Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Mk1 AW11'85- Ska försöka börja svänga igen...
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
16 besök senaste veckan (96592 totalt)
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Krängde på r-däcken på orginalfälgarna ikväll, så man e förberedd om det blir tillfälle för ngn inspirerad körning.



Ibland känner man sig liten...


_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Här kommer det lite stötvis, må ja säga

Hur mycket fjädringsväg har du kvar? Det är inte så att du bottnar ur om du sänker för mycket?

Körtillfällen finns alltid. Det var slalom och drift i Emmaboda igår, drift i Hultsfred idag och... Ja, bara kolla kalendern.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Hehe, De senaste 3 åren har bilen gått max 10 mil pga fler barn, husrenoveringar o allt annat så det har inte hänt mkt, Hade faktiskt glömt bort att jag hade en projekttråd här, Nu börjar bilen bli lite mer svänganpassad så det platsar nästan här på rejsa nu så jag tänkte försöka hålla denna tråden uppdaterad.

Jag justerar höjden genom att skruva ner fjäderbenen vid infästningen till hjulspindlarna så jag påverkar inte fjädringsvägen vid höjning/sänkning.

Vid pilen där.



Här är höjden grovjusterad, man ser hur fjäderbenet sticker genom.



Har läst om konbanan den 8:e, Är grymt sugen men jag opererade handen i torsdags, Blir av med stygnen den 5:e men får inte belasta handen på 8 veckor så jag ska nog inte utmana ödet...

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Smidigt system. K-sport?

Gör som många andra, kom runt och säg hej. Eller montera styrknopp som man har på truckar och gamla jänkare, då kan man ratta enhänt

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Japp, K-sport, Då man inte kan ösa in pengar i bilbygget får man ta en del genvägar

Är jag hemma svänger jag förbi o kikar, Hur funkar banan, är det mkt växlingar? Styra går nog rätt bra med höger men att växla o styra kan ju vara svårt med en hand

Tur man åker automat till vardags.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Ingen aning än, vi ändrar sträckningen mellan varje gång...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Jag körde ett event ikväll.



Superstage Light kallar de det, De kör samtidigt 201 meter så det var inte på särskilt stor yta men de har ändå fått till en trevlig
bandragning som var utmanande, Skitkul att kunna åka iväg en fredagkväll betala 200 spänn o köra så fort man vill bland massa koner och snacka skit med likasinnade.
Hade problem med greppet, men det var jag inte ensam om, Det regnade hela dagen så asfalten var ordentligt kall fast det var torrt på kvällen när vi körde.

Har nu testat att göra piruett med mr2 på blöt asfalt, torr asfalt och på is.

Tyvärr blir det lite för lång väntetid på denna typen av event mellan rundorna så däcken håller ju aldrig rätt temperatur men jag är nöjd med chassiet i övrigt efter
uppgraderingarna, Är en oerhörd skillnad mot innan.

Ska köra den rätta superstage om 2 veckor, Ska bli intressant o se vad jag får för tid där, Vet ju vad jag åkte för tid sist med originaldäck, originalchassi och läckande grenrörspackning.
Sätter jag inte en bättre tid än sist vet jag inte vad jag ska skylla på

Har funderat en del på sportstol, Skulle vilja sitta still bättre. Men frågan är hur det funkar, I dagsläget sitter jag med höften mot
mittkonsollen/bränsletanken. När jag har hjälm på mig få jag sitta med huvudet i takluckehålet.
Hur blir det sportstol, Kan man "alltid" montera den lägre än original så man vinner ngn cm där, för jag kommer ju inte kunna sitta lika långt
till höger som innan i en sån stol kontra original. Får redan nu sitta och luta mig innåt när jag har hjälm.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



En polare har en sån där, vi monterade skalstolar i den för ett par år sedan.
Han är lite drygt 2 m lång, så förarstolen behövde komma så långt bak och långt ner som möjligt.
Det gick till slut, vi borrade loss en förstärkning i golvet som även innehöll en solid järnbit
Nån resonasdämpning kanske, men den fick stryka på foten.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Kommit upp några filmer från eventet häromfredagen, Var en kort tight konbana, man körde 3 varv per omgång, Sen räknades totaltiden på alla 3.
Snabbaste bilen var en Super seven på jag tror 1:02, Jag låg på 1:08. Har runt 10kg/hästkraft att släpa på sen finns det nog en del att hämta hos idioten bakom ratten.
Har funderat en del på om jag tog den bortre svängen för tight, Om det hade varit vettigare att släppa ut bilen längre där. tar gärna emot feedback om ngn har;)

En film från ett av mina varv.

http://www.youtube.com/watch?v=ZU18iGR1FLU&feature=youtu.be

Här kommer en liten film från eventet, Rastaman syns bl annat lite. Min bil platsade nog inte tyvärr:(

http://www.youtube.com/watch?v=9wGk-z2g2-Y

Idag åkte A048 på, Skruvade ner bilen 14mm till fram, På fredag blir det rätta superstage. Slipar redan på bortförklaringar till varför jag inte förbättrade tiden mer sen sist

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Körde superstage på Emmaboda igår med "Speedsterpojkarna"

Senast jag körde, 2010 fick jag till 1:44,25 med standarddäck, standardchassi och läckande grenröspackning.

Igår fick jag efter en del kämpande och goda råd från Figgz till 1:37,59.

Jag är tokigt nöjd, Med 124 hästar och en vikt på runt 1200 kilo så bör det vara rätt ok.

Går såklart förbättra ytterligare om det hade funnits mer tid men det får jag ta nästa gång. Skitkul iaf att kapa tiden med knappt 7 sekunder, Känns som att det är lönt att skruva med skiten då när det faktiskt ger resultat, Sen är det ju otroligt skoj att köra också, o träffa trevligt bilfolk.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Film på snabbaste repan, Tar gärna emot konstruktiv kritik på min körning

http://www.youtube.com/watch?v=E1-7ZY_ZlYs&feature=youtu.be

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Var förbi återvinningen idag o vägde bilen, Det var minst sagt oplanerat så jag har inte riktigt koll på exakt hur mkt soppa som var i den, Men det var nästan tom tank, Hade full tank när jag körde Superstage.
Iaf så vägde bilen 1040kg idag med motorn avstängd o lyset tänt.

Så med full tank o mig i så landar vi på runt 1200 kilo då jag tyvärr inte är en lättviktare, Ska försöka jobba på det till nästa säsong dock.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17369



Finns det lättningsdetaljer att köpa till bilen eller blir du tvungen att lätta föraren?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Ska jobba hårdast på föraren, Annars finns det inte mkt att plocka bort förutom inredning o det har jag inget intresse av att ta bort, mer än byte utav förarstol.

Finns säkert plastdetaljer till karossen att köpa men inget som är ekonomiskt försvarbart med frakter och det är inte heller ditåt jag vill med bilen.

Är nog bättre att lätta sig själv och sen spara pengar till att försöka bygga motor 2014-2015.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Körde "Superstage Light" igår igen. Kanonväder, Ännu mer folk både publik och förare. Var ännu fler "driftare" denna gången, Det ser jävligt roligt ut:)

Jag körde r-däck denna gången och kapade drygt 3 sekunder , Slutade på 1:05,38.

På torsdag blir det rätta superstage igen, Ska bli skitkul. Måste försöka få till en fyrhjulshjulmätning innan bara efter en liten fadäs.

Nu har jag kört 1 graders negativ camber. Har jag fördel av att köra aggresivare camber tro? Isåfall, hur mkt?

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Har lite bromsfunderingar, Har problem med att bromsarna mattas, Har pratat med Per på Pean, Han rekommenderade ett Carbotech belägg, Så får det bli men nu skulle han ha semesterstängt så jag får inte tag på de innan torsdagens Superstagekörning.

Jag har nu EBC green och jag känner att de har blivit "glasade" de biter inte lika bra men de är rätt ok fortfarande. Jag funderar på om jag ska beställa hem en uppsättning standardbelägg så jag har så att jag kan byta på plats om EBC ger upp helt.

Det jag mest undrar över är bromskylning. Om det hjälper att mickla dit några slangar från fronten riktade mot bromsok/bromsskiva. Kommer inte lägga energi på att bygga om sköldar just nu pga olika anledningar. Men hjälper det att bara få dit några slangar som styr luft åt rätt håll?
Fälgarna som r-däcken sitter på är tyvärr rätt täta och tillåter inte mkt luftcirkulation.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17369



MagnusS skrev:
Men hjälper det att bara få dit några slangar som styr luft åt rätt håll?
Fälgarna som r-däcken sitter på är tyvärr rätt täta och tillåter inte mkt luftcirkulation.
Det brukar hjälpa en del så att man kanske hamnar på rätt sida av krisgränsen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

R-däck vill gärna ha mer camber än så. 2-2,5 grader (fram) är inget ovanligt, men ända upp till 4 grader förekommer. Vad sen dina vardagsdäck (om du har några) tycker om det är en annan sak.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Då siktar vi på brutalcamber fram, Standarddäcken får ta lite skit eller får jag ställa om mellan varven.

Hur ska man tänka bak?

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Bra fråga. Porschen är rätt långt ifrån din vad det gäller konstruktion och viktfördelning, men...

Vi har en i grunden rätt neutral bil och har kanske 2 grader fram och 1 bak. Då blir det lite överstyrt, men om det beror på hjulinställningar eller övriga chassibitar... ja, din gissning är lika bra som min.

Hur uppträder din bil och vad vill du ha fram? https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp läs och lär.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Hmm, Nu sist på "Superstage Light" Som är en långsam men relativt tight bana där jag inte hade ngn värme i däcken understyrde den.

När jag körde Superstage sist var den rätt underbar, Den hade inga tendenser att överstyra utan jag var egentligen rätt nöjd så jag ska inte göra några stora förändringar om ens några egentligen.

Jag åker 1,6 mm total positiv toe fram (toe in)

Jag åker 2.6 mm total positiv bak.

Detta ställde jag enligt ngt gammalt dokument jag googlade fram.

http://mr-2.info/AW11%20TRD%20Engine%20Suspension%20Prep%20Guide.htm

Ser nu att "steg 2" Innebär 2 grader fram och 1,5 bak. Får testa med det o se var det slutar.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Mk1 AW11'85- Ska försöka börja svänga igen...
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
16 besök senaste veckan (96592 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande