Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Fiesta ST 2005 | 1, 2, 3 >> 22 besök senaste veckan (15956 totalt) |
Edit: helt omskriven inledning
Efter att ha suttit och läst andras underbara projekttrådar kändes min standard-ford-direkt-från-bandet lite.. SKITTRIST! Men det finns en anledning till bilvalet som jag tänke dela me mig. Hade en fin 911a för ett par år sedan som jag körde slalom och bana med och blev totalt fast i detta nöje men tyckte porschen va för tam och fin för att utvecklas till en riktig banräcer så den såldes utan minsta eftertanke. En rostig Golf GTI Mk2 88a letades upp och revs ner i atomer för att sedan byggas upp till en ren banbil.. men mitt i allt mekande blev tanten lite väl rund om magen tyckte jag och jag såg hur Golfen skulle bli en törn-rosa saga så delarna såldes till hela Svedala i ett huj utan minsta problem. Som alla blivande föräldrar skaffade vi oss en förnuftig snål familjebil med plats för barnvagn och hela familjen.. När en andrabil för att skjutsa skolbarn behövdes till hösten försökte jag hitta en kompromiss som både fungerade året om, var relativt säker, startade när man vred på nyckeln men som samtidigt skulle kunna fungera på bana. En nyare 911a var länge det ultimata men tanken att ta ut den i saltslasket gjorde ont Så provade jag av en slump en Fiesta ST när vi var hos lokala Ford handlarn och den stämde rätt bra med kraven jag hade just nu.. Min orginal Fiesta ST har en 2liters "Mondeo" motor på 150Hk. 17" orginal fälgar med 205x40x17 orginalstolar med Sidoairbags orginal...original o.s.v. O.s.v Det enda som inte är orginal är H&R satsen jag klämde dit förra veckan. Planerna för framtiden är att kanske utvecka bilen (om den nu pallar banåka alls) genom lite lättning, uppsättning andra fälgar med R-Däck, Bromskylning istället för töntiga dimljus.. ja, lite sånt småpul.. återkommer med update isåfall! Tack för att du orkat läsa såhär långt och till sist ett par bilder på Fårdden: |
||
Sportbilsentusiasten:
Styvas upp YES, även om det blev lite mindre Jeep-gung nu med H&R sats på eller under.. Krängningshämmare å bussningar, är det nästa steg i kampen mot gunget eller måste org. dämpare ersättas före tro..Ska nog testa kon/bana före jag byter mer delar så man vet vad man ska jobba med. Lillen: Fattar inte vad som hänt! Aldrig en Fård på min gård brukade jag säga å nu står det två st :-D |
||
|
||
Frånsett skolbarns-skjutsandet är det samma sak jag letar efter så det skall bli kul att höra hur det går för dig. |
||
Första bankörningen inbokad, Gelleråsen på Lördag.
Passade på att komplettera säkerhetsutrustningen med Sparco Handskar och Nackkrage: Tyvärr köpte jag sakerna på Forsman Motor i Huddinge och fick usel service, fel kvitto, fel pris ("rätt" pris var desutom bra mkt högre än hos t.ex. Realcar.se) och känslan av att jag var jobbig som påpekade att dom gjort fel.. Sista gången jag handlar där! Sådär, slutgnällt.. nu ser jag fram emot Lördag! :-D |
||
Första banmötet på Gelleråsen är nu historia och på vägen hem satt jag å summerade.. - org. däcken vad som väntat för hala efter ett par varv och dom ruggades upp duktigt. - Beläggen fram smälte till runda små pucklar och måste bytas inom kort. - Bilens kaross svängde för mycket, märktes väl i mitten av banan (stark vänster som övergår till en svag, snabb höger) - org. stol ger inget stöd alls trots att den känns skålad på vanlig väg (för hala pucklar+för mjuk) - Man sitter för högt. - Lite klen under 3000Rpm och nu till + + Styrningen var KANON! Snabb och precis! + Antalet hästkrafter kändes lagom så länge man höll varven över 3000rpm. + Karossen kändes lagom vridstyv + Växellådan och utväxlingen + Förbrukning, tankade före och efter banmötet och bilen hade bara dragit 0.88liter/mil! + H&R fjädrarna kändes helt lagom. Enkla förbättringar för att få bilen roligare på bana: * Bättre belägg fram + bättre skivor (våga bromsa hårdare + senare) * Skalstol (För att kunna lägga energin på körningen och inte hålla-sig-på-plats) * Bortmonterad passtol och baksäte (Mindre vikt = mindre gung) * Andra fälgar med R-Däck (bättre grepp, måste kolla om Mondeo motorn gillar detta först) * Ev. byter jag däcken på org. fälgarna till "halvRdäck" |
||
Jag skulle lägga till kolla & justera hjulvinklar, om inte sänksatsen redan gett negativ camber. Skalstol??? Skulle inte bilen vara dagis-skjuts En fällbar "fortåkastol" kanske skulle lösa alla problemen + även ge lite stolsänkning. Det ser ut som det fanns ganska mycket luft under sätet "original". Jo, jag har (obekräftat) läst nånstans att Fiesta ST har Focus-bromsar fram fast vet inte vilken modell - nuvarande eller förra - kanske går att göra en Focus ST uppgradering. |
||
Kristoffer:
Man kan väl "skjutsa skolbarn" fram i en Skalstol + kudde eller hur (skulle jag velat när jag var 9:år iaf ) Cambervinkeln efter 35mm sänkning är ca 1,5 grad runt om. Focus ST bromsar, låter intressant!.. Tack för all input! |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Fiesta ST 2005 | 1, 2, 3 >> 22 besök senaste veckan (15956 totalt) |