Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (82159 totalt)
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Ragnar skrev:

Spirou944t skrev:
Gratulerar till resultatet!
När vi körde på Sviestad förra året var det inte stor skillnad mellan våra bilar...rakt fram!
och jag hoppas jag har 270hk i motorn!
Hur det gick i kurvorna lämnar jag osagt..

Vad motsvarar 230 hjulhästar omräknat till veven med standarförluster??

BTW såg bilen i Finspång utanför jobbet...har du börjat på Siemens?


Tack tack Svårt det där med förluster... men tumregler om 9-15% brukar väl vara det folk räknar på. Bättre räkna lite lågt. Här finns inte heller någon däckförlust att ta hänsyn till, iom att det mäts på drivaxeln. Själva mätningen var statisk i några sekunder.

Jo, jag jobbar på Siemens över sommaren (avd. STI, sitter å böjer teoretiska balkar mm). Gick ju på skola här, så jag känner väl företaget någotsånär. Så du håller också till här på bygget?


ok, så med 15% förlust..270 på veven, bra med kräm i en 99:a!
Vad ger det för litereffekt?
Vridet, 325Nm är ju inte fy skam det heller.
(där hoppas jag ha lite till..ca 450 kanske... ...)
Porsche ligger på 80Hk/L(liter) orginal och nu på ca 108Hk/L.

Sitter i DG på 4:e våningen, OPM. Producerar papper....
(och en och annan systembeskrivning)
Finns ju iaf en till Rejsian på bygget, Anders L nere i Ljungströmsverkstan.
Han har en jättesvarv..

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
SAAB90
Säter
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ragnar skrev:
MaZ skrev:
Är det med det vidriga orginalgrenröret? Inte illa.


Motorn är original förutom turbo (en liten TD04 15T), spridare, intercooler och avgassystem. Dvs även original grenrör. Även motorstyrningen är original, dvs Bosch LH 2.2 (omprogrammerad) + fördelartändning + Saabs egna analoga laddtryckreglering (Saab APC). Laddar ~1,1 bar. Långt ifrån några extrema lösningar alltså, vilket gör det roligt att det blev en del effekt ändå. I originalutförande ska den ju ge 175hk, fast i motorn då...


Ragnar du brukar skriva till mig att du har dåligt minne. Jag börjar tro dig. Hade inte du korttopp på den motorn oxo?

/Anders

_________________
Anders Janis
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Erik> Tja.. svårt det där med verkningsgrader.... Men eftersom min spis är på 2.0 liter har jag iaf högre literförhållande än Porsche

Anders> Nog för att minnet sviker ibland, men nog vet jag vad jag har för topp på! Korttoppen gick bara några varv runt kvarteret innan en svets släppte i ett insugsrör och en loppa förstörde kolven + delar av toppen i 1ans cylinder. Inte haft tid att fixa toppen sedan dess, utan slängde istället på en vanlig till från '87 med få mil som jag kunde få tag på. Effekten i den har dugit fint hittils, men jag byter väl troligen topp så småningom ändå, fast det har inte så hög prioritet.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ragnar:
Jag såg att du letade mått på framvagnen, bärarmslängder mm.
Det lättaste är att mäta själv. Typ en tum-stock duger bra.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
fuling skrev:
Ragnar:
Jag såg att du letade mått på framvagnen, bärarmslängder mm.
Det lättaste är att mäta själv. Typ en tum-stock duger bra.


Jo, att mäta in de lite grovt själv går ju bra. Möjligen är väl höjdskillnaden mellan övre/nedre länkarmsfästen lite svår att mäta in?

Det jag dock främst tänkte på var vinklar. Satt nämligen med några (fabriksnya)länkarmslagringar/bussningar i handen häromdagen och kunde konstatera att de inte var helt raka (om än ganska raka). Dock var inte främre/bakre sneda med samma vinkel, vilket fick mig att börja fundera på vad som var snett med mening, och vad som var snett pga dåliga toleranser.
Förhoppningen var alltså att någon skulle sitta på lite info om hur de som konstruerat prylarna tänkt... men det verkar vara tyst på den fronten, så jag får väl försöka via andra vägar.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Möjligen är väl höjdskillnaden mellan övre/nedre länkarmsfästen lite svår att mäta in?

Japp, lite bökigt men det går.
cc-måttet mellan övre går att mäta. Höjden går att syfta pluss att om resten är känt så kan man även mäta vinken på övre bärarmen. Sen står det även lite mått i verkstadshanboken, hmm tror jag, som är till hjälp.

Jag har mätt upp div bilar på detta sätt och det funkar tillräckligt bra för att se vad som mänder med hjulvinklar, spårviddsförändringar, guppstyringen mm vid krängning och fjädring.

Sitter undre bärarmana parralelt i längsled på 99an? jag tror det.

Jag har hört att höger och vänster bärarmsfästen(undre) inte är riktigt lika, hmm kommer inte ihåg om det var 99an eller og900 Men det skall gå att vända på för att uppnå vissa saker, frågan är bara vad

Edit:
Går även att vinkla underbärarmen genom att lägga under distanser i fram eller bakkant för att få lite dyk/resing vid ax och broms. Allså frågna vad man vill ha.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
fuling skrev:
Sitter undre bärarmana parralelt i längsled på 99an? jag tror det.

Hur menar du nu? Ser man nedre bärarmarnas inre ledaxlar från sida borde ju rimligen vara parallella på höger och vänster sida? (eller ja, de borde sammanfalla...)

fuling skrev:

Jag har hört att höger och vänster bärarmsfästen(undre) inte är riktigt lika, hmm kommer inte ihåg om det var 99an eller og900 Men det skall gå att vända på för att uppnå vissa saker, frågan är bara vad

Hmm... har inte 99/900 samma fästen? Iaf, det skiljer mellan fram/bak och höger/vänster, dvs du har 4st olika fästen.

fuling skrev:

Går även att vinkla underbärarmen genom att lägga under distanser i fram eller bakkant för att få lite dyk/resing vid ax och broms. Allså frågna vad man vill ha.

Jo.. och det var delvis detta jag klurade på om det fanns någon vinkel inbyggd i fästena? Främre fästet är t.ex. betydligt högre än det bakre. Är plåten man fäster dom i helt parallell med markplan?
Jag kommer ju lämna bilen för vintern så småningom, och vinterns klurande hade underlättats av att veta vad vinklarna var tänkta att vara från början.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Johan G
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 8



Hej Ragnar o alla andra!

Kul att läsa om din Saab, Ragnar. Har själv haft ett par 99:or till vardags tidigare. En 99 EMS -77 (vilken rolig bil det var) samt en 99 GL -84.

Nu över till det här med att justera camber på bakaxlar. Jag blev tvungen att fixa det på min Saab 900 -96 eftersom den slitit bakdäcken helknepigt så att de såg ut som terrängdäck på slitbanan på sidan in mot bilen. Jag snackade först med Saab-verkstan här i Örebro, som kunde tänka sig att fixa det genom att shimsa infästningarna till baknaven, men sade att det skulle bli dyrt.
De tyckte att jag skulle kolla med ett företag här i Örebro som heter JOSAM och som normalt håller på och riktar bussar och lastbilar. De kunde göra jobbet billigare genom en teknik med induktionsvärmning som de har. På något sätt värmer de materialet i bakaxeln på ett kontrollerat sätt samtidigt som de mäter och donar och kan på det viset ändra hjulvinklar på en fast axel.
Kanske kan detta vara ett tips. Dock hade jag tur som kom till JOSAM på sommaren då de har färre bussar och lastbilar att ställa in hjulen på. De säljer även den här utrustningen till andra företag, så kanske finns någon närmare dig som kan fixa det på detta sätt.

Mvh,
Johan G

_________________
Johan Gunnarsson
Kolla in www.tvrcc.org
Citera
Snabben
Sollefteå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 34



Mycket trevlig läsning som vanligt då det rör din bil Ragnar! Grattis till fina siffror från bromsningen oxå! Inte för att de är avgörande, men kul att se grejjorna lirar så bra thumbs up

_________________
Tommy Forss
Saab 99t16 som byggs vidare på.....
http://www.garaget.org/?car=20346
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Jo.. Och det var delvis detta jag klurade på om det fanns någon vinkel inbyggd i fästena? Främre fästet är t.ex. betydligt högre än det bakre. Är plåten man fäster dom i helt parallell med markplan?
Jag kommer ju lämna bilen för vintern så småningom, och vinterns klurande hade underlättats av att veta vad vinklarna var tänkta att vara från början.

Jag tycker det ser ut som du får ställa bilen plant och mäta upp allt och börjar skissa simulera när du har bilen att tillgå för det kommer behöva kollmätas då och då.
Tar inte så mycket tid.
Jag har en excel fil som bygger på 95/96ans framvagn. Mycket är lika i prinsip så får jag din mialaddres kan du få den.

EDIT:
Bitvis undrar jag vad saab ville uppnå med 99/900an framvagn, förutom att göra den JÄTTE understyrd

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Ragnar: ville bara kika in och nämna att jag troligen mötte dig i finspång för ngn vecka sedan...?
SAABen såg väldigt original ut tills man kom nära, coolt!

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Johan G skrev:
Nu över till det här med att justera camber på bakaxlar. [...] De säljer även den här utrustningen till andra företag, så kanske finns någon närmare dig som kan fixa det på detta sätt.


Ja, lite krökning av bakaxeln kan helt klart vara intressant! Dock ligger det längre fram i tiden... måste funder en massa på vad jag egentligen vill först

Fuling> Jag hör av mig via PM!

Conny> Mycket möjligt, jag åker igenom de trakterna lite då och då


I söndags var jag ner till Uråsa och rattade lite. Slängde på gammel-R-pjucken för att inte slita på de nya. Min körstil i konbanan verkar nämligen äta lite däck. Iaf, såhär ser framdäcken ut efter den övningen:


Inte mycket att åka på allmän väg med längre alltså....

Till torsdagens övningar på Sviestad tänkte jag prova att återigen montera kränghämmare fram , för att se vad jag tycker om det nu igen. Erfarenhetsdatabasen är större nu för tiden, så utopiskt sett kanske jag lär mig något.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1433



Ragnar>> Angående bärarmsfästen skiljer det mellan 99/90 och 900. Bulthålen stämmer inte, men det är säkert något mer som skiljer.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
jonka skrev:
Ragnar>> Angående bärarmsfästen skiljer det mellan 99/90 och 900. Bulthålen stämmer inte, men det är säkert något mer som skiljer.


Ja, 99an har väl någon cm smalare mellan fästena där fram?

Bilen kördes på Sviestad i torsdags, gick bra fram till dess att den inte ville ladda som den skulle. Misstänkte läckage på tryckslang, och det var det mycket riktigt visade dagens mekande. En slang hade blivit lite skadad pga strålningsvärme och därefter spruckit. Installationen har nu gjorts om med nya slangar , och jag passade även på att byta bypass då jag misstänkte att den gamla läckte lite. Efter dessa operationer går bilen som den ska igen , så nu blir det Gelleråsen imorrn bitti. Dags att sova!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



angående bakaxelvinklar så finns det ett verktyg för att"knäcka" till bakaxlarna på 9000, det var nämligen så att när 9000 kom var det fel toe in på en del bak.
Fordverkstan(före detta saab) i stan har ett sånt verktyg det borde gå att använda till 99/900 oxå

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Dennis> Intressant tips!

Nu är bilen avställd för den här säsongen (pga skola). Verkar klarat mig utan allvarligare fel, dock verkar kopplingen ballat ur på vägen hem från sista banträffen. Får ta och kolla på det i vinter. Är ändå sugen på att byta växellåda i förebyggande syfte, den som sitter i nu har varit med om både det ena och det andra. Viss översyn känns som en vettig idé. I en perfekt värld hade även den nya lådan försetts med diffbroms, men sen kommer faktorer som studentekonomi in i bilden. Så det får tyvärr vänta ett tag

Har även lovat mig själv att se till att göra vettigare inställningar av bilen. Den fungerar ganska trivsamt nu, men t.ex. hjulinställningen är fortfarande bara gjord med ögonmått. Här känns som att det borde finnas en del att hämta.

Nehe, dags att smida på vinterns planer...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974



Ragnar skrev:

Nu är bilen avställd för den här säsongen (pga skola). Verkar klarat mig utan allvarligare fel, dock verkar kopplingen ballat ur på vägen hem från sista banträffen. Får ta och kolla på det i vinter. Är ändå sugen på att byta växellåda i förebyggande syfte, den som sitter i nu har varit med om både det ena och det andra. Viss översyn känns som en vettig idé. I en perfekt värld hade även den nya lådan försetts med diffbroms, men sen kommer faktorer som studentekonomi in i bilden. Så det får tyvärr vänta ett tag


Tråkigt att din säsong redan är slut

Jag som börjar att få iordning på mitt skrot, tycker ju att den precis har dragit igång

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Jag har funderat lite mer på bakaxelvinklar, och jag skulle nog värma med gas eller tigsvets för enkelhets skull.

Har du tillgång till tig så ger det mindre värmeutveckling runt om samt ingen öppen låga, dock måste det vara plåtrent.

Jag har finjusterat avgassystem och dylikt genom att helt enkelt göra en värmekil och sedan när det svalnar så krymper materialet där och röret böjs lite.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Ragnar, funderat på fyrväxlat?

Jag gillade känslan i körningen när jag hade fyrpet i min gamla aero, först och främst hade lådan ett annat mer typiskt saabljud (inbillning kanske, men det var en gammal kokillåda), men det kändes också bättre vid acceleration, förmodligen beroende på de något längre växlarna.
Citera
melvis
Borås
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Vart hittar man flönsen för Volvos #7 avgashus till Downpipen med "Labyrint" tätning?
Ska montera på min snurra nu men hittar ju ingen som säljer dessa

_________________
Markus Södergren
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3361



melvis skrev:
Vart hittar man flönsen för Volvos #7 avgashus till Downpipen med "Labyrint" tätning?
Ska montera på min snurra nu men hittar ju ingen som säljer dessa


http://www.klracing.se/



Dessa säljer, men tänk på att flänsen med stor sannolikhet slår sig vid svetsning och behöver planas och då förstörs ju själva labyrinttätningen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (82159 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande