Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (9370 totalt) |
|
||||||
Re: Var kalibrera momentnyckel?
Känner ingen på P7 i Revinge som kan mygla med den när de kaliberar sina verktyg?! Sker en gång om året! |
||||||
Det gör jag iof. Tack för tipset ![]()
Så borde man ju kunna göra, men hur justerar man? _________________ Daniel Steiner |
||||||
Så långt har jag inte gått. Använder den bara i princip till att dra toppar och den stod 3-4 Nm fel när jag kollade sist där jag anväder den vilket inte var tillräckligt för att jag skulle bry mig, ställer nån extra bara på skalan
Vill man vara ambititiös, (samt är sniken som jag är), så gör man en kalibreringskurva med x antal vikter och interpolerar vad man skall ställa nyckeln på för att få exakt rätt. Det torde bli mer exakt då jag har svårt att tänka mig att en normal billig momentnyckel är helt linjär _________________ Mats Andersen |
||||||
Re:
Jag använder väl den mest till hjulbultar ![]() ja det räcker ju man vet var man är - den stämmer förmodligen bra nog. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Jag brukar göra så att jag kalibrerar momentnyckeln innan jag ska använda den för det moment som ska dras. Principen är enkel jag spänner fast nyckeln i skruvstädet (i fästet för hylsan förståss), om man hänger nyckeln vågrätt slipper man räkna med vinklar. Sen hänger jag en känd vikt i ett snöre som jag sedan flyttar till det avstånd som motsvarar det önskade vridmomentet.
Något övertydligt men ändå: vridmoment (i Nm)= kraft(i Newton)*hävarm(i meter) kraft = vikt (i kg)*9,82 / P _________________ /Pär Nyman |
||||||
På min' sitter det en justerskruv (en stoppskruv under ett litet plastlock). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag har hört rykten om att ful-nyckeln (med en lång stång och graderad skiva) ska vara mer tillförlitlig än fin-modellen som säger klick. Tydligen blir fjädern i finmodellen slapp om man glömmer skruva tillbaka den på noll och tolleranser kryper uppåt.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re:
Klart en fjäder blir slapp om dne sitter i spänn, man skall ALLTID släppa moment nyckelns tryck. Annars kan man likväl kasta dem! |
||||||
har tillgång till flera momentnycklar som ingår i kalibrerings program och döm av min förvåning när den nyckel som alltid släpptes efter andvändning fick icke godkänt dom andra som är 8-10 år gamla har alltid klarat sig
sen finns det nycklar utan fjäder som inte behöver släppas http://www.dusab.se/index.php?p=tjanster&page=kalibrering _________________ Torbjörn Andersson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (9370 totalt) |