Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-10-29 3-Timmars Långlopp - Go-Kart City Malmö
1, 2   >>
7436 besök totalt
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Mycke snack har det varit men nu är det avgjort!

Tackar för en trevlig kväll, det var tufft i början med 12 viljor men mot slutet flöt det på bra tycker jag.

Bilder och officiellt resultat kommer säkert inom kort.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10182



Jupp, mot slutet flöt det väldigt bra men det var många som sänkte sin egen fart genom att stänga och vålda sig på de som var snabbare i början.

Skönt att första loppet för säsongen är över, nästa lopp lär allt vara kanon!

_________________
Anders Hansson
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Det var ett väldigt tufft lopp idag, det håller min svanskota också med om
Tyckte lite synd om dig anders i början när jag låg precis bakom och du blev blockad av någon annan (tror det var cart nr 7). Det var inga glada gester från dig och jag kan inte annat än tycka att det var befogat.
Det var väldigt hårt och jämnt med många och så fort man kom om så räckte det att man tittade lite snett in i en kurva för att bli uppvaktad bakifrån igen och man fick fajtas för glada livet för att komma om ibland.

Martini Racing tackar för sig iaf och hoppas vi inte varit för mycket ivägen. På återseende i höst

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



sweanders skrev:
Jupp, mot slutet flöt det väldigt bra men det var många som sänkte sin egen fart genom att stänga och vålda sig på de som var snabbare i början.


Under mitt andra pass hamnade jag i en väldigt bökig klunga med notoriska stängare och bromsklossar
och till slut tog tålamodet slut...

Det bestående resultatet av detta blev lite sargkontakt för någon, men framför allt en välförtjänt
svartflagg med påföljande stop/go i depån för undertecknad. Brott lönar sig inte...

Den lilla incidenten glömdes i alla fall snabbt och vi hade i övrigt en riktigt trevlig eftermiddag på Gokart City.

Vi ses nästa gång!

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10182



david-o skrev:
Det var ett väldigt tufft lopp idag, det håller min svanskota också med om
Tyckte lite synd om dig anders i början när jag låg precis bakom och du blev blockad av någon annan (tror det var cart nr 7). Det var inga glada gester från dig och jag kan inte annat än tycka att det var befogat.
Det var väldigt hårt och jämnt med många och så fort man kom om så räckte det att man tittade lite snett in i


Ja, jag var helt tokig ett tag. Kart 7 och en annan kom förbi i starten och det kan man ju ta. Att de sedan låg och trycktes och brottades kan jag också ta. Men att jag blev trängd när jag var upp och och kom förbi ett par gånger var galet. Att jag sedan vid ett par tillfällen blev torpederad när jag kommit upp jämsides men avbröt omkörningen gjorde mig förbannad. Förstår inte varför någon kör in i dem när man faktiskt släppt av och ger dem företräde.

Att bli torpederad efter att ha kört om dem båda två samt en annan kart i en manöver var droppen som gjorde det för mig. Jag körde om tre bilar i en kurva utan att vara i kontakt med någon av dem och blev sedan så illa påkörd att jag tappade två placeringar. Just i det ögonblicket försvann vår chans till en pallplats. Summa summarum så blev vårt 3-timmarslopp sabbat i första 10 minuterna.

Jag blev till slut så förbannad att jag körde kart nummer sju helt av banan och tog mig förbi. Skönt att jag slapp en svartflagg.

I långlopp förlorar man enormt mycket om man ligger och blockar, bättre att släppa förbi och hänga på. Då går det snabbar för båda lagen.

Det var jäkligt kul att fightas med TS och Blondie. Vi är ju ett gäng som känner varandra väl och har alltid legat jämnt. Nu börjar TS-visa framfötterna och vi andra får hänga på för att inte trojkan i tabellerna ska splittras.

_________________
Anders Hansson
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228



Det var riktigt kul att köra. Har inte så mycket erfarenhet av banan tidigare, så det var en del trial-and-error Kikade lite på Tezz och när jag försökte att imitera hennes teknik i sista stinten gick det snabbare. Då blev jag dock blockad av karten från det långsammaste laget som vägrade släppa om trots blåflagg och ivrig "uppbackning" bakifrån. När jag väl kom om, så hade jag tappat allt tålamod. thumbs down

Mer inspiration nu och lite träning hoppas jag att det blir framöver.

Grattis TS till bronsplaten!!!

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Team TS Motorsport tackar Jonny och alla som ställde upp Mycket jämnt mellan Blodie, BFB och, kul! Instämmer att många av de nya lagen var MYCKET dåliga på att flytta sig när snabbare kartar kom ifatt dem. Men efter 2h så skärpte de sig och allt flöt klaret bättre thumbs up

För mig lossnade det verkligen igår, tom Marco började bli lite orolig

Å Fredrik....varför sånt motstånd till att köra när du och Anna körde så bra. Ni har ju knappt kört där alls så vi kommer få det riktigt tufft framöver. Sen var det extra kul för mig att Eddie körde så bra

Vi ses nästa 3-h!

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228



Tack Björn och tack för att du fixade Eddie åt oss. Han var jättebra (förmodligen bättre än personen som han ersatte )

Du kan nog räkna med oss i framtiden, men som sagt, först blir det lite träning

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



blev rampiderad bakifrån och pga tidigare pisksnärts skada..så blev detta kattskit för mig.
Hade jag vetat med 100% vem det var så hade jag nitat killen på plats
Just nu så har jag 0 kännsel i ett par av fingrarna i min högra hand thumbs down

Att bränna in i folk bakifrån är det absolut sämsta man kan göra...och då förtjänar man absolut en smäll

_________________
Pelle Persson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Pelle Persson skrev:
blev rampiderad bakifrån och pga tidigare pisksnärts skada..så blev detta kattskit för mig.
Hade jag vetat med 100% vem det var så hade jag nitat killen på plats
Just nu så har jag 0 kännsel i ett par av fingrarna i min högra hand thumbs down

Att bränna in i folk bakifrån är det absolut sämsta man kan göra...och då förtjänar man absolut en smäll


Det var verkligen inte roligt att höra å jag hoppas att du blir helt återställd! Hade jag vetat att du har haft en sådan svår skada så hade mitt råd till dig varit att du inte skulle ställa upp. Risken att bli påkörd finns där alltid å då menar jag givetvis att det är en olyckshändelse. Att köra på någon ala kamikaze tycker inte hör hemmma på banan men ibland brister det för en del förare när framförvarande inte fattar att man ska släppa om(jag säger inte att du har varit en sådan).

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228



Håller med Björn, vekligen tråkigt. thumbs down (Jag hörde om din skada av Tobbe - Need for Speed - också. Det var jag som ringde och behövde en ersättare till vårt lag.) Tyvärr så är riskerna större ju mer orutin som är inblandad i tävlingen. Med rutinerade förare så minskar risken för skador.

Men det finns det väl någon typ av krage som man kan använda i gokart/racing om man nu absolut vill köra ändå (även om jag inte heller skulle rekommendera det)?? om inte annat så visar den nog att övriga förare bör vara försiktigare.

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Kan ju säga att förra året som vi körde så var det aldrig den typen av körning men då var alla mycket mer rutinerade. Då var det vi som var nybörjare men vi visste att det var viktigt att släppa förbi snabbare förare och var aldrig inblandade i några sådana händelser.

Kragens vara eller icke vara har debatterats mycket inom kartvärlden men man ska inte ha för stor tilltro för den.

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10182



[quote="Björn Nilsson"]Kan ju säga att förra året som vi körde så var det aldrig den typen av körning men då var alla mycket mer rutinerade. Då var det vi som var nybörjare men vi visste att det var viktigt att släppa förbi snabbare förare och var aldrig inblandade i några sådana händelser./quote]

Kan ta ett exempel på söndagens körning. När jag låg utan bilar framför mig körde jag på varvtider av 30,6-30,9. När en av de snabba förarna kom förbi tog det varvet mig 31,2 men jag kunde sedan under ett flertal varv köra 30,3-tider när jag hade en kart före mig som förbättrade greppet. Om jag propsat på att hålla honom bakom mig hade vi båda kört långsammare än vad jag gjort när jag körde ensam.

_________________
Anders Hansson
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



En av anledningarna till att jag tackade nej till din inbjudan Anna (förutom problemen med lederna i handen), är att det går för tufft till vid dessa evenemang. Har kört tretimmars, racing bar (eller vad det nu heter) och med KAK syd. I racing bar var det tydligen mycket motorsportprofiler och jag har aldrig varit med om så mycket skrammel som då. Johnny kom ut ett par gånger och manade till lugn och det slutade med att en del "proffs" blev avstängda från racet! Har stött på liknande mentalitet på de flesta go kart race och det har i princip alltid slutat med seriösa smällar.

Min sambo Jenny har blivit totalramponerad för flera år sen på Lockarp och det resulterade nästan i en misshandel med hjälmen i handen från min sida, jag lyckades sansa mig och ta mig därifrån istället. Jenny var för övrigt blå från bröstkorgen och ända ut på låret ett bra tag efter smällen

Pelle har haft seriösa problem med sin nacke i alla år jag har känt honom, och för ett tag sen kunde han äntligen börja arbeta igen. Att en sån fullblodsidiot som tror han kör folkrace kanske förstör så otroligt mycket för Pelle som det finns risk för är bara för jävligt! Jag är ledsen om jag sabbar stämningen, men go kart race med hyr kart kommer jag inte köra igen...
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Det är för många race wannabis på sådana tillställningar. Så klagar man på säkerheten på andra evenemang. Vad skall man säga.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10182



Lugna ner er, jag har deltagit på hyrkartslopp i några år och det senaste var den enda dåliga upplevelsen.

om folk kör långlopp som man gör i ett sprintlopp med polarna blir det skit av det. Till nästa lopp kommer det säkert att bli bättre.

Mats, när kommer du att delta? Jag tycker nästan att det är lite magstarkt att kritisera när man inte deltagit eller observerat loppet.

_________________
Anders Hansson
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



sweanders skrev:
Lugna ner er, jag har deltagit på hyrkartslopp i några år och det senaste var den enda dåliga upplevelsen.

om folk kör långlopp som man gör i ett sprintlopp med polarna blir det skit av det. Till nästa lopp kommer det säkert att bli bättre.

Mats, när kommer du att delta? Jag tycker nästan att det är lite magstarkt att kritisera när man inte deltagit eller observerat loppet.


Det var mer som en allmänn kommentar. Nej jag kör inga sådana tillställningar, har kört för många liknande event med kunder. Dessutom är jag ingen racewannabi.

Sedan är du ju själv väldigt glad för att kommentera alla andra event just utifrån säkerhet och beteende, så det höjdes nog lite på ögonbrynen när ditt inlägg lästes. "Jag blev till slut så förbannad att jag körde kart nummer sju helt av banan och tog mig förbi. Skönt att jag slapp en svartflagg. " Detta gjorde mig överraskad och lite besviken, uppenbart så har vistelsen där uppe förändrat saker och ting. Kommer du att göra samma sak på banan, då kommer iallafall jag att avstå att köra.


Skall man tävla vilket verkar vara huvudsyftet, varför då köra med hyrkart. Logik som iallafall inte jag förstår.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228



Diskussionen har blivit lite onyanserad nu tycker jag. Självklart är det tråkigt med sådana incidenter och erfarna och kunniga förare gör de dem kan för att undvika ojusta påkörningar, jag anser att det främst är orutinerade personer som har svårt att "ta" att t ex en tjej är snabbare som gör så.

Däremot är det en annan sak om man ligger bakom en långsammare förare som stänger och vägrar släppa förbi trots blåflaggor i varv efter varv. Sådana var situationen som jag (det var tävlingens långsammaste förare jag låg efter och som var helt otroligt ignorant och inte insåg att han skulle släppa förbi) och även Anders (jag såg hur han stängde Anders i massor av varv) var inblandade i. Jag tror att detta haded unvikits om den allänna "nivån" varit högre i söndagens race.

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Det har en tendens att bli alldeles för hårt på go kart, och jag tror det beror på skydden runt karten som gör att den tåler kubbning. Det är en sak att råka toucha någon, en helt annan att medvetet trängas och skicka folk i däckshögarna. Det är rena folkracefasoner och det är väl ingen som skulle få för sig att göra något likanande på en banträff eller klubbtävling med den egna bilen antar jag?

Att skicka någon in däckvallen kan få seriösa konsekvenser även på en go kartbana... Jag hoppar inte på någon specifik situation eller person, men jag hoppas att attityden på go karten blir till det bättre för allas trevnad. Hoppas också att Pelle inte har blivit så skadad att det får långdragna konsekvenser för honom, för då är det verkligen sur eftersmak på en tillställning som skulle kunna vara hur kul som helst.
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



För att vara lite kritisk kan jag inte förstå hur man deltar i en sådan här tillställning om man har en hyfsat allvarlig whiplash-skada.
Mina bekymmer är inte ens till den grad att det kan beskrivas som skada utan mer en rejäl sträckning som inte riktigt läker (än!), men jag tackade trots det nej när jag blev tillfrågad eftersom jag ansåg att priset var för högt. För min del var det kanske lite överdrivet men för Pelle låter det snarare i underkant!

Jag håller fullständigt med i att det är huvudlöst att köra och stångas, det är inte det som det handlar om. Men har man kört hyrkart nån gång tidigare så inser man väl att det inte är ovanligt, just som Tobbe säger, folk tycker det känns tryggt med en stålram som tål det mesta.

Hoppas för övrigt att Pelle repar sig och att besvären lägger sig igen!
Jag och Pelle får anordna en gentlemanna-kart-tävling för oss som verkligen inte vill krocka utan bara köra och ha kul

_________________
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Det börjar låta lite väl mycket som andra världskriget nu.
Nog för att vissa körde osjysst och blockade och stångades men i det stora hela var det ändå en rolig tillställning och eftersom det var det första rejset för säsongen så var det väl extra mycket vilja med och tampades samtidigt som det var en del oerfarna.
Som Anders skrev så blir det säkert lugnare i fortsättningen.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Eftersnack
2006-10-29 3-Timmars Långlopp - Go-Kart City Malmö
1, 2   >>
7436 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande