Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-04-20 SVKG Kinnekulle - Bankalaset
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11129 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Vill tacka alla för en suverän dag på Kinnekulle. Perfekt väder och bana med grepp och fart
Tack till alla ideella krafter inom SVKG som gör detta möjligt Årets arr flöt ju på exemplarsikt thumbs up thumbs up
Tyvärr har jag inga bilder men tror att duktiga fotografer bidrar senare.

Miata-körning gick kanon, nytt person bästa på tunga fälgar med Toyos. Spännade 60 (45) min tävling med hårdsatsning och lite avåkning efter Molin ( tur att SSK har flyttat räcken thumbs up )
Grattis Cyberiod till att fått till bilen och körningen, sanslöst fort med en 1.6:a - imponerande .
Jag får börja lätta hårt nu för att hänga på

Kul att prova farbrors nybyggda Grp.N BMW E46, lätt körd och snabb. Kommer i rätt händer blir en killer i ex BMW Cup

Röda Lotusen gick ju snuskigt fort - imponerade bygge

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503



Jo, det blev rätt bra till slut, tack till alla Förarkurselever, uppföljningskurasare, bankalasare samt 60-minutestävlande.
Vädret var av bästa försommarsort, 10 grader och blå himmel, näsan ser ut som ett dimljus

Enormt täta kvaltider i Roadsport C, 3 inom 3 tiondelar...

Villy Zielinski i sin nu katförsetta ModsportEuropa varvade runt snabbast av alla och jag mätte en 53,5 under hans 60-minutespass .
Banan var snabb, kall luft och solvarm asfalt ger låga tider.

Ett lite udda inslag iår var att det inte var Alfor som fick problem. Två götteborska volvoturbobyggen gick inte som de skulle (blåst avgaspackning i ett fall och trilskande mekaniskt sprut i det andra), en Porsche 944T sköt en kylarslang (med 4m hög vattenkaskad), en Miata fick allvarliga värmeproblem (av typen man får med tomt kylsystem). Att Ginettorna käkade drivaxlar är ju inget nytt iofs (Götene Bildemontering är numera Motorklubbens Hovlevertantör ).

Från Lördagen minns jag 1275GT's kanonstarter med turbomiatan, ett härligt balanserat komfortbygge som rastar M3or (iaf de som nerbadgas som 318 ). Förarkruselevernas upprymda bubblande diskussioner efter storstartsövningen är också ett mycket skoj inslag för oss instruktörer (snacka om att en timmes övning kan ge mycket).
Att en Ciroen Xantia kunde ha såna kurvhastigher var en rejäl överaskning (vita knogar som instruktör). Men det kostade framdäcken över två dagar (tung fram och stor attack) (Toyo R888 i rimlig dimension, så det är ju inte enormt dyrt).

Kinnekulle kommer att vara en nästan ny bana (lite överdrivet kanske) när de byggt färdigt och flyttat alla räcken. Asfalten är densamma men nu ser man ett rent idealspår som är mycket närmare asfaltskanten än förr (tex efter Mohlins och inför TV).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 477



Najs väder var på genomresa och åkte upp till kullen för att kolla om det var några som körde tog lite bilder med mobilen.














Fan man var ruskigt sugen att åka men det var ganska najs och stå och kolla med

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Tog en massa bilder, som kommer upp under morgondagen Sjukt imponerad av den röda fd Lotus europan, som varvade de andra bilarna var tredje varv under 60 (45) minutes...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Tack för en kanonfin helg!

Niklas Falk skrev:
Att Ginettorna käkade drivaxlar är ju inget nytt iofs (Götene Bildemontering är numera Motorklubbens Hovlevertantör ).


Ja då man drar på med allt vrid i ginetta spisen. Det är väl upp mot en n 6-700 newtonmeter så går de ju åt som vore de tändstickor. ;-)

Nja det var väl snarar knutarna som går åt. Kanonställe detdär Götene Bildemontering.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
lespaul
Götebotg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ja, det var en mycket lyckad helg i alla avseenden (arrangemang, väder, alla trevliga deltagare & goda instruktörer).

Min bil (Citroen Xantia) "firade" med att slå över till 20 000mil på vägmätaren. På mina nya Toyo R888 däck såg man korden på flera ställen (framdäcken) kl15.00 på söndagen.
Må de vila i fred och i minnet kommer de alltid att finnas som de första R-däcken jag haft och den glädje (ökat grepp & hastighet) de gav mig, denna; alltför korta, tid. De blev 45 mil gamla.

Häls Stefan K. som körde den röda Citroen Xantian.

_________________
Stefan Karlsson
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Kul köra på Kullen igen, banan är i fint skick med bra asfalt. Efter fyra Miata-år var det dags lufta den "gamle" igen, Jeguaren blir ju 21 år i år. Uppfräschad med ny snabb styrväxel, ny lättviktskylare och skivbromsar bak.

Hade glömt sätta dit en liten slangklamma till expansionskärldet så första passet blev lite avkortat > . Sedan (under Miata-åren då aldrig något hände mekaniskt blev jag bortskämd) så hade jag helt glömt att generatorvibrationer alltid plågar Crossflowmotorerna, så en elanslutning fick göras om. > > Symptom med 4500 rpm maxvarv på rakan var ju tydlig indikation, det var vad tändningen orkade med på lättviktsbatteriet...

Sen var det bara åka och det var verkligen kul få testa och köra in sig på Jeguarens lite "råa" körkänsla igen! thumbs up Men oro för att fler småstrul skulle poppa upp gjorde att jag hoppade över 60-min, hade varit synd sabba för ett lag om något annat smått strul dykt upp.

Fint flyt och bra arrangerat som vanligt av SVKG. thumbs up thumbs up Många trevliga bilar och deltagare.

Synd att 60 minutes blev 45 minuter i år. Tävlingsformen är kul och alla kan ju vara med och köra, hoppas det blir fler deltagare nästa år.

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18612



Finns det några bilder på banförändringarna?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503



MaZ skrev:
Finns det några bilder på banförändringarna?
TPR hade några fina rotationssekvanser från det mest ändrade områden (efter Mohlins). Det var ett par avåkningar som garanterat hade hamnat i räcket som det stod förr men nu kunde kravla sig tillbaka för egen maskin.

När man kommer tillbaka under bron och styr upp mot Mohlins så får man lite torgskräck första gången, inte ett enda siktmärke finns kvar. Alla andra ändringar är marginella (lite blankare räcken som står lite längre ut och gummiklädda däcksbarriärer på lite fler ställen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 207



"När man kommer tillbaka under bron och styr upp mot Mohlins så får man lite torgskräck första gången, inte ett enda siktmärke finns kvar."

Detta kom som en överraskning för mig, telefonstolpen saknades!

_________________
Johan Lundberg

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Trozzo
Borås
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



Som förarkurselev utan erfarenhet alls så måste jag tacka alla arrangörer för en underbar helg, tom vädret hade dom lyckats fixa till bra. Blir att åka med till mer träffar och defenetivt uppföljnings kursen nästa år. Dock blir det med bättre däck, funkade inte så bra med friktions-däck . Men ett av målen med helgen var att köra slut på dom däcken och det lyckades jag bra med iallafall. Så ett stort tack både från mig och från min bror

_________________
Roger Arntsberg

Vw Golf GTi 16V -88
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=696293#696293
Citera
Gurra_Gbg
Göteborg
Här sen Okt 2007
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Sjukt bra dag !

Gurra

_________________
Gustav Bruno
BMW M3 -03
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6878

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

24-Seven skrev:
Tog en massa bilder, som kommer upp under morgondagen Sjukt imponerad av den röda fd Lotus europan, som varvade de andra bilarna var tredje varv under 60 (45) minutes...


Härligt bisarr bil. Vad sitter det för motor i den nuförtiden?


För mig var det första gången på Kullen. Kul bana och trevligt folk! thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Kraniel skrev:
24-Seven skrev:
Tog en massa bilder, som kommer upp under morgondagen Sjukt imponerad av den röda fd Lotus europan, som varvade de andra bilarna var tredje varv under 60 (45) minutes...


Härligt bisarr bil. Vad sitter det för motor i den nuförtiden?


För mig var det första gången på Kullen. Kul bana och trevligt folk! thumbs up


Pratade lite snabbt med honom och han sa att det var en 2 liters Passat spis på ca 240hk. Bilen vägde 535 kg...

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Bild på motorn här. Snyggt bygge! thumbs up


_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Kalle P
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 24



Vill bara tacka för att alla körde så fint thumbs up , också där med helt utan stor insedenter.

_________________
Kalle Pilkrantz Rally Saab 96 -65 och Alfa Giulietta -85
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Som vanligt blev det en kanontrevlig träff med SVKG på kullen! Helt klart en av årets höjdpunkter. I år tyckte jag det flöt på extra smidigt helt utan avbrott. Mycket proffsigt utfört och stort tack till klubben. thumbs up thumbs up thumbs up
Enda förbättringen jag kan komma på är en förtydling av vilket pass som kör. Gärna något som även kan ses från andra sidan depån? Stolarna med lapparna på står lite "utanför siktfältet" och jag hamnade själv mitt i ett grönt pass i tron om att det var ett rött. Det blev lite intressant första varv.

Körningen innehöll ett antal pulshöjande incidenter under dagen. De flesta över/efter Mohlins som jag tycker blivit svårare att hitta rätt i? Men det gick fortare än förväntat i alla fall och det något lågt satta målet att köra snabbare än i fjol (1.05.04) uppnåddes nästan på första passet. Personbästa sattes först under 60min racet med 1.03.38. Tyvärr fick jag lite motortrubbel något varv senare och motorn blev orkeslös och brände olja. Och jag som trodde standard Miator var odödliga?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Niklas Falk skrev:
TPR hade några fina rotationssekvanser från det mest ändrade områden


Ja, jag lyckades åtminstone fånga det mesta av lillebrorsans helikopter, missade tyvärr Josens...
Ska lägga upp ett gäng bilder så fort jag får tid över från mekandet, förhoppningsvis innan helgen.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Finns det några bilder på banförändringarna?
När man kommer tillbaka under bron och styr upp mot Mohlins så får man lite torgskräck första gången, inte ett enda siktmärke finns kvar. Alla andra ändringar är marginella (lite blankare räcken som står lite längre ut och gummiklädda däcksbarriärer på lite fler ställen).
Men själva asfalten/bansträckningen är oförändrad mot tidigare, bara grejerna brevid banan som har ändrats?

_________________
Peter Karlsson
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Ställer mig i ledet och bugar och bockar SVKG för en kanondag!

Bilen funkade bra och körningen tog sig efterhand. Lyckades med flera 1.04-tider på 45-minutes vilket var kul. Nytt personbästa på 1.04.48. Tyvärr kom laget inte i mål på racet men friskt vågat och så vidare!

Lyckades med en avkörning efter tv-kurvan när jag försökte hänga på Henrik som kapade tider rejält från förra året, imponerande! thumbs up Vet inte var jag ska hitta över en sekund men det får väl bli att lätta lite mer seriöst, eller nåt...

Tummen upp från mig! thumbs up

_________________
Gustav Hedelin
Citera
AKo
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


SVKG rockar.
Som nybörjare fick jag lära mig en hel del, dessutom i lugn takt.
Tack alla i gruppen som gjorde det riktigt trevligt.

Grymt sköna bilar på bankalaset och specielt lotusen. 53 sek tar den sig runt eller?

_________________
Citera
Eftersnack
2008-04-20 SVKG Kinnekulle - Bankalaset
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande