Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Torsen eller ZF diff? Vad är bättre på bana? | << 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (20989 totalt) |
Jag tror inte du har fel. Vid fallet 50/50 är det så mycket som det går att få till bakaxeln. Vitsen med det är ju möjlig att ifrågasätta. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Som den snåle bonnlurk jag är så lägger jag mig i lite grann här.
Jag vill gärna ha diffbroms i min Rekord, eventuella diffbromsar som passar är Manta B GSI/GTE och kanske Commodore C GS/E. Vad jag vet så har Manta GSI en så kallad klackdiff, hur funkar en sån? Låter som nåt centrifugalstyrt som låser vid en viss hastighet. Manta GTE ska ha "vanlig" lamelldiff, Commodore vet jag inte ens säkert om den finns med diffbroms. Att köpa en Quaife diff för 10-12 000 är inte aktuellt och en Volvo axel vill jag inte ha pga bultmönster och knutkors mm. Så vad säger den samlade expertisen? Vad ska jag satsa på? Kan det kanske funka med original öppen diff? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
volvoaxel är billig/hållbar/enkel att få tag i/bra utvxl. borra ny bultdelning är billigt och enkelt. knutkors löser man med blandkors från hansen racing eller så modifierar man medbringaren på axeln, så den passar Opelkardanen. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Tack för svaret! Men det blir originalaxel till att börja med, utan diffbroms. Det kommer snart en vinter som man kan ägna åt uppgraderingar här och var.
Anledningen till att jag vill ha 4 bultat är mina supersnygga OZ Superturismo, ren fåfänga... Det är väl inte så jättesmidigt att borra om ett nav från 5 till 4 bult? Brukar ha en tendens att bli klent med gods. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
om du ska ha 4/100, så går det om man svetsar igen ett hål. det gjorde jag och den axeln körde vi race med i 2 år utan sprickor eller andra problem. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
[quote="dude"]
Jag kör med Quaife sen sommaren -02. Mina erfarenheter är liksom dudes att man får bättre driv ur kurvorna, bilen känns mer balanserad. Den är dessutom snällare vid bakhjulssläpp, lättare att hämta hem. Dessutom sliter den mindre bakdäck, räknar med att ta hem utgiften på 3-5 år på däckskontot. Att bilen jazzar vid broms kan nog stämma. Jag vet dock inte om det går fortare, för många modifieringar. Och slutligen att den inte driver med ena bakhjulet i luften är skitsamma, jag lyfter framhjulet. _________________ bmw bmwsson |
||||
Hehe...det var en gammal tråd men jag kan meddela att vi har bestämt oss för en vanlig hederlig lamelldiff med 40% spärrverkan
Den är troligtvis i väldigt bra skick då den har gått 150 vägmil och vi fick en växellåda på köpet så det var en no-brainer. http://project911.luminasweden.com/l _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Skruva banåkabil Torsen eller ZF diff? Vad är bättre på bana? | << 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (20989 totalt) |