Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
130 grader oljetemp, OK?
5940 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444


Trådstartare
Hej!

En snabb fråga:

Jag ska köra Gotland Ring med min SAAB og900 på tisdag igen. Jag har eftermonterade sensorer för oljetryck och oljetemp. När jag körde förra tisdagen låg oljetemperaturen på cca. 130 grader C. Bilen har en oljekylare monterad (inte särskilt stor iofs.)

oljetempmätare som används är en VDo från en skrotad Audi 100. Temperaturområdet är från 90 till 170 grader och 130 grader är inte ens på mitten av skalan. Ska man tolka det som att oljetemp på 130 grader är OK?

Körde på Biltema 10W50 olja, den funkade fint.

Jag råkade blåsa topplockspackning så nu sitter det en ny sådan samt oljan är bytt mot Castrol delsyntet 10W30 eller dylikt.


Är oljetemp på 130 grader C OK?

Tack för alla svar!

P.S. Läste lite forskningsartiklar på internet och det verkar vara OK? http://findarticles.com/p/articles/mi_qa5506/is_200111/ai_n21480503/pg . . . .

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Enligt Bells bok "Modern engine tuning" är 90-110 optimalt, 120-130 okej i en fräsch motor, och upp till 150 acceptabelt under korta stunder.

Enligt min tolkning inga problem att köra med, men lämpligt att se över om det inte går förbättra kylningen lite. Kanske sitter skit mellan flänsarna i oljekylen, eller den kanske är monterad så det inte kommer så mycket kylluft förbi den?

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Eller så är 10w50 oljan för tjock och ger högre oljetemp? Har haft liknande problem med 10w60 olja som har förvunnit efter byte till 5w40 olja. Jag var då uppe i 150* och den sjönk till 120* efter oljebyte.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444


Trådstartare
Tusen tack för svaren! Teorin att tjock olja höjer oljetemp ska testas på tisdag!

Tyvärr har jag omslipade kammar och för att förhindra lyftarslammer vid tomgång (mindre bascirkel) kör jag på tjockolja.

Mvh,
Goran

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Att tjockare olja ger högre oljetemperatur är väl känt, fast en temperaturskillnad på 20 grader var mycket får jag säga.

I regel brukar 150 grader vara max rekommenderad oljetemperatur.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Var sitter sensorn för oljetemperatur monterad? Det är en väldig skillnad på 130 grader i tråget och 130 grader på returen från oljekylaren.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444


Trådstartare
Guson skrev:
Var sitter sensorn för oljetemperatur monterad? Det är en väldig skillnad på 130 grader i tråget och 130 grader på returen från oljekylaren.

Guson


Den sitter i sandwitchen mellan oljefilter och block. Iofs. går slangarna till oljekylen från just oljefilterhållaren...? Betyder det att jag mäter tempen på kylda oljan??

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det är just det som är frågan. Sensorn sticker antagligen in i oljeflödet men frågan är på vilken sida om kylaren. När du tar loss oljefiltret så ser du en hålighet där oljan kommer tillbaka från kylaren. Sitter sensorn där?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444


Trådstartare
Sensorn sitter i oljeflödet på utsidan av oljefiltret. Dvs. inte i flödet som kommer i mitten av filtret utan där filtrerad olja kommer ut från filtret (?).

Nu är frågan: hur har SAAB löst detta? Går oljan igenom filtret först och sen till oljekylen? oljetrycksensor sitter också där...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Flödet på utsidan av filtret är den smutsiga oljan, den filtrerade oljan går ut genom mitten. Iom att den gängade biten man skruvar fast filtret på normalt är gängad i blocket i andra änden så är det alltså kyld olja du mäter på och då tycker jag 130 C är ganska mycket. Brasklapp: jag grundar ovanstående på min egen erfarenhet av eftermarknadsadapter och oljefilter, inte specifikt Saabs lösning.

När du skriver "utsidan av filtret", vet du säkert att det är den sida av adaptern som vetter mot filtret som sensorn är skruvad i? På andra sidan av adaptern har du nämligen okyld olja. Jag har en lös adapter liggande om du undrar vad jag menar.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444


Trådstartare
Jupps, jag menar att den mäter temperaturen på oljeflödet som går in i filtret genom sex små hål som är axiellt placerade runt mitten av stora hålet på filtret. Oljetryckgivaren mäter tryck från samma område och registrerar 5 bar vid varvtal. Jag vet inte hur det är löst i SAAB:s fall, dvs. Om man skickar filtrerad eller ofiltrerad olja till kylen men rent instinktivt låter det vettigare att skicka filtrerad olja (dessutom sitter det tersmostat på vägen som öppnar vid 90 grader)? Dvs. min givare borde mäta oljetemp direkt från motorn och innan kyl, nicht war?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Tekniskt så är det mycket svårare att göra en sandwichadapter som filtrerar oljan innan kylaren, de jag har sett har inte gjort det. Någon som har en lös original Saab-adapter som kan kolla?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 37



Låter mycket underligt att oljan skulle hålla 130grader FRÅN oljekylaren!!
orginalkylarna på saab brukar inte vara pyttesmå och odugliga... nåt stämmer inte skulle jag tro.

M.V.H.

_________________
Andreas Plars
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444


Trådstartare
50 varv på Gotland Ring idag utan problem. Oljetemp låg på 120 grader med tunnare olja. Så oljeteorin stämmer! thumbs up

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 37



beepbeep skrev:
50 varv på Gotland Ring idag utan problem. Oljetemp låg på 120 grader med tunnare olja. Så oljeteorin stämmer! thumbs up


Har du fått reda på ifall det verkligen var mätt efter kylet eller ej?
Bäst hade kanske vart att mäta i tråget...?

M.V.H.

_________________
Andreas Plars
Citera
Skruva banåkabil
130 grader oljetemp, OK?
5940 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande