Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-05-12 MGCC KM2 Bulltofta | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (9284 totalt) |
Hej alla
I vanlig ordning så vill jag börja med att tacka funktionärer och tävlingsledning för att de ställer upp med att stå i halvbra väder och duggregn en hel dag så att vi andra får ha roligt. Banläggarna hade lyckats utnyttja ytan fantastiskt fint, dubbeltumme för det Jag behöver tydligen GPS för navigation och inte till loggning, fast då hade väl damen i burken fått säga "gör om rutt" hela tiden... Det var mycket tråkigt för Hans D. att han stukade bakdelen på sin Miata, och lite oturligt för en del av oss att sista omgången därmed ströks eftersom tävlingen avbröts. En mental tröst är att "inoffical-GPS-Po-timing" gav mig 75,2 + 72,9 + 71,9 = 220 s i det strukna passet. Men, men - det är bara att gilla läget. Vi ses på KM3, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - Polestar 2 |
||||||
Vill också passa på att tacka alla funktionärer för dagens KM
För mig kändes det som dubbel (h)julafton. Först konfirmerades resultatet från KM1 som blev min första pallplats med en 3:e. Sedan forsatte klang och jubelföreställningen med seger för mig i dagens KM (Roadsport C). Prispallen i Roadsport C: Pär H 2:a, jag som segrare och Edvin Persson 3:a. Mycket tråkigt med Hans D som skadade bilen. Tur i oturen ändå att den var fullt körbar. Lite obehagligt då jag satt i line-up kön och ser hur "rescue-bilen" drar i väg och någon säger "han åkte av rejält där borta". Då var det skönt att se Hans komma rullande tillbaka till depån för egen maskin. Tråkigt att det innebar att sista omgången ströks. Drabbade ju de som hade svårt att hitta runt bland konorna i de 2 första omgångarna. Jag är dock mycket nöjd med min egen körning då mina 2 genomförda omgångar även gav full pott med 6 godkända varv. Det var väl trots allt det som blev nyckeln till dagens framgång. Äntligen Vi ses. //Anders |
||||||
Tråkigt att höra om Hans! och jag som precis sa till en kompis att det var ofarligt just på Bulltofta
Det var kul att se alla, jag lovar, jag SKA köra med er... snart... Jag var ute och tog lite bilder i förmiddags, ett urval finns här: http://picasaweb.google.com/andreas. (håller på att ladda upp nu kl 20:20) _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
Vill också tacka MGCC för dagens KM - bugar och tackar funktionärer.
Grattis till alla segare i klasser - ni hade flytet och turen på er sida, väl värda Tycker tyvärr att detta var det sämtsa KM jag deltagit i - inget illa menat mot MGCC ni gjorde arragemenget så bra det gick med dessa förutsättningar För mycket väntan, slump-mässiga förutsättningar och konstigt att tider ströks. Själv gjorde jag bland de snabbaste tiderna i Roadsport C och det känns lite konstigt att inte få utdelning för det Tror också Dennis K var snabb. Nåväl nästa gång kanske det är någon annan som har turen flytet med sig, detta är ju klubb-racing Tråkigt med Hans - det kunde ha gått mycket värre, lite plast fixar du lätt. Nu har du incitamentet till att göra den till komporomiss-lös en 100 % räser _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Precis som Josen så räknar jag inte dagens KM som någon höjdpunkt precis...
Den här formen av tävling (köra en i taget => stor risk för olika/orättvisa förhållanden) är egentligen helt ointressant för mig, men eftersom jag betalt för hela året och vill köra hela KM så körde jag ändå 30 mil för 3 minuters körning i regn. Att jag inte hittade runt den första rundan är förstås helt mitt eget fel, men det känns rent ut sagt skit-tråkigt att inte få samma chans som andra i C; jag (och Josen) fick ju inga torra varv räknade. > Tack ändå till tävlingsledning och övriga funktionärer som lagt ner ett stort jobb på att göra dagen så bra som möjligt ; ni rår ju inte över vädret. Det hade varit kul att få reda på tiderna på mina torra varv - trots att de inte räknas - går det tro? Sist men inte minst - grattis till alla som lyckades bra idag! ... Och ännu mera sist; Hans: jag hoppas att du får ihop bilen utan allt för mycket strul (och kostnader). _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Några av dagens bilder från Bulltofta:
Är det här nånstans det är KM? Är det här då? (Dennis frågar om vägen vilket belyser lite av dagens problematik) Till slut fick Dennis upp farten i alla fall. Fredrik olssons Pontiac Fiero Christian Almström slutade 4:a i Roadsport C med sin Alfa idag. Rolf Davidzons MGB i Roadsport B Teamkolleagan i Biltema - Ulf Gyllenskiöld hade även han problem att få till 3 godkända varv. Dagens höjdare stod Hans Drangel för. Det var inte denna resa som slutade i en avåkning. (Foto: Ulf Gyllenskiöld som höll i min kamera vid detta tillfälle!) Edvin Person tog sin första pallplats i KM. Grattis! Dagens segrare i bilorientering. Förlåt konbana var det visst. och så var det tvär höger här. Här var en kon till att runda. Är Pär och Edvin spekulanter på Dennis Miata? Josen innan start i sista omgången. P-o Håkansson hade bra fart i sista omgången som tyvärr räknades bort. Ulf satsade även han i sista. Det blev dock inga godkända varv då heller Här verkar ju fler ha kört i alla fall. Josen som i alla fall fick till ett snabbt varv i sista rundan. Ströks ju till slut då tävlingen avbröts i sista omgången. Inget fel på satsningen i alla fall. Det slutade dock bland en trave konor denna gång Anders |
||||||
Det var en rätt märkligt dag idag....
Jag vill också tacka alla funktionärer och tävlingsledning för ett toppenjobb erat jobb uppskattas verkligen. Detta trotts att dagens KM var av de mindre roliga jag kört, men det är inget jag vill lasta någon i klubben för. Vi var nog helt enkelt för många som kom till start vilket ställde till det i planeringen (jag tror inte dagens format fungerar med så många deltagare), dessutom är det få som kan rå på vädrets makter . Allt var inte skräp. Jag fick för första gången någonsin ta hem en "buckla" . Dock är jag nyfiken på hur resultaten efter det tredje passet hade blivit (jag tror det hade blivit en rejäl rokad i resultatlistan). Jag fick ju inte ens köra det.. Vidare var det riktigt kul att gå runt och prata med allt trevligt folk och det är härligt att se vilken varierad vagnpark som dyker upp . Jag får passa på att gratulera Anders till vinsten i C . Tackar även för de fina bilderna Anders och Andreas (trevligt att träffas förresten ). Jag har en hel drös bilder själv men jag är för trött att lägga upp dem nu, det får bli i morgon. Även om det var tråkigt att Hans åkte av var det tur att han inte fick mer än skador på sina plastpaneler. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Tackar som vanligt funkisar och ledning för KM2
Lite knepigt att hitta runt banan var det i början, samt jä...gt halt då Roadsport A körde först Knappt lönt att bromsa, det blev mycket motorbroms Jobbade mig upp till en 2a placering (av 4 startande), tror det var himla tight till ettan Janne persson 68.56 stod det på min lapptimer för mitt snabbaste varv, då på torr bana Alltid svårt att köra på konbana men man lär sig Summa KM1 KM2 en 3e plats och en 2a plats om du ser detta Janne Persson, maila mig / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Fina bilder, Anders! Bilden på Hans är ju en riktig höjdare! Att det senare gick illa för Hans är ju inte lika roligt, men den här bilden kan bli en klassiker. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jag vill passa på att tacka alla för en trevlig dag även om jag personligen kunde ha avslutat den på ett bättre sätt. Bilen klarade sig nog rätt bra och gick som den skulle hela vägen hem. Hoppas det inte blev för stora skador på huset?
// Hans Drangel _________________ Hans Drangel |
||||||
|
||||||
Skönt att höra att du kom hem ordentligt, Hans. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Grattis till tredjeplatsen Edvin!
och något mer halvOT http://lh3.google.com/image/andreas. Vad är detta för bil? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Ja, det är jag oxo . Jag körde ju själv där och har inget minne av ngt gupp ngnstans! Jag har hört mazdakillarna prata om "flying miata", trodde det var ngt chassiekit eller så, men nu vet jag ju var dom menade (Flygningen verkar dock vara i ett helt annat parti av banan än där avåkningen skedde) _________________ Pär Hylander |
||||||
För att vara en konbana så var den långt över mina förväntningar! Det var ju ändå som en motorbana och inte en slalombana. Trevligt!
Jo, tävlingsledningen hade rimligen ingen som helst chans att hålla reda på vilka som fått köra omgång 2 på vått resp torrt. Att en del i roadsport C fått köra 9 tävlingsvarv och en del 6 tävlingsvarv hade väl sett ännu underligare ut, det får ni väl ändå hålla med om Dennis och Joakim? Däremot så kan ju ingen ta ifrån Joakim att ha satte några riktigt snabba varv på slutet, varv som nog hade stått sig bra även i roadsport A! Kanske även Dennis satte riktigt snabba varv. Vad jag däremot tycker man ha synpunkter på är att Bengt, tyvärr framgångsrikt, lobbade för att roadsport A skulle få köra mer än alla andra. 12 tävlingsvarv att jämföra med majoriteten som endast fick köra 6 tävlingsvarv. Fy skäms! Att fundera på inför ev framtida arrangemang på Bulltofta är att om banan läggs utan korsningar så kanske flera bilar kan vara i banan samtidigt? Inga jämförelser i övrigt (varken m a p vagnpark eller chaffismaterial ) men lite så som race of champions ser ut, alltså arenakörning där bilarna kan vara rätt nära varandra men ändå inte på samma banparti. (menar dock inte att det behöver vara paralellkörning, utan bara att bilar kanske kan släppas ut med 20-30 sekunders intervall. _________________ Pär Hylander |
||||||
Nja - tyckte väl att det också var lite underligt att när mer än halva hälften inte hade fått några tider efter första rundan låta de som hade fått tider få räkna sina ? Men som Peo sa man får gilla läget Kanon-bilder Anders Anders o och Hans all heder åt er som gav oss årets miata-bild , verkligen given _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Det dök upp långt fler deltagare än vad vi trodde att det skulle göra! Kul!!
Miatan flög för att han missade en sväng. Man ska åka på andra sidan konan som ligger ner till höger om bilen från färdriktningen sett. Vi hade faktiskt dragit banan där Miatan kör (flyger), men vi fick justera efter att ha gjort flygturer under provkörningen .. Det var alldeles för svårt att hitta rätt på banan. De drygt 150 koner som vi hade räckte inte riktigt. Dessutom måste någon som inte bygger banan vara med och provköra den; någon som är lika "oförstörd" som de tävlande. |
||||||
Jag hade tyvärr inte möjlighet att närvara på tävlingsdagen men jag hade nog lika kul när Dan, jag och Pontus lade ut banan. Det var första gången vi lade konbana så nästa gång kan väl bara bli bättre ? =)
Ett stort tack till De andra som gjorde det "tråkiga" arbetet med att sopa banan(metz) och att fästa ihop däck (thomas mfl.). Kul att ni gillade karraktären av motorbana, det var det vi ville få fram istället för konbaneknixande. Vi hade funderingar på att kunna köra race-of-champion stil med 2 bilar samtidigt. resultatet hade dock blivit en mycket kortare bana (utan korsningar) och vi såg det som ett stort problem i de fall den ena bilen skulle köra i konorna, behöva backa/bärgas etc. Dessutom hade vi redan för lite funktionärer. hade vi även behävt flaggposteringar så hade det blivit svårt att få ihop det öht. Att det var svårt att hitta beklagar vi, dock får vi väl skylla på att det hade behövts fler konor för att leda förarna rätt på banan, vi plundrade området på varenda kon som gick att uppbringa och ändå saknade vi säkert 50 konor för att få till en lätthittad bana. Alternativet hade varit en mycket kortare bana. Att väntetiden blev lång kanske kan förbättras till nästa år med att man bara kör 2 flygande varv åt gången? vår tanke var att man skulle få upp temp i däcken och horn under hjälmen för att kunna sätta lite bättre tider. Kanske så blir problemet mindre om det blir lättare att hitta runt banan? Sedan ska man kanske bara ta och tävla med sitt snabbaste varv? Då blir det mindre risk för orättvisor. Jag tycker nog också att man skulle kunna klocka alla varv, inklusive träningsvarven, på så sätt får man fler möjligheter att sätta användbara tiderom t.ex. vädret slår om. Som jag känner det så är det körtiden som ska vara så lång som möjligt för varje deltagare. Att det blir stor skillnad mot racerbanan är ju inte så konstigt då 20 bilar delar på 2km mot en bil på 1,3km (jag tror dock varaven var längre än så) i detta fall. Just påsläpp/avsläpp är väl det som tar mest tid förrutom avåkingar så vår tanke var att 3 varv skulle ge mest körtid åt alla. Den flygande miatan flyger precis som Dan sade p.g.a. att han åker ca en bandbredd fel. Vi hade först "råka" lägga banan där men det blev lite väl spännande med nämda lufttur. Feedback, tack. Tycker ni vi ska behålla banan med denna lägging till nästa år? Vilka partier var bra/roliga, vilka hade man kunnat skippa? vill man hellre ha en lång bana som denna eller hellre en kortare? Eller ska man stryka Bulltofta helt från KM (vi kan ju ändå arrangera det hela som en x-tra tävling som inte räknas in i helheten? Personligen tycker jag att det är kul med en konbanetävling och en hillclimb i KM. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Lite feedback
När vi kör motsvarnade tävling i ( SVKG ) Göteborg på Parkbana är det alltid det snabbaste varvet som räknas. Det blir lättare mindre orättvist då och lättare för alla att hitta något snabbt varv. Tror detta med att summera tre varv inte blev bra.
Tycker ändå att ni fick till ett mycket utmande och rolig bana - men som du själv skriver för svår att hitta i. Partiet som jag inte gillade och som störde rytmen var utgången på start och mål, 90-gradern var för snäv och blev skum. Bättre att öppna upp den och fler chikaner på rakan, det skulle också ta ner farten mot det gula huset och undvika risken av av-åkning som Hans råkade ut för.
Tycker att denna typ av tävling heller borde vara en X-tra tävling och inte ingå i helheten och ha ett eget lite pris-bord Just beronde på att det alltid blir lite slumpartat. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Man kanske skulle räkna shoot-out tävlingarna (Minnesberg, Bulltofta) som en egen grupp tävlingar och Motorbanetävlingarna som en grupp? Dvs att utse en totalsegrare i Hillclimb/konbana och en i bankörning/roadsport.
Med tanke på banhyror etc så är konbanorna/hillclimb billigare att arrangera så man kunde kanske t.o.m. få in fler shoot-out arrangemang i kallendern? _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Eftersnack 2007-05-12 MGCC KM2 Bulltofta | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (9284 totalt) |