Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Våra egna bilar | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (40711 totalt) |
Alltid trevligt med såna här trådar...
Jag gör ett avbrott från alla rena rejsbilar och visar istället mitt bidrag, ett bidrag från en som snart ingår i "Team CSN"... Bruksbil (samt "rejsbil") -Opel Vectra -93B -Väghållningskit (dämpare+fjädrar+fjäderbenstag) -Svensksåld som så många andra, inget speciellt alls. -Hembyggt kjolpaket i glasfiber (det har kliat många timmar under byggets gång) -Dragkrog (irritetar många...men är användbart! ) -Enbart 6.400mil på mätaren -17" fälgar -Öppet filter (låter mysigt) -M3speglar, SAAB 9-3 Aerovinge och andra stylingatteraljer -Lite stereo (MP3, andra högtalare, 600W slutsteg) -2kg:s brandsläckare (skadar aldrig att ha) På g: -Bättre bromsar -Nyare rdäck -Trimning/motorbyte...? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
Kör en 944 S2 -90
-Import 1996 -Började sitt liv som tjänstebil på Porsche -Har rullat 25000 Mil -om lackad en gång. -Väghållnings grejer fram -Turbo cupfjäderben med club sättning (Skruvben). Bak -Motsvarande Bilsteindämpare -Styling Vita blinkers. -Däck, Sumotomi HTR+ (tror att de heter så ) -Fälgar, cup tvåor. På G Sortera ut väghållningen. Byta belägg bak + renovera oken. Nya mattor. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
Börjar bli klar med min bruks/busbil nu
Saab 9000 2,3T -94 Motor -Iveco IC med helsvetsade alugavlar -Garrett T25/T28 hybridturbo med 360 graders lager (skall palla med 2 bars laddtryck) -465ml spridare från Volvo V70R AWD -3 bars MAP-sensor -3" JT avgassystem från turbon och bak med sportkatalysator Väghållning -H+R fjädrar -Bilsteindämpare runt om -25mm krängningshämmare fram o bak -Alla viktiga bussningar i fram o bakvagn i Super/PowerFlex -Fjäderbensstag fram -Slitsade skivor runt om, Tar-ox belägg fram o GreenShit bak Är precis klar med mappningen av motorn och skall bromsa bilen snart. Förhoppningsvis skall effekten ligga runt de 330hk/500Nm jag siktade på. Sen får jag se hur länge växellådan gillar denna behandling Tanken är att bilen inte skall väcka så stor uppmärksamhet när den står parkerad men desto mer när den körs... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
Finbilen:
Alfa 75 Turbo -87 (Svartmetallic) -1.8 liters turbomotor med okänt antal Hk och Nm. 7.5:1 i komp -tjänstevikt: 1130Kg. -51/49 fram/bak, projekterar att flytta bak batteriet. -25% Diffbroms. -Skinn/Mocka inredning med Eljusterade stolar (ja de är tunga). -Bilsteindämpare runt om. -Hårdare fjädrar runt om, lite för sänkt, skall höjas lite alt. trolla lite med spindlarna... -De flesta bussningarna bytta mot polyurethan eller kulled. -Nytt Turboagg. på väg i, T3->TD04. -3" hela vägen. -16" OZ-Racing Superturismo med budgetdäck (smart prio? ) På G: -Flytta ICn till fronten och samtidigt byta till en Mitsu Evo IC -Nytt plenum -Flytta bak batteriet -Flytta filtret till kalla sidan där batteriet sitter -Flytta spolartanken så jag kan få lite bromsluft på vänstersidan, byter samtidigt till en bakrutespolartank från en Golf -Nytt sprut/tändning om jag får råd... Eftersom jag insett att den är lite för ovanlig och fin så kommer den att bli finbilen/GT-vagnen så därför blir det lite stereo monterat också på ett 100% reversibelt sätt. Bus/banbilen: Alfetta -75 (Jeepdunksröd) -1.8 liters motor bromsad till 131Hk/157Nm vid 6840/4740rpm -trattar till förgasarna, extraktorrör, andra kammar, blueprintad. -tjänstevikt 1030 eller liknade, hittar inte pappret just nu -rensad på inredning, förarstol Sparco Evo2, passagerarstol Momo av nåt slag -Gula Koni runt om -orginalfjädrar fram, kapade fjädrar bak (köpt i detta skick) -kulled i casterstag -bakflyttat batteri -2" hela vägen -Mille Miglia Stefan 15" med Pirelli P-Zero C (205/50) -1:10 på Kinnekulle (filmer från Knutstorp och kullen borde dyka upp snart) På G: -Nyrenoverad växellåda -nytt de-dionrör med ändrade vinklar (bakvagnen) -styvare fjädrar! -2 liters motor, skall bara riva isär den och göra "allt" först... -byta bussningar överallt till poly/kulleder Bruksbilen/get around/köra jord/provbänk Saab 900T -80 (Lite olika nyanser av grönmetallic) 2.0 liters B-motor 7.2:1 i komp, separat WG -nyrenoverad topp och bytt vattenpump (med allt vad det innebär) -friskt "fultrimmad" med höjt laddtryck och flera kallstartsventiler som aktiveras av fullgas och diverse tryckvakter och varvtalsrelän. Ingen aning om antalet hästar med den spöar rätt många bilar rakt fram i motorvägshastighet. -Frontmonterad IC, ett nerkapat element från en V70 XC. -Bypass, std Bosch. -3" -> 2.5" vid bakaxeln -Biltema gasdämpare -Väghållning by vinkelslip (kapade fjädrar) På G -Behöver akut nya drivknutar... > -K-Jeten behöver sig en översyn. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
rejs bilen:
Alfa 75 3.0 America Potenziata -90 -192hp -250nm -Vikt ung. 1040kg -52/48 fram/bak -25% Diffbroms -Corbeu Kolfiber stol -Luke 6p bälte -Biltein CS Runtom -MT Motor 30mm stavar fram -MT Motor S2 fjädrar bak (16mm tråd) -Förstärkt krängare fram 26mm Superflex/powerflex runtom bilen Kulleder i casterstag Volvo 4k ok fram med PF97belägg Bmw 325 skivor Reddot R belägg bak ATS 6spoke 7,5*16 et 25 Pirelli Pzero C 205/45/16 Bättre andning med eget 2,5 rensat system + JR filter Komplett bur, fäst i 10punkter helt rensad invändigt plasthuv/taklucka/baklucka byggs just nu Bilen gjorde 1.05 blankt på kullen med passagerare och ung 1250kg vikt ifjol med kass förare (mig) Bruksbilen: Alfa Romeo 164 Super 24V -94 Helt orginal förutom 8*17 Toora 230 Cromelook + 225/45 GT Radial däck All utrustning med elstola osv, acc utom skinnklädsel 211hp 280nm [/url] _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
Bilen som "grundade" begreppet "Team CSN".
BMW 318 is -90 Ca. 18 000 mil. Sänkfjädrar från Örebro fjäderservice. Köpt i detta enkla utförande. Själv har jag hunnit/haft råd med: BBS 15x7" hjul. Toyo Proxies T1-S 205/50 15. BMW Motorsport Grp.N-chip. (136hk/172 Nm vid 6400rpm/4900rpm. Drygt 140hk och 180Nm nu kanske?) BMW org./Textar bromsbelägg. (Funkar mkt bättre än vad folk tror.) Planerna...är många! Men i ngn form av prioordning... Få till så man kan åka 3 banträffar nästa år iaf. Kylslangar till bromsarna. Motulvätska. (Ligger och väntar.) Beg. gatdäck/R-däck till mina "andra" hjul. (Ngn som har nga lämpliga 15"-däck i typ 185-205 som ni inte behöver/vill ha?) Mer camber och caster. Justera om kammarna efter "riktiga beräkningar". (Eller helt andra om man får välja...) (Testiver... ) Konidämpare. (Nya fjädrar, med rätt värden, vore oxå trevligt.) Lite mer radikal modifiering av bärarmarna fram för ändrat rollcentra. (Testnerven kliar...igen ) Nya bussningar runtom. Riktig stol. Låter som om jag har att göra länge framöver... Man får se vad som blir verklighet och kan komma på plats. Det är lite knepigt utan eget garage. |
Leksaken:
Golf GTI 16V 1988 som jag ägt sedan 1990. Jag gillar diskretion och jag har därför valt ett beskedligt yttre. Borttagna skärmbreddare och allmänt CL-utseende. Jag tycker också om modifieringar som ser original ut. Inredningen är original, förutom att förarstol och ratt är utbytta. Jag är helnöjd med bilens uppträdande och lär nog behålla den "för all framtid". Koni skruvben. Eibach krängningshämmare. Bonrath polyurethanbussningar runt om. Sellholms topplagringar fram för att kunna ställa camber och caster. Uppstagad bakaxel med uniballs. OMP övre och undre främre fjäderbensstag. Momo Nascar stol med Schroth 4-punktsbälte Momo Corse mod07 moccaratt med 50 mm aludistans. Sänkt rattstång. Supersprint extraktor och avgassystem. 280mm bromsar från Golf G60. Rolleslitsade och med originalbelägg. Motorn är på 1.8 l (original) och är byggd av Sweber Autosport utanför Vara (R.I.P). Den innehåller 260-graders kammar och har ställbara drev, är portad och inmatchad, balanserad och utvägd, svänghjulet är lättat. Extra Setrab oljekylare utöver originalets vattenkylda. Injusterad av Christos på Autokinito i Uppsala. (Vilken kille!!!) OZ Superleggera 7x15 + Toyo R881 205/50-15 för banåkning och TSW Evolution 7,5x16 med Falken FK451 215/40-16 för gatan. En hel del annat osynligt smått och gott för att allt skall lira tillsammans. 165,2 hk vid 6630 rpm 179 Nm vid 5990 rpm Bästa uppmätta tid K-Ring: 1:06.02 Bästa uppmätta tid N-Ring: 9:15 BTG Full fräs i EX-Mühle Bruxisen (och vinterleksaken) Audi 80 2,6E quattro från 1993 Aldrig mer en tvåhjulsdriven bil under vintern! Full fräs på vänern! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
Rejs bilen som är köpt för en vecka sedan.
Är en Golf mk1 gti..(långlopps vinnare 2000-2001) rensad på allt ..plastrutor. Kolfiberpanel / autometer-instrument. sänkt rattstång) bromsvåg./tilton skivor runt om/ pagid belägg. nya buren- specialbyggda koni o fjädrar. sänkt drivlina (35mm) (bästa varvtid med standard däck på sviestad banan 1,12,26) skränkt bakaxel (för mer camber +-0' toe in) 1800cc /smidda kolvar balanserad. steg1 kam/ justerat sprut av forsberg (ca:140-150 hk) omp stol. 3" bälte vxl-standard gti- Köra runt varje dag bilen. Skoda octavia RS -03 Helt standart förutom dekaler vilket borde ge minst 20HK som alla väll vet _________________ Niklas Lövgren |
Söndagsvagnen:
BMW 1600-2 -70 Bristolblå helt orginal oskruvad, dock svetsad. 1,6 liter 85hk Alldeles för sänkt vilket jag ångrar grovt. Orginalfjädrarna ska på å det snaraste. Planer: Nya dämpare, fjädrar, 2002 krängare. (1600 saknar krängare), nya bussningar till bakvagnen. Banmöteskrigaren: BMW 1502 -75 Charmonixvit drygt 1000 kg 2 litersmotor med dubbla Solex 40 PHH +100 hk (motorn är över 30 år och drar kopiöst med olja på banan) 4 vxl låda Racefjädrar och dämpare (Koni) köpta och modifierade på Stötdämparverkstan Vererra ställbara hämmare 23mm fram 19mm bak. Mindre inredning än vanligt 4.11 i bakaxeln dock ej diffbroms plastbussningar bak. plåtfälgar VW Vento 15x6,5 med maxsport rally slicks (fast ett däck gick senast på Kinnekulle) ventilerade skivor från 323i fram, Volvook 38mm fyrkolv, dubbeli HC 23,8 mm Planer: Ny motor finns med 284 grader DR Schrick L-jet med volvospridare 200ccm plastbussningar i framvagn mer negaiv camber fram, mindre bak glasfiberhuv fullbur ännu mindre inredning ny utkapad rostfri front diffbroms Men allra viktigast är att fortsätta köra på träffar och inte bara ha bilen i garaget. Bruksbil: Audi 100 2,0 E -89 34000 mil funkar perfekt annars rätt ointressant /Anders C _________________ /Anders C |
Bruksbusbil(?) Impreza GT -99 555 blå sv såld motorsidan 2.0l boxer4 med turbo. mods: Frontmonterad IC KN konfilter Magnex 2,5" downpipe Magnex slutburk Bromsar och hjul turbo groove slitsade och "gropiga" skivor fram, nån form av rejsigare belägg OZ superturismo 17" hjul med vredestein 215/40 gatdäck Fjädring å så fjädrar från graham goode racing OMP fjäderbensstag fram thats about it...? _________________ Pontus Fyhr |
Sommarbrukslekbil. Dvs bilen jag brukar leka med :
Saab 99 GL '83 Kränghämmare fram/bak, länkarmar, bakaxel, drivknutar/klockor/axlar, hjulspindlar och bromsok kommer allt från en Saab 900 T16 '92. Micros sportbromsskivor med några konstigt färgade bromsbelägg... Samtliga gummibussningar/leder/lager utbytta mot nya. Bilsteindämpare runt om + en sänkningssats. 2,5-varvs styrväxel utan servofusk. Delvis sömmad kaross. Taskiga hjulvinklar. 16V turbomotor från en 900 T16 86-92 (hpd). Genomgången i det mesta. MHI TD04HL-15T-7 turbo. omsvetsad GIK-intercooler 3" avgassystem. omprogrammerad bränsleinsprutning Laddtryck nånstans mellan 1,1-1,3. Växellåda från 900 T16 '92 med shortshift. och sen ett tämligen oskyldigt yttre då Bruksbil: Saab 900 I16 '89 Bilsteindämpare och sänkningssats. Rymligt bagageutrymme. _________________ Ragnar Burenius |
Det här får väl bli mitt första inlägg här på rejsa.nu då. Passar ju bra att presentera sin bil.
Alfa Romeo GTV6 -84 Röd 2.5 liters V6:a Portade toppar, frästa ventilsäten K&N ersättningsfilter Extractorgrenrör Ansa Avgassystem Ansa Andra kamaxlar av okänt märke, skall tydligen vara bättre än original i alla fall Vikt 1220 25% Diffbroms (sägs det) Bilstein Gula dämpare Jamexfjädrar bak 16" Borbetfälgar med 215/45 däck Rensad på massa skrot som väger Rejsig stol och ratt såklart RedDot Competition Belägg och 6-slitsade skivor och säkert en massa annat som jag inte kommer på just nu. Alfa Romeo 156 2.0 TS Typ original förutom fälgarna och en sänkning då. _________________ Christian Waltgård |
Jaha! Då kan väl jag presentera min bil, nu när tråden är klistrad. Detta är ju kul för jag kommer bäst ihåg människor efter deras bilar, och ja jag är värdelös på namn.
Detta är den enda bilen jag har. En Golf Gti -83. Den agerar bruksbil men kan om det kniper användas till bankörning. Om allt går i lås kommer jag skaffa en riktig "Trackday"-bil nästa vår. Faktiskt en riktigt skoj bil. Kopierat från min hemsida: Motor; 1.8l 112PS, Manipulerad luftburk och hemmamiklat "Power-Tube" i rostfritt stål, sportavgasningsrör Chassie; sänkt ca 40mm "Cold Coiling", -1 grad cambervinkel fram, 14" Memphis plåtfälgar med Yokohama A539 185/60-14 Bromsar; org. förutom Tarox klossar och ATE Super Blue Racing bromsvätska Kaross; Cl enkelljus-grill, tjänstevikt: 990kg Inredning; Sliten MOMo Benetton ratt och ett litet ljudpaket med bausleåda , annars org. P.S. ->Tor Helge! Jag trodde 964 RS 3,8 bara fanns med den breda karossen (du vet den som ser ut som 964 turbo S). Ska inte din bil ha 3,6L? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
På bana samt när bruksbilen strejkar:
Peugeot 405 Mi16 -90 ca 17000mil 150hk i bänk på svänghjulet.. fast siffran kan vara opålitlig pga avsaknad av kylfläkt("fartvindssimulator") i lokalerna Red-dot 6-slits gatskivor o greenstuff belägg till frambromsar.. Stålomspunna slangar till bakbromsarna (har till fram också men det är ju jobbigt att montera kommer senare (läs nedan)) AVo- justerbara dämpare bak (har motsv. coilovers till fram men dom hinner jag inte byta just nu kommer senare.. förmodligen ett vinter proj..) Grovlättat på bitumen, mattor o baksäte o övrig inredning.. Finns kvar=golvmattan(inte gummimattorna) förar+passagerar stol instrumentering o tak.. O takluckan som förmodligen ska testas att bytas ut mot nån glasfiberplatta. 1kg pulversläckare tillkommit där baksätet en gång fanns (vikt 1.2kg tot med mont. detaljer enl badrumsvågen) Motor: 1.9 16v metallisk katalysator 2.5" 2.5" resten av vägen (simons med 2 stoora dämpare men flödet är fullt tillräckligt iaf, dock så kommer antagligen mellandämparen (100mm ytterdia 670mm lång) att bytas mot rör pga viktskäl) K&N öppet filter som förmodligen kommer bytas ut mot nytt dito pga önskan att suga genom en stor tratt Malpassi 1,2:1 justerbar bränsleregulator (jag höjer i dagsläget ca 0,5bar) Däck: gatdäck Falken glömt namn 205/40-17 Ja R däck är bättre men jag tolkar lågprofil gatdäck som ett ekomomiskt alternativ.. Tillräckligt med fäste för att släppa kopplingen vid ca 5000-5500rpm för optimala starter iaf Gatbil: Golf -93 1,8GL 90hk enl papper röd till färgen Rasat 2ggr/3 ägda veckor för tillfället Citat av säljaren(min syster) "den är det aldrig några problem med" Ja o en pegg-sport-club www dekal alltid retar det någon Ska lämnas omoddad men jag saknar ljudet av öppet filter så om puggen får ett nytt så vet golfen vad som väntar med det gamla _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
Bilen är en 1602-73 ombyggd till 2002ti som tidigare gått BMW-cup i standardklassen och är då givetvis ombyggd för racing men fortfarande gatlegal.
Lite fakta: * Standard 2-liters M10-motor med 284 gr DrSchrick kamaxel. 142 hk och 190 Nm. Oljekyl och elfläkt. * Förgasare: 2 st. Weber DCOE 45 med 38 mm:s halsringar. * Avgassystem: Ansa extactor, Övrigt 2 ½". * Växellåda: Standard 4-växlad (än så länge..). * Slutväxel: 323i E21 diffad, ändrad till 4:10 med delar från 1602. * Bromsar Fram: Ventilerade bromsskivor med Ti/Tii 4-kolvsok och Mintexbelägg. * Bromsar Bak: Skivor med standardbelägg. * Bromsslangar: JLS Metallomspunna. * Bromsvätska: Motul RBF 600. * Fjädrar: Fram justerbara racefjädrar. Bak: Jamex sänkningssats. * Stötdämpare: Bilstein Sprint runt om. * Krängningshämmare: Wererra justerbara fram och bak. * Stol: Sparco Rev. * Bälte: Sabelt 3" 6-punkt. * Ratt: Italvolanti Jolly. * Hjul: 15x7" E30 krysseker Med Toyo R881 205/50-15 * Justerbara topplagringar i aluminium * Vikt 940 kg körklar med halv tank. Än så länge.. En vettig bus/banbil som inte kostar en förmögenhet att hålla igång. Inte helt enkel att köra heller vilket rimligtvis utvecklar föraren.. Tanken var att ha en körträningsbil som går att köra "allt" med: Träffar, tisdagsträningar på Knutstorp, ev klubbrace mm. Till vardags gliiider man fram i en trött med ändå trevlig PT Cruiser Limited -01.. _________________ Rikard Ahlin |
Saab 95 årmodell 69
Motor V4(Fåååård, från tidigt 60tal) 1775cm3 borr 92 och slag 66,8, 290graders kam, 2st Weber 40DCNF, avstämt 4-1 estraktorgrenrör Bromsad till ca 115hk på drivhjulen, ger ca 152hk i roten vid 7500r/min Tätstegad låda med 5,36:1 på fyran, skall bytas, man får tuppjuck varvar ca 7500r/min i ca 150km/h. Äntingen en tät 4,48:1 låda eller en 3,54:1 låda som nästan är som 4:48:1 lådan på 1an, 2an och 3an med fyran blir typ överväxel. ombyggd framvagn så casten är ökad från 2grd till 5,5grd pluss div förstärkningar, tyvärr vart det lite fel så jag vart tvungen att specara ut framhjulen för att de ej skall ta i, detta medförde att skrubbradien är åt hel..... för stor. Skall fixas i vinter. Hårdare fjädrar och nyrenoverade gula Koni runt om. Bromsar: Saab 9000 skivor och saab 900 94- ok fram, std trummor bak. Fälgar och däck: Std Ronal fäljar från saab 900 tom 87 och Yokohama A539 185 55 15" Lite bilder, se http://www.race-freaks.com/arkivet/2 Brukholk Contenern kallad, saab 900i-87(man fyller bilen med skit till det är full och åker till tippen) Huggbusken, saab 96-76 så ful att den ej fastnar på bild .-), lever bara som provbänk för växellådor. Fin bil när det inte regnar: Saab Sonett 68, orenoverad i riktigt bra skick som bara gått 5500mil. https://rejsa.nu/im/256-2003-25-04-s Sen har även drake en 900i-95 men det är nog den tråkigase bil jag kört, men den duger att flytta röven i. _________________ Johan Sjölinder |
Bilder o videos Våra egna bilar | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (40711 totalt) |