Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2008-09-13 MGCC KM3 Sturup Raceway | 3782 besök totalt |
KM3 med MGCC på Sturup Raceway
Tackar alla funktionärer tävlingsledning, tekniker nfl som glatt ställer upp (såg mörkt ut i förra veckan med antalet) Helt klart hade vi tur med vädret, igen!! Som vanligt ett väloljat arrangemang signum MGCC Två tidsträningar samt ett race, i MGCC är det bästa tid på tidsträningen som ger ordningen på pallen Racen kör vi på skoj, vilket inte alltid märks, hornen växer som vanligt då det är tid för Race För egen del började KMet då jag körde hem bilen från Malmögaraget till oxie Kopplingen slirade---------, det började den med redan på förra helgens körning fred lör sön på Falkenberg Tyckte att det funkade då jag ställde undan bilen > Val--- ställa in eller byta koppling mitt i natten Då jag ligger hyfsat till i KM valde jag att byta koppling Start fredag 23.00 färdig lördag morgon 08.30 Hem om och hämta trunken o kasta in en kopp kaffe som hustrun förtjänstfullt lagat Ingen dusch men tänderna fick en omgång Missade förarmötet 08.30 men fick ett separat när jag kom 09.30, bilen besiktigades, tömdes på innehåll (jag kör med roadsportbilen till o från Sturup och Knutstorp) Fick knö in mig tillsammans med 3 RS bilar i Fjärde tidsträningen för att värma upp Ut igen med rätt bilar i Roadsport A och B som för dagen samåkte Klassen har fn två outstanding bilar / förare Janne Persson i en Esther samt Henric Månsson i en modifierad Westfield, Henric kör i år utom tävlan då bilen inte är vägregistrerad ännu efter ombyggnaden Då Anders Hofverberg inte åkt mer än KM1 har jag fått två andra hungriga förare efter / före mig Tomas Palmlöf, också i en Esther, utgått pga motorhaveri / kopplingsproblem samt Pontus Borg, som har lång erfarenhet av Racing bla långlopp, kör en Lotus Exige Pontus klådde mig klart för dagen, jag får väl skylla på att jag inte sovit på 27 timmar Jag är klart missnöjd med de tider jag presterade för dagen, slutade trea på blygsamma 1.11.3 Brukar ligga på 1.10.5 ner mot 1.10 och har en snabbaste tid på 1.09.6 sedan KM1 i våras Race dags Startar i andra led till höger och får till en bra start, rullar dock lite fram innan lamporna släckts men stannar igen, skyller på sömnbrist Janne och Henric först iväg och jag kommer nerför baksidan som trea Efter nåt varv kör Pontus förbi och snart visar sig en hungrig Roadsport B förare i speglarna Det är Hans Egonsson som fått fart på sin nyrenoverade Rodsport B Caterham Han gör en snygg omkörning efter rakan då två varv återstår och jag passerar flaggan 3 meter bakom honom i mål på en femteplats dvs förlorade dessvärre en placering Förhandstitt på depåbilder alla deltagare, kommer snart även på hemsidan http://community.webshots.com/user/b Snabbmek Fredik olsson i sin Pontiac Fiero fick glapp i en framhjulshubb, Fredrik gick i depå under pågående stint, byter snabbt hubb och går på banan I samma stint Laddningen för KM4 har redan startat, bilen förde ett förskräckligt oväsen bak under hemfärden från Sturup till oxie, troligen beläggen på vänster bak som är slut, har nya så det blir till att byta Pronto Anmäl er gärna till KM4 som går den 20/9 på Knutstorp / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Toppen väder och toppen arrangemang som vanligt.
Dammade av kameran och tog med den för att testa att fota lite racing. (så ha överseende med kvaliten på bilderna) Fler bilder : http://www1.shellkonto.se/freed/KM3_ _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||
Hej
Den Gula Sjuan är en Lotus 7 från 1961 med en PreCrossflow motor dvs Ford Anglia motor med nominellt 90-95 hästar men tror att den har närmre eller över 130 hästar Thomas Ahrens dansar fram med bilen i smått otrolig fart med tanke på att han kör 4-5 gånger varje år samt att bussningar mm har sett bättre dagar Han blev tvåa igår men brukar vinna Roadsport B / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Ja jäklar..... Har sedan flera år tillbaks haft problem med att hjullagerhubbarna fram på Fieron blir glappiga efter några banbesök. De lagerhubbarna jag använder fanns bara på sista årsmodellen (1988) och har sedan länga slutat att tillverkas av GM. Jag har kört enligt principen att använda det minst glappiga paret ( av ca 5 par i min ägo) och byta efter hand. Har äntligen fått tummarna loss och gjort nya egendesignade kraftigare (renoveringsbara) hubbar med koniska rullager istället för kullager. De nya hubbarna monterade vid niotiden på fredagskvällen före KM3 och de provkördes på väg ut till banan. Under TT1 fick jag till ett j**la flyt i körningen och klådde mitt PB med 3,5 tiondelar (1,14.091 tror jag)!! Tyckte dock att bromsen började ta lite längre ner i slutet av stintet, vilket i.o.f.s. är normalt med Fierons orginal ok då dessa snedsliter klossarna på ett helt imponerade vis. Ut på TT2 och redan vid inbromsning inför högfartsvänstern mellan krönen på uppvärmningsvarvet förstår jag att något är på gång att bli riktigt fel då bromsarna drar v ä l d i g t snett. I dammkurvan vinglar bilen till och det skrapar metalliskt från vänster fram precis som när tidigare hjullagerhubbar har havererat riktigt. Rullar in i depån, parkerar och byter tävlingspyjamasen mot mer meckvänlig klädsel. Lyfter upp bilen, av med hjul, bromsok och skiva. Skruvar av lagerhubben och konstaterar att den M27 mutter som håller ihop konstuktionen har lossnat och skuvat ut sig ca 5mm trotts vänstergänga och nylock. Jag monterar medhavd gammal glappig orginalhubb och på med skiva, ok och hjul. Då mitt tidsträningspass fortfarande pågick åkte pyjamasen på igen och jag hann med 4 varv innan flagga föll. Lyckades inte förbättra min tid, men det var där (tyvärr) flera andra som gjorde. Grattis Peo och Max! Att Hans Drängel lyckades slå min tid med 1 tusendels sekund kändes sådär....hur många cm banasfalt är 1 tusendels sekund?? Grattis till Hans oxå. I rejset startade jag en bit bak och till vänster om Hans D. Hans styrde kraftigt vänster i starten för att blocka mig (vilket lyckades) men jag kom om honom innan första högfartsvänster. Med Max i sin Miata 5-15 billängder före och Hans i sin Miata vilt sladdandes 1-10 billängder bakom fortlöpta alla 12 varven i fullt racetempo. Medlidande till de några som hade skavanker på sina bilar med hem från Sturup. Vi ses på KM4! Fredrik |
||
Respekt !! Själv passade jag KM 3 denna gång p.g.a lite mycket att göra hemma och att Sturup inte lockar som bana längre för att köra 60 mil t.o.r Försöker komma till finalen KM 4 som brukar vara en höjdare Tråkigt att några fick skador på sina bilar _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
overklig mekinsats av Fredrik.
Min bil höll ihop och kanske vågar man börja hoppas på att slippa meka diff på ett tag. Jag hade inga värre problem än hunger. (körde bara 7 varv i heat 1; prioriterade kaffe och macka. ) En toppendag med mycket sol (om än lite kyligt då och då). Jag satte nytt personbästa i heat 2 (1.12,47) och det räckte till seger. Under rejset blev det inga 1.12-varv, men det behövdes inte heller; jag vann före Max som har fått upp farten rejält, så det är kanske tur för oss andra att det blir JAS istället för miata för honom 2009. Nu har jag inte mycket däck kvar, men de får duga för KM4; förhoppningsvis blir det torrt... Stort tack till alla funktionärer som förhoppningsvis hade klätt sig varmt! Tyvärr måste man konstatera att Sturup inte är den säkraste banan och förhoppningsvis blir det inte 3 deltävlingar där nästa år. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Jag vill också rikta ett tack till funktionärerna som i kylan hade bra flyt på arrangemanget, trots några bärgningar.
Jag missade Fredriks bravad helt, men det låter ju helt fantastiskt. Man märker vem som har koll på sin bil. Respekt! Jag var själv ganska less på bilen innan helgen med tanke på hur bra den gick sist, balansmässigt (mer drifting än racing). Nya fjädrar var beställda, och kommer nog göra susen när de väl kommer, lagom till att säsongen är slut... Jag var lite lätt irriterad men försökte att göra det bästa av de grejerna jag hade. Balansen är fortfarande inte riktigt bra, men det gick tydligen rätt fort ändå. Jag var inte så intresserad av att kolla på tiderna efter TT1, men det visade sig att jag kapat 1,5 sekunder sen sist! och efter TT2 rök en halvsekund till. Men det räckte inte för att hålla P-o bakom mig, som körde ännu ett par tiondelar snabbare. Bra kört! och Dennis tid...sanslöst. Trist att alla inte hade turen med sig att komma hem med hel bil, riktigt tråkigt. I övrigt är jag jättenöjd med dagen och ser fram emot Knutstorp nästa helg.
Tack för glada tillrop! Jag är som sagt lite fundersam på om jag kommer att ha tid att köra nästa år när jag flyttat uppåt Göteborgshållet, så jag får se om jag behåller bilen eller inte. Innan helgen var jag rätt klar över att sälja, men nu är jag lite mer fundersam. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Flertalet bilar från göteborg med omnejd som kör KM så det är inget hinder. Skaffar jag en trailer till nästa år så finns det ju två kärror (Josens) om bilen skulle paja också. Bättre att bli förbannad när det är motigt och komma igen(vilket du gjorde) än att sälja bilen och ångra sig... om sponsringen blir vettig när det gäller startavgifterna för MX5 racingcup nästa år så kan ju det passa rätt bra när du bor i Gbg-trakten! Får du ju köra "riktig" racing... |
||
Visserligen, men med tanke på hur mycket jag skruvat i år, så blir det lite jobbigt utan ett riktigt garage. Och så är det ju tiden också... _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Hej
Några sena kommentarer. En stor ursäkt till Roadsport C gänget för att jag stökade till racet... Stort tack till Fredrik olsson som lade sin eftermiddag på att köra Sturup-Trelleborg-Svedala-Sturup-Malmö-Svedala-Trelleborg så att min bil kom hem på hyrd släpvagn. Ett lika stort tack till Anders Schildt för att han är en mycket vänlig gentleman Innan det gick dåligt så gick det bra... Här är mina tre bästa var sedda inifrån bilen. http://www.youtube.com/v/WUJ2lCGt1FE Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - Polestar 2 |
||
Vill bara meddela att resultaten är uppe nu på http://www.mgcc.nu/ .
..för de som glömt hur det gick.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Från en som inte har egen laptimer! _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Hejsan!
Jag har lagt ut en filmsnutt ifrån tidsträning 1, på YouTube. http://www.youtube.com/watch?v=ZCKyC Håll ut, våren är snart här _________________ Henric månsson SPVM Roadsport A Westfield SEIW 1.9 -98 |
||
Eftersnack 2008-09-13 MGCC KM3 Sturup Raceway | 3782 besök totalt |