Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var kalibrera momentnyckel?
2 besök senaste veckan (9370 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare

Så nära Malmö/Lund som möjligt

Är förmodligen dags.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Du bor för långt bort tror jag.

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

jag gjorde det hemma ...spände fast momentnyckeln i skruvstycket o hängde vikter på den

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Re: Var kalibrera momentnyckel?

Svartlock skrev:

Är förmodligen dags.

Känner ingen på P7 i Revinge som kan mygla med den när de kaliberar sina verktyg?! Sker en gång om året!

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare

Galne skrev:
Svartlock skrev:

Är förmodligen dags.

Känner ingen på P7 i Revinge som kan mygla med den när de kaliberar sina verktyg?! Sker en gång om året!

Det gör jag iof. Tack för tipset

hauge skrev:
jag gjorde det hemma ...spände fast momentnyckeln i skruvstycket o hängde vikter på den

Så borde man ju kunna göra, men hur justerar man?

Eslöv
Här sen Apr 2006

Så långt har jag inte gått. Använder den bara i princip till att dra toppar och den stod 3-4 Nm fel när jag kollade sist där jag anväder den vilket inte var tillräckligt för att jag skulle bry mig, ställer nån extra bara på skalan

Vill man vara ambititiös, (samt är sniken som jag är), så gör man en kalibreringskurva med x antal vikter och interpolerar vad man skall ställa nyckeln på för att få exakt rätt. Det torde bli mer exakt då jag har svårt att tänka mig att en normal billig momentnyckel är helt linjär

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Re:

hauge skrev:
Så långt har jag inte gått. Använder den bara i princip till att dra toppar och den stod 3-4 Nm fel när jag kollade sist där jag anväder den vilket inte var tillräckligt för att jag skulle bry mig, ställer nån extra bara på skalan

Vill man vara ambititiös, (samt är sniken som jag är), så gör man en kalibreringskurva med x antal vikter och interpolerar vad man skall ställa nyckeln på för att få exakt rätt. Det torde bli mer exakt då jag har svårt att tänka mig att en normal billig momentnyckel är helt linjär

Jag använder väl den mest till hjulbultar
ja det räcker ju man vet var man är - den stämmer förmodligen bra nog.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Jag brukar göra så att jag kalibrerar momentnyckeln innan jag ska använda den för det moment som ska dras. Principen är enkel jag spänner fast nyckeln i skruvstädet (i fästet för hylsan förståss), om man hänger nyckeln vågrätt slipper man räkna med vinklar. Sen hänger jag en känd vikt i ett snöre som jag sedan flyttar till det avstånd som motsvarar det önskade vridmomentet.

Något övertydligt men ändå:

vridmoment (i Nm)= kraft(i Newton)*hävarm(i meter)

kraft = vikt (i kg)*9,82

/ P

Tokholm
Här sen Jan 2003

Svartlock skrev:
...
hauge skrev:

Så borde man ju kunna göra, men hur justerar man?

På min' sitter det en justerskruv (en stoppskruv under ett litet plastlock).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har hört rykten om att ful-nyckeln (med en lång stång och graderad skiva) ska vara mer tillförlitlig än fin-modellen som säger klick. Tydligen blir fjädern i finmodellen slapp om man glömmer skruva tillbaka den på noll och tolleranser kryper uppåt.

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Re:

beepbeep skrev:
Jag har hört rykten om att ful-nyckeln (med en lång stång och graderad skiva) ska vara mer tillförlitlig än fin-modellen som säger klick. Tydligen blir fjädern i finmodellen slapp om man glömmer skruva tillbaka den på noll och tolleranser kryper uppåt.

Klart en fjäder blir slapp om dne sitter i spänn, man skall ALLTID släppa moment nyckelns tryck. Annars kan man likväl kasta dem!

Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

har tillgång till flera momentnycklar som ingår i kalibrerings program och döm av min förvåning när den nyckel som alltid släpptes efter andvändning fick icke godkänt dom andra som är 8-10 år gamla har alltid klarat sig
sen finns det nycklar utan fjäder som inte behöver släppas

http://www.dusab.se/index.php?p=tjanster&page=kalibrering

2 besök senaste veckan (9370 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande