Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 95 -69
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
71 besök senaste veckan (151858 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det LEVER och rör på sig själv. thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581



fuling skrev:
Det LEVER och rör på sig själv. thumbs up

Helt själv? Du satt inte ens i?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



2fast4u skrev:
fuling skrev:
Det LEVER och rör på sig själv. thumbs up

Helt själv? Du satt inte ens i?


Eller så är det lagom stora hål upptagna under/framför framstolarna för att Fred och Barney ska komma fram

_________________
Roland Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Japp, det är ju en flinta bil

_________________
Johan Sjölinder
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
Japp, det är ju en flinta bil


Samma millenium oxå

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Den heter inte fornlämningen för ingen ting

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208



Anledningen till att jag blev konfunderad över din konstrution var att jag förväntade mig att en krängningshämmare skall använda sig av det ena hjulets uppåtrörelse för att tvinga upp det andra och med det motverka rollrörelsen och fjädringen i krängningshämmaren bara är ett sätt att kalibrera hur mycket roll man tänker tillåta!

Med din konstruktion påverkar inte en fjädrings rörelse på höger sida den vänstra sidan och om det är bra eller dåligt har jag ingen aning.

Jag går med på att dina krängningsstag bara rör sig när bilen kränger men det jag då hadde förväntat mig var att du använder krängningsrörelsen på ena sidan för att motverka rörelsen på andra sidan!

Jag kanske är helt ute och seglar men det skadar sällan att tänka igenom en lösning en extra gång! :-)

För övrigt skitsnyggt bygge!

/Albin

fuling skrev:
Varför skall jag ha en lagingar (normal krängar fastsätting) i onödna?

Lederna, fastsättingarna karrosen, på en normal krängre är till för att frikoppla krängare i pitch.
b1 och b2 rör sig BARA i roll så varför ha en exktra leder???
Citat:
borde knivarna bara jobba som bladfjädrar

Helt korrekt, men med justerbar styvhet, och jobbar bara i roll.

Ja axen är lite lurig, tog en stund innan jag hajade hur den funkade.

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Vi tar en vanlig krängre (Alt1)
Vi gör stången/röret som går tvär bilen oändligt styft.(b1 till b2)
Mao bara de längsgånde armana som kan flexa.(b1->d1 och b2->d2)


_b1_c1__________c2_b2_
|                  |
|                  |
d1                 d2


Vid ren vertikal fjädring kommer kvärröret vrida sig i sina fästen(c1 och c2) utan att påverka armarna.
Mao d1 och d2 kan röra sig fritt upp och ner OM de går åt samma håll.


Nu gör vi även armarna oändligt styva och för bara in ett centrumfäste(c) (Alt2)

_b1_______c_______b2_
|                  |
|                  |
d1                 d2


Vid ren vertikalrörlese vrider sig b1->b2 i c


Rollar vi nu Alt1 kommer kommer armarna(d1->b1 och d2->b2) att böja sig åt olika håll.
Det oändligt styva tvärspången(b1->b2) gör att kraften blir lika stor på d1 och d2 fast åt olika håll.

Rollar vi Alt2 kommer b1 och b2 åka åt olika håll utan att men lika mycket.
Vi har ingen böjing i d1->b1 och d2->b2 och ingen vriding i b1->b2.
Mao denna lösing är HELT frikopplad även i roll.
En idiotlösing som kräningshämmare
Men vad händer och vi sätter en fjäder(tryck/drag) i b1 e b2 e i båda???

Jo vi får något som är frikopplat i ren vertikalfjädering men inte i roll.
Simsalabim en saab 95(96) bakaxel och INTE en kräningshämmare
Sen för vi in bladfjädrar i b1 och b2 och vi har en kräningshämmare också.
Ski... simpelet

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Jag suttit och funderat på hur den där bak krängaren fungerar och bara väntat på den där AHAA!! upplevelsen. Nu tror jag att jag fattat men det blev bara en ..ahaa.. för jag fick bara till att det egentligen är en ställbar bladfjäder som motverkar krängning. Stirrade mig blind på att en krängningshämmare flyttar kraften från ena sidan till den andra som normalt. Det är alltså mer en tilläggs fjäder vid krängning och inte en krängnings fjäder som man är van vid, eller??

Verkligen "outside the box" thumbs up

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Vanlig krängre, min mm:
Flytta kraft känns som fel ord, snare adderar den krafter i olika riktingar.
Ena upp och den andra ner vid kräning.
Rör sig båda hjulen upp, ingen kraft. Samma med ner.

Sen kvivarna i en vanlig krängre är också bladfjädrar typ.
Lika på en masiv böjd krängre, armarna funkar som bladfjädrar.
Man summerar den böjande,kvivarna, och ridande styvheten, trärstången/röret, i serie på en vanlig krängre.

I mitt fall har jag bara de böjande i knivarna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Bälten fastsatta.
Jag hatar tumskruv thumbs down 7/16 UNF var vad ögelskuven har.
Presis sådana jä... äckelmuttar man alltid har hemma


Plast rutor fixade(ej monterade)
Höger dörr monterad, vart thumbs up
Vänster dörr, 4st sidorutor och bakrutan kvar.

Min fredag är räddad om inte någon tvinngar mig att dricka öl förståss

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



fuling skrev:

7/16 UNF ...................Presis sådana jä... äckelmuttar man alltid har hemma


Va....har inte alla en låda sånna hemma..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Håkan, du är INTE sund

3 rutor kvar av 7.

Byta olja, sen åka och leka thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Alla rutor på plats.

Väkt std rutorna 19,5kg
Plast 5,5kg
-14kg
(2st dörr, 4st sido och 1st bakruta)

Totalvikten borde bli 925-930kg utan förare och soppa.(tom tank)
Förare + soppa ca 100kg -->ca 1030kg

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Lastat o klart för lekstuga thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu kar jag kört slalom.
Bilkräket var lömsk i rumpan, vart ett par rundpallar.

Iof är jag BRA JÄ... ringrostig att köra också, gör väll sitt till.

Så är i efterskott borde jag ha testat
1: att ta bort stoppen på dropplänkran på krängren bak.
2: ställa mer krängre fram, känns fel när det är blött.

Hmm har lite att suga på

ps:
Jä... garageinfart jag har
Bommade lite så avgasstymet åkte isär
Skall bygga ett par ramper NU.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hmm gäller att kolla att allt sitter fast
Båda centrummuttrana fram som håller ihopp drivaxler och hubben var INTE dragna ordentligt.
NU är de det thumbs up

Släppt kränings-stoppen bak, från 9mm till 20mm spel.
Stälde bilen på ballbockar fram.
På koss under hjulet på ena sida bak och dumkrafte under det andra.
Hissade tills kosshjulet presis lättade.
Då har jag spel i toppen på ca 8mm.
Beräkingarna säger lite till, men det är innom fel räknat/mätt.

Avgasstestem på plats igen efter fadesen med garageninfarten.
Skall bygga ramper så det INTE händer IGEN.

Nästa lekstuga bilr 26/9 Challangs (Lunda)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Hur känns bilen mot innan?

understyr den mindre?

skulle uppskatta en lite mer utförlig berättelse om hur modifieringarna har påverkat bilen.

_________________
Truls Herland
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Citat:
Hur känns bilen mot innan?


Bra fråga, inte utsorterat än.
+ jag är ringrostig på att köra också.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



fuling skrev:

Nästa lekstuga bilr 26/9 Challangs (Lunda)


hur gick det igår??

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Under det mål jag satt, ca 1.30
Vart väll 1.28 som bäst om jag mins rätt.

För mycket tänka, växla, vilken växel skall jag åka på mm???

Själva bilen funkar ok

Lite bilder från lekstugan




_________________
Johan Sjölinder
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 95 -69
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
71 besök senaste veckan (151858 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande