Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 95 -69 | << 1, 2, 3 ... , 14, 15, 16 >> 67 besök senaste veckan (151851 totalt) |
Jag jobbar med ett problem:
Man MÅSTE ha valiga 3-punkts bälten i bilen för att kunna besitiga. Riktig racestol och valiga 3-punktsbälten SUGER HÄST BA...... , iaf min. Jag gillar den skarpt, smal sa..., höga sidor. Jag sitter som gjutet. Tips på valiga 3-puntsbäten mottages tackasamt. Som det är nu är det bökigare att sätta på sig 3-punkt än 6-puktsbältete. Vättigt??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Så är det väl för alla med racestol och 3-punktsbälten?
Det man får göra är att man trär bältets fasta nedre fästpunkt genom stolen och sen när man sätter sig får man trä bältet genom den andra stolsgenomföringen. jag har inte hört talas om någon bättre metod. För att få det att fungera på min bil måste man se till att den sidan med snäppfäste hamnar längre ner. _________________ |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
original satt det väl vanliga spännband, dvs inte rullbälten, det räcker ju med att de sitter där och kan användas när du besiktigar bilen. Sen ska väl originalstolar sitta i vid regbes.
Synd att du inte har en 67/68'ans årsmodell, då fanns inte bälteskravet. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Inte för att jag vet om det tillför nåt men Hånglian har inga rullbälten, men det kanske är för att den är äldre
Den har årsmodell 1960 med följande i regbeviset: MOTOR VOLVo B18A, FRAMVAGN, BAKVAGN OCH BROMSAR T12B OMBYGGT FORDON T31A MOTORN UTBYTT T71E SKYDDSBUR T71K SPÅRVIDD FRAM 1290 MM T71L SPÅRVIDD BAK 1320 MM _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Med denna stol och fast 3-punkts std bälte gick bilfa... genom besiktingen 2ggr.
Hittade lite bälten i förådet Passagerar sidan Förar sidan: Här MÅSTE jag fixa något skavskydd stol/bälte. Förslag, några iderer?????????????? Mitten fästen: Hoppas det duger: Trä igen bältet på passagerastolen är ok, går även köra det över kanten. Trä igeom stolen på förarsida är BÖKIGT men det går, över kanten känns helt fel. Ligger ej mot kroppen då Hmm känns bara som jag stoppat in massa onögig bråte i bilen _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hitta ett lämpligt rör i hyggligt mjuk och spänstig plast. Såga upp det längs med och kläm på plats. Alternativ limma/tejpa/sy dit en lagom, några lagom breda remsor av gammalt bilbäte som skoning. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Tjena Johan !!!
Äntligen faller alla bitar på plats Bilen var ju grymm live !!! Tyckte inte alls den gick För mycke tänkande bakom ratten gör en ingen nytta när det går på tid, det har du helt rätt i. Fick själv ngt hjärnsläpp och missade. Bältes/skav/skyddet förstår jag inte varför du skall montera? Borde väl gå fin-fint så som det är på bilderna. Du kommer väl inte köra med 3-punktaren mer än till/från besiktningnen ???? _________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
||||
En del gamla sjuttiotalsbilar ? hade det övre fästet sittandes på ett förlängt fäste, det skulle innebära att ditt fäste flyttas fram cirkus 20 centimeter och borde då kunna gå fri från stolen om bilderna visar rätt. Nu har jag inte minne vad för bil som hade så, kan ha varit någon gammal mercha, ford, Opel kanske. _________________ Roland Johansson |
||||
Övre fästpunkt:
Ta kort på hur det ser ut när man sitter i stolen. Nöter bandet mot stolen då också? I så fall kommer bältet inte att funka ändå => byt stol eller justera läget på fästpunkten. Stolen kommer ändå vara ett klart gränsfall med de "öronlapparna". Nedre fästpunkt: Kolla om det blir bättre om du drar fästena "i kors", dvs höger bälte fästs på vänster sida om "kardantunneln" och vice versa. Då brukar vinkeln bli bättre (mindre nötrisk) och det blir ofta lättare att få i bältet. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag har för mig att sena Opel Ascona hade denna lösning. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Hmm är vad jag kände på mig. Foto kommer, men det ski... Gillar verligen min stol, surt att behöva byta. Iof befövs det bara till besikningen MEN jag gillar att ha rent mjöl i påsen. Skall kolla runt lite på stolsalternativ + om det finns något intresse för min stol. Ser övre fästet ok på passagerarsidan? Jag tycker det sitter för långt fram, eller?
Tanken har funnit, skall testa. Tack Bilder på flyttade fästen typ Ford Taunus, sena Opel Ascona är jag tacksam för. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det är väldigt svårt att se fästenas lägen bara på bild, speciellt utan att det sitter någon person i bilen.
Men kommer övre fästet för långt fram så ligger inte bältet an mot axeln, det är inte bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
jag hade en ascona b och den hade en arm som var fäst i samma bult som övre fästet som lyfte bältet framåt ca 15-20 cm. Är det en sån som efterfrågas? Jag har inga bilder.. _________________ Tord Ringenha11 |
||||
När man köpte tillbehörs-rull-bälten till bilarna i mitten av -70talet.....fick man med div. plattjärn, så dom skulle passa i bilen.
Alltså så tillverkar du det du behöver i tex 30x4......och skruvar fast det med orginalbultarn och bultar av samma dimention. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om du sedan kan hitta baksätesbälten.....med "textil" även i låsänden...så kan du dra upp låset igenom stolen och hänga det över kanten på stolen när du ska i och ur.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 95 -69 | << 1, 2, 3 ... , 14, 15, 16 >> 67 besök senaste veckan (151851 totalt) |