Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-05-12 MGCC KM1 Ljungbyhed | 1, 2 >> 8484 besök totalt |
Nu börjar jag bli lite nyfiken
Det enda jag hört var en telefonrapport från Josen som meddelade att ihopplocket verkade röra på sig duktigt (jag provade den i går kväll och helt fel var den väl inte ). Pär Hylander skulle tydligen knipit förstaplatsen i C med stor marginal, direkt i återkonsten till klena klassen |
||||
Banan var kul men själv hade jag problem att få flyt i de två långsamma svängarna,
var tvungen att gå ner på ettans växel eller slira på kopplingen, (edit) nedanför 1 samt till vänster om 5 på banskiss enligt driftbox nedan (edit) Troligen inte banans fel utan det faktum att min motor inte går rent under 4000 varv Kanonväder och bra organisation som vanligt Själv fick jag tredje bästa tid AV TRE startande i roadsport A Körningarna på Ljungbyhed har aldrig varit min favoritkörning Tackar alla funktionärer som möjliggjorde även denna körning / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Banan var kul, men konplaceringen i chikanen var för tajt för min smak; det blev liksom ingen rytm utan bara gas, broms, gas...
Min bil funkade efter omständigheterna bra; själv var jag däremot inte i bästa form. Det var kul att träffa alla igen; vi ses på KM2. (Förhoppningsvis är jag lite piggare då.) Nu ska jag gå och lägga mig (igen...). _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Som vanligt kan jag inte låta bli att tacka alla som bidrog till arrangemanget. Riktigt kul och trevligt att träffa alla och dagen bjöd på riktigt god kamp .
Jag diggade sträckningen även om konchikanen gav mig rysningar . Även jag fick sol på mig och det käns . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Tack MGCC för årets första KM - flöt på bra som vanligt
Härlig solig dag på Ljunbyhed Efter att stress-skruvat den senaste månaden så var jag förvånad hur bra bilen gick, höll på till kl 01.00 lördagd morgon innnan jag var klar Somande nästa i bilen hem trots brötet från rejs-avgas-systemet - farligt... Jag tyckte nya bana var kul men svårare, roligaste partiet var högfarten ut på rakan och U-et tillbaka mot start. Kul att drifta/kasta runt bilen och utnyttja last-växlingar i U-et Det var väldigt lätt att riva ner konor i år, med samma straff + 5 sec på hela heatet, inte kul. Hade lite roliga figther med Pär och Fredrik i första heat - fast man skall väl inte hålla på med det när man kör på tid, men kul i alla fall Vill också tacka alla andra i C som körde snyggt och som släppte förbi - hoppas ingen tog illa upp att jag använde "flash to pass" ofta Mina bästa stabila tider låg låga 1,15 osäker på om 1,13,88 tiden som noterades verkligen gäller Resultat mässigt i C tror jag det var ( det var lite rörigt med tiderna, men Pär var snabbast utan tveka, om han inte rev koner dvs ) Pär H Joachim o Anders o Dennis K ? ? Nya vapnet i MGCC ( tack för bilder Anders ) Banan i år så ut så här ( bild från Anders driftbox ) _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Väloljat arrangemang trots rätt så begränsade personella resurser - till alla funkisar!
Årets bana fin. Hade nog varit ännu bättre om chikanen hade varit mer av "storslalomkaraktär" så att blir som kurvor att köra i. Kan ju istället kanske vara en eller två portar till för att hålla nere hastigheten. Kanske fundera lite i banor runt "escape roads", nu när man klev över gränsen så fanns det ingen plats att ta vägen. Kanske påkörd kon kan ge strykning av de de 2 snabbaste varvtiderna på det passet, 2 påkörda konor de 4 snabbaste tiderna etc. Dvs tillräckligt straff för att inte köra på kon, men inte helt bortstraffad från körpasset? Trevlig bild från driftboxen, faktiskt kändes banan roligare att köra än den ser ut på bilden! Jag tycker det är kul om man får köra om istället för att bli omsläppt, man får liksom planera sin omkörning ngn kurva i förväg så att man får med sig extra fart ut på rakorna. Alternativ bromsa sig förbi på den 25 meter breda rakan! Kanske gult syns så bra att i backspeglen så att många släpper förbi lite i onödan? Sen är det ju oxo så att om man nu inte blir omsläppt och inte kan ta sig förbi på egen hand så kan man ju släppa lite lucka ett varv och sen få ett antal fria varv efter det, valet är ju fritt. Mvh, Pär - chaffis av sveriges snabbaste gula åkgräsklippare? _________________ Pär Hylander |
||||
Jättekul snabb bana!
Banan var väldigt hård på mina bromsar dock. Fyra hårda inbromsningar från 150-175 ner till 60-90km/h per varv. Men kul var det och Healeyn gick ännu bättre nu med diffbroms, uppgraderad låda och motor! Tack Dan, Thomas och alla andra som ställer upp och gör allt detta för en baguette och lite saft! _________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||||
Jag tog (för en gångs skull) det ett steg längre och släppte av rejält redan när jag började närma mig några bilar; det går ju förstås bara om man har en ordentlig lucka till bilen bakom... Jag fick till ett (1) OK varv efter en sån manöver, men till nästa besök behöver jag köra MYCKET fortare. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Var det inen som tog några actionbilder under dagen? Själv blev det inte mycket fotat men några statiska depåbilder kan jag bjuda på:
Anders och Ulf poserar stolt med sin nya sponsor . Bengt verkade vara glad med debuten i Roadsport A. Christian fick tyvärr avbryta sin körning , tror det var varma bakbromsar som var bekymmret. Tomas -> Jag vill ha tillbaks min penna!! Fredrik hade trimmat med vax . Dennis pinnade på bra trots alla ursäkter Jag tror inte Pär var ensam om att klippa gräsmattan under dagen.. P-o gjorde en uppryckning under dagen vilket var kul att se . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Hej alla!
Kul att säsongen äntligen är igång på allvar igen! Det blev som väntat tufft och tätt i C-klassen. Att det för året blev ny bansträckning gjorde ju det hela lite extra spännande. Bara att lära om spårval etc från noll igen. Håller med tidigare inlägg att tyvärr var chikanen på start och målrakan väl tight. Förstörde mycket av rytmen från övriga varvet. (Nej jag säger inte det för att jag lyckades dra rätt igenom över ett banmarkeringsdäck i första tidspasset som givetvis bestämde sig för att fastna under bilen). Vill givetvis tacka alla i MGCC organisationen som såg till att arrangemanget flöt på bra hela dagen. Dock lite mörkrädd för hur det skall kunna publiceras en rättvisande resultatlista efter att ha tittat igenom och analyserat de varvtidslistor som printades ut. Verkar innehålla väldigt mycket konstiga varvtider. Jämfört med vad som loggades i min DriftBox så är det mycket som inte verkar stämma. Några exempel: Jag satte mitt snabbaste varv (1.16.12) i sista passet. Hade då Josen framför mig hela varvet. Enligt lista satte Josen då ett varv på 1.13.82 samma varv. Ca 2,3 sekunder snabbare vilket skulle motsvara ca 85 m på start och målrakan. Vi låg i stort sett "bumber-to-bumper" hela varvet varför det känns tveksamt. Både Fredrik o och jag själv hade fin fina första varv i sista passet Fredrik öppnade (enligt listan) på 1.14.46. När vi diskuterade tiderna efter körpasset bekräftade Fredrik att bästa tid var ca 1.17.9 vilket stämmer bra med varv 8 i listan (1.17.92) Mitt första flygande varv (enligt listan) var 1.10.25 vilket då borde räcka till seger Enligt DriftBoxen var detta lugna uppvärmningsvarv dock 1.19.9 Kan forsätta ett tag till men tror det räcker för att belysa problematiken. Vilka varv i listan kan man över huvud taget lita på stämmer?? Lite trisst om vi inte kan få fram en rättvisande resultatlista till slut. Några bilder från depån: Ny dekor till året från vår sponsor Biltema i Malmö. Debutant i MGCC och Biltema-dekor, min teamkamrat Ulf Gyllenskiöld. Biltemas racingdomkraft kom väl till pass för att kontorllera skadorna efter den överkörda banmarkeringen. Inga större skador dock som tur var. Lite märken på fronten från det överkörda däcket. Var nöjd med min insats efter dagen. Dennis justerar sina nya KW coilovers som monterats kvällen/natten innan race. Edvin Persson var så här nöjd efter första körpasset. Josen vid sin "nya" killer-Miata. Snabb gräsklippare framförd av Pär Hylander. Slutligen grafen från 4 olika varv från min DriftBox. Vis ses på Bulltofta //Anders |
||||
Ett inlägg, Anders, hann i mellan
Passar på att fråga Anders vilken hjälp du har av driftboxens grafer Jag förstår att man tydligt ser att du körde fortare i de flesta svängarna då du fick kortast tid, men det kunde man troligen konstaterat utan driftboxen Vad jag kan tänka mig skulle vara intressant är G-krafterna i olika riktningar tex jämfört med G-kraftdata från en skidpad, mao friktion mm Helt rätt Edvin Man blev ju mindre glad då man fick växelspaken i handen efter att först närapå fått in backen i stället för ettan Detta fixades med hjälp av Henric månsson samt en M5 nylock och lite låslack o själv då, du såg ut som en ko som nyss kommit ut på grönbete, du var inte ensam, en allmänt bra stämning fanns bland förare samt funktionärer / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Vad kör ni med för sorts tidtagning ?
Så himla mycket kostar det inte per tävlande att hyra in transpondertidtagning från t.ex mig om ni är intresserade. |
||||
Det är (om jag minns rätt) en liten blå låda där man varje gång en bil passerar trycker på en knapp med bilens nummer... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
För mig var det ju första gången jag körde för säsongen så den beskrivningen är ju klockren . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
aha, manuell tidtagning eller möjligen fotocell med manuell inläggning av passering ..... jo det är billigt och ibland stor risk för fel. Säg åt arrangörerna att om dom vill så får dom fråga efter kostnader..... men så dyrt är det inte om man slår ut det på 30 + deltagare....... |
||||
Hej alla
Tack till tävlingsledning och funktionärer, det är oftast samma tappra skara. Jag körde som vanligt lite för lugnt i början och lade inte i en högre växel förrän jag förstod hur fort alla andra körde Anders skriver ofta om hur han haft draghjälp och det fick jag i sista passet när jag hamnade bakom Eddie och Pär. Det blir verkligen en helt annan nerv när man har någon att jaga. Vi får väl se hur tidtagningen reds ut då, men här är i alla fall mitt bästa varv (rött 1,17.2) jämfört med varvet som knep tredjeplatspokalen (blått 1,16.1) till Anders (med startlinjen lite senare satt på känn hemma på datorn i analysprogrammet): Jag förstår inte vad ni har emot tajta chikanen på rakan - det är ju enda stället jag är snabbare än Anders Sedan så tycker jag att det borde vara tidsavdrag om man inte kör på eller av något under hela dagen Ja Bengt, jag visste redan på banan att Anders enligt klockan var snabbare än vad jag var. Men när jag ser diagrammet här ovan så vet jag i alla fall att jag behöver inte lägga mer krut på att ta chikanen snabbare, det hade inte en vanlig infraröd laptimer berättat för mig. Vi ses, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - Polestar 2 |
||||
Hade en mycket rolig fight med Tomas! Men jädrans vad bromsarna fick jobba, bakbeläggen var vita efter andra stinten och jag fick packa ihop och åka hem. På mitt sista varv, vid den hårda inbromsningen innan första chikanen, så var det något som small till i framvagnen och jag var övertygad om att det var något som brast och jag beslutade att åka rakt fram och hann välja att klippa en kon istället för ett bildäck (som vissa andra...). Det rök rejält från ett bakhjul och jag drog fram brandsläckaren, men det tog aldrig eld. Efter en koll av bilen kunde jag inte hitta något fel i framvagnen och det gick bra att köra hem.
Första chikanen, som var jävligt svår att få till: Kurvan efter första chikanen: Chikanen på andra flygrakan. Här gick det undan, men bildäcken på vänstersidan var läskiga. Nästa kurva höll jag stumt på 4:an. Toyodäcken (881) imponerade stort på mig: - och, nej, jag fotograferade inte under tidsträning. Bilderna togs när vi körde följa-John. Kommer lite actionbilder strax. C _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||||
Line-up i Roadsport C:
Övriga: Pappas Elite på grönbete med mosad diff: och så har jag sparast det vackraste till sist Kör med urkopplad krängningshämmare bak, för att testa om det blir bättre: _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||||
Eftersnack 2007-05-12 MGCC KM1 Ljungbyhed | 1, 2 >> 8484 besök totalt |