Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota MR2 Mk1 AW11'85- Ska försöka börja svänga igen... | << 1, 2, 3, ... 12, 13, 14 >> 16 besök senaste veckan (96592 totalt) |
Här kommer det lite stötvis, må ja säga
Hur mycket fjädringsväg har du kvar? Det är inte så att du bottnar ur om du sänker för mycket? Körtillfällen finns alltid. Det var slalom och drift i Emmaboda igår, drift i Hultsfred idag och... Ja, bara kolla kalendern. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Hehe, De senaste 3 åren har bilen gått max 10 mil pga fler barn, husrenoveringar o allt annat så det har inte hänt mkt, Hade faktiskt glömt bort att jag hade en projekttråd här, Nu börjar bilen bli lite mer svänganpassad så det platsar nästan här på rejsa nu så jag tänkte försöka hålla denna tråden uppdaterad.
Jag justerar höjden genom att skruva ner fjäderbenen vid infästningen till hjulspindlarna så jag påverkar inte fjädringsvägen vid höjning/sänkning. Vid pilen där. Här är höjden grovjusterad, man ser hur fjäderbenet sticker genom. Har läst om konbanan den 8:e, Är grymt sugen men jag opererade handen i torsdags, Blir av med stygnen den 5:e men får inte belasta handen på 8 veckor så jag ska nog inte utmana ödet... _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
Smidigt system. K-sport?
Gör som många andra, kom runt och säg hej. Eller montera styrknopp som man har på truckar och gamla jänkare, då kan man ratta enhänt _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Japp, K-sport, Då man inte kan ösa in pengar i bilbygget får man ta en del genvägar
Är jag hemma svänger jag förbi o kikar, Hur funkar banan, är det mkt växlingar? Styra går nog rätt bra med höger men att växla o styra kan ju vara svårt med en hand Tur man åker automat till vardags. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
Jag körde ett event ikväll.
Superstage Light kallar de det, De kör samtidigt 201 meter så det var inte på särskilt stor yta men de har ändå fått till en trevlig bandragning som var utmanande, Skitkul att kunna åka iväg en fredagkväll betala 200 spänn o köra så fort man vill bland massa koner och snacka skit med likasinnade. Hade problem med greppet, men det var jag inte ensam om, Det regnade hela dagen så asfalten var ordentligt kall fast det var torrt på kvällen när vi körde. Har nu testat att göra piruett med mr2 på blöt asfalt, torr asfalt och på is. Tyvärr blir det lite för lång väntetid på denna typen av event mellan rundorna så däcken håller ju aldrig rätt temperatur men jag är nöjd med chassiet i övrigt efter uppgraderingarna, Är en oerhörd skillnad mot innan. Ska köra den rätta superstage om 2 veckor, Ska bli intressant o se vad jag får för tid där, Vet ju vad jag åkte för tid sist med originaldäck, originalchassi och läckande grenrörspackning. Sätter jag inte en bättre tid än sist vet jag inte vad jag ska skylla på Har funderat en del på sportstol, Skulle vilja sitta still bättre. Men frågan är hur det funkar, I dagsläget sitter jag med höften mot mittkonsollen/bränsletanken. När jag har hjälm på mig få jag sitta med huvudet i takluckehålet. Hur blir det sportstol, Kan man "alltid" montera den lägre än original så man vinner ngn cm där, för jag kommer ju inte kunna sitta lika långt till höger som innan i en sån stol kontra original. Får redan nu sitta och luta mig innåt när jag har hjälm. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
En polare har en sån där, vi monterade skalstolar i den för ett par år sedan.
Han är lite drygt 2 m lång, så förarstolen behövde komma så långt bak och långt ner som möjligt. Det gick till slut, vi borrade loss en förstärkning i golvet som även innehöll en solid järnbit Nån resonasdämpning kanske, men den fick stryka på foten. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Kommit upp några filmer från eventet häromfredagen, Var en kort tight konbana, man körde 3 varv per omgång, Sen räknades totaltiden på alla 3.
Snabbaste bilen var en Super seven på jag tror 1:02, Jag låg på 1:08. Har runt 10kg/hästkraft att släpa på sen finns det nog en del att hämta hos idioten bakom ratten. Har funderat en del på om jag tog den bortre svängen för tight, Om det hade varit vettigare att släppa ut bilen längre där. tar gärna emot feedback om ngn har;) En film från ett av mina varv. http://www.youtube.com/watch?v=ZU18i Här kommer en liten film från eventet, Rastaman syns bl annat lite. Min bil platsade nog inte tyvärr:( http://www.youtube.com/watch?v=9wGk- Idag åkte A048 på, Skruvade ner bilen 14mm till fram, På fredag blir det rätta superstage. Slipar redan på bortförklaringar till varför jag inte förbättrade tiden mer sen sist _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
Körde superstage på Emmaboda igår med "Speedsterpojkarna"
Senast jag körde, 2010 fick jag till 1:44,25 med standarddäck, standardchassi och läckande grenröspackning. Igår fick jag efter en del kämpande och goda råd från Figgz till 1:37,59. Jag är tokigt nöjd, Med 124 hästar och en vikt på runt 1200 kilo så bör det vara rätt ok. Går såklart förbättra ytterligare om det hade funnits mer tid men det får jag ta nästa gång. Skitkul iaf att kapa tiden med knappt 7 sekunder, Känns som att det är lönt att skruva med skiten då när det faktiskt ger resultat, Sen är det ju otroligt skoj att köra också, o träffa trevligt bilfolk. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
Film på snabbaste repan, Tar gärna emot konstruktiv kritik på min körning
http://www.youtube.com/watch?v=E1-7Z _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
Var förbi återvinningen idag o vägde bilen, Det var minst sagt oplanerat så jag har inte riktigt koll på exakt hur mkt soppa som var i den, Men det var nästan tom tank, Hade full tank när jag körde Superstage.
Iaf så vägde bilen 1040kg idag med motorn avstängd o lyset tänt. Så med full tank o mig i så landar vi på runt 1200 kilo då jag tyvärr inte är en lättviktare, Ska försöka jobba på det till nästa säsong dock. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
Ska jobba hårdast på föraren, Annars finns det inte mkt att plocka bort förutom inredning o det har jag inget intresse av att ta bort, mer än byte utav förarstol.
Finns säkert plastdetaljer till karossen att köpa men inget som är ekonomiskt försvarbart med frakter och det är inte heller ditåt jag vill med bilen. Är nog bättre att lätta sig själv och sen spara pengar till att försöka bygga motor 2014-2015. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
Körde "Superstage Light" igår igen. Kanonväder, Ännu mer folk både publik och förare. Var ännu fler "driftare" denna gången, Det ser jävligt roligt ut:)
Jag körde r-däck denna gången och kapade drygt 3 sekunder , Slutade på 1:05,38. På torsdag blir det rätta superstage igen, Ska bli skitkul. Måste försöka få till en fyrhjulshjulmätning innan bara efter en liten fadäs. Nu har jag kört 1 graders negativ camber. Har jag fördel av att köra aggresivare camber tro? Isåfall, hur mkt? _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
Har lite bromsfunderingar, Har problem med att bromsarna mattas, Har pratat med Per på Pean, Han rekommenderade ett Carbotech belägg, Så får det bli men nu skulle han ha semesterstängt så jag får inte tag på de innan torsdagens Superstagekörning.
Jag har nu EBC green och jag känner att de har blivit "glasade" de biter inte lika bra men de är rätt ok fortfarande. Jag funderar på om jag ska beställa hem en uppsättning standardbelägg så jag har så att jag kan byta på plats om EBC ger upp helt. Det jag mest undrar över är bromskylning. Om det hjälper att mickla dit några slangar från fronten riktade mot bromsok/bromsskiva. Kommer inte lägga energi på att bygga om sköldar just nu pga olika anledningar. Men hjälper det att bara få dit några slangar som styr luft åt rätt håll? Fälgarna som r-däcken sitter på är tyvärr rätt täta och tillåter inte mkt luftcirkulation. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
R-däck vill gärna ha mer camber än så. 2-2,5 grader (fram) är inget ovanligt, men ända upp till 4 grader förekommer. Vad sen dina vardagsdäck (om du har några) tycker om det är en annan sak.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Bra fråga. Porschen är rätt långt ifrån din vad det gäller konstruktion och viktfördelning, men...
Vi har en i grunden rätt neutral bil och har kanske 2 grader fram och 1 bak. Då blir det lite överstyrt, men om det beror på hjulinställningar eller övriga chassibitar... ja, din gissning är lika bra som min. Hur uppträder din bil och vad vill du ha fram? https://rejsa.nu/artiklar/setuptabel _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Hmm, Nu sist på "Superstage Light" Som är en långsam men relativt tight bana där jag inte hade ngn värme i däcken understyrde den.
När jag körde Superstage sist var den rätt underbar, Den hade inga tendenser att överstyra utan jag var egentligen rätt nöjd så jag ska inte göra några stora förändringar om ens några egentligen. Jag åker 1,6 mm total positiv toe fram (toe in) Jag åker 2.6 mm total positiv bak. Detta ställde jag enligt ngt gammalt dokument jag googlade fram. http://mr-2.info/AW11%20TRD%20Engine Ser nu att "steg 2" Innebär 2 grader fram och 1,5 bak. Får testa med det o se var det slutar. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota MR2 Mk1 AW11'85- Ska försöka börja svänga igen... | << 1, 2, 3, ... 12, 13, 14 >> 16 besök senaste veckan (96592 totalt) |