Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsfunderingar.
3741 besök totalt
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
Skulle vilja ha lite åsikter om mitt bromskoncept.

Bygger en scirocco mk1 som ska ha mittmonterad motor så den kommer ha tyngdpunkten betydligt längre bak än donatorbilen, som är en Golf G60. Är det ändå ett bra koncept att köra G60 bromsar både fram och bak med 2st huvudbromscylindrar av standarddimension, och sedan justera kraften bakåt med bromsvågen?
Eller ska man från början satsa på annan huvudcylinderstorlek för bakbromsarna? G60ns huvudcylinder ska vara 22.? mm och bilens totalvikt beräknas hamna runt 8-900kg.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Utan att tänka för mycket på de nämnda delarna. Bromsvågen är inget bra instrument för grova inställningar. Typ balansera felaktiga cylinder storlekar. Huvudcylindrar å caliprar bör vara så bra i balans att vågen hamnar i mitternläge. så du kan använd den att justera för banorna.

Göran malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8052



Coolt projekt !!

Berätta mera !
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dubbla huvudcylindrar där du kan välja storlek mellan (om jag minns rätt) 0.625 och 0.813 tum kostar inte mer än typ £25 och då kan du välja rätt fördelning från början och kunna använda vågen för mindre justeringar som Göran säger. Då kan det se ut så här mysigt :


_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
Att cylindrarna bör göra grovinställnignen är jag införstådd i.
Men om man ser till en G60 som jag tänkte köra med så är det juh samma kolvarea för både fram och bak bromsarna då det är samma cylinder.
Alltså borde 2st likastora cylindrar ge en korrekt grundfördelning.
och medan jag siktar på att så nära som möjligt åstadkomma 50/50 viktfördelning så kommer den juh förmodligen vara mer baktung än orginal.
Så tanken var att denna lilla tyngdpunktsförändring kunde korrigeras med vågen.
Men det kankse är en bättre idé att ha en något lite mindre cylinder till bakbromsarna då eller?

Vad tror ni?


Mats:
Återkommer med mer info när ja känner mig redo

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
Kan tillägga att jag har valt att bygga en bromsvåg som sitter efter bromsservot då jag har hur gott om plats som hälst i motorrummet.

Så det är alltså inte i pedalstället vågen kommer sitta utan i en hemmabyggd konstruktion efter servoklockan.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



David Berglund skrev:
Att cylindrarna bör göra grovinställnignen är jag införstådd i.
Men om man ser till en G60 som jag tänkte köra med så är det juh samma kolvarea för både fram och bak bromsarna då det är samma cylinder.
Så tanken var att denna lilla tyngdpunktsförändring kunde korrigeras med vågen.
Men det kankse är en bättre idé att ha en något lite mindre cylinder till bakbromsarna då eller?

Vad tror ni?



Skippa i servot. En så pass lätt bil bromsar du bättre utan. Vad har du för kolvareor i oken?
Du kan gott ha lite mer bakvikt om du kan välja. Flytta i vart fall inte fram vikt för att få mera där.

Eftersom vi inte vet viktfördelning samt cgh ännu, samt en del andra uppgifter om bilen, så går det inte att uttala sig om vilka huvudcylindrar du bör ha. Men dom är ju lätta o billiga att byta, så det är inget bekymmer. Som jag nämnde, du bör helst inte kompensera felaktiga cylinder storlekar med vågen. Du behöver all justermån du kan få ändå.

En tungbromsad HÅRD pedal är lättare att balasnera greppet med än en fjädrande mjuk. När jag åkte med servot några säsonger så vet jag inte hur mycket ofrivilliga låsningar det blev. Självklart går det att åka med servo, bara man har sin skäl klara för sig.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
okej..
Kanske lika bra att skippa servot då..
Lite synd att vågen i princip är klar bara.
Men gör det bilen svårkontrollerad är det juh ingen vits att satsa på det.
Enda fördelen som jag trodde mig se var att få den lättbromsad och således kunna koncentrera mig på annat i körningen.
Men jag kanske ska tänka om...
Någon som vill köpa ett bromsservo till en scirocco mk1 i nyskick

Skämt åsido..
Går de generallisera fram någon typ av formel med; kolvarea i oket, kolvarea i huvudcylindern, och eventuellt viktfördelning som indata?

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



David Berglund skrev:
okej..
Kanske lika bra att skippa servot då..
Lite synd att vågen i princip är klar bara.
Men gör det bilen svårkontrollerad är det juh ingen vits att satsa på det.
Enda fördelen som jag trodde mig se var att få den lättbromsad och således kunna koncentrera mig på annat i körningen.
Men jag kanske ska tänka om...
Någon som vill köpa ett bromsservo till en scirocco mk1 i nyskick

Skämt åsido..
Går de generallisera fram någon typ av formel med; kolvarea i oket, kolvarea i huvudcylindern, och eventuellt viktfördelning som indata?


Vi skall inte överdriva. Om du redan gjort en massa jobb, kan du väl alltid provåka med servo.

Nåväl, jag vet att Ice, här på forumet gjort ett program som beräknar broms cylindrar mm. Annars finns det rätt utförligt i min bok, med förklaringar om och varför. Kolla på huvudsidan i forumet.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
Jag skickade ett PM till ice men noterade precis att han inte besökt forumet sen i Januari.. Så det känns lite dödfött..

Någon annan som har programmet eller har några bra formler?
Ett lämpligt förhållande mellan bromsoks-kolvarean och huvudcylinder-kolvarean vore fint.
Samt vad som är rekommenderat i bromsverkan.. %fram resp. bak

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18635



Han hänger i forumet på www.alfaromeo.org så om du maskar frågan så att det ser ut som om du mekar Alfa så kanske du slipper hot och hatbrev eller raderad post...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Bromsfunderingar.
3741 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande