Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-06-06 Kinnekulle
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (9299 totalt)
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Är det någon här som va på kullen? Jag såg Nisse där iallafall.
Vore kul med lite bilder eller film så man kan drömma sig tillbaka.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130




Riktigt läcker bil, ljudet skall vi inte ens tala om! thumbs up thumbs up

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2156



Jag gillade den bilens framhjulslyft under bron när man låg bakom! otroligt snabbt kört får jag säga.
otroligt väder thumbs up och otroligt slapphänt arrangemang, nog det närmsta vilda västern jag varit med om..
Men på slutet var det ju lite lugnare med folk och mer plats på banan. Trevligt.
Inte för att det hindrade nya olyckor dock..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Tack för bilden Tobias. thumbs up Har du fler köper jag gärna några av dig.



Lyfte M3:an framhjulet under bron?
Vilda västern va ett ganska passande ord. Tur man hade någorlunda kolla på döda vinkeln annars kunde det gått illa några gånger.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Samuel Lindkvist skrev:
Jag såg Nisse där iallafall.


Det stämmer, jag var där! Varför pratade vi inte med varandra?
Vi var allt en hel del andra rejsianer där, ni var ju en hel hög från attitude (Samuel, du är väl med där?), Rikard Svensson, ice, Meldert och leona, Maciek Makadamskijiski (utan bil), Jon80. Egentligen borde jag inte ha nämnt några för jag har glömt flera andra...

Släpphänt var ordet!
Jag har sällan varit så rädd som jag var efter första passet, så efter det åkte jag med tävlingsbilarna istället, vilket kändes betydligt tryggare, förutom när man skulle passera en av de två buckliga långloppsvolvosarna...

Det var banpremiär för mig i år och jag kände mig lite rostig, men det gick väl ganska bra ändå, trots att det gick 1.5s långsammare än under "storhetstiden". Premiär var det också på R888:orna och jag tyckte de blev lite hala efter bara några varv, men å andra sidan så var det ju ganska varmt ute...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Var en riktigt lyckad dag igår! Kan inte finnas nåt bättre sätt att fira nationaldagen.
Trots en rörig förmiddag blev det ju massor av körning om man höll ut hela dagen.

Tobias, lägg gärna upp fler bilder. De brukar ju vara hemskt sevärda thumbs up
(Du kanske har nåt bra på en silvrig Miata, den utan nummerskylt fram och utan stora fälgar... var ju endel Miator där)

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
MZM
Forserum (Jkpg)
Här sen Apr 2004
Inlägg: 326



Det var en supertrevlig dag.
Jag fick chansen att dela på en BMW 318is nu när jag inte hunnit att få drivknuten bytt på crx:en.
Höll mig till de orutinerade passen, hade från början tänkt att köra nått pass med det rutinerade, men efter första åkturen i det första rutinerade passet så valde jag att bara köra de passen för orutinerade förare.

_________________
Martin Ek
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Kul att åka på kullen igen.
Kalle-Anka arrangemang.
Första gången jag avbrutit ett körpass för att jag varit rädd för att få bilen fullständigt sönderkörd av hänsynslösa förare.

De allra flesta skötte sig dock bra..

Gulflaggsposteringarna var _riktigt_ sena ut med gulflagg ibland. När en volvo ställt sig rakt över vägen efter bron och två andra bilar står still för att vänta ut volvon, så kommer man hinkades in under bron i fullt spett, utan att en enda gulflagg vinkas. Ser först i backspegeln hur de lyckas få fram flaggan.. Kunde gått _riktigt_ ILLA!!

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18615



Låter som om det var tur att man stannade hemma...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



Arrangemanget var väl så där... Borde inte alla banarrangörer vara med på en träff med Alfaklubben innan de arrangerar något, så att nivån blir någorlunda rimlig?

Hatten av för Samuel i M3:an! Det gick fort som satan.

I övrigt tyckte jag att det var lite väl dramatiskt med omkörningarna ibland. Har man hela backspegeln full med snabbare bilar så bör man hålla sig antingen till höger eller vänsterkanten och släppa förbi istället för att "hålla rejslinjen" och kasta bilen från höger till vänster sida av banan. Jag vet inte om det är prestige som gör att folk inte håller undan för omkörningar? De få gånger jag blir omkörd brukar det fungera väldigt bra att jag markerar med blinkers och håller undan.

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Vem var arrangör ? nån klubb eller privat ?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Daniel L skrev:
.....

I övrigt tyckte jag att det var lite väl dramatiskt med omkörningarna ibland. Har man hela backspegeln full med snabbare bilar så bör man hålla sig antingen till höger eller vänsterkanten och släppa förbi istället för att "hålla rejslinjen" och kasta bilen från höger till vänster sida av banan. Jag vet inte om det är prestige som gör att folk inte håller undan för omkörningar? De få gånger jag blir omkörd brukar det fungera väldigt bra att jag markerar med blinkers och håller undan.


Håller med fullständing vad gäller blinkers och att hålla åt sidan när man blir ikappkörd. Tycker det fungerar absolut bäst. Även här lyckades arrangörerna schappla till det. Gubben i gul tröja med kamera som gapade och skrek basunerade ju först ut att gulflagg gäller tills man kommer tillbaka till samma postering, och att de då slitat vinka med flagga?!?! (varför inte följa SBFs regler.. ) Varefter han menade att bilar som blir ikapphunna ska hålla sitt spår, så får omkörandebilar ta sig om "citat" på egen maskin "slut citat". Många verkar ha kopplat ihop detta med att man inte släpper av gasen på rakan heller, för jävlar vad en del höll benhårt på att åka fullt även när någon med motorsvagare bil ville förbi.

I mina ögon är det upp till arrangörerna att se till att folk sköter sig på banan. Behöver inte gå och gapa och skrika, utan ett par vänliga ord och tillsägelse räcker.

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



En lösning för att hantera omkörningarna är förstås att nivågruppera bättre så att hastighetsskillnaderna blir mindre, typ som Alfaklubben och Porscheklubben gör.

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Fredrik - SLC skrev:
Vem var arrangör ? nån klubb eller privat ?


Tror att det var Skaraborgs sportvagnsklubb och Vara Mk som arrangerade.
Inbjudna var bla Attitude och Alfaklubben.... mfl.

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Samuel S skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Vem var arrangör ? nån klubb eller privat ?


Tror att det var Skaraborgs sportvagnsklubb och Vara Mk som arrangerade.
Inbjudna var bla Attitude och Alfaklubben.... mfl.


Aha, om det är någon som har kontakt med dom..... tipsa dom om www.slc.se/SMA så får dom iaf arrangemanget, funktionärerna och förarna fullt försäkrat ifall något skulle hända. Istället för att riskera sin egen personliga ekonomi som arrangör.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 231



Man kan ju undra om arrangerade klubbar ska ha kvar sin SBF-licens om de har nån. Att det blev Vilda-Västern kan man ju inte skylla på åkarna när instruktionerna var så tokiga.

Dela upp i fler pass och låt prova-på-licensare köra för sig själva. Använd svart-flagg mer och ta av farliga förare från banan. Back-speglar och blinkers är helt OK att använda även på banan.

Efter lunch hade ju en del vild-tjurar rastat av sig och åkt hem så då var det riktigt trevligt och bättre plats på banan.

_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Perra H skrev:
Man kan ju undra om arrangerade klubbar ska ha kvar sin SBF-licens om de har nån. Att det blev Vilda-Västern kan man ju inte skylla på åkarna när instruktionerna var så tokiga.

Dela upp i fler pass och låt prova-på-licensare köra för sig själva. Använd svart-flagg mer och ta av farliga förare från banan. Back-speglar och blinkers är helt OK att använda även på banan.

Efter lunch hade ju en del vild-tjurar rastat av sig och åkt hem så då var det riktigt trevligt och bättre plats på banan.


Absolut, det ska sägas! Efter korv och dricka blev det klart bättre, men det beror snarare på oss inblandade än arrangörerna.

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Fredrik - SLC skrev:
Vem var arrangör ? nån klubb eller privat ?


Enligt programmet ett samarbete mellan Volvo Motorklubb, Skövde motorklubb, Skaraborgs sportvagns klubb och Vara Motorklubb.

Största anledningen till att det blev lite rörigt var ju mängden bilar på banan (över 30 i avancerade passen på förmiddagen) och att det verkade bli prestige i omkörningar... Har aldrig varit med om att folk visade så dålig hänsyn när efterföljande bil uppenbarligen är snabbare i kurvorna men långsammare på rakan, även när fäldet tunnades ut mot eftermiddagen så bildades det köer av 3-4 bilar på banan för att bilen längsfram var långsammast men vägrade släppa/gjorde det omöjligt för andra att komma förbi. Sen var det en hel del vilda omkörningar också...

Lite mer ordning i depån hade väl inte varit fel heller, varför blev det ingen line up där den ska vara?

Nåja, jag hade kul ändå och är nöjd med dagen, så man ska inte klaga för mycket...

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Perra H skrev:
Man kan ju undra om arrangerade klubbar ska ha kvar sin SBF-licens om de har nån. Att det blev Vilda-Västern kan man ju inte skylla på åkarna när instruktionerna var så tokiga.

Dela upp i fler pass och låt prova-på-licensare köra för sig själva. Använd svart-flagg mer och ta av farliga förare från banan. Back-speglar och blinkers är helt OK att använda även på banan.


Nu är ju inte SBF licens ett speciellt bra mått på hur väl förarna eller klubbarna söter sig på ett sånt här arrangemang... Det borde kanske vara det men så ser verkligheten inte ut...

Det finns SBF-klubbar som sköter sig exemplariskt, men det finns oxå klubbar utan SBF-anslutning som genomför väl så säkra och ordnade arrangemang...

Samma sak gäller förarna, Licens verkar inte vara någon garanti för att man sköter sig, likadant så finns det många förare utan licens som är väl så erfarna vid banmöten och som sköter sig exemplariskt...

Att bunta ihop folk efter licen eller ingen licens har på tidigare banmöten jag varit på visat sig vara ett alldeles för trubbigt instrument för nivågruppering på banan.

Jag tror att SBF skulle behöva rensa ur lite byråkrati och försöka hitta tillbaka till kärnverksamheten där dom är till för att hjälpa klubbarna och förarna istället för tvärtom så man känner att man får något vettigt för licenspengarna. Annars kommer satsingar som SMA konkurrera ut dem snabbt iaf när det gäller klubb och bankörningar.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Jag är uppfostrad i BMWSC och PCS och då kör man snyggt annars får man inte köra mer.
Men allt eftersom dagen gick insåg man att ska man få en kurva fri någon gång så får man ta till lite fräckare körstil. Jag har relativt stark motor. Men ändå kom jag inte om på rakan. Och hade man legat bakom någon hela varvet och äntligen kunde smyga förbi innan rakan. Ja då blev man omkörd på rakan igen.

Jag och några till försökte att få det till att bli en snabb grupp och en lite lugnare. Men det gick inte igenom. Jag tror nog att även om alla vill köra den snabba gruppen i början så skulle det nog bli bättre allt eftersom dagen gick. Man kommer till slut på att det är roligare att titta frammåt och inte i backspegeln hela tiden.

Jag tror att arrangörerna inte va vana vid så många och snabba bilar. Detta upplägget har säkert funkat åren innan. Men nu kom bla. Attitude och Alfaklubben mfl. Och det blev större hastighetsskillnad än väntat.
Dom va helt enkelt inte förberedda på detta och man får tro att de trots allt gjorde sitt bästa för att ordna upp det på rätt sätt.

Tips till flaggvakterna. Håll gärna i gulflaggen hela tiden som ni gjorde. Men håll den bakom staketet så man inte tror det är gulflagg konstant. För när det väl händer nåt är det lätt att nonchalera.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2156



Ja det var katastrofalt hur mkt prestige det verkade finnas där ute. De flestas inställning verkade vara att ICKE släppa förbi snabbare bilar, till varje pris.
Den i övrigt så välfungerande regeln "blinka-och-släpp-förbi" verkade totalt okänd. Vilket förde med sig att en del andra (även vana banförare) släppte all sans och började bromsa sig förbi på de mest riskabla ställen.. Herrejisses.

Besiktningen var ju likaså fin, lite bromsljus och blinkers så var allt ok!
Hondan som körde av efter bron släpptes/körde på banan under PÅGÅENDE pass..
Grus/stenar på banan fick ligga kvar ("nä vi har inget sop!").
Alla bilar märktes likadant oavsett klass, vilket kan ha bidragit till att första passet innehöll bilar från ALLA 3 klasser (över 50 bilar var det tydligen).

Stod där o drömde mig tillbaka till Bilsports "Endagpåracerbanan", ett under av organisation..

Jaja. Nu kan det bara bli bättre.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eftersnack
2007-06-06 Kinnekulle
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (9299 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande