Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (82159 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
poh99> Nej, jag tänkte faktiskt byta låda i förebyggande syfte i vinter, och då blir det återigen 5-pet. Gillar att ha lite växlar att välja mellan. Får väl ta och göra några simuleringar på lite olika utväxlingar...

Melvis & Mats> Är väl flänsen mot avgassystemet det pratas om? Jag köpte min från Ferrita, även om de inte var helt glada i att sälja en lös fläns. Kan fixa CAD-ritning på den om det är intressant?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Ja, CAD-ritning är intressant ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
pinto> Här kommer en enkel ritning:
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/Avgasflans.pdf

Ritningen är mest lite snabbt ihopslängd med huvudmått. Ytterkontur och tjocklek kan man ju bestämma lite hur man vill över...

Appropå CAD och den här tråden gjorde jag för ett tag sedan lite hjulupphängningsrelaterade modeller, får se vad de kommer användas till:

http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/cadw/saab-upright_01.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/cadw/saab-upright_02.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/cadw/saab-upright_03.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/cadw/saab-upright_04.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/cadw/saab-upright_05.jpg

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Kanonbra, tack. Nu ska jag bara få någon att tillverka den också ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Koola bilder, men hur får du in grejorna i CAD? Någon slags 3D-skanning eller hur?
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
poh99 skrev:
Koola bilder, men hur får du in grejorna i CAD? Någon slags 3D-skanning eller hur?


Tack tack Ingen flashig utrustning här inte.... bara vanliga mätprylar. Stålskala, skjutmått osv. De viktiga huvudmåtten dubbelkollar jag med olika mätmetoder till jag når en duglig precision. Mått som bestämmer ytor av mindre betydelse (gjutna kroppars utsida osv) mäter jag lite grovt med skjutmått och trixar till så det ser vettigt ut.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Låter tålamodsprövande thumbs up

Angående din CAD-bild på svänghjulet med trigger-mönster för Trionic, är den ritningen tillräckligt noggrann för att vara ett bearbetningsunderlag också?
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
poh99 skrev:
Låter tålamodsprövande thumbs up

Angående din CAD-bild på svänghjulet med trigger-mönster för Trionic, är den ritningen tillräckligt noggrann för att vara ett bearbetningsunderlag också?


Jo, det ska den allt vara. Måste bara få ur tummen ur de nedre regionerna och rikta den mot CNC-maskinen...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Praktiskt.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Återigen långt mellan uppdateringarna... varför ska man ha så mkt annat att göra?

Nåväl, under sommaren har jag haft lite problem med glappande styrväxel. Kör med en specialgjord kuggstång/pinjong som ger snabbare utväxling, men även problem med att tryckplungen som spänner ihop de båda tar stryk. Den glappar hela tiden, och man får shimsa om. Inte kul. Har därför jagat tag på en EMS-styrväxel som jag tänkte stoppa i. Den är inte lika snabb som den jag har idag, men iaf snabbare än originalet. Eftersom jag ändå hade styrväxeln löst här i studentlyan så började det mala i skallen, och idén om att montera en potentiometer på pinjongen föddes. Kan ju vara bra i framtiden att kunna logga styrutslag. I dagsläget har jag inte kommit längre än att styrväxeln är i småbitar samt att det börjat klurats på hur installationen ska lösas praktiskt. Lutar åt något åt det här hållet:



Får se om konstruktionen ändrar form innan den lämnar ritbordet..

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Fräscha grejor! Mycket imponerad!
och jag som inte har tid med detta. Borde läsa APM. Men din projetktråd var intressantare...
Ses i skolan!

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
zylad
Aneby
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej rangnar!=) detta är andreas adolfson bRor som talar!! du jag her fått tag i en saab 900 82 som jag tenker lägga i en saab 900 16turbo fultryck 96 motor komplet!!=) VAd tror du!??? ha det AFFE!!!=)

_________________
Alfred Adolfson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Häromveckan började jag tillverka prylarna till styrväxelpotentiometerhållaren:

Tyvärr blev det tentaperiod, så jag fick lov att fokusera på lite annat ett tag. Till slutet av veckan ska jag väl hinna ner i verkstaden dock.

Mitt i tentastöket råkade jag dock få en uppsättning spjällhus:

Inget jag egentligen har behov av, men vaf-n. Det är fräckt

I läspauserna fick det alltså bli till att måtta lite om de skulle få plats:


Tyvärr ser det dock ut att bli lite tight på höjden Toppen ligger i dagsläget väldigt nära motorhuven, och spridarnas fuelrail kommer ganska högt upp med den här lösningen:

(observera att man på den här bilden lätt luras att tro att toppen är högre än vad den är, pga dess höjd i bakkant. I framkant är den ganska mkt lägre, kan nog ses på bilden ovan)
Visserligen tillkommer höjden av ventilkåpan, men det blir ändå rackarns tight. Lösningen får väl i så fall bli att vinkla ner spjällen något redan i fästplattan mot insuget, fast då blir å andra sidan den jobbigare att tillverka. Nåväl, vi får se om/hur jag löser det.


Zylad> Kul med pyssel! Men det är en 86a du ska plocka motorn från va? I så fall kan det nog bli ett ganska lagom projekt!

Fyrken> Tentor kan få det roligaste ämne att bli tråkigt....

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Sådär, idag fick jag äntligen lite tid till att slutföra styrväxelpotentiometerhållaren.





Blev ungefär enligt ritning, dvs som jag tänkt mig. Verkar fungera bra. Imorrn får jag ta och drämma ihop växeln igen.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Tjusigt Ragnar!
Uberseriöst! thumbs up

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Vad är det för ursprung på spjällhusen?

Jag vet en som skulle behöva något dyl..

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Tommy 99
sösdala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76



Fin styrväxel du har Blir nog bra det där!

Mvh Tommy

_________________
Tommy Olofsson
Audi quattro 639hk 694nm.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Tack tack!

Andreas ottosson skrev:
Vad är det för ursprung på spjällhusen?

Jag vet en som skulle behöva något dyl..


Just de här kommer från en 1000cc-Suzuki. Okänt exakt vilken modell. Inte helt perfekta för anpassning till just Saabtoppen då jag inte gillar spridarfästet riktigt... ska man anpassa dom mot formen på korttoppens hål samtidigt som insugsröret ska böjas ner för att få plats under huven så blir det ingen vidare kompromiss, tyvärr. Ska försöka böka mer med geometrin vid tillfälle...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Läckert bygge thumbs up

Beträffande nya insuget,
Innan jag läst hela tråden så tänkte jag du får väl bula huven eller bygga ett litet scoop.
Gjorde så när jag byggde Mikuni förgasarbrygga med raka insug till min RC 99:a.

Fast nu förstår jag om du vill behålla sleeper stuket, funkar det med höjden som du modellerat upp?
Böjen du gjort kanske inte är så idialisk men iof inte så kritik på en turbomotor, läckert kommer det att bli iaf

Förstår vilket jobb du lagt ned på alla 3D modeller, imponerande!
Modellerade själv upp topp, insug, förgasare och trattar när jag byggde mitt, skulle haft din bottendel som pricken över i:et


Drivaxlar:
10mm glapp försökte jag att ha innan axeln bottnade i den inre koppen, detta brukar räcka för de flesta hopp och hoptryckningar (Tog ett par haverier innan jag kom på att det var det som gjorde det )

_________________
Anders Olsson
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Ragnar skrev:
Tack tack!

Andreas ottosson skrev:
Vad är det för ursprung på spjällhusen?

Jag vet en som skulle behöva något dyl..


Just de här kommer från en 1000cc-Suzuki. Okänt exakt vilken modell. Inte helt perfekta för anpassning till just Saabtoppen då jag inte gillar spridarfästet riktigt... ska man anpassa dom mot formen på korttoppens hål samtidigt som insugsröret ska böjas ner för att få plats under huven så blir det ingen vidare kompromiss, tyvärr. Ska försöka böka mer med geometrin vid tillfälle...


Aha, blir till att spana på div. hojjar då och se om man hittar något lämpligt.

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Vad har man för nytta av en styrpoteniometer förutom att logga rattutslagen?

Vad får man ut av att veta sina rattutslag?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (82159 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande