Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTS2000 -75, Såld... | 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 >> 27 besök senaste veckan (293634 totalt) |
Nu drar mitt nya projekt igång!
Eller, snart i allafall.... Har inte fått hem bilen än... Efter att i alla år endast haft Saabar, förutom en Ford Escort som jag hade som vinterbil en vinter. Den gav jag för övrigt bort sen... Så har jag hastigt och lustigt blivit med Alfa... En bil jag inte vet nåt om, egentligen. Annat än att de är underbart vackra... Lite bakgrundsinfo: Har köpt en rensad, rostlagad och lackad orginalkaross. Helt tom, finns inte en skruv på bilen... Till den fick jag med, förutom orginalgrejerna. Chassi, bromsar, motor mm. från en gammal Modsport-Alfa. Samt även en massa extra delar.... Så det var ju en hel del prylar... Karossen står kvar hos säljaren. Ska ta hem den nästa helg. Första lasset med delar har jag tagit hem i allafall. Bra att ha en slit-och-släng-bil att lasta i. En Saab för övrigt. Framvagn med justerbara länkarmar och kränghämmare. Diffad bakaxel med panhardstag och reaktionsstag (tror jag det heter) i stället för nån konstig vagga som den sitter i orginal. Ställbara gula Koni och ledlager överallt. Fick även med bromsvåg och lite annat smått och gott från gamla banbilen. Motorn är en 1800-Nordmotor, trimmad och bromsad av Trendab till 170hk. Mycket mer än så vet jag inte om den. Men, den skall plockas isär, så får vi väl se vad som är i den. Bilen skall bli en gatgodkänd banbil, som jag tänkt tävla med. Antingen i Retro Racing serien, Roadsport eller i CAR challenge. Vi får se. Närmsta planerna är att få hem allting, och börja med burbygget. Har hittat en begagnad men oanvänd bur som jag funderar på att köpa, men jag vet inte om den är godkänd för mina syften. Se denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php När jag ändå ska svetsa i buren så skall jag även göra fästen för de nya stagen till bakaxeln. Nån som har några bra tips på andra förstärkningar som kan vara bra att göra, när man ändå håller på? Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
Där har du något att göra!
Ska bli riktigt spännande att följa! Uppdatera med bilder så mycket du bara orkar (så banbilsfluktare som jag får en anledning att lägga ännu mer tid på detta forum). Verkar som ett riktigt riktigt intressant projekt! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
|
||
Motorn har stått still sedan 97-98 nån gång, så jag ska bara lätta på locket för att kolla att allt ser ok ut. Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
Ingen som har några synpunkter angående buren, eller ytterligare förstärkningar som kan vara lämpliga? Mvh Björn. Som det kliar i fingrarna på. Länge sedan jag var så här meksugen... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
Så här hade de löst infästningen av panhardstaget på Modsport-bilen.
En lösning som borde funka rätt bra. Tänkte kopiera den rakt av. Synpunkter? Sen har jag bestämt mig för vad det blir för bur. Det får bli en Grupp-H bur från Guss. Kommer väl att se ut så här, ungefär. Fast jag tänkte nog köra med krysstag bak, istället för ett enkelt diagonalstag. Det var allt för denna gång. På lördag ska jag hämta karossen. Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
I går hämtade jag karossen och resten av delarna!!!
Kärlek vid första ögonkastet.... Så nu är det bara att börja skruva... Mvh En entusiastisk Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
Har uppdaterat överskriften något....
Skrev tidigare in vad förra ägaren sa. Har ändrat till vad det stod i regbeviset, istället. Så nu blev bilen helt plötsligt 2 år yngre... Mvh Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
Se där ja! Ser riktigt trevlig ut den där. Själv gav jag mig iväg med en lätt lastbil upp mot Stockholm igår för att hämta min 2000. Jag har aningen mer jobb att göra än du, men kul ska det bli!
Mvh Jonathan, numera Alfa-ägare |
||
Jag vill också ha en gammal GT! Var hittar man sånna där ex? som är nedplockade och därmed ganska mycke billigare än en som går? Grymt sotis ska jag erkänna att jag är... :P
Ser ut som ett bra projekt! Hoppas du får ihop den till sommaren! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Måste uppdatera lite, trots att det egentligen inte har hänt nåt speciellt.
Har varit och inhandlat en bur Hos Guss. och faktiskt redan fått in den i bilen!! Monteringen kanske är lite bristfällig, ungefär som mina svetskunskaper... Behöver därför någon som hjälper mig med detta, utan att jag blir ruinerad... Någon som känner sig sugen Sen har jag rensat gamla bilen på lite kul grejer, bla dessa: Matchar alfan rätt bra, va? Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
Vet faktiskt inte riktigt, det visste inte säljaren heller. Enda jag vet är att den är på 1800cc, har en rejält portad topp (såg att de har svetsat i toppen för att kunna resa kanalerna ordentligt). Sen sitter det dubbla Weber 45or på. Ska undersökas närmare när motorn plockas isär. Skulle inte förvåna mig ifall det skulle råka leta sig dit ett roligt sprut/tändsystem också. Förgasare är inte riktigt min grej, har bara trimmat med laptopen tidigare, så..... /Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
Råkade gå förbi motorn, där den stod och såg ensam ut...
Kunde inte hålla mig, var tvungen att börja titta lite närmare på den... Hade egentligen inte tid. Men, ventilkåpan kan jag väl iaf lyfta på, tänkte jag. Kammarna såg rätt vassa ut, ordentligt med lyft. Stod 11,3 instämplat i dem, så jag misstänker att det är så mycket de lyfter. Tryckarbrunnarna var iaf urgröpta för att kammarna skulle gå runt, så det såg ju lovande ut. Ställbara kamdrev var det också. Men, det har jag för mig är orginal på Nordmotorn. Längtar till efter helgerna, då jag kommer få tid över att börja skruva på allvar! /Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
KAn bara stämma in med föregående talare! Lycka till med ett härligt projekt! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
Idag har jag roat mig med att provmontera lite chassidelar.
Ska demonteras sen för att snyggas till lite, men jag vill kolla att allt lirar först. Upptäckte en rätt rolig sak. Alfan har samma bultdelning på bromsoken som Saab 900 och 9000. Vilket innebär att jag kan använda mina gamla adaptrar till Brembo-oken. Behöver bara göra lite små justeringar på dem. Provmonterade oken. Givetvis ska skivorna bytas ut, de gamla är alldeles för små... Gäller bara att hitta stora skivor med mycket offset. /Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTS2000 -75, Såld... | 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 >> 27 besök senaste veckan (293634 totalt) |