Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-07-21 Locost Sweden Superstage Emmaboda
1, 2   >>
6012 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Nu är snart en lång dag till ända!
Gick upp 04.00 imorse och släpade ner Lådbilen till Emmaboda(42 mil enkel resa) och lite Superstagekörning med Locost Seven-klubben.
Fast "lite" är nog fel ord...
Det blev 13 mil Superstagekörning för min del!!!
OK en del av dessa mil är nog spinnande hjul pga av att det var blött större delen av dagen.
Men vi fick tack och lov även en del rundor på torrt underlag. thumbs up
På fm så köde jag fyra rundor(2 + 2) i torrt och kom ner på 1:26:85.
Hade satt upp som mål för dagen att komma ner på 1:25-tider.
Så det kändes som att det inte skulle vara helt orealistiskt att komma ner på åtminstone höga 1:25-tider.
Men sedan kom regnet och allt vad tider var bara att glömma, men det blev desto mer körning!!!
Jag hade inte en torr tråd på kroppen, men vad spelar det för roll när man får bil.
Sista timmen på em började banan torka upp rejält, så då kunde man börja attackera igen.
Kom ner på 1:25:93 och då var målet ihamn, men rundan efteråt kändes klart snabbare, men då fungerade tyvärr inte tidtagningen.
Men tack och lov så hann jag med ytterligare en runda kl 16:58:00(fick köra till 17:00:00) och då lyckades jag sätta en tid på 1:25:15, vilket kändes otroligt skönt! thumbs up
Hade jag fått köra några rundor till så hade nog inte 1:24-tider varit omöljligt att få till.

Kul att se så många Sevenbilar på en gång och även en del andra roliga bilar!!! thumbs up

Ett stort tack till Locost-Swedengänget som anordnat träffen och för allt jobb ni lagt ner runt ikring med att fixa och dona! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6503



Får gratulera Peeter, SS är så buskul så man kan inte sluta jaga lägre tider Synd att ni fick lite regn, eller man kanske skall säga tur att ni fick ett par torra vändor! Hoppas det finns lite bilder också, för att köra lådbil (eller Locost då) i superstage måste vara riktigt kul, det borde vara en tacksam bil att köra där?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Beklagar att ni fick regn! Vi hade två dagar oavbrutet solsken tors-fre. Vi hade beök av en av era gelikar på fredagen och det verkade mycket lovande. Helt nybyggd med turbomotor och massvis av mos, satte under sina trevande repor 1.23 ngt. Men såg ut att kunna åka långt under 1.20 med rätt inställning och chaufför.

Vad låg lägsta samt högsta tiden på under dagen?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lägsta tid var 1:25:15...
Högsta tid, har jag ingen aning om!

Men det var som sagt inte så många rundor på torrt underlag.

Jag hade lite problem med utväxlingen på Lådbilen i den snabbare/bortre delen av banan.
Jag gick in på 4:an men "skavde av" så mycket fart i slalomen, så jag var tvungen att gå ner på 3:an mot slutet av det snabba partiet på nervägen, för att få ork ut mot vändningen, som "öppnar upp" mot slutet.

På tillbakavägen efter vändningen så räckte inte riktigt 3:an till så jag fick växla upp till fyran i slutet på det snabba partiet.

En diffbroms skulle ju inte heller vara fel i början av banan och vid vändningen...

Det snabba partiet är annars en riktig höjdare tycker jag!!! thumbs up

En av bilarna som var med hade en Yamaha R1-motor och vägde 100 kg mindre än Lådbilen! thumbs up
Den gick som ett skållat troll!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Peeter skrev:
På tillbakavägen efter vändningen så räckte inte riktigt 3:an till så jag fick växla upp till fyran i slutet på det snabba partiet.

En diffbroms skulle ju inte heller vara fel i början av banan och vid vändningen...


Vad håller du för hastighet i slutet på rakan tillbaka in mot första/sista partiet? Ungefär alltså...

Jo, diffbroms finns nog på många pojkars julklappslista till tomten!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
Vad håller du för hastighet i slutet på rakan tillbaka in mot första/sista partiet? Ungefär alltså...

Uppskattningsvis runt 160 km/h.
EDIT: Innan inbromsningen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Peeter skrev:
Karl Birgander skrev:
Vad håller du för hastighet i slutet på rakan tillbaka in mot första/sista partiet? Ungefär alltså...

Uppskattningsvis runt 160 km/h.


ok, då förstår jag, jag trodde det gick snabbare där. Då förstår jag att du gillar det snabba partiet! Inte mycket bromsande utan bara hålla fult antar jag?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
Peeter skrev:
Karl Birgander skrev:
Vad håller du för hastighet i slutet på rakan tillbaka in mot första/sista partiet? Ungefär alltså...

Uppskattningsvis runt 160 km/h.


ok, då förstår jag, jag trodde det gick snabbare där. Då förstår jag att du gillar det snabba partiet! Inte mycket bromsande utan bara hålla fult antar jag?

Nja, fullt kan jag absolut inte hålla!
Det är till att "balansera" farten med gaspedalen och kasa sidledes mellan konerna.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Peeter skrev:
Karl Birgander skrev:
Peeter skrev:
Karl Birgander skrev:
Vad håller du för hastighet i slutet på rakan tillbaka in mot första/sista partiet? Ungefär alltså...

Uppskattningsvis runt 160 km/h.


ok, då förstår jag, jag trodde det gick snabbare där. Då förstår jag att du gillar det snabba partiet! Inte mycket bromsande utan bara hålla fult antar jag?

Nja, fullt kan jag absolut inte hålla!
Det är till att "balansera" farten med gaspedalen och kasa sidledes mellan konerna.


Jo, men du behöver inte bromsa så mycket som vi med klumpedunsar!




Kasa gör man även med tunga bilar som får bromsa... Iaf jag...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Karl Birgander skrev:

Jo, men du behöver inte bromsa så mycket som vi med klumpedunsar!


Bromsar gör jag aldrig, det tar bara tid!!!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Här kommer några bilder på gänget !!





Skönt att höra att resan hem gick bra Peeter !!! och som sagt,du var absolut flitigast på SS:en

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Arrowsmith
Småland
Här sen Feb 2004
Inlägg: 29



Grattis Peeter till dagens snabbaste tid!
Du klippte till riktigt där på sista vändan och knep bästa tiden.
Trevligt att du kunde komma ner och åka med oss, välkommen åter.

och tack för lånet av insexnyckeln thumbs up så jag kunde köra en vända till....

_________________
Håkan Book
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Ni verkar ha haft kul

Vems är Speedstern? Han får gärna höra av sig om han finns på forumet.

_________________
Lasse Alfons
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493




_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Får bara Karl min dator att funka igen så har jag lite bilder att lägga ut. Peter, det var länge sen jag såg en Seven sladda så mycket som din, och jag har nog aldrig sett det med en bil med så (förhållandevis) lite effekt.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
P.P. skrev:
Får bara Karl min dator att funka igen så har jag lite bilder att lägga ut. Peter, det var länge sen jag såg en Seven sladda så mycket som din, och jag har nog aldrig sett det med en bil med så (förhållandevis) lite effekt.

om du menar min(?), så känns den förvånansvärt stabil tack vare att jag saknar diffbroms.
Det får jag å andra sidan äta upp i starten och vid vändningen!!!
Sladda är annars rätt kul!!! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Jodå, det var dig jag menade. Kollegan hävdar bestämt att hans Estfileld inte är det minsta svårsladdad, förutom då att den vill räta upp sig väl snabbt igen... Själv är jag mer tveksam, för den Esther jag testade hade ett rent racechassi, och det var inte ett sånt som uppmanade till bus direkt. Kändes som om den skulle kunna bita huvudet av en direkt...

Såg Jannes Esther på bilderna, hann han ut och sätta några tider innan regnet?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Datorn nu back in buisness, liksom jag. Varför kan man inte ha semester året om



En aaaaaaaning suddigt, men definitivt ett "Kodak moment".



Efter snurrningen laddades det rätt hårt, kolla vart framhjul och armar pekar åt så förstår du.













Peeter begrundande tingens läge.





Ser lite kämpigt ut det här...



men det redde ju upp sig, det också.



Är den verkligen så tungstyrd med slicks att man behöver ta innertag på ratten?



Rolle bromsande för kung och fosterland. Eller börjar du bara bli bortskämd med ABS:en i 911:an?


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator







Lite mer städad inbromsning av Mats i Westfieldreplikan (om man nu kan säga så).



R1-bilen. Senast jag såg den var på ett absolut sjöblött Anderstorp, men det hindrade inte ett friskt nyttjande. Så lite fukt denna dag kan inte ha varit något större problem.





Det togs i alla fall i...





Ett Estherbygge jag sett ett par gånger nu. Kommer den ifrån den här landsänden eller?



För några år sen tyckte jag att Estherbilarna började se lite väl svullna ut, men den här verkar mer rätt. Är det jag som har vant mig, den här som är lite mindre än vanligt eller börja andra bilar bli ännu större?



Tidvis var det rätt lugnt på startplattan, men när dagen började närma sig sitt slut och banan blivit torr blev det liv i luckan. ALLA ville sätta rekord





Som sagt Peeter, det är sällan man ser en Seven sladda som din. Inte kränga heller för den delen...



Jag kommer nog aldrig komma överens med utseendet på Dutton. Men det var bra ryt i motorn. Någon som vad det var? Såg bara en rödmarkering vid 7500.


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



P.P. skrev:

Jag kommer nog aldrig komma överens med utseendet på Dutton. Men det var bra ryt i motorn. Någon som vad det var? Såg bara en rödmarkering vid 7500.

Jag har för mig att det är en Opel C20XE eller vad den nu heter. Kadett GSi-motorn.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2187



Thomas Dutton har en Kaputt Gsi maskin och omega låda, B ascona framvagn och bakaxel
den gula Estern ägs av Berne.. en av dom som arrangerade dagen..han bor i småland. kent 1700motor med ms.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Eftersnack
2007-07-21 Locost Sweden Superstage Emmaboda
1, 2   >>
6012 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande