Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-08-09/08-13 Nurburgring oldtimer mm.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
20 besök senaste veckan (40175 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
I ett par år nu har jag på allvar försökt komma iväg på Goodwood revival meet, och som det såg ut i våras skulle det verkligen bli av. Men av olika anledningar rann det ut i sanden, och när den trista sommaren gjorde sig som mest påmind tog jag ett seriöst snack med min kompis oscar: Var det inte dags att ta sig till nordslingan med bil? oscar hade redan varit där med hoj ett par gånger, så ett par hundra mil i skinnfåtölj var inget som avskräckte.

Lite kollande i tävlingskalendern sa oss att oldtimer GP låg bra till datum-mässigt och att själva nordslingan var öppen för turist-trafik både före, under och efter. Så det var vad vi satsade på. Valet av fordon föll på min BMW 540, då resan snarare än det egna raceandet var prioriterat.
Resan i sig startade redan på onsdagskvällen med att ta sig till Trelleborg. Att göra en "tjuvstart" och starta utvilad redan i tyskland verkade ju vara en god ide. En mindre god ide var att inte boka hytt... Det faktum avslöjades inte heller förrän vi varit ombord ett tag vilket gjorde att alla bra golvytor och soffor redan var tagna, så vi fick nöja oss med varsin tvåsits-soffa som kan jämställas med vad man hittar i en buss i lokaltrafik. Så värst mycket sömn blev det inte...

Torsdag morgon och vi hamnade på autobahn vid sjutiden. Trafiken var gles, farten god och milen rullade undan. Resans första bilupplevelse kom på vårt middags-stopp. Vi hade tidigare i år snackat om Isedera, den Mercedes-baserade tyska superbilen som dök upp i mitten av 80-talet och sedan försvann igen. Så här i efterhand kan den ju ses som såväl en praktisk superbil och föregångare till Pagani. Men man ser ju aldrig några. Förrän nu...



Jag har inte sett tre exemplar sammanlagt tidigare i mitt liv, men här fanns de, livs levande.

Vi kan också påassa på att ta en "Gissa bilen"-tävliing. För dragaren hade något på släpet som jag aldrig sett förr:



Den liknar mest en Bugatti typ 57 Atlantic`i skala 2/1 (ja, det skall stå 2/1...)



Svullna däck...



Samma rastplats innehöll en del annat roligt. Och den helt andra änden av bilskalan fanns de här. Antagligen på väg hem ifrån 2CV världsmötet i Borlänge. Man kan ju fantisera om vad 2500 småcittror gjorde för trafikrytmen i de trakterna



Nej, jag skall INTE känna lust efter en Alfa igen Men en Bertone med GTA-fälgar är ju bara såååå snygg

Nåväl, söderut igen. Vi satte kurs mot en liten by som heter Blankenheim som låg strategiskt placerad vid väg 1, men 3 mil ifrån banan och vid sidan av vägarna belgare och holländare använder mest. Där borde finnas rum. Jo tack... på det sista av byns 4 hotell fanns det plats. Å andra sidan stod det en 924 Turbo parkerad utanför ägardelen, man stoltserade med att vara mc-orienterade, någon Fiat-klubb stod noterade i liggaren innan oss och ägaren såg gillande ut när vi (eller rättare sagt oscar) svamlade någon om ringen.

Vi var nu ute i så pass god tid att vi åkte bort till banan för att kolla in turistkörningen. De 29km på väg 258 som skilljde oss ifrån banan visade sig vara riktigt roliga, med omväxlande snabba svepare och tajtare s-partier. Efter ett par dagars övande hade vi fått in spåret bra nog att irritera lokalbefolkningen. Inte så mycket med att vi körde fort, utan att vi körde fortare än dem

Efter ett snabbstopp vid utsläppet där vi noterade det vanliga kaoset, biljettpriserna och att trottoarkanterna är högre där nere (aj, min frontspoiler...) fortsatte vi till Brünnchen för lite åskådning.



Jag har inte sagt något om vädret,va? Lite lätt fuktigt kan man säga. Det regnade inte så mycket, men det hängde verkligen i luften. Och i träden. Och på marken...



Vi var inte ensamma om att titta.




"Bettan" framför några andra gäster. De tittade länge och intrsserat på henne (ja, det är en hon, en parant ölseverande dam i tält under en ölfestival), vilket kan bero på att man numera ser fler nya Merca SL än E34:or i den tyska trafiken...



Men jag var inte ensam på plats i alla fall.



En och annan passade på att tjuvträna lite inför helgen.



Även oscar fick sitt, då bl.a. en en Alfa 75 ingår i hans maskinpark.



Titta Fredrik, jag fick med dig på bild. Inte knivskarpt, men ändå.




_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare




Jag vet inte om de hade trimmat transiten och nu försökte nå 9-minutersgränsen, men körde, det gjorde de (nej, det var varken Sabine eller någon ifrån Top Gear som rattade).





Av dessa var Fiestan definitivt den snabbaste.



En salig blandning bilar...



964 RS? Inte modellen alltså, det tar jag för givet, men användarnamnet här?



En av de snabbare igenom partiet.



Kromad armbåge runt slingan?



Nej, snarare så att taket höll på att flyga av...



Varför inte? Fyrkrafs, abs och med lastbilsvrid att tillgå uppför backarna så.



Sen blev det lite kurvorgie ner till Adenau och tittande i Breidscheid. Egentligen behöver man ingen bantid, det är bara att leta småvägar i de här trakterna, de är ju alldeles underbara bara de.



Det var som sagt inget toppenväder denna kväll.







"Öhh, chefen, kan jag låna en av bilarna ikväll? Jag skall ut och, ehh, glida lite."
"Javisst, ta för dig bara. Gör inget dumt bara."
Som att ta ut en prototyp på allmänna körningen... Eller är det som RS Patrik trodde, ett medvetet pr-trick?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Några svenska bilar. Någon som känner igen sig?

















En annan gammelbil som var ute och sladdade. Överallt. Hela tiden. Jämt. Måste vara underhållande att köra Dunlop Racing i blöta.



Den här Transiten var nog närmare rekordtider. Tommy Brorsson är ju inte direkt långsam. Ens i en sån...









En av två italienska GT3:or som jämt, jämt syntes och hördes på banan.





En överraskande pigg och välbalanserad brittsk Nova får avluta torsdagens äventyr. Vi gav oss lite innan det var slut och satsade på sängen istället. För fredagen skulle innebära race på gamla banan!

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487





Tänkte Tatra när jag såg fenan, men efter lite googlande hittade jag inte någon 2-dörrars modell. Särskilt inte med såna vackra långa framskärmar som på denna bilen.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Du kan ju tänka dig hur spännande det måste vara att sticka fram nosen i en skymd korsning

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Flåklypa med modern kaross?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696




_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Tog över 1600 bilder själv. Har rätt många som kommer upp här... Och Ill tempo gigantes förebild är en Kurtis. Tro mig, du fattar när de bilderna kommer upp...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



P.P. skrev:


964 RS? Inte modellen alltså, det tar jag för givet, men användarnamnet här?


HeHe,

Nej det där är Mats Hallberg nere på sin första ringen tur. Själv åker jag ner om två veckor.

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Fredag morgon och vi kom till insikten att folk i Eifelbergen tydligen har en annan bedömning på vad som är hyfsat väder än oss kustbor...



Det var inte dis, det var inte dimma, DET VAR MOLN! Runt GP-banan och Hohe acht var sikten emellanåt nere på 20m... Det må ha blåst en del, men inte fanken skingrades den för det. Och som ni förstår så låg all aktivitet nere tills vidare. Det mattsvarta är för övrigt en Alfa TZ2, en bil man normalt inte ser i den nyansen...



För de med storplånbok fanns det depåboxar att tillgå, och fick man möjlighet att tita in i dem hittade man allt möjligt kul. Som en Ferrari 275GTB. Så här i efterhand har jag insett att det var rätt många bilar som stod uppställda för att tävla på nordslingan som sen inte körde gp-heaten... Alfan och Ferrarin var två av dem.

Så, efter att ha varit uppe och klättrat i backarna mellan Ex Mühle och Bergwerk bara för att inse att 1. det inte passerade några bilar där heller 2. det är jäkligt jobbigt att klättra i backar 3. det är väldigt ont om åskådarplatser där och man får smyga lite för att funktionärerna inte skall se en så gav vi oss tillbaka till gp-banan för att studera parkeringen lite närmare. Den hade verkat vara lovande när vi åkte därifrån.





oscar har lovat sig själv att äga en Lotus någon gång (han har ju överlevt både Ducce och Alfa, så det skall nog gå bra), så den nya Europan väckte ett stort intresse.



Patinerad 356 med bl.a. Panamericana-dekaler.





STORT habegär. Men de gamla fälgarna är snyggare.



Tvära kast. På golvet låg Abarth-insug och två förgasare, så de utlovade 70HP skulle bli fler thumbs up



Visserligen en replika, men ändå... Här syns det rätt väl hur dimmgt det var.





Hade den verkligen treudden i fronten i orginal?







Vid marknadsgatan fanns det en handlare som krängde mer eller mindre stilfulla Porschar. Vart jag placerar den är jag rätt säker på



BMW E3, i just love them! och till höger har vi några Glas.



Sevens. Verkar inte vara helt ovanlig i landet. Att de sen verkar vara byggda som någon sorts lustig blandning av putsbil och boulevardracer. Det var väl en som hade r-däck och kanske tre en båge jag skulle vågat lita på. Så vad fasen har de dem till? Touringlok

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Krille_hlm skrev:


Tänkte Tatra när jag såg fenan, men efter lite googlande hittade jag inte någon 2-dörrars modell. Särskilt inte med såna vackra långa framskärmar som på denna bilen.


Jag också men den ser alldeles för modern ut. Kolla taklinjen och dörren, ...är det inte en folkabubbla som någon fått gå lös ordentligt på?

Förmodligen är det något jätteseriöst och jag fattar ingenting...

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Snarare LT31 i så fall med tanke på storleken, den är verkligen enorm...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare


Bugatti typ 57, visst finns likheter?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Lördag morgon och saker ser bättre ut. Molnen är ersatta med morgondimma och klubbparkeringarna fylldes på snabbt.



Lamboavdelningen, en 400Gt, nästan urLamborghinin.



Vad får de sitt snille och smak från egentligen?



Lite stilfullare då, den nya Superleggeran.



Ferraris gästtält, uppbyggt i utkant av Mercedeskomplexet.



En och annan Porsche var också på plats.



Isederagänget igen, nu ännu fler.







Jisses, en Köpenhamnsblå 924S. Det är ju så man känner ett litet stygn av saknad Jag måste varit den enda som fotade den på hela dagen...





En Ghibli på väg in i depåområdet. Som svensk tyckte man ju först att biljettpriset på... vad var det nu? 55 euro för helgen var lite dyrt. Men när det var gratis parkering, fritt att vandra i depån och att sitta på vilken läktarplats som helst så jämnade det ut sig rätt rejält mot de stora svenskaracen. Dessutom åt och drack man ju SÅ mycket billigare thumbs up




_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jättetrevlig läsning och kul med så mycket bilder trots det otäcka vädret!

_________________
Peter Karlsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare


ÄNTLIGEN lite racing... När vi kom höll killarna i Hist GT-65 på som bäst, men eftersom alla klasser skulle köra två heat per dag hade vi ingen brådska upp på läktarna. Till slut hamnde vi i alla fall på baksidan neråt NGK-chikanen.











Det är kul att se hur så olika bilar kan gå så lkvärdigt fort på varvet, även runt en så här stor bana.



Fast... BMW 700 var inte snabb.





I pauserna kunde man sen sitta och titta bortåt T13 och notera ett gäng olika spårval, men det var bara en mörk 911 som gjorde bort sig tillräckligt för att snurra. Vilket givetvis följdes av aplåder ifrån vår läktare Undrar om inte detta är Fredrik igen?



Apropå snurrningar... Den här killen snurrade två gånger. På uppvärmningsvarvet
Vi gav väl honom till halvvägs igenom Castrol-s:et innan han skulle göra bort sig på riktigt i racet, men han hängde med betydligt längre innan Stanguellinin gick sönder.





Kampen om ledningen. Det är antagligen som att krocka med en skokartong. Utan lock...Men det hindrade inte förarna ifrån att bitvis köra riktigt tätt.



och här försvinner den enda svenska bilen i startfältet, Jörgen Carlsson i sin Merlyn Mk3

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Henrik Frilund
Finland
Här sen Maj 2004
Inlägg: 22



964RS skrev:
Krille_hlm skrev:


Tänkte Tatra när jag såg fenan, men efter lite googlande hittade jag inte någon 2-dörrars modell. Särskilt inte med såna vackra långa framskärmar som på denna bilen.


Jag också men den ser alldeles för modern ut. Kolla taklinjen och dörren, ...är det inte en folkabubbla som någon fått gå lös ordentligt på?

Förmodligen är det något jätteseriöst och jag fattar ingenting...

/Anders


Detta är även en Isdera, kolla loggan i hjulcentrum om inte annat. Isdera Autobahnkurier 116i är det namn ja hittar på den.

_________________
Henrik Frilund

Lancia Dedra HF Integrale -92
Alfa Romeo 75 TS -89
Alfa Romeo 33 1.5 QV -85
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Fina bilder!

Jag såg dig faktiskt därnere men du var på avstånd, sen försvann du i mängden.
Trist med dimman, "Marathonrennen" och "Nürburgring challange" på nordslingan är en av de största anledningarna till att vi åker dit. Undrar om folk hoppar av nästa år... Trist att betala runt 6000 kr i anmälningsavgift+transport+mat och husrum och sen inte får köra.

Såg också den märkliga gigantiska bilen med fena. Kitcar baserad på en Volvo FL6? Den hade den storleken i alla fall. Stod parkerad i Leimbach.


Såg du inte att det var fler svenskar med i Formel Junior heatet? Lars-Göran Sjöberg körde ju sin Sweebe-Cooper. Fast som vanligt när han är på ringen så gick den sönder. Dock hann han några fler varv än Jörgen Carlsson.


Träffade förresten Tommy Brorsson idag som berättade om att han och Jenna kört Transit på nordslingan. Han hade tydligen haft ett par riktigt feta uppställ som enligt honom saknade motstycke. Iskallt att ta Transiten för att visa Jenna hur hon skulle köra.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Henrik Frilund skrev:
Detta är även en Isdera, kolla loggan i hjulcentrum om inte annat. Isdera Autobahnkurier 116i är det namn ja hittar på den.


och Isderan som står på släpet bakom har jag för mig heter Imperator 108i?
om inte minnet sviker mig helt...
Fanns faktiskt en importör/återförsäljare i Jönköping på den tiden, sålde väl iofs inga bilar men ändå!

Hade dock ingen aning om att Isdera hade gjort så gamla bilar, kanske värt att forska vidare i...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Träffade inte många kändisar. BMW-Tobbe och Fredrik presenterade sig, jag såg Jenna och Tommy i biljett-kön och så såg jag Bosse med modsportEuropan och några till ifrån Jönköping. Annars var det tunnsått.

Min burk har lite svårt med Adobe just nu, så jag har bara programmet att tillgå vad det gäller startande, och inga resultat.



NU börjar i snacka... Ljudreglerna var "liberala", vilket så långt inte hade varit något större problem. Men nu började motorerna bli rätt stora och hårt trimmade.





Stor är den inte.



En, öhhh, KMW Porsche SP20...





Attila Mk3. Fanns det inte en sån i sverige för några år sen?





Början på ett märkes historia: McLaren M1 A.



Vad skulle du göra när en helt unik Ferrari kommer upp på insidan om din Lola ner mot NGK? I det här fallet stängdes i alla fall dörren BESTÄMT. Det är racing det!



Vanligast i startfältet var Chevron B8. Och för att vara utrustade med små 2-litersmotorer (Ford? BmW? vad?) gick de ju rätt bra...







och som vanligt i det här läget försvinner nu Kraniel in på toaletten med ett såsigt leende på läpparna...




_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
World Sportscar Masters är så fräcka att vi tar några till:



Undrar hur många av Lolorna som var gamla och hur många som tillhörde fortsättningserien som man nu gjort?





Man vet att ett startfält är snabbt när en till synes välpreppad 911 direkt hamnar på efterkälken.



Ferrari 712... vilken bil. Från början en 512, som efter något år i malpåse ifrån ny fick en 7-liters V12, en öppen kaross inspirerad ifrån den samtida 312 och sedan skeppades iväg till USA för att köra CanAm. Mario Andretti var först ut, Jean Pierre Jarier kom sen och Brian Redman avslutade karriären. Ohh, och ingen av dem körde särskillt många race.

2004 nobbades ett bud på $1,4 miljoner, men den har bytt ägare sen dess... Här var den i alla fall, alla 680 kg av den. Vilket med 750hk knuffar på rätt skapligt



Scenbyte. Nu var det dags för racesportvagnsar byggda fram till 1961.



"Vanligast" var 50-tals Ferraris och Maseratis. Ferrarin heter 340 förresten.



Maserati 450S, bilen som Moss, Fangio och grabbarna tycket var FÖR kraftfull... Den lät mer som en BigBlock-Cheva än som ett italienskt fullblod. Och vem vet, det kanske var en av de i USA vidareutvecklade 5,7-litersmotorerna i den...





okey, ärligt nu: Hur många visste att deta är en Aston Martin DB3 Coupe?



Har man nu inte möjlighet att köpa en 300SLR så kan man ju bygga något liknande.





Mest skönsjungande var nog ändå Astons DBR1





Ferrari 196 SP. En av de få som tog det lugnare än vad bilen förmådde. Men det är klart, kör man med en av typ 10 producerade bilar ifrån den första generationens Ferrari med mittmotor så är det ju några mille man leker med.



Kellison J4 (även om jag efter en titt på http://www.kellisoncars.com/ mer tycker det liknar en J3) och Lotus Eleven. Jisses vad Climax-snurran var brötig, t.o.m. i de här sammanhangen...





Elva Mk3. Jag hade nog gissat på Arnolt Bristol eller Lister annars...



Vi snackade ju Flåklypan innan... Och är inte Kurtis 500 S en inspirationskälla til Ivo Caprinos skapelse skall jag äta upp ett par gamla Boge-dämpare jag byte igår.










_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eftersnack
2007-08-09/08-13 Nurburgring oldtimer mm.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
20 besök senaste veckan (40175 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande