Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Fiesta ST 2005
1, 2, 3   >>
22 besök senaste veckan (15956 totalt)
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Edit: helt omskriven inledning

Efter att ha suttit och läst andras underbara projekttrådar kändes min
standard-ford-direkt-från-bandet lite.. SKITTRIST! Men det finns en anledning till
bilvalet som jag tänke dela me mig.

Hade en fin 911a för ett par år sedan som jag körde slalom och bana med
och blev totalt fast i detta nöje men tyckte porschen va för tam och fin
för att utvecklas till en riktig banräcer så den såldes utan minsta eftertanke.

En rostig Golf GTI Mk2 88a letades upp och revs ner i atomer för att sedan byggas
upp till en ren banbil.. men mitt i allt mekande blev tanten lite väl rund om magen
tyckte jag och jag såg hur Golfen skulle bli en törn-rosa saga så delarna såldes till
hela Svedala i ett huj utan minsta problem.

Som alla blivande föräldrar skaffade vi oss en förnuftig snål familjebil med plats för
barnvagn och hela familjen..

När en andrabil för att skjutsa skolbarn behövdes till hösten försökte jag hitta en kompromiss
som både fungerade året om, var relativt säker, startade när man vred på nyckeln
men som samtidigt skulle kunna fungera på bana.

En nyare 911a var länge det ultimata men tanken att ta ut den i saltslasket gjorde ont
Så provade jag av en slump en Fiesta ST när vi var hos lokala Ford handlarn och
den stämde rätt bra med kraven jag hade just nu..

Min orginal Fiesta ST har en 2liters "Mondeo" motor på 150Hk.
17" orginal fälgar med 205x40x17
orginalstolar med Sidoairbags
orginal...original o.s.v. O.s.v

Det enda som inte är orginal är H&R satsen jag klämde dit förra veckan.

Planerna för framtiden är att kanske utvecka bilen (om den nu pallar banåka alls)
genom lite lättning, uppsättning andra fälgar med R-Däck, Bromskylning istället
för töntiga dimljus.. ja, lite sånt småpul.. återkommer med update isåfall!

Tack för att du orkat läsa såhär långt

och till sist ett par bilder på Fårdden:


Citera
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004
Inlägg: 230



läcker bil! små bilar har sina fördelar

_________________
Erik
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Tackar, liten men naggande god sägs det ju..

Vi får se hur den gör sig när det börjar svänga lite mera, har ännu så
länge bara testat den på specialsträcka: "tungelstavägen"
Citera
hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004
Inlägg: 90



Nämen se vem som har hittat hit
Trevlig bil verkar det ju iallafall vara

Mvh Fredde

_________________
Fredrik Barrud
----------------
Corvette C6
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Tjenna Miataägarn :-D

Jo, den är nog rätt ok.. När kör vi en Brostugan träff igen ;-)
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Heja.

Norrlänningen här.
Fräck bil du hittat.

Ford i fiisen ST.
Den är ju både vass och läcker för en Ford
Borde gå riktigt bra i konbana med.

Kul att se nån med en sån åxå.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Har kört en sådan, o roligare ny bil för 150k finns inte!
Behöver dock styvas upp i chassit. 2.0l o 150hk borde innebära god tuningspotensial

_________________
Jan Å
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Sportbilsentusiasten:
Styvas upp YES, även om det blev lite mindre Jeep-gung nu med H&R sats på eller under..

Krängningshämmare å bussningar, är det nästa steg i kampen mot gunget eller måste org. dämpare ersättas före tro..Ska nog testa kon/bana före jag byter mer delar så man vet vad man ska jobba med.

Lillen:
Fattar inte vad som hänt! Aldrig en Fård på min gård brukade jag säga å nu står det två st :-D
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Jag tror ST:n e helrätt!
Liten bil - stor motor = Skoj!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
När en andrabil för att skjutsa skolbarn behövdes till hösten försökte jag hitta en kompromiss
som både fungerade året om, var relativt säker, startade när man vred på nyckeln
men som samtidigt skulle kunna fungera på bana.


Frånsett skolbarns-skjutsandet är det samma sak jag letar efter så det skall bli kul att höra hur det går för dig.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
WiktorK
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tuff liten bil!

Hur ser det ut, med trim till den motorn?

_________________
Viktor Karlsson
Citera
alibobba
Kungsholmen
Här sen Nov 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Cosworth har delar till motorn. Titta på deras hemsida.
Gungig? Vad har ni för referencer egentligen

Vad var det för H&R sats du köpte?

MVH Calle

_________________
Carl Larsson
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Bild och art.nr på satsen som är monterad:
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Första bankörningen inbokad, Gelleråsen på Lördag.

Passade på att komplettera säkerhetsutrustningen med Sparco Handskar och Nackkrage:


Tyvärr köpte jag sakerna på Forsman Motor i Huddinge och fick usel service, fel kvitto,
fel pris ("rätt" pris var desutom bra mkt högre än hos t.ex. Realcar.se) och känslan av
att jag var jobbig som påpekade att dom gjort fel.. Sista gången jag handlar där!

Sådär, slutgnällt.. nu ser jag fram emot Lördag! :-D
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77



Förra året när jag körde på AMS Trackday så var ford där med en ST Fiesta, helt standard. Den gick riktigt bra! Hängde på (och av) bilar med bra mycket högre prislappar och större motorer.

Ses på gelleråsen!

_________________
MatsWalhberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Trevligt Timo.

Hoppas du tar några bilder med.
Vore kul med lite dokumentation på svängandet

Förresten ja har svarat dig via PM.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Jocke, kameran skall givetvis med på Lördag och jag ska fota så mkt jag kan när jag inte har foten på gasen :-D

Xmax. skall hålla utkik efter din röding på gelleråsen och på vägen dit!
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77



tisu001 skrev:


Xmax. skall hålla utkik efter din röding på gelleråsen och på vägen dit!


Kul!

Ska precis iväg och hämta lite däck och kolla så bilen är redo.

Se u there!

_________________
MatsWalhberg
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare


Första banmötet på Gelleråsen är nu historia och på vägen hem satt jag å summerade..

- org. däcken vad som väntat för hala efter ett par varv och dom ruggades upp duktigt.
- Beläggen fram smälte till runda små pucklar och måste bytas inom kort.
- Bilens kaross svängde för mycket, märktes väl i mitten av banan (stark vänster som övergår till en svag, snabb höger)
- org. stol ger inget stöd alls trots att den känns skålad på vanlig väg (för hala pucklar+för mjuk)
- Man sitter för högt.
- Lite klen under 3000Rpm

och nu till +

+ Styrningen var KANON! Snabb och precis!
+ Antalet hästkrafter kändes lagom så länge man höll varven över 3000rpm.
+ Karossen kändes lagom vridstyv
+ Växellådan och utväxlingen
+ Förbrukning, tankade före och efter banmötet och bilen hade bara dragit 0.88liter/mil!
+ H&R fjädrarna kändes helt lagom.

Enkla förbättringar för att få bilen roligare på bana:

* Bättre belägg fram + bättre skivor (våga bromsa hårdare + senare)
* Skalstol (För att kunna lägga energin på körningen och inte hålla-sig-på-plats)
* Bortmonterad passtol och baksäte (Mindre vikt = mindre gung)
* Andra fälgar med R-Däck (bättre grepp, måste kolla om Mondeo motorn gillar detta först)
* Ev. byter jag däcken på org. fälgarna till "halvRdäck"
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
* Bättre belägg fram + bättre skivor (våga bromsa hårdare + senare)
* Skalstol (För att kunna lägga energin på körningen och inte hålla-sig-på-plats)
* Bortmonterad passtol och baksäte (Mindre vikt = mindre gung)
* Andra fälgar med R-Däck (bättre grepp, måste kolla om Mondeo motorn gillar detta först)
* Ev. byter jag däcken på org. fälgarna till "halvRdäck"


Jag skulle lägga till kolla & justera hjulvinklar, om inte sänksatsen redan gett negativ camber.

Skalstol??? Skulle inte bilen vara dagis-skjuts

En fällbar "fortåkastol" kanske skulle lösa alla problemen + även ge lite stolsänkning. Det ser ut som det fanns ganska mycket luft under sätet "original".

Jo, jag har (obekräftat) läst nånstans att Fiesta ST har Focus-bromsar fram fast vet inte vilken modell - nuvarande eller förra - kanske går att göra en Focus ST uppgradering.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Kristoffer:
Man kan väl "skjutsa skolbarn" fram i en Skalstol + kudde eller hur
(skulle jag velat när jag var 9:år iaf )

Cambervinkeln efter 35mm sänkning är ca 1,5 grad runt om.

Focus ST bromsar, låter intressant!.. Tack för all input!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Fiesta ST 2005
1, 2, 3   >>
22 besök senaste veckan (15956 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande