Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (82159 totalt)
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Hej!

Är mycket imponerad av din 9-9:a! thumbs up Den har rätt stuk och ser ruskigt välbyggd ut (den som ändå gjorde det... ). Tycker dock att du borde skaffa några virkade kuddar till bakrutan för att få den ultimata sleeperlooken...

Ska bli mycket intressant att höra hur den blir med omfrästa spindelleder och, för den delen, hur det funkar utan kränghämmaren på bana! Blir det månne åkning med STCS på Knutstorp 24/4?

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Ulf> Kul du gillar bilen Planen är att införskaffa bilfilt till sommaren, samt ev. någon lämplig keps att lägga på hatthyllan....

Jo, på/till Knutstorp blir det just åkning, tyvärr inte körning. Blir för dyrt/jobbigt att hämta bilen bara för en helg, tyvärr. Banpremiären blir därför ganska sen för min del...
Men jag tänkte väl lifta ner och gå runt och spana i depåområdet iaf. :shifty:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Så har man varit nere i studentverkstaden och fräst lite. Försvann 10 mm på vardera spindelled:


Nu ska det bara till lite shims också, samt lite tid med bilen så får vi se vad lite mer castervinkel kan göra för vägegenskaperna. Tyvärr lär jag väl vara fast här i Gbg ett tag till...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3361



Snyggt! Meddela gärna hur det funkar i "verkligheten" thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Mats> Tack!

För den byggintresserade har jag föresten (för första gången på typ ett år... ) uppdaterat bildarkivet:
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Det där med spårval vid fullgas med motorstarka FWD-bilar känner jag till.
Jag tror att toe-in är fel väg att gå. När du kliver på gasen kommer hjulen sannolikt vilja vrida sig mer mot toe-in än det är när du mäter upp den stillastående. Kolla bussningarna i styrstag mm så det inte flexar något där vid belastning.
Har du ändrat fälgarnas offset jämfört med original?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Det där med spårval vid fullgas med motorstarka FWD-bilar känner jag till.
Jag tror att toe-in är fel väg att gå. När du kliver på gasen kommer hjulen sannolikt vilja vrida sig mer mot toe-in än det är när du mäter upp den stillastående. Kolla bussningarna i styrstag mm så det inte flexar något där vid belastning.
Har du ändrat fälgarnas offset jämfört med original?


Du har nog en poäng, men tror du inte toe-in ändå kan bidraga positivt? När det gäller bussningar så är de som sitter där idag fräsha (500 mil gamla), men frågan är om originalarna är för slappa? Funderar på en sats med nylondito till länkarmsinfästningarna, kanske kan hjälpa? Tror du hårdare bussningar även till styrväxeln kan hjälpa?

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Du får säga vad du vill, Ragnar, jag tycker ändå att du har ett av Sveriges mest välputsade motorrum! thumbs up Iaf på en bil som verkligen kör också!

Mvh
Mangan, tjuvlyssnar om framvagn och bussningar...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Ragnar skrev:
Du har nog en poäng, men tror du inte toe-in ändå kan bidraga positivt? När det gäller bussningar så är de som sitter där idag fräsha (500 mil gamla), men frågan är om originalarna är för slappa? Funderar på en sats med nylondito till länkarmsinfästningarna, kanske kan hjälpa? Tror du hårdare bussningar även till styrväxeln kan hjälpa?

mvh/Ragnar


Innan Ringen-resan nu i april ställde jag framvagnen (troligen för mycket) Toe-in.
Bilen kändes bra även under hård acceleration, tidigare har den spårat och dragit höger-vänster omvartannat då. Nackdelen var att slitbanan på de innersta centimetrarna av däcksbredden försvann helt och hållet
Jag inbillar mig att jag åkt med för mycket toe in vid jämn gas och lagom vid fullt spett! I kväll skall jag över till Göran M. för uppmätning och kontroll, vi får se om vi kommer på något smart då.

Det jag tänkte på med styrningen var om du har gummibussningar mellan styrstag och styrväxel vilka då möjligen kan belastas och flexa under gaspådrag/inbromsning och orsaka förändringar i toevinklarna.
Styrväxeln mot torpeden eller vad den nu sitter i borde inte påverka då krafterna från höger och vänster hjul då tar ut varandra.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Innan Ringen-resan nu i april ställde jag framvagnen (troligen för mycket) Toe-in.
Bilen kändes bra även under hård acceleration, tidigare har den spårat och dragit höger-vänster omvartannat då. Nackdelen var att slitbanan på de innersta centimetrarna av däcksbredden försvann helt och hållet
Jag inbillar mig att jag åkt med för mycket toe in vid jämn gas och lagom vid fullt spett! I kväll skall jag över till Göran M. för uppmätning och kontroll, vi får se om vi kommer på något smart då.

Det jag tänkte på med styrningen var om du har gummibussningar mellan styrstag och styrväxel vilka då möjligen kan belastas och flexa under gaspådrag/inbromsning och orsaka förändringar i toevinklarna.
Styrväxeln mot torpeden eller vad den nu sitter i borde inte påverka då krafterna från höger och vänster hjul då tar ut varandra.


Men då tror du ändå att viss toe-in kan ge ett lugnare liv under gaspådrag? Vore självklart mkt intressant att ta del av kvällens forskande

Styrväxeln håller tag i styrstagen med styrleder så där kan jag inte tro att det finns nått glapp. Eller vart menar du att det skulle finnas bussningar?

Magnus> Jag bugar och bockar , men håller inte med... lacken blev inget bra, skulle behövas fräshas upp. Sen har vi kylarbalken... ser förj-vlig ut. Men tack ändå!

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Ragnar skrev:
Så har man varit nere i studentverkstaden och fräst lite. Försvann 10 mm på vardera spindelled:


Jag var nere i verkstaden när de där låg på bänken där..
Var och pillade på dem lite och funderade på va de var till för roligt projekt!

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
David> Jaså? Då borde jag varit där någonstans i närheten... tog en helkväll i verkstaden och störde XP-pojkarna i deras tefatsbygge

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Ragnar skrev:
Micke Holmström skrev:
Innan Ringen-resan nu i april ställde jag framvagnen (troligen för mycket) Toe-in.
Bilen kändes bra även under hård acceleration, tidigare har den spårat och dragit höger-vänster omvartannat då. Nackdelen var att slitbanan på de innersta centimetrarna av däcksbredden försvann helt och hållet
Jag inbillar mig att jag åkt med för mycket toe in vid jämn gas och lagom vid fullt spett! I kväll skall jag över till Göran M. för uppmätning och kontroll, vi får se om vi kommer på något smart då.

Det jag tänkte på med styrningen var om du har gummibussningar mellan styrstag och styrväxel vilka då möjligen kan belastas och flexa under gaspådrag/inbromsning och orsaka förändringar i toevinklarna.
Styrväxeln mot torpeden eller vad den nu sitter i borde inte påverka då krafterna från höger och vänster hjul då tar ut varandra.


Men då tror du ändå att viss toe-in kan ge ett lugnare liv under gaspådrag? Vore självklart mkt intressant att ta del av kvällens forskande

Styrväxeln håller tag i styrstagen med styrleder så där kan jag inte tro att det finns nått glapp. Eller vart menar du att det skulle finnas bussningar?

Magnus> Jag bugar och bockar , men håller inte med... lacken blev inget bra, skulle behövas fräshas upp. Sen har vi kylarbalken... ser förj-vlig ut. Men tack ändå!

mvh/Ragnar


Jag skrev helt fel. Jag hade ställt för mycket toe out. Sannolikt hade jag sjabblat till det med mätklockan och inte reagerat på att det var 11 mm toe out mätt som skillnad vid fälgkanten fram resp bak på framhjulen. (Skulle ha varit 1 mm) Inte konstigt att det slet.

Toe in på framhjulen tror jag inte alls är bra, har testat det förut med resultat att bilen blit lynning och svår (sticker åt alla möjliga håll beroende på vilket hjul som vill spinna etc.)

Vi mätte dessutom upp att de knappa tre graderna camber jag har statiskt växer oroväckande på det avlastade hjulet om vi hissar ena sidan av bilen (iofs väntat med bärarmar som har spindel högre än infästningarna) det får då till följd att innerhjulet får väldigt mycket camber vid kurvtagning thumbs down

Lösningen på lite sikt blir att sänka spindelinfästningen i fjäderbenet. Temporärt skall jag fixa toevinklarna i kväll.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Ragnar skrev:

Styrväxeln håller tag i styrstagen med styrleder så där kan jag inte tro att det finns nått glapp. Eller vart menar du att det skulle finnas bussningar?


mvh/Ragnar


Nej, om det är leder är det knappast några problem, i vart fall inte om de inte märks att de glappar...

På min bil ser det ut som någon form av gummibussning där men det kändes hårt och stumt när jag försökte bända och slita i det.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105



Hejsan Ragnar!
Man bli väldigt imponerad av att se ditt bygge! thumbs up

Tänkte kolla med dig hur stort mellanrum du har mellan generatorn och bromsservon? Min går väldigt nära och om jag gasar lite mera på höga växlar (vilket man gör titt som tätt) så tar generatorn i servon! Min motor tog också i lite i torpeden men det löste jag med slägga och mothåll

Mvh

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Ragnar skrev:
David> Jaså? Då borde jag varit där någonstans i närheten... tog en helkväll i verkstaden och störde XP-pojkarna i deras tefatsbygge


Jepp!
Det var du säkert...
jo jag har vart och fällt ett par krokben för dem oxå.. (läs: uppehållit svetsen )

Vi lär väl springa på varandra förr eller senare!
Ser du någon som för tillfället håller på med ett sidoprojekt i form av en Goped, så är det med största sannorlikhet jag

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Jag skrev helt fel. Jag hade ställt för mycket toe out. Sannolikt hade jag sjabblat till det med mätklockan och inte reagerat på att det var 11 mm toe out mätt som skillnad vid fälgkanten fram resp bak på framhjulen. (Skulle ha varit 1 mm) Inte konstigt att det slet.


Hmm.. så menar alltså att bilen saknade tendenser till torque-steer trots toe-out?

Micke Holmström skrev:

Toe in på framhjulen tror jag inte alls är bra, har testat det förut med resultat att bilen blit lynning och svår (sticker åt alla möjliga håll beroende på vilket hjul som vill spinna etc.)

Jag trodde tvärt om att man satte toe in där fram just för att få stabilitet? Iof blir väl saken kanske en annan under gaspådrag.
Får kanske ta och konstruera en toe-mätutrustning och labba lite till sommaren...

jurkko skrev:

Tänkte kolla med dig hur stort mellanrum du har mellan generatorn och bromsservon? Min går väldigt nära och om jag gasar lite mera på höga växlar (vilket man gör titt som tätt) så tar generatorn i servon! Min motor tog också i lite i torpeden men det löste jag med slägga och mothåll

Här ser du på ett ungefär:
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/020721_04.jpg
Grejjen är den att min motor verkar ligga närmre torpeden än vad vissa andra 99T16-byggares gör? Nu vet jag inte exakt varför det blivit så, eventuellt kan det väl ha att göra med att jag har knökat ner rätt mkt prylar framför motorn (tillbakaflyttad kylare för att få plats med ICn etc) så att motorn ligger så långt bak den kan i den lilla justermån som finns.
Som det är nu slår motorn i torpeden/bromsservot vid hårdare acceleration. Exakt vart den slår i kan jag inte svara på, eftersom det finns skrapmärken på 2-3 ställen. Ska undersöka saken mha lackstift till sommaren. Klurar även på omdesign av motorfästena för att få ett stummare montage.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105



Citat:
Här ser du på ett ungefär:
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/020721_04.jpg
Grejjen är den att min motor verkar ligga närmre torpeden än vad vissa andra 99T16-byggares gör? Nu vet jag inte exakt varför det blivit så, eventuellt kan det väl ha att göra med att jag har knökat ner rätt mkt prylar framför motorn (tillbakaflyttad kylare för att få plats med ICn etc) så att motorn ligger så långt bak den kan i den lilla justermån som finns.
Som det är nu slår motorn i torpeden/bromsservot vid hårdare acceleration. Exakt vart den slår i kan jag inte svara på, eftersom det finns skrapmärken på 2-3 ställen. Ska undersöka saken mha lackstift till sommaren. Klurar även på omdesign av motorfästena för att få ett stummare montage.


Det ser ju nästan ut som i mitt motorrum. Jag har fått kapa lite på generatons "kylflänsar" för att det tog i när jag gasade på höga växlar. Har även flyttat lite på bromsservon så att den ska vara lite längre ifrån. Tyvärr så har jag inte kunnat testa bilen efter denna operation då jag fick för mig att jag skulle passa på att börja polera på ventilkopan samt blästra insug...
Ang. torpeden så går det väldigt nära för mig också men som jag skrev innan så tog jag fram släggan och löste det en gång för alla Min motor sitter också väldigt långt bak trots att jag inte har nån IC monterad som du har! Jag får väl börja klura på nya fästen jag med så man kan få fram motorn lite...

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Är det inte så att motorn och lådan lyfter sig i framkant vid ax??
och då får detta fäste mycket stryk.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105



fuling skrev:
Är det inte så att motorn och lådan lyfter sig i framkant vid ax??
och då får detta fäste mycket stryk.

I min bil så lyfter sig och vrider sig motorn så främre fästet samt det högra fästet får väl ta den stora smällen. Vet inte om det finns andra kuddar man kan använda sig av, men jag funderar på att fixa nåt som är lite styvare, alternativt hydraliska rackare från SAAB 900. Det blir väl till att fixa till det "bond-stylee"

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983


Trådstartare
Har efter några timmar i verkstaden tillverkat ett nytt motorfäste :




Tanken med konstruktionen är att kudden normalt sett ska uppträda som originalkudden, men när det dras mer i den (vid acceleration) ska rörelsen hindras av ett inbyggt . Detta stopp är sedan justerbart underifrån, så att jag kan styra motorns maximala rörelse.
Prototypen ser nästan ut som CAD-modellen, finns lite förenklingar här och var för att snabba upp tillverkningen. Tänkte prova fästet under sommaren, förhoppningsvis fungerar det i praktiken...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (82159 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande