Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-07-21 Locost Sweden Superstage Emmaboda | 1, 2 >> 6012 besök totalt |
Nu är snart en lång dag till ända!
Gick upp 04.00 imorse och släpade ner Lådbilen till Emmaboda(42 mil enkel resa) och lite Superstagekörning med Locost Seven-klubben. Fast "lite" är nog fel ord... Det blev 13 mil Superstagekörning för min del!!! OK en del av dessa mil är nog spinnande hjul pga av att det var blött större delen av dagen. Men vi fick tack och lov även en del rundor på torrt underlag. På fm så köde jag fyra rundor(2 + 2) i torrt och kom ner på 1:26:85. Hade satt upp som mål för dagen att komma ner på 1:25-tider. Så det kändes som att det inte skulle vara helt orealistiskt att komma ner på åtminstone höga 1:25-tider. Men sedan kom regnet och allt vad tider var bara att glömma, men det blev desto mer körning!!! Jag hade inte en torr tråd på kroppen, men vad spelar det för roll när man får bil. Sista timmen på em började banan torka upp rejält, så då kunde man börja attackera igen. Kom ner på 1:25:93 och då var målet ihamn, men rundan efteråt kändes klart snabbare, men då fungerade tyvärr inte tidtagningen. Men tack och lov så hann jag med ytterligare en runda kl 16:58:00(fick köra till 17:00:00) och då lyckades jag sätta en tid på 1:25:15, vilket kändes otroligt skönt! Hade jag fått köra några rundor till så hade nog inte 1:24-tider varit omöljligt att få till. Kul att se så många Sevenbilar på en gång och även en del andra roliga bilar!!! Ett stort tack till Locost-Swedengänget som anordnat träffen och för allt jobb ni lagt ner runt ikring med att fixa och dona! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||
Får gratulera Peeter, SS är så buskul så man kan inte sluta jaga lägre tider Synd att ni fick lite regn, eller man kanske skall säga tur att ni fick ett par torra vändor! Hoppas det finns lite bilder också, för att köra lådbil (eller Locost då) i superstage måste vara riktigt kul, det borde vara en tacksam bil att köra där?
_________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Beklagar att ni fick regn! Vi hade två dagar oavbrutet solsken tors-fre. Vi hade beök av en av era gelikar på fredagen och det verkade mycket lovande. Helt nybyggd med turbomotor och massvis av mos, satte under sina trevande repor 1.23 ngt. Men såg ut att kunna åka långt under 1.20 med rätt inställning och chaufför.
Vad låg lägsta samt högsta tiden på under dagen? _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||||
Lägsta tid var 1:25:15...
Högsta tid, har jag ingen aning om! Men det var som sagt inte så många rundor på torrt underlag. Jag hade lite problem med utväxlingen på Lådbilen i den snabbare/bortre delen av banan. Jag gick in på 4:an men "skavde av" så mycket fart i slalomen, så jag var tvungen att gå ner på 3:an mot slutet av det snabba partiet på nervägen, för att få ork ut mot vändningen, som "öppnar upp" mot slutet. På tillbakavägen efter vändningen så räckte inte riktigt 3:an till så jag fick växla upp till fyran i slutet på det snabba partiet. En diffbroms skulle ju inte heller vara fel i början av banan och vid vändningen... Det snabba partiet är annars en riktig höjdare tycker jag!!! En av bilarna som var med hade en Yamaha R1-motor och vägde 100 kg mindre än Lådbilen! Den gick som ett skållat troll! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||
Vad håller du för hastighet i slutet på rakan tillbaka in mot första/sista partiet? Ungefär alltså... Jo, diffbroms finns nog på många pojkars julklappslista till tomten! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||||
Uppskattningsvis runt 160 km/h. EDIT: Innan inbromsningen. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||
ok, då förstår jag, jag trodde det gick snabbare där. Då förstår jag att du gillar det snabba partiet! Inte mycket bromsande utan bara hålla fult antar jag? _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||||
Nja, fullt kan jag absolut inte hålla! Det är till att "balansera" farten med gaspedalen och kasa sidledes mellan konerna. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||
Jo, men du behöver inte bromsa så mycket som vi med klumpedunsar! Kasa gör man även med tunga bilar som får bromsa... Iaf jag... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||||
Bromsar gör jag aldrig, det tar bara tid!!! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||
Grattis Peeter till dagens snabbaste tid!
Du klippte till riktigt där på sista vändan och knep bästa tiden. Trevligt att du kunde komma ner och åka med oss, välkommen åter. och tack för lånet av insexnyckeln så jag kunde köra en vända till.... _________________ Håkan Book |
||||||||
Fler bilder finns på http://www.locostsweden.se/cmgalleri
|
||||||||
Får bara Karl min dator att funka igen så har jag lite bilder att lägga ut. Peter, det var länge sen jag såg en Seven sladda så mycket som din, och jag har nog aldrig sett det med en bil med så (förhållandevis) lite effekt.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
om du menar min(?), så känns den förvånansvärt stabil tack vare att jag saknar diffbroms. Det får jag å andra sidan äta upp i starten och vid vändningen!!! Sladda är annars rätt kul!!! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||
Jodå, det var dig jag menade. Kollegan hävdar bestämt att hans Estfileld inte är det minsta svårsladdad, förutom då att den vill räta upp sig väl snabbt igen... Själv är jag mer tveksam, för den Esther jag testade hade ett rent racechassi, och det var inte ett sånt som uppmanade till bus direkt. Kändes som om den skulle kunna bita huvudet av en direkt...
Såg Jannes Esther på bilderna, hann han ut och sätta några tider innan regnet? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
Datorn nu back in buisness, liksom jag. Varför kan man inte ha semester året om
En aaaaaaaning suddigt, men definitivt ett "Kodak moment". Efter snurrningen laddades det rätt hårt, kolla vart framhjul och armar pekar åt så förstår du. Peeter begrundande tingens läge. Ser lite kämpigt ut det här... men det redde ju upp sig, det också. Är den verkligen så tungstyrd med slicks att man behöver ta innertag på ratten? Rolle bromsande för kung och fosterland. Eller börjar du bara bli bortskämd med ABS:en i 911:an? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
Lite mer städad inbromsning av Mats i Westfieldreplikan (om man nu kan säga så). R1-bilen. Senast jag såg den var på ett absolut sjöblött Anderstorp, men det hindrade inte ett friskt nyttjande. Så lite fukt denna dag kan inte ha varit något större problem. Det togs i alla fall i... Ett Estherbygge jag sett ett par gånger nu. Kommer den ifrån den här landsänden eller? För några år sen tyckte jag att Estherbilarna började se lite väl svullna ut, men den här verkar mer rätt. Är det jag som har vant mig, den här som är lite mindre än vanligt eller börja andra bilar bli ännu större? Tidvis var det rätt lugnt på startplattan, men när dagen började närma sig sitt slut och banan blivit torr blev det liv i luckan. ALLA ville sätta rekord Som sagt Peeter, det är sällan man ser en Seven sladda som din. Inte kränga heller för den delen... Jag kommer nog aldrig komma överens med utseendet på Dutton. Men det var bra ryt i motorn. Någon som vad det var? Såg bara en rödmarkering vid 7500. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
Jag har för mig att det är en Opel C20XE eller vad den nu heter. Kadett GSi-motorn. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
Eftersnack 2007-07-21 Locost Sweden Superstage Emmaboda | 1, 2 >> 6012 besök totalt |