop hade vi kunnat dela på passen hos SVKG.
Jämfört med 7-11 så har jag 0 varv med Marcosen i år. I interna flest varv med bilen står det alltså 8-0 till 7-11. 7-11 leder även frustrationligan överlägset men där är det mer jämnt >

Så Hinner jag till Velodromloppet? Yes
PS Har någon lite slavcylindrar att låna 7-11?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
superMOG skrev:
Peeter skrev:
Vet någon vad Corvetten körde på för tider?


Kompisen klockade 1.00 - 1.01 tider.

Respekt!!!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Peter S skrev:


0.59,71

Sa jag förresten att minuten sprack?


Grattis!

...grrr...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Tack Peeter!

Hittade 3 bilder till i kameran:





_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Tobias H skrev:
Har ganska många bilder till, så det kommer nog några till i morron!

Har du fler bilder? Upp med dom isåfall...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Tobias H skrev:



MickeR1: fick du några tider? Vore inrtessant att veta.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



7-11 skrev:
Mitt snabbaste varv runt Kullen denna gång tror jag faktiskt var när jag blev bogserad i 2 meter lina av en maniac i en Jeep!


Jag såg att du försökte köra om några gånger, men du hade väl ingen chans mot en fet 4.2l V8

Lite bilder:

Jag bruker inte tycker om merca, men den här var fin och värd en bild..


Annu häftigare var Volvo bilarna som var med:


..och självklart den här (TacK Jonas W. för kortet):


Tackar för en kanon dag på banan.

_________________
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Några fler bilder!







_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Även jag måste passa på att tacka för en kanon dag på kullen! En hel dag på banan utan en incident eller allvarlig avåkning. thumbs up

Många varv blev det då lungt & lagom passen var tämligen glesa under eftermiddagen. Verkligen kul med en sån uppsjö av olika bilar.

Fler bilder önskas!

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Eftersnack
2006-05-26 Bankalaset och 60-minutes på Kinnekulle
1, 2   >>
8487 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande