Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 95 -69 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 71 besök senaste veckan (151858 totalt) |
Eller så är det lagom stora hål upptagna under/framför framstolarna för att Fred och Barney ska komma fram _________________ Roland Johansson |
||||
Anledningen till att jag blev konfunderad över din konstrution var att jag förväntade mig att en krängningshämmare skall använda sig av det ena hjulets uppåtrörelse för att tvinga upp det andra och med det motverka rollrörelsen och fjädringen i krängningshämmaren bara är ett sätt att kalibrera hur mycket roll man tänker tillåta!
Med din konstruktion påverkar inte en fjädrings rörelse på höger sida den vänstra sidan och om det är bra eller dåligt har jag ingen aning. Jag går med på att dina krängningsstag bara rör sig när bilen kränger men det jag då hadde förväntat mig var att du använder krängningsrörelsen på ena sidan för att motverka rörelsen på andra sidan! Jag kanske är helt ute och seglar men det skadar sällan att tänka igenom en lösning en extra gång! :-) För övrigt skitsnyggt bygge! /Albin
_________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||||
Vi tar en vanlig krängre (Alt1)
Vi gör stången/röret som går tvär bilen oändligt styft.(b1 till b2) Mao bara de längsgånde armana som kan flexa.(b1->d1 och b2->d2)
Vid ren vertikal fjädring kommer kvärröret vrida sig i sina fästen(c1 och c2) utan att påverka armarna. Mao d1 och d2 kan röra sig fritt upp och ner OM de går åt samma håll. Nu gör vi även armarna oändligt styva och för bara in ett centrumfäste(c) (Alt2)
Vid ren vertikalrörlese vrider sig b1->b2 i c Rollar vi nu Alt1 kommer kommer armarna(d1->b1 och d2->b2) att böja sig åt olika håll. Det oändligt styva tvärspången(b1->b2) gör att kraften blir lika stor på d1 och d2 fast åt olika håll. Rollar vi Alt2 kommer b1 och b2 åka åt olika håll utan att men lika mycket. Vi har ingen böjing i d1->b1 och d2->b2 och ingen vriding i b1->b2. Mao denna lösing är HELT frikopplad även i roll. En idiotlösing som kräningshämmare Men vad händer och vi sätter en fjäder(tryck/drag) i b1 e b2 e i båda??? Jo vi får något som är frikopplat i ren vertikalfjädering men inte i roll. Simsalabim en saab 95(96) bakaxel och INTE en kräningshämmare Sen för vi in bladfjädrar i b1 och b2 och vi har en kräningshämmare också. Ski... simpelet _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag suttit och funderat på hur den där bak krängaren fungerar och bara väntat på den där AHAA!! upplevelsen. Nu tror jag att jag fattat men det blev bara en ..ahaa.. för jag fick bara till att det egentligen är en ställbar bladfjäder som motverkar krängning. Stirrade mig blind på att en krängningshämmare flyttar kraften från ena sidan till den andra som normalt. Det är alltså mer en tilläggs fjäder vid krängning och inte en krängnings fjäder som man är van vid, eller??
Verkligen "outside the box" _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Vanlig krängre, min mm:
Flytta kraft känns som fel ord, snare adderar den krafter i olika riktingar. Ena upp och den andra ner vid kräning. Rör sig båda hjulen upp, ingen kraft. Samma med ner. Sen kvivarna i en vanlig krängre är också bladfjädrar typ. Lika på en masiv böjd krängre, armarna funkar som bladfjädrar. Man summerar den böjande,kvivarna, och ridande styvheten, trärstången/röret, i serie på en vanlig krängre. I mitt fall har jag bara de böjande i knivarna. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Bälten fastsatta.
Jag hatar tumskruv 7/16 UNF var vad ögelskuven har. Presis sådana jä... äckelmuttar man alltid har hemma Plast rutor fixade(ej monterade) Höger dörr monterad, vart Vänster dörr, 4st sidorutor och bakrutan kvar. Min fredag är räddad om inte någon tvinngar mig att dricka öl förståss _________________ Johan Sjölinder |
||||
Va....har inte alla en låda sånna hemma.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Alla rutor på plats.
Väkt std rutorna 19,5kg Plast 5,5kg -14kg (2st dörr, 4st sido och 1st bakruta) Totalvikten borde bli 925-930kg utan förare och soppa.(tom tank) Förare + soppa ca 100kg -->ca 1030kg _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nu kar jag kört slalom.
Bilkräket var lömsk i rumpan, vart ett par rundpallar. Iof är jag BRA JÄ... ringrostig att köra också, gör väll sitt till. Så är i efterskott borde jag ha testat 1: att ta bort stoppen på dropplänkran på krängren bak. 2: ställa mer krängre fram, känns fel när det är blött. Hmm har lite att suga på ps: Jä... garageinfart jag har Bommade lite så avgasstymet åkte isär Skall bygga ett par ramper NU. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hmm gäller att kolla att allt sitter fast
Båda centrummuttrana fram som håller ihopp drivaxler och hubben var INTE dragna ordentligt. NU är de det Släppt kränings-stoppen bak, från 9mm till 20mm spel. Stälde bilen på ballbockar fram. På koss under hjulet på ena sida bak och dumkrafte under det andra. Hissade tills kosshjulet presis lättade. Då har jag spel i toppen på ca 8mm. Beräkingarna säger lite till, men det är innom fel räknat/mätt. Avgasstestem på plats igen efter fadesen med garageninfarten. Skall bygga ramper så det INTE händer IGEN. Nästa lekstuga bilr 26/9 Challangs (Lunda) _________________ Johan Sjölinder |
||||
Under det mål jag satt, ca 1.30
Vart väll 1.28 som bäst om jag mins rätt. För mycket tänka, växla, vilken växel skall jag åka på mm??? Själva bilen funkar ok Lite bilder från lekstugan _________________ Johan Sjölinder |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 95 -69 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 71 besök senaste veckan (151858 totalt) |