Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-06-02/03 - Superstage Emmaboda - OSC+GTI
1, 2   >>
4821 besök totalt
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6503


Trådstartare
Tackar alla!Helgen har varit riktigt rolig






Min fina 1.31:71 tid från lördagen är nu putsad till 1.29:97. Detta med fwd utan diffbroms. Wärhner, känn dig jagad Att jag kunde putsa 4 sekunder från fjolårstiden utan att göra något annat med bilen än ett nytt chip gör mig riktigt förvånad, men övning ger färdighet. Kadetten har gått som en klocka hela helgen och jag vill inte räkna hur många vändor jag har kört, för många är det!




Jag var även instruktör över helgen, åkte med folk och lät dem åka med mig. Det verkar ha hjälpt en del personer att jaga sekunder på banan, vilket är kul!
Bruksvectran, GT16v -94, slutade till slut på 1.37:10 med mig bakom ratten...detta med drifting på tillbakavägen. Ska man köra fort kan man inte ha långt avstånd till portarna


Tack framförallt alla som betrodde mig med Era bilar! Redan under lördagens förmiddag åkte jag med i denna Speedster som jag sedan fick förmånen att köra.

Första gången jag kör rwd aktivt slutade med en 1.32:09 tid. Sedan skulle jag försöka putsa den tiden, men det slutade med att jag fick ett sjuhels*kes bakvagnskast (mittmotorer är lömska) i 140-150 som inte gick att parera och en rejäl piruett med rök som lützendimman var ett faktum. Jag var kvar på banan, bilen hel men nån bättre tid blev det inte
Jag kan mycket väl tänka mig en Speedster, fy tusan va den var rolig. En sån skulle man nog kunna köra riktigt fort med.

En riktigt rolig överraskning nu på söndageftermiddagen var när denna kom, en vecka och 100 mil gammal


Opel GT, bakhjulsdrift, turbo och 263 hästkrafter original. Det var kul att få granska denna, bilen rullade på 245/45R18 runtom, riktigt stort! Dock skulle den må bra av bredare däck bak för effekt fanns.
Rolig detalj: Bilen har kylkanaler för bromskylning -original! Fast varför de skrev TURBo på kylkanalerna till bromsarna är en bra fråga



Att köra GT:n var riktigt skoj. Den var sofistikerad och hade grymt med effekt hela tiden kändes det som. Låg på 3:an i 100-120 och tryckte på, då såg man hur antispinnet blinkade frenetiskt - hoppsan! En sån bil kan man nog köra riktigt fort med om man vill.

I slutet av dagen hade vi byteshandel i körningen, jag fick köra Ingmars vassa 8v Kadett och han körde min Astrett. Tror Ingmar slutade på 1.32:19 med min gröna och jag fick låg 1.33 med hans svarta 8v. Kul att testa flera bilar.


Jag är solbränd, har inte lastat av Kadetten från släpet ännu, men kul har jag haft i helgen!
Alla mina bilder finns på: http://figgz.mine.nu/traffar/superstage_juni_2007/


Tidsmässigt tror jag de flesta putsade sina tider rejält.
Wärhner med Skylingen fick till 1.29:12 vill jag minnas, den röda Golf II:an med separata spjällhus fick till 1.28 tider , jag själv som sagt 1.29:97 och flera fwd-bilar på 1.31.


Mvh
Fredrik - 1.29:97

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Undrar vad Lådbilen skulle prestera i superstagebanan!?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
P.Hagel
Växjö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 579



Fina bilder Figgz.
Hur gick lill-henkes corsa-MOS ??

_________________
Patrik Hagel

Åker
Volvo XC60-D4-2015
Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004
Skruvar Golf GTi 1983
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6503


Trådstartare
P.Hagel skrev:
Fina bilder Figgz.
Hur gick lill-henkes corsa-MOS ??


Tackar!

Henke verkade ha riktigt kul med tant-räsern. Han skrev såhär på OSC iaf om tiden
Henke på OSC skrev:
Första gången i superstage och premiär med corsan på bana.
Efter lite sladdande med bakvagnen så hamnade jag på 1.34.16, med gatdäck bak och r-däck fram.



Peeter skrev:
Undrar vad Lådbilen skulle prestera i superstagebanan!?

Med dig bakom ratten, 57s blankt
Nä men skämt åsido, det borde gå en bit snabbare än vad Speedstrar/Asconor gör så en 1.25 skulle inte vara omöjligt. Hur är lådbilen i högfart (140-150) med massa svängar och lastväxeländringar?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005



Härlig tid du fick till, Figgz! Du börjar närma dig Hondorna nu. Jag själv har en bit kvar till din tid. Har du några bra tips?

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Fina bilder och bra tider! Smäll dit en diffbroms och öva mer så kapar du säkert ned dig till låga 1.28

Kanske snart dags för en uppgörelse i SS mellan Honda,VW och Opel?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Figgz skrev:

Peeter skrev:
Undrar vad Lådbilen skulle prestera i superstagebanan!?

Med dig bakom ratten, 57s blankt
Nä men skämt åsido, det borde gå en bit snabbare än vad Speedstrar/Asconor gör så en 1.25 skulle inte vara omöjligt. Hur är lådbilen i högfart (140-150) med massa svängar och lastväxeländringar?

Underbar!!! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Grattis till 1.30-gränsen Figgz!

Blev aldrig nån tur till Emmaboda för min del som du märkte, var upptagen med bilen...

Hörde att du blev lite förvånad över telefonsamtalet

_________________
Martin Öberg
Citera
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327



otroligt härligt väder var det lördas iaf, söndagen verkade inte sämre precis..

Jag var väl ganska nöjd med min 1,32,97 tid, men målet får väl bli att komma under 1,30

_________________
Philip George
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3068



Schyssta tider ! Fredirk, har dom inte bytt asfalt sen du var där senast. Eller var det innan, 4 sek är lång tid. Eller så vågar du helt enkelt köra fortare

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6503


Trådstartare
Mäcen skrev:
Härlig tid du fick till, Figgz! Du börjar närma dig Hondorna nu. Jag själv har en bit kvar till din tid. Har du några bra tips?

Bromsa mindre och gasa mer
Tiden satt riktigt gott, första Kadetten under 1.30 i klubben vad jag vet iaf? Gullabo har varit snabbare med Bilsportkadetten men han är inte med i leken
Det jag kapade min tid på är att köra snabbare i det snabba konpartiet och en lite mer våghalsig inbromsning tillbaka in i det tighta partiet. Det och många vändor! Vi var såpass få under helgen så det var maximalt med körtid.

M Scotte skrev:
Fina bilder och bra tider! Smäll dit en diffbroms och öva mer så kapar du säkert ned dig till låga 1.28

Kanske snart dags för en uppgörelse i SS mellan Honda,VW och Opel?

En diffbroms och hårdare fjädrar skulle sitta riktigt bra faktiskt, nu är det gula koni, H&R sänkfjädrar och stumma alutopplagringar enbart. Frågan är hur långt man kommer ner? Gullabo körde på 1.28 nånting med bilsportkadetten när den fick Öhlinare och allt.

Jag är inte redo för en sån uppgörelse, ni är för snabba för mig Men det hade varit kul med lite fler olika fwd-märken på en SS-dag! Era tider är makalösa, hatten av!

Peeter skrev:
Figgz skrev:

Peeter skrev:
Undrar vad Lådbilen skulle prestera i superstagebanan!?

Med dig bakom ratten, 57s blankt
Nä men skämt åsido, det borde gå en bit snabbare än vad Speedstrar/Asconor gör så en 1.25 skulle inte vara omöjligt. Hur är lådbilen i högfart (140-150) med massa svängar och lastväxeländringar?

Underbar!!! thumbs up

Då undrar jag bara varför du inte var där Försök komma ner till Peeter, du skulle trivas kalas.

obizzz skrev:
Grattis till 1.30-gränsen Figgz!

Blev aldrig nån tur till Emmaboda för min del som du märkte, var upptagen med bilen...

Hörde att du blev lite förvånad över telefonsamtalet

Förvånad? Riktigt! Var inte beredd på att du skulle vara i andra änden där. Att klara 1.30 gränsen trodde inte jag att jag skulle göra med Kadetten utan ytterligare modifieringar. Hade två identiska 1.29:97 repor så det är inget one-time-wonder.

Cédric skrev:
Schyssta tider ! Fredirk, har dom inte bytt asfalt sen du var där senast. Eller var det innan, 4 sek är lång tid. Eller så vågar du helt enkelt köra fortare

Får bocka och buga. Förra året var det också nya asfalten så det handlar nog bara om att våga mer Nu i år har jag ett helt annat flyt i banan och kör mycket mer på 4:an än tidigare.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Trots det jag skrev i sms:et så menar jag verkligen grattis!
Fast bara till lördagens tid vill säga, den hade jag ju haft chans att slå.

Tusan också vad skoj det hade varit att nöta några vändor, men ibland måste man prioritera annat.
Diffbroms skrev Scotte... Kanske man skulle ta och uppgradera till nästa år? Däckskontot lär ju också minska.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005



Figgz skrev:
Jag är inte redo för en sån uppgörelse, ni är för snabba för mig Men det hade varit kul med lite fler olika fwd-märken på en SS-dag! Era tider är makalösa, hatten av!


Jag tycker med att det skulle vara skoj med en SS med bara FWD-bilar utan överladd, blandade märken. Som vanligt lär jag få vara ensam Mazda...

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327



Mäcen skrev:
Figgz skrev:
Jag är inte redo för en sån uppgörelse, ni är för snabba för mig Men det hade varit kul med lite fler olika fwd-märken på en SS-dag! Era tider är makalösa, hatten av!


Jag tycker med att det skulle vara skoj med en SS med bara FWD-bilar utan överladd, blandade märken. Som vanligt lär jag få vara ensam Mazda...


Milla vill säkert vara med o köra med hennes bruks-golf, även kallad Boris

_________________
Philip George
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Figgz skrev:
Peeter skrev:
Undrar vad Lådbilen skulle prestera i superstagebanan!?

Med dig bakom ratten, 57s blankt
Nä men skämt åsido, det borde gå en bit snabbare än vad Speedstrar/Asconor gör så en 1.25 skulle inte vara omöjligt. Hur är lådbilen i högfart (140-150) med massa svängar och lastväxeländringar?

Underbar!!! thumbs up [/quote]
Figgz skrev:
Då undrar jag bara varför du inte var där Försök komma ner till Peeter, du skulle trivas kalas.

Jag skulle säkert trivas!
Jag var på Emmaboda med Polon, men att köra fyra fem minuter på en dag med 30 mils framkörning var lite väl segt...
Hur många rundor hann ni med på en dag?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



Peeter skrev:
Undrar vad Lådbilen skulle prestera i superstagebanan!?


Då kan jag rekommendera en titt här
http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=5159

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6503


Trådstartare
Peeter skrev:

Jag var på Emmaboda med Polon, men att köra fyra fem minuter på en dag med 30 mils framkörning var lite väl segt...
Hur många rundor hann ni med på en dag?


På lördagen var vi nog 15 som körde och på söndagen var det 6 st bilar. Så 6 bilar på 9h hade vi att fördela Så mer än 4-5 minuter per dag hade du fått köra utan problem!
Jag testade som mest att köra 5 rundor på raken, totalt körde jag nog som mest ett 20 tal vändor på en dag skulle jag tro.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Vi kanske ska försöka ordna en dag där vi kan mötas upp lite i stil med mäcens förslag, fast för min del får det gärna vara med överladdade bilar, de brukar inte gå något vidare i SS.

Tillägg: I princip alla Honda som går under 1.30 är utrustade med diffbroms. Den gör ca 2 sekunder på min bil i SS.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Figgz skrev:
Peeter skrev:

Jag var på Emmaboda med Polon, men att köra fyra fem minuter på en dag med 30 mils framkörning var lite väl segt...
Hur många rundor hann ni med på en dag?


På lördagen var vi nog 15 som körde och på söndagen var det 6 st bilar. Så 6 bilar på 9h hade vi att fördela Så mer än 4-5 minuter per dag hade du fått köra utan problem!
Jag testade som mest att köra 5 rundor på raken, totalt körde jag nog som mest ett 20 tal vändor på en dag skulle jag tro.

Då hade jag lätt klarat 1:30 med Polon!!!

EDIT: Har anmält mig till Locostgängets resa till Emmaboda 21/7 nu, så får vi se hur mycket köra det blir, om jag får följa med!?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



M Scotte skrev:
Vi kanske ska försöka ordna en dag där vi kan mötas upp lite i stil med mäcens förslag, fast för min del får det gärna vara med överladdade bilar, de brukar inte gå något vidare i SS.

Tillägg: I princip alla Honda som går under 1.30 är utrustade med diffbroms. Den gör ca 2 sekunder på min bil i SS.


Diffbroms saknar jag också på Lådbilen!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



[quote="M Scotte"]Vi kanske ska försöka ordna en dag där vi kan mötas upp lite i stil med mäcens förslag, fast för min del får det gärna vara med överladdade bilar, de brukar inte gå något vidare i SS.
quote]

Jag är intresserad, tiden jag fick i helgen (1.31.25) ska jag försöka att förbättra innan denna säsongen är över, med lite mer motoreffekt som jag hoppas att jag har om ett par veckor hoppas jag kunna köra under 1.30.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Eftersnack
2007-06-02/03 - Superstage Emmaboda - OSC+GTI
1, 2   >>
4821 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande