Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
AVON
2 besök senaste veckan (4101 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
FSN skrev:
Denna XTR2 var med i Roadsport A på SSM Knutstorp i somras

[/img]


Hmmm, det står AVON på sidan av däcken, det skulle ju kunna betyda är däcken är just av det fabrikatet

Vi har dock inte med AVON i R-däckslistan, är det någon som vet något om dom? (om det nu är R-däck alltså...)

_________________
Pär Hylander
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



Det finns en del däck specialframtagna för vissa bilar, kan ju vara så med det här Avon-däcket. Om det nu som sagt är ett R-däck... Avon har ju en uppsjö av tävlingsdäck i sitt sortiment.

Fast i Roadsport måste man väl åka på gatgodkända däck? Det kan inte vara så att bilen gick i Modsport och att det är någon form av intermediate-däck som sitter på?

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Skit i däcken kolla bilen istället...... måste vara ungefär så roligt det går att få det med byxorna på

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Intermediate, ja.
Det ordet har jag hört förut vad är det för typ av däck? Vad är det bra och dåligt till? (är det ungefär som R-däck eller vad är skillnaden?)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Bilen gick garanterat i Roadsport A. Kom ihåg att jag reagerade på att den inte hade nummerplåtar.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Intermediate, ja.
Det ordet har jag hört förut vad är det för typ av däck? Vad är det bra och dåligt till? (är det ungefär som R-däck eller vad är skillnaden?)


I F1-sammanhang tar dom väl till intermediate när dom inte kan bestämma sig för torrdäck eller regndäck!

_________________
Pär Hylander
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



FSN skrev:
Bilen gick garanterat i Roadsport A. Kom ihåg att jag reagerade på att den inte hade nummerplåtar.


????? Måste bilen inte vara gatlegal för att åka Roadsport?

(För det vär väl i Modsport de mest modifierade/avancerade bilarna går om jag inte misstar mig. Bilen ser mer ut att höra hemma där...)

Vad gäller intermediate är det som Pär skriver en term som används för däck som ligger någonstans emellan regndäck och rena slicks. De har alltså precis som R-däck skåror men utgår från rena racingdäck/stommar. Dessutom är gummiblandningen garanterat mycket mjukare i ett intermediate-däck, som är avsett att ge max grepp under ett fuktigt race, än i ett R-däck.

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare

Ett o.T. tips:

om någon lägger in en stoooor bild (alltid trevligt så radbryt era inlägg manuellt så blir
det lättare att läsa.

En och en halv rad text i själva fönstret man skriver i brukar vara max max vad som får plats innan det försvinner ut till höger..... (här borta alltså..... nånstans.....)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare

Så vad är skillnaden mellan ett skuret slicks och ett intermediate då?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Magnus Thomé skrev:
Så vad är skillnaden mellan ett skuret slicks och ett intermediate då?


Med ledning av Martins inlägg gissar jag att ett intermediate är mjukare och snabbt blir överhettat i torrföre.
Skuret är väl just för att regelmässigt minska farten i F1 t.ex

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Det är Avon ACB10 däck. Det är gatgodkända däck. De kommer ursprungligen från FF1600 serien. Diagonaldäck som är byggda i kvlar. Lätta som fjun... Finns som 13 & 15 tum.

De har mycket hög status bland Seven-åkare i England. Jag köre själv på dem förra säsongen. Dock i lite för hård compound (A33). Mycket bra däck men ganska dyra.

Peter

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
LittleBlue skrev:
Det är Avon ACB10 däck. Det är gatgodkända däck. De kommer ursprungligen från FF1600 serien. Diagonaldäck som är byggda i kvlar. Lätta som fjun... Finns som 13 & 15 tum.

De har mycket hög status bland Seven-åkare i England. Jag köre själv på dem förra säsongen. Dock i lite för hård compound (A33). Mycket bra däck men ganska dyra.

Peter


Så udda det låter

Diagonaldäck och kevlar, 30-talsteknologi blandat med med moderna fiber

(fast det kanske är vanligt att tävlingsdäck är av diagonaltyp?

_________________
Pär Hylander
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Martin G skrev:
FSN skrev:
Bilen gick garanterat i Roadsport A. Kom ihåg att jag reagerade på att den inte hade nummerplåtar.


????? Måste bilen inte vara gatlegal för att åka Roadsport?

(För det vär väl i Modsport de mest modifierade/avancerade bilarna går om jag inte misstar mig. Bilen ser mer ut att höra hemma där...)



Jodå, den måste vara besiktigad och klar, i Sverige eller annat EU-land har jag för mig att det står reglerna. Vilket återigen tar oss till frågan vad danskarna har för regler, för det var därifrån den kom.

Dessutom kan jag berätta att den rört upp en hel del åsikter som kommit fram nu i vinter då det varit lite reglementesdiskussioner. Antagligen läggs det förslag om att bilen skall ha en kaross som inte ifrån början är designad för tävlingsbruk för att få köra i Roadsport. Sevenåkarna börjar väl flåset i nacken ifrån Radicals m.fl.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Dom körde en XTR i veckans TopGear i deras egna superstage och den slog nytt rekord.
En, eller om det var två sekunder, snabbare än Pagani Zonda... thumbs up

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Hittade programmet från SSM i somras.
Bilen gick i Roadsport A och kördes av Christian Pedersen från Danmark (vilket kan förklara iaf varför den inte hade svenska plåtar)

_________________
/Markus Lefors
Citera
Däck för banåka
AVON
2 besök senaste veckan (4101 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande