Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-10-06 GRC Knutstorp
5902 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Tack för en trevlig dag

Film: http://media.putfile.com/bus-27


Hoppas jag inte var ivägen för alla hela tiden med buggyn

Det ar rätt blött hela dagen tyvärr...


Danske DTC-föraren Jason Watt var förbi med sin Ford GT40 thumbs up thumbs up thumbs up




MVH/
.......Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Mjolle
Halmstad
Här sen Sep 2004
Inlägg: 111



Var trevligt att gästa, trots att jag kom så pass sent.

Blev lite bilder, kommer upp ett gäng (rätt många) imorgon.

_________________
Conny Norén
Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
Citera
Mjolle
Halmstad
Här sen Sep 2004
Inlägg: 111




_________________
Conny Norén
Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Fler bilder.... helt underbart väder föresten...!


































































_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



Tack till alla som kom och gjorde detta till en lyckad dag.
Det blev bra uppslutning med ca 40 deltagande bilar, trots det helblöta vädret. Fast personligen börjar jag mer och mer tycka att blött väder är en fördel. Det blir nästan lite åt iceracing-känsla...
Alla skötte sig bra och vi klarade oss utan större incidenter. Extra tack till fotograferna för alla fina bilder...

Tack för denna säsongen och välkomna tillbaka nästa år!
(2007 års program dyker upp på vår hemsida framöver...)

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Finfina bilder! Jag kompletterar med några varv inifrån min bil.

http://www.youtube.com/watch?v=620sJx8CnKI

Peo.
M3 E36-96

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



PeOR skrev:
Jag kompletterar med några varv inifrån min bil.



Nu blev jag nyfiken!
Vad använder du för utrustning för att få med banskiss, hastighetsmätare o varvräknare?

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Trackvision. / från Lomma

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Någon som vet mer om den 4-dörrars "M3 GTR:n"?
Ser ut som ett intressant bygge...
Dansk?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



mcburn4ever - här kommer länkar

TraqMate länk http://traqmate.com/ecommerce/os/catalog/product_info.php?products_id= . . . .
TraqVision länk http://www.trackvision.net/

Enda problemet än så länge är att TraqMate bara klarar mph och feet. Men de har lovat att ha en ny version i januari. Tills dess får man konvertera hastigheten själv. Vad gäller grafiken så anpassade jag instrumenten själv för att få BMW's look. Mer roligt än jobbigt.

Peo:

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



PeOR skrev:
mcburn4ever - här kommer länkar

TraqMate länk http://traqmate.com/ecommerce/os/catalog/product_info.php?products_id= . . . .
TraqVision länk http://www.trackvision.net/

Enda problemet än så länge är att TraqMate bara klarar mph och feet. Men de har lovat att ha en ny version i januari. Tills dess får man konvertera hastigheten själv. Vad gäller grafiken så anpassade jag instrumenten själv för att få BMW's look. Mer roligt än jobbigt.

Peo:


Tack för det!

Som vanligt fattar jag lite trögt..
TraqMate är själva filmutrustningen?
TraqVision någon typ av mjukvara?
Hur får man fram hastighet och varv från bilen...via kabel? Till vad, ODB-utaget?

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



mcburn4ever - Tack för att du frågar. Då får man känna sig lite duktig. Du kan få återgälda genom att ge tips på bättre spårval genom framför allt kurvan efter start och målrakan samt liton. Jag är för snabb på att svänga och därför styr allt för lång tid. I sista 20 sekunderna på min film ser man en M3 GTR komma farande ut ur liton. Han gasar säkert 1 sekund tidigare än mig trots att han är bakom!

Filmen kommer från en vanlig DV videokamera. Mätvärdena kommer ifrån TraqMate loggern. Den har GPS som fångar position och hastighet. Sedan har den två accelerationssensorer som tar X och Y led. Sist men inte minst så kopplar man en frekvensräknarsignal till varvräknaren så loggas den med.

När man väl är hemma efter åkningen så får man föra över videon till en AVI fil. Man drar ut data från loggern till en CSV (Comma Separated Values) fil. Därefter startar man TrackVision, pekar på de två filerna och får därefter hitta en synkpunkt. Så snart man hittat var bild matchar logdata direkt så låter man sedan TrackVision göra om AVI filen. Och vips så har du instrumenten på filen.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



PeOR skrev:
mcburn4ever - Tack för att du frågar. Då får man känna sig lite duktig. Du kan få återgälda genom att ge tips på bättre spårval genom framför allt kurvan efter start och målrakan samt liton. Jag är för snabb på att svänga och därför styr allt för lång tid. I sista 20 sekunderna på min film ser man en M3 GTR komma farande ut ur liton. Han gasar säkert 1 sekund tidigare än mig trots att han är bakom!

Filmen kommer från en vanlig DV videokamera. Mätvärdena kommer ifrån TraqMate loggern. Den har GPS som fångar position och hastighet. Sedan har den två accelerationssensorer som tar X och Y led. Sist men inte minst så kopplar man en frekvensräknarsignal till varvräknaren så loggas den med.

När man väl är hemma efter åkningen så får man föra över videon till en AVI fil. Man drar ut data från loggern till en CSV (Comma Separated Values) fil. Därefter startar man TrackVision, pekar på de två filerna och får därefter hitta en synkpunkt. Så snart man hittat var bild matchar logdata direkt så låter man sedan TrackVision göra om AVI filen. Och vips så har du instrumenten på filen.

Peo.



och du frågar mig om spårval..? Vilken heder..
Kanske skall kolla på hur det gick sist jag körde på Knutan först..
http://mcburn4ever.com/more_pic/060930_knutstorp/cold_tires.wmv

Nu är jag absolut ingen expert, tro inte det, så du får ta mina kommentarer med en nypa salt.

När det gäller Ronnie Petersson så kör du nog ganska exakt så som jag hade gjort.
Inte skära av utan följa vänsterkanten en bit in i kurvan. Sen gäller det ju att försöka få till ett enda rattutslag igenom det som egentligen är två olika kurvor. Inte helt lätt, men när man lyckas så blir det kalas! Att använda sig lite av den lilla avfarten upp till vänster är ett riktigt bra tips, men det ser jag ju att du redan vet. Det enda man skall vara medveten om är att man då verkligen kör på gränsen..

Vid NGK, efter bron, hade jag flyttat fram apex några billängder och istället legat ca en bilbredd ut från högerkanten lite längre. Det underlättar en hel del inför sista vänstern innan rakan.
om jag skall vara lite hård så har du ingen apex alls där, utan du väljer istället att följa högerkanten på banan en 8-10 billängder.

Vänstern innan "idioten" kör du ungefär som jag hade gjort.

"Idioten" kan man ju i princip köra hur tusan man vill i, det går ändå inte fort.
Själv väljer jag att köra så kort sträcka som jag bara kan för att istället ha ett så bra utgångsläge som möjligt inför nästa vänsterkurva (jag hamnar då längre in till höger).

Vid Kvällsposten så kan jag inte riktigt se, men jag tror att du missar Apex helt där. Om så är fallet så AJABAJA!
När det gäller Kvällsposten så tycker jag att jag har haft lite problem med greppet där de senaste gångerna. Precis som om det var lite halt en bit in i kurvan....eller är det bara jag som kör med kalla däck..

Lito-kurvan:
Lite svårt att se exakt var du har bilen, men jag tror att du skall ligga lite högre (vänster) lite längre och flytta fram apex en bit. Då får du mer ordning på den lilla korta raksträckan innan nästa vänster.
Som jag ser det så är det ganska viktigt att man får till en bit raksträcka där innan Bäcken.

När det gäller sista vänstern vid Bäcken så tycker jag att du ser ut att köra ungefär samma spår som jag.

De sista 20 sek:
Svårt att säga vad det beror på. Spontant utan att veta några detaljer så hade jag trott att den andra bilen hade mer effekt/bättre chassi...absolut inte bättre förare..


Som jag sa, ta mina kommentarer med en nypa salt!! thumbs up

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



http://83.227.160.26/porsche/pcsknutstorp.wmv fick jag till det ganska bra. Nästa år skall jag satsa på att köra samma spår men 4 sekunder snabbare. / från Lomma

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Fina filmer. Jag behöver åka med någon samt ha en co-driver som hjälper mig med spåren. I NGK har jag sett lite olika spår i bilarna framför så jag vet ungefär vad jag ska prova. Men Knutstorp har jag faktiskt ingen koll å vad som är rätt.

och mcburn4ever - Var det bara kalla däck? Din bil har bilvärldens bästa bromsar och bästa bromsviktfördelningen. Men du passerade min bromspunkt med plattan i mattan och 20 meter till. Så jag satte andan i halsen redan innan du gick ut i kulorna. Förresten - får man någon skada på bilen när man åkt av? Jag har haft en pappersfemma tillgodo ett par gånger men hittills alltid hunnit svänga innan. Jag räknar med att det går över någon gång.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



otroligt snygga bilder du tagit Tobias "LeWaN" Lewandovski, de väckte helt klart upp banabstinensen

Ni ser ut att ha haft otroligt trevligt, roligt att se!

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



PeOR skrev:
Fina filmer. Jag behöver åka med någon samt ha en co-driver som hjälper mig med spåren. I NGK har jag sett lite olika spår i bilarna framför så jag vet ungefär vad jag ska prova. Men Knutstorp har jag faktiskt ingen koll å vad som är rätt.

och mcburn4ever - Var det bara kalla däck? Din bil har bilvärldens bästa bromsar och bästa bromsviktfördelningen. Men du passerade min bromspunkt med plattan i mattan och 20 meter till. Så jag satte andan i halsen redan innan du gick ut i kulorna. Förresten - får man någon skada på bilen när man åkt av? Jag har haft en pappersfemma tillgodo ett par gånger men hittills alltid hunnit svänga innan. Jag räknar med att det går över någon gång.

Peo.


Analyserade din film lite. Man måste ha i tankarna att du körde på vått underlag och jag körde på ett perfekt underlag. Vi hade ett pass i mitten med regn, ungefär som under era pass.



Dina tider:

17,62 13,7 24,23 17,45 19,5 BMW M3 regn
17,57 13,17 23,61 17,4 18,67 BMW M3 regn
17,26 12,51 22,42 15,82 18,4 BMW M3 regn

Mina tider (regn och bråkiga kamrater som inte släpper förbi)

2006-09-30 19,11 13,67 25,17 17,37 21,5 Regn
2006-09-30 18,48 13,23 24,64 16,79 21,32 Regn
2006-09-30 19,42 13,56 24,31 16,48 20,42 Hindrad av vit 911 sektor 1 regn
2006-09-30 17,64 12,32 23,53 16,87 20,73 Slutat att regna
2006-09-30 20,04 15,17 26,26 16,26 20,07 Hindrad av röd 911 sektor 1 lätt regn sektor 3 kör om sektor 3
2006-09-30 17,39 12,04 23,43 16,31 Avbrutit

Mellan sektor 1 och två tappar du lite grann, men allra mest kan man förbättra i backen innan hårnålen och hela partiet fram till bäcken. Rakan "tjänarna" man relativt lite, enligt mina mätningar iallafall. Nu tänker jag inte på proffs som kanske kan komma upp över tvåhundra. Ju snabbare man kör desto mer kommer man att tappa inför inbromsning innan Ronnie Petersson kurvan.

Mina tider när det är torrt:

2006-09-30 17,28 12,2 22,26 15,18 19,34
2006-09-30 16,23 11,01 21,7 14,75 18,59
2006-09-30 15,64 10,85 21,92 14,95 18,95 Trafik
2006-09-30 16,89 11,6 22,96 16,31 18,84 Trafik
2006-09-30 16,7 10,51 21,23 14,65 18,23 Kamp med G Lind
2006-09-30 15,6 10,28 21,15 14,4 18,17
2006-09-30 15,68 9,87 21,09 15,2 18,81 Trafik
2006-09-30 15,86 10,07 21,17 14,48 18,28
2006-09-30 15,61 10,28 22,06 15,62 18,62
2006-09-30 17,37 11,98 22,17 15,5 18,64 Ttrafik
2006-09-30 15,81 10,4 22,81 15,65 18,59
2006-09-30 16,12 10,14 21,79 Rödflagg

Jag är uppe i 180-185 innan jag bromsar på rakan, mätfart. I verkligheten är det kanske 170, men nästa säsong vet jag då jag kommer att installera ett riktigt loggningssystem i Bettan.

Jag kommer att lägga min energi på att försöka få med mig mer kraft uppför backen innan hårnålen, och sedan köra som en "biltjuv" hela vägen ner till bäcken, rakan är en transportsträcka. Bettan har bara 163 hk!

Jirhall, har du loggfiler från din gula? Eller kanske videosnutt? Hade varit roligt att analysera och föra in i min databas.

/ från Lomma

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



PeOR skrev:
Fina filmer. Jag behöver åka med någon samt ha en co-driver som hjälper mig med spåren. I NGK har jag sett lite olika spår i bilarna framför så jag vet ungefär vad jag ska prova. Men Knutstorp har jag faktiskt ingen koll å vad som är rätt.

och mcburn4ever - Var det bara kalla däck? Din bil har bilvärldens bästa bromsar och bästa bromsviktfördelningen. Men du passerade min bromspunkt med plattan i mattan och 20 meter till. Så jag satte andan i halsen redan innan du gick ut i kulorna. Förresten - får man någon skada på bilen när man åkt av? Jag har haft en pappersfemma tillgodo ett par gånger men hittills alltid hunnit svänga innan. Jag räknar med att det går över någon gång.

Peo.


Så du menar att det är både kalla däck + dåligt omdömme..
Du har nog rätt. Någon billängd fel vad det gäller bromspunkten kom jag nog, även om jag inte tror att det är speciellt mycket fel..

Skador:
I och med att jag körde helt rakt ut så blev det inte speciellt mycket skador.
En liten "läpp" framför framhjulet på förarsidan gick av.
Jag behöver skaffa två prylar, 1 o 7 på bilden nedan..



Vad jag har sett så var det allt..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Vilken analys! Jag är imponerad. Jag har 20 Hz data loggat för 6 sessioner a' 12-20 varv. Programvaran som jag använder är TraqView som innehåller segmentanalys. Jag har bara inte förstått riktigt hur jag ska använda den. Men när du börjar jämföra mellan olika förare/bilar så trillar poletten ner. Om du vill hjälpa mig analysera mer så skickar jag gärna data (massor, massor) och länk till TraqView. Det vore guld ifall man kunde göra segmentanalys mot ytterligare bilar. En standardiserad databank vore något.

och Pär- nej ditt omdöme är det säkert inget fel på. (Eller så är det just det för alla av oss som åker på banan.) Den som inte kör av någon gång då och då testar ju faktiskt inte gränserna riktigt. Hittills tillhör jag den kategorin. En stund till. Synd förresten att du inte har logger i din bil. Det vore intressant att kunna jämföra bromspunkter. Alla bilar utom svansmotor-Porsche är egentligen tvåhjulsbromsade. Vid full retardation så hänger väl 80% av vikten över framhjulen på alla frontmotorbilar? Nästan som på en båge så blir det mer "styrbromsning" på bakhjulen än någon faktisk bromseffekt. Men en Porsche, vad är tyngden över bakhjulen i samband med full broms - 40-50%? Så kanske har du din bromspunkt där och det bara var kalla däck. Men det är svårt för en annan att förstå som bromsar minst 20 meter innan 100 metersskylten. Men jag ska ha en GT3 vid något tillfälle. Jag ska...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Det gör jag gärna, kommer att vara borta en vecka i England, men när jag kommer tillbaks så tittar jag gärna på din data.

Jag är lite skadad eftersom jag höllt på med löpning i min ungdom. Jag sprang långdistans och då arbetade man mycket med analyser för att kunna lägga upp träningen rätt. Hade man som mål att springa på en viss tid på t ex milen, kanske under 32 min, körde man inte intervaller där man låg på km-tider under snittet var det ju inte lönt att ens försöka sig på det i ett lopp.

Sak samma är det med bilar, den enda som skiljer är en extra dimension, kanske t om två extra, nämligen bil och underlag på banan. Egentligen skall man inte jämföra bilar av olika märken, men det ger dock en liten bild över hur man kan förbättra sig. Som ren amatör inbillar jag mig att man kan ställa in sin bil att efterlikna någon annan, klart det är svårt att jämför BettanI med Jirhalls härliga gula.

Själv tyckte jag att det var jobbigt över Micro-krönet, vilket gjorde att jag tog det extra lugnt här, jag lät bilen köra för sig själv på detta partiet vilket gjorde att jag hade direkt dåliga tider och framförallt fart här.

Jag hade 9.87 mitten varvet på sista passet, då kan man jämföra data som jag har på P Hylander som körde (på de filmer jag har) på 9.30-9.10. Då låg han på sluttid som jag har satt som mål någon gång, nämligen runt 1.12. Resultatet av analysen är att jag har fått upp farten just här, skillnaden är att nu är det jag som kör bilen och bestämmer (hoppas jag!). Sedan är det bara att jämföra nästa sektor etc.

Sedan är det bra att åka med någon annan, eller arbeta med en instruktör. De instruktörer som jag har åkt med eller som har åkt med mig brukar inte klaga så mycket på spåret utan mer att farten skall ökas. Men det kommer.

Att bli snabbare, det vill vi väl alla, innebär att man måste analysera mera, för att kunna analysera är det viktigt med data och video!


/ från Lomma

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Eftersnack
2006-10-06 GRC Knutstorp
5902 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande