Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 12 besök senaste veckan (82159 totalt) |
ok, så med 15% förlust..270 på veven, bra med kräm i en 99:a! Vad ger det för litereffekt? Vridet, 325Nm är ju inte fy skam det heller. (där hoppas jag ha lite till..ca 450 kanske... ...) Porsche ligger på 80Hk/L(liter) orginal och nu på ca 108Hk/L. Sitter i DG på 4:e våningen, OPM. Producerar papper.... (och en och annan systembeskrivning) Finns ju iaf en till Rejsian på bygget, Anders L nere i Ljungströmsverkstan. Han har en jättesvarv.. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
Ragnar du brukar skriva till mig att du har dåligt minne. Jag börjar tro dig. Hade inte du korttopp på den motorn oxo? /Anders _________________ Anders Janis |
||||||
Erik> Tja.. svårt det där med verkningsgrader.... Men eftersom min spis är på 2.0 liter har jag iaf högre literförhållande än Porsche
Anders> Nog för att minnet sviker ibland, men nog vet jag vad jag har för topp på! Korttoppen gick bara några varv runt kvarteret innan en svets släppte i ett insugsrör och en loppa förstörde kolven + delar av toppen i 1ans cylinder. Inte haft tid att fixa toppen sedan dess, utan slängde istället på en vanlig till från '87 med få mil som jag kunde få tag på. Effekten i den har dugit fint hittils, men jag byter väl troligen topp så småningom ändå, fast det har inte så hög prioritet. _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Jo, att mäta in de lite grovt själv går ju bra. Möjligen är väl höjdskillnaden mellan övre/nedre länkarmsfästen lite svår att mäta in? Det jag dock främst tänkte på var vinklar. Satt nämligen med några (fabriksnya)länkarmslagringar/bussningar i handen häromdagen och kunde konstatera att de inte var helt raka (om än ganska raka). Dock var inte främre/bakre sneda med samma vinkel, vilket fick mig att börja fundera på vad som var snett med mening, och vad som var snett pga dåliga toleranser. Förhoppningen var alltså att någon skulle sitta på lite info om hur de som konstruerat prylarna tänkt... men det verkar vara tyst på den fronten, så jag får väl försöka via andra vägar. _________________ Ragnar Burenius |
||||||
citat:
Möjligen är väl höjdskillnaden mellan övre/nedre länkarmsfästen lite svår att mäta in? Japp, lite bökigt men det går. cc-måttet mellan övre går att mäta. Höjden går att syfta pluss att om resten är känt så kan man även mäta vinken på övre bärarmen. Sen står det även lite mått i verkstadshanboken, hmm tror jag, som är till hjälp. Jag har mätt upp div bilar på detta sätt och det funkar tillräckligt bra för att se vad som mänder med hjulvinklar, spårviddsförändringar, guppstyringen mm vid krängning och fjädring. Sitter undre bärarmana parralelt i längsled på 99an? jag tror det. Jag har hört att höger och vänster bärarmsfästen(undre) inte är riktigt lika, hmm kommer inte ihåg om det var 99an eller og900 Men det skall gå att vända på för att uppnå vissa saker, frågan är bara vad Edit: Går även att vinkla underbärarmen genom att lägga under distanser i fram eller bakkant för att få lite dyk/resing vid ax och broms. Allså frågna vad man vill ha. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Hur menar du nu? Ser man nedre bärarmarnas inre ledaxlar från sida borde ju rimligen vara parallella på höger och vänster sida? (eller ja, de borde sammanfalla...)
Hmm... har inte 99/900 samma fästen? Iaf, det skiljer mellan fram/bak och höger/vänster, dvs du har 4st olika fästen.
Jo.. och det var delvis detta jag klurade på om det fanns någon vinkel inbyggd i fästena? Främre fästet är t.ex. betydligt högre än det bakre. Är plåten man fäster dom i helt parallell med markplan? Jag kommer ju lämna bilen för vintern så småningom, och vinterns klurande hade underlättats av att veta vad vinklarna var tänkta att vara från början. _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Hej Ragnar o alla andra!
Kul att läsa om din Saab, Ragnar. Har själv haft ett par 99:or till vardags tidigare. En 99 EMS -77 (vilken rolig bil det var) samt en 99 GL -84. Nu över till det här med att justera camber på bakaxlar. Jag blev tvungen att fixa det på min Saab 900 -96 eftersom den slitit bakdäcken helknepigt så att de såg ut som terrängdäck på slitbanan på sidan in mot bilen. Jag snackade först med Saab-verkstan här i Örebro, som kunde tänka sig att fixa det genom att shimsa infästningarna till baknaven, men sade att det skulle bli dyrt. De tyckte att jag skulle kolla med ett företag här i Örebro som heter JOSAM och som normalt håller på och riktar bussar och lastbilar. De kunde göra jobbet billigare genom en teknik med induktionsvärmning som de har. På något sätt värmer de materialet i bakaxeln på ett kontrollerat sätt samtidigt som de mäter och donar och kan på det viset ändra hjulvinklar på en fast axel. Kanske kan detta vara ett tips. Dock hade jag tur som kom till JOSAM på sommaren då de har färre bussar och lastbilar att ställa in hjulen på. De säljer även den här utrustningen till andra företag, så kanske finns någon närmare dig som kan fixa det på detta sätt. Mvh, Johan G |
||||||
Mycket trevlig läsning som vanligt då det rör din bil Ragnar! Grattis till fina siffror från bromsningen oxå! Inte för att de är avgörande, men kul att se grejjorna lirar så bra
|
||||||
citat:
Jo.. Och det var delvis detta jag klurade på om det fanns någon vinkel inbyggd i fästena? Främre fästet är t.ex. betydligt högre än det bakre. Är plåten man fäster dom i helt parallell med markplan? Jag kommer ju lämna bilen för vintern så småningom, och vinterns klurande hade underlättats av att veta vad vinklarna var tänkta att vara från början. Jag tycker det ser ut som du får ställa bilen plant och mäta upp allt och börjar skissa simulera när du har bilen att tillgå för det kommer behöva kollmätas då och då. Tar inte så mycket tid. Jag har en excel fil som bygger på 95/96ans framvagn. Mycket är lika i prinsip så får jag din mialaddres kan du få den. EDIT: Bitvis undrar jag vad saab ville uppnå med 99/900an framvagn, förutom att göra den JÄTTE understyrd _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ragnar: ville bara kika in och nämna att jag troligen mötte dig i finspång för ngn vecka sedan...?
SAABen såg väldigt original ut tills man kom nära, coolt! _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||||
Ja, lite krökning av bakaxeln kan helt klart vara intressant! Dock ligger det längre fram i tiden... måste funder en massa på vad jag egentligen vill först Fuling> Jag hör av mig via PM! Conny> Mycket möjligt, jag åker igenom de trakterna lite då och då I söndags var jag ner till Uråsa och rattade lite. Slängde på gammel-R-pjucken för att inte slita på de nya. Min körstil i konbanan verkar nämligen äta lite däck. Iaf, såhär ser framdäcken ut efter den övningen: Inte mycket att åka på allmän väg med längre alltså.... Till torsdagens övningar på Sviestad tänkte jag prova att återigen montera kränghämmare fram , för att se vad jag tycker om det nu igen. Erfarenhetsdatabasen är större nu för tiden, så utopiskt sett kanske jag lär mig något. _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Ragnar>> Angående bärarmsfästen skiljer det mellan 99/90 och 900. Bulthålen stämmer inte, men det är säkert något mer som skiljer.
|
||||||
Ja, 99an har väl någon cm smalare mellan fästena där fram? Bilen kördes på Sviestad i torsdags, gick bra fram till dess att den inte ville ladda som den skulle. Misstänkte läckage på tryckslang, och det var det mycket riktigt visade dagens mekande. En slang hade blivit lite skadad pga strålningsvärme och därefter spruckit. Installationen har nu gjorts om med nya slangar , och jag passade även på att byta bypass då jag misstänkte att den gamla läckte lite. Efter dessa operationer går bilen som den ska igen , så nu blir det Gelleråsen imorrn bitti. Dags att sova! _________________ Ragnar Burenius |
||||||
angående bakaxelvinklar så finns det ett verktyg för att"knäcka" till bakaxlarna på 9000, det var nämligen så att när 9000 kom var det fel toe in på en del bak.
Fordverkstan(före detta saab) i stan har ett sånt verktyg det borde gå att använda till 99/900 oxå mvh _________________ Dennis Mollberg |
||||||
Dennis> Intressant tips!
Nu är bilen avställd för den här säsongen (pga skola). Verkar klarat mig utan allvarligare fel, dock verkar kopplingen ballat ur på vägen hem från sista banträffen. Får ta och kolla på det i vinter. Är ändå sugen på att byta växellåda i förebyggande syfte, den som sitter i nu har varit med om både det ena och det andra. Viss översyn känns som en vettig idé. I en perfekt värld hade även den nya lådan försetts med diffbroms, men sen kommer faktorer som studentekonomi in i bilden. Så det får tyvärr vänta ett tag Har även lovat mig själv att se till att göra vettigare inställningar av bilen. Den fungerar ganska trivsamt nu, men t.ex. hjulinställningen är fortfarande bara gjord med ögonmått. Här känns som att det borde finnas en del att hämta. Nehe, dags att smida på vinterns planer... _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Tråkigt att din säsong redan är slut Jag som börjar att få iordning på mitt skrot, tycker ju att den precis har dragit igång _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Jag har funderat lite mer på bakaxelvinklar, och jag skulle nog värma med gas eller tigsvets för enkelhets skull.
Har du tillgång till tig så ger det mindre värmeutveckling runt om samt ingen öppen låga, dock måste det vara plåtrent. Jag har finjusterat avgassystem och dylikt genom att helt enkelt göra en värmekil och sedan när det svalnar så krymper materialet där och röret böjs lite. _________________ Dennis Mollberg |
||||||
Ragnar, funderat på fyrväxlat?
Jag gillade känslan i körningen när jag hade fyrpet i min gamla aero, först och främst hade lådan ett annat mer typiskt saabljud (inbillning kanske, men det var en gammal kokillåda), men det kändes också bättre vid acceleration, förmodligen beroende på de något längre växlarna. |
||||||
http://www.klracing.se/ Dessa säljer, men tänk på att flänsen med stor sannolikhet slår sig vid svetsning och behöver planas och då förstörs ju själva labyrinttätningen. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 12 besök senaste veckan (82159 totalt) |