Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Växla ner genom varje växel eller gå förbi trean?
<<   1, 2
18 besök senaste veckan (17160 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

MP996 skrev:
david-o skrev:
Han har förmodligen spelat för mycket GT5 på playstation och är van vid de digitala av/på-reglagen.


Så måste det ju vara! thumbs up

Allvarligt, någon som kan förklara Sennas teknik mellan turn in och apex? Hålla varvet uppe? Värma däcken? Leta grepp? Styra med gasen?



Visst styr han med gasen? Ser ut som han kör grus



Edit: Jag måste bara flika in en annan stor chafför som kör med lika classy skor som Senna :P
http://www.youtube.com/watch?v=RyK-l9tEeUE&

_________________
Daniel Steiner
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Hålla varvet uppe tror jag inte, den motorn svarar direkt på gaspådrag, behöver inte försöka hålla den "igång" med hjälpgas. Jag misstänker att han går in så perfekt att han håller i princip maxfart som tillåts med det mekaniska greppet och att det han gör med högerfoten är ditt sista förslag, små justeringar på bilens riktning/balans samtidigt som han håller farten uppe (med bilen precis på gränsen).

För att den där körstilen inte bara skall stjäla fart/tid eller få bilen UR balans istället skadar det nog inte att heta Senna!

Det är min teori iaf

oavsett vad han gör så ser det alltid imponerande ut. Gillar hans racedojor också

EDIT: Daniel hann visst före med ett svar, börja skriva på svaret för en bra stund sedan sen ringde det

_________________
David Lundin
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens

^ Bra förklarat, låter troligt att han styr/balanserar med gasen. Vet inte om jag är mest imponerad över hans teknik eller hans loafers!

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Här är ytterligare en lektion i fotarbete.
Walter gör det som Senna och Rigotti gör plus att han flitigt vänsterbromsar.
Allt i en rasande fart

http://www.youtube.com/watch?v=s0ieRNmgxiA

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Vissa tvärställer högerfoten horisontellt över både gas- och bromspedal medan andra mest glider över på gasen med ett "hörn" av foten vid varje nedväxling. Vilken metod använder ni?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



På standardbilar brukar jag få vinkla en del, eftersom det ofta är en halv km mellan pedalerna. Det är väl tänkt att man ska fila koppling, alternativt ha blan' för två pers...

På Westfielden har jag alltid foten lodrät, eftersom det varken finns behov av, eller plats för annat. Har dessutom satt en liten "rulle" en bit ner på gasen så att man kan trampa mer mitt på bromsen, då man får trampa ganska rejält.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Växla ner genom varje växel eller gå förbi trean?
<<   1, 2
18 besök senaste veckan (17160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande