Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
16 besök senaste veckan (82159 totalt)
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Varför ska du installera Trionic 5?
Bara för att testa/få det att funka?

Inget du vill göra åt chassiet?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
ZVR> Bättre utnyttjande av motorn. Fördelartändning, Bosch LH och Saab APC är tyvärr inte vidare modernt.

Nåväl, då det visade sig lite bökigare än jag trott att montera bländarskivan till T5-installation så började jag istället klura på annat. Turbovarvtalsgivare hade ju varit intressant att ha, och dessutom kul att se om jag kan lyckas tillverka.

Det spontana valet av givartyp blev optisk. Planen var här att använda en IR-diod och fototransistor (ljuskänslig liten halvledarpryttel) och låta ljuset från IR-dioden reflekteras mot kompressorhjulet och därefter stutsa in i fototransistorn). Eftersom jag inte ville borra i turbon så var det tvunget att bli någon form av instickprob via kompressorinloppet, och sen låta ljuset stutsa mot axelns mutter. För att inte störa flödet för mycket ville jag då försöka hålla nere storleken på denna. Två diodkroppar tar tyvärr upp ganska mycket plats. Kanske kunde funka att ta lite fiberteknik till hjälp?

Efter en tur till Elfa hade jag en påse blandat el-bös. På vägen hem fick det bli en tur förbi verkstaden, där jag borrade några hål i en bit aluminium. Det gäller ju att få in ljuset i fibern, och för att få dioderna att lajna upp snyggt med respektive fibertåt så borrade jag två 5mm hål som jag sedan borrade igenom med 1mm (fibertjockleken). Nu var det inga problem med att få grejjorna att lajna upp snyggt.

De andra fiberändarna tog jag helt enkelt och tryckte ihop lite mot varandra och drog en krympslang om, så att jag fick som en givarspets. Tanken är här att ljuset ska gå ur den ena fibern, stutsa mot någon vit yta och sen dundra tillbaks genom den andra fibern. Vid enklare tester verkade det här fungera någorlunda vid statisk provning, men fotoresistorns genomström blev väl inte direkt kalasbra. Nåja, kan ju testa iaf. För att göra detta så tog jag en gammal datorfläkt som rotationskälla. Tyvärr snurrar en sådan sorgligt långsamt, så för att få lite realistisk turbohastighet på infrekvensen tog jag och skrev ut en svart-vit triggerskiva och klistade på fläkten.

När fläkten snurrar för fullt skulle detta då motsvara ~210 000rpm (med en puls per varv).

Hur fungerade då detta? Mjodå, på provbänken kunde jag med lite filtrering och förstärkning få en schysst fyrkantsvåg som motsvarande korrekt frekvens efter lite labbande. Dock verkade optiken förbaskat känslig, det gällde verkligen att prob-änden av fibern var rätt vinklad, avståndet var rätt, ändytan var bra polerad osv. Utsignalen var helt enkelt inget vidare bra.

För att få bättre signal valde jag då att placera IR-dioden nere i givarspetsen, tillsammans med fibern till fotosensorn. På detta sätt får jag mycket bättre belysning, och storleken på proben får fortfarande anses duga. Det skyddsrör jag ändå tänkt mig använda var tyvärr ändå ganska kraftigt som det var. Här är en bild på den nya proben in-action:


Den här metoden visade sig ge mycket bättre mätvärden. Filter och förstärkning kunde nu göras betydligt driftsäkrare, och den slutgiltiga utsignalen såg dugligt bra ut:

Denna frekvens tänker jag sedan omvandla till en likspänning 0-5V så att jag lättare kan läsa av varvtalet.

Nästa steg blev att tillverka ett lämpligt fäste till turbon. Då min snurra har en bra fläns vid kompressorinloppet fick det bli att bygga något som passade mot denna:


Då jag ser delprojektet lite som ett test blev det lite grovsmide vid tillverkningen, hela röret är i svartstål. Tungt men styvt, billigt och lättjobbat.

För att ta hand om signalen från fototransistorn och omvandla den till en go utspänning så behövs lite signalbehandlingselektronik. Fick alltså bli till att kladda ihop ett pcb och etsa det, samt drämma dit lite blandade komponenter:


Tog även tillverkade en ny "givarespets" där jag filade ur så att optofibern inkräktar lite på diodens utrymme. Innan ville de pga utrymmesbrist peka lite ifrån varandra, vilket inte var bra för signalstyrkan.

Drog senare en krympslang runt det där klabbet för att fixera dom, samt försäkra mig om att de låg tight mot varandra. optofibern behöver ju dock stämma träff med fototransistorn, och det sköter jag nu i en liten lös plastbit enligt samma princip som den första prototypen i aluminium.

Nästa steg blev nu att göra turbon triggervänlig. Lådorna i föräldrarhemmet rotades igenom och lite modellfärg hittades från tennsoldatstiden, så även en liten pensel. Kladd kladd...

Därefter monterade jag det nya insugsröret på turbon.


Därefter återmonterades resten av insugsrören, och motorn provstartade. Inte helt utan nervositet måste väl erkännas. Dumt om dioden lossnar. Nåja, nu verkade den inte göra det så istället kopplade jag in datorn och började titta på signalen från givaren.



Efter lite testande fram och tillbaka kan sägas att signalstyrkan tyvärr varierar så mycket så att mina förstärkningar och filter hamnar lite fel. Nu har jag dock gjort dom så att de är lätta att bygga om, så det ska jag roa mig med närmsta dagarna.... Men jag varvade iaf lite på neutralen och plockade ur lite varvtal direkt från givarsignalen. Lite grovt verkar turbons varvtal i olastat tillstånd se ut nått sånt här:
motor rpm     turbo rpm
1000             5000
2500             15000
3000             21000
4000             25000
4500             28000


Tyvärr blev det inte mätt något under last då jag hade ont om hantlangare. Får väl spara det tills jag rett ut det här med filtrering och förstärkare...

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I m p o n e r a n d e ! ! ! thumbs up

Så fiffigt, roligt, skoj (och onödigt?)

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Anton> Tack så mycket

Mest handlar det väl om lek med teknik... nått måste man ju roa sig med.

Igårkväll tog jag en sväng där bilen fick pressas lite hårdare under någon halvtimme sådär, så att turbon och motorn kom upp i bra med temperatur. Tanken var att se att givaren klarade av även lite tuffare förhållanden. När jag idag skruvade isär grejjorna verkar givaren även ha klarat sig bra thumbs up, men istället har färgen på kompressorhjulet försvunnit nästan helt. Attans. Nåja, det förklarar ju den lite låga signalstyrkan när jag kom hem från körningen iaf...

Får ta och klura lite på det där med färg också då....

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8045



Polera ena halvan och stålborsta den andra halvan? kan inte det räcka som kontrast?
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Polera ena halvan och stålborsta den andra halvan? kan inte det räcka som kontrast?


Jo, det borde räcka (iom at jag idag verkar få signal på i princip ingen färg alls). Problemet är att komma åt. Är lite lat av mig och vill helst inte demontera turbon i onödan. Men det kan ju vara värt ett försök, helt klart.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2908



Kul projekt thumbs up

Karnske funkar om man polerar halva muttern eller om man hittar någon värmetålig färg. Borde fungera med någon form av färg då vissa kompressorer har muttern låst med någon färgad låsvätska. Den verkar sitta kvar rätt hyffsat så den borde nog klara sig den tiden det tar att göra mätningar på bilen. (Turbovarvtalsmätning behöver man ju inte hela tiden utan bara när man gör förändringar.)
Edit: Lite sen...

Har testat och mätt lite temperaturer med k-element för att räkna intercoolerverkningsgrad samt att titta på skillnaden i placering av luftfilter. Om man kunde kombinera det med tryckgivare som man kunde placera på lämpliga ställen skulle man kunna får rätt mycket bra information om överladdningssystemet.
Tryckfall i kompressorinloppet och tryckfallet över laddluftkylaren är ju rätt intressant.

Varvtalen ifrån torrvarvningen verkar vara rimliga.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Har det hänt något?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Wow! Snacka om lekstuga med elektronik! I like!

Problemet med kompressorhjulet är att man (i orginalform) får in oljedimma från vevhusventilationen samt småsmuts från filtret, vilket borde smutsa ner färgen på kompressormuttern. Jag håller med dom andra, polering borde fungera bättre. Är inte dioder dessutom IT-känsliga? Då borde det räcka med något som reflekterar IR lika bra som synligt ljus?

Mycket intressant, jag kommer att följa denna tråd med nöje! om du har laddtryck och varvtal borde du med lätthet kunna slå upp punkter i kompressordiagrammet för vald turbo och se var du befinner dig under olika belastningsfall.

Har du någon lågpassfilter på insignalen förresten? Det är kanske bäst att göra en 12dB/oktav lågpassfiler och klippa allt under cca. 20kHz då intressanta mätområdet ändå ligger mellan 30-180kHz?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
beepbeep> Jo, polering hade nog inte varit fel. Ska försöka höra runt lite på jobbet om praktiska tips, har för mig de kört med optiska givare där förr i världen.
Tyvärr har jag haft lite ont om tid för den kära 99an på sistone, så det har inte hänt så mycket. Turbovarvtalsgivaren får skjutas på framtiden, kanske jag får lite tid till våren/sommaren. Efter att ha säkerställt att indikeringen är dugligt stabil över tiden får jag ta och kalibrera in filtren på nytt. Att klippa bort lägre frekvenser känns som sagt vettigt. Vill minnas att jag labbade en del med det sist... minnet sviktar dock lite.

Annars håller jag mest på med förberedelser för T5-installation. Orkar inte trasla med halvdana vevaxelgivarinstallationer, utan har börjat titta på att försöka göra rätt från början. Future will tell....

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Lycka till i stugan !

själv sitter är man tvingad att vara på jobbet istället för att leka med bilen.. mutter mutter.. är jääävligt lugnt här på kontoret iaf, bara jag å millbro på hela stället. haha.

Hur går det med torpedväggen ? Blir det nån slägga ?

Själv köpte jag fälgar på ebay och bromsskivor på mekis igår, så nu händer det grejjer på mitt bygge också.. Om man bara kom ifrån jobbet nångång, haha..... :P

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
_maniac_ skrev:
Hur går det med torpedväggen ? Blir det nån slägga ?

Själv köpte jag fälgar på ebay och bromsskivor på mekis igår, så nu händer det grejjer på mitt bygge också.. Om man bara kom ifrån jobbet nångång, haha..... :P


Hoppas det går raskare för dig än för mig... Fick inse att 99an inte hanns med under dessa helger. Tömning av lägenhet och flytt tog tyvärr all tid... Får väl försöka lösa 99an från det statiska lägets kedjor under vårens helger istället...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Hmm... här var det inte direkt rykande färska uppdateringar.

Mestadels har bilen bara använts. Driftsäkerheten är helt ok och inga större problem har uppkommit. I somras nådde dock ångesten över saknat Trionic-montage sitt crecendo och jag la därför en semestervecka på att avlägsna handens knubbigare delar från olämpliga kroppsöppningar.

Steg ett blev att hiva ur motorn:


Då mitt huvudbekymmer var platsbrist bakom motorn fick jag kapa upp ett hål i torpedväggen och där bygga ett burspråk som skulle ge mer plats bakom remskivan. Sagt och gjort. Plåtslageri är inte min främsta talang så resultatet gör sig bäst på lite avstånd.


Nästa steg var att få dit bländarskivan på remhjulet. Lät därför svarva en lämplig adapter.


Efter det var det bara såga till ett lämpligt fäste för givaren och därefter skruva dit prylarna. Blev iaf dugligt bra.


Sen hivades motorn tillbaks i bilen, motorelsystemet byttes ut och någon extra temperaturgivare monterades. Därefter var det bara att ge sig ut och gasa. Eftersom skillnaderna mellan en Saab 900 '96 och en Saab 900 '89 motormässigt inte är revolutionerande stora så går faktiskt bilen riktigt fint på ett originalprogram från den tidigare modellen. Systemet är därtill adaptivt, vilket rättar till skillnader i laddtrycksstyrningen förvånansvärt effektivt. Bilen har fått gå ganska många mil under hösten och allting verkar fungera som tänkt. Till våren får jag dock försöka lägga tid på en finkalibrering.

Tyvärr inte haft tid att labba vidare med turbovarvtalsmätningen... men det hade varit mycket intressant att få till....

_________________
Ragnar Burenius
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Vad händer med denna sleeper nu då?

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Morbidio skrev:
Vad händer med denna sleeper nu då?


Hej,

Tyvärr inte allt för mycket, faktiskt inte ens avställd för vintern... har istället fått rulla lite som supportbruksbil senaste veckorna i väntan på att jag fått fart på den nya brukshinken. Nu är det klart, så då ska 99an få lite vintervila. Överlag fungerar den dock över förväntan bra... bara går och går utan något strul.

Nästa "åtgärd" blir väl en vårservice framåt sommaren.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Tänkte det kunde vara läge med en liten trådbump på 4,5år (!) och visa att bilen faktiskt fortfarande används...

Dagsfärsk bild från Gelleråsen thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Och fort gick det också Näst snabbast på banan fick jag höra att du var (när det regnade iaf)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Tack! Precis, det kunde gott fortsätta regna resten av dagen tycker jag...

Skämt å sido så gick det över förväntan i det blöta. Trodde R-däcken var 3-4 år gamla, men med insikt i trådlyftets paritet så inser jag att de nog snarare var 6-7 år gamla

Bilen lirade på bra, men skulle behöva styvare motorkuddar. Allt eftersom det torkade upp fick jag mer och mer problem med att motorns bländarskiva svarvade i torpedväggen, vilket innebar att jag fick släppa av i kurvorna...
4 års åldring verkar inte heller ha löst problemen med att motorn blir ganska varm vid hårdkörning....

_________________
Ragnar Burenius
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Magnus Thomé skrev:
Och fort gick det också Näst snabbast på banan fick jag höra att du var (när det regnade iaf)


Ja rent fantastisk körning (imponerande)

_________________
Janne Ström
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Tråkigt att behöva uppdatera tråden av den här anledningen, men min kära Saab 99 gick dessvärre åt i dagens intensiva brand på Ringön i Göteborg

Kommer sakna den mycket.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1433





Tråkigt!

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
16 besök senaste veckan (82159 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande