Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B3 3.0 -94 Till salu !
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
14 besök senaste veckan (180258 totalt)
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Är oerhört imponerad av jobbet du lagt ner och framför allt av resultatet! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Önskar att man hade tid, pengar, kunskap (och framför allt tålamod ) att göra något sånt med sin egen bil. Har läst hela tråden nu och var först lite skeptisk till att du skulle lägga på blågröna stripes, men när man fick se resultatet så måste jag säga att det blev mycket fräckare än t.ex stripes i silver thumbs up Ser fram emot att få se den på Knutstorp!

Mvh

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
02Mattias skrev:
Är oerhört imponerad av jobbet du lagt ner och framför allt av resultatet! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Önskar att man hade tid, pengar, kunskap (och framför allt tålamod ) att göra något sånt med sin egen bil. Har läst hela tråden nu och var först lite skeptisk till att du skulle lägga på blågröna stripes, men när man fick se resultatet så måste jag säga att det blev mycket fräckare än t.ex stripes i silver thumbs up Ser fram emot att få se den på Knutstorp!

Mvh



_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Man hinner med massor när man har semester! Har gjort en hjulinställning nu på Alpinan , eller rättare sagt jag har stått och tittat på och snackat skit medans andra gjort det ..

Fram -3,1 grader Camber , Toe precis över neutral. Caster 4,2
Bak , Camber -2,3 grader och Toe runt 0,15

Nya r-däcksfälgarna blev RH X-rad som förvisso inte är min favorit men som ser OK ut på E36 , helst hade jag såklart haft en uppsättning Alpina fälgar även för R-däcken men det hittade jag inga för tillfället..

5 mm brickor/distans mellan spindel och fjäderben fram ger ca 1,5-1,6 grader ytterliggare camber fram.

Min ändring av övre bärmarna bak möjliggör max. camber ca -3,2 grader

Jag hoppas detta blir en bra setup för Knutstorp den 14-15 Aug.

/Calle

Dåliga mobilbilder:



_________________
Calle Olsson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det verkar som det blir mer åka med kärran thumbs up R-puckar och stöddigare vinklar kul !

OT. Håller du till vid Nöbbelöv? I så fall är vi "grannar", jag bor själv på Gunnesbo /OT

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Kul att vi blir minst två som använder våra Alpinor som det är tänkt på Knutstorp...

Ska bli kul och jämföra lite.

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Det verkar som det blir mer åka med kärran thumbs up R-puckar och stöddigare vinklar kul !

OT. Håller du till vid Nöbbelöv? I så fall är vi "grannar", jag bor själv på Gunnesbo /OT


Hej Edvin

Japp , det skall bli kul att testa R-däck och jag misstänker åt vilket håll det bärgar sedan.. Slutar väl med en fullrace-bil tillslut men det blir inte Alpinan (tror jag..)

- Näe, inte Nöbbelöv, jag har flyttat till landet och bor i Furulund numera.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
BADaniel skrev:
Kul att vi blir minst två som använder våra Alpinor som det är tänkt på Knutstorp...

Ska bli kul och jämföra lite.


Hej Daniel

Det dyker med säkerhet upp fler Alpinor men frågan är om de skall köra eller bara titta på?

Vågar inte jämföra mig med någon , risken att bli förnedrad är överhängande!

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Pust , det har varit en hektisk helg...

I fredags kl 03,16 blev jag pappa till en liten tjej !! Hon anlände 3 veckor innan beräknat så direkt förberedd var man ju inte men det gick bra iallfall. Kanske blir hon lika biltokig som storasyster och pappa?

Lördagen spenderades på BB och det var ju nästan skönt att det regnade den dagen så slapp jag gräma mig över att ha missat Knutstorp.

Då jag har en fruktansvärt förstående underbar sambo så fick jag BB permission på Söndagen för att köra en halvdag på Knutstorp! Inte många fruar/sambos som skulle tillåta det?!?

Vaknade på söndagen och kände inte riktigt för att köra men tänkte att det kanske blir sista gången för i år och då får man ju passa på, dessutom såg det ut att bli torrväder. Lika oförberedd slängde jag därför in r-däck och domkraft i bilen och stack iväg. Väl på plats träffar man en del välbekanta ansikten och det var riktigt roligt att så många stannade till och hälsade och berättade att de läst om bilen på rejsa!!

Hann inte få på r-däcken innan förarmötet som förövrigt hölls av herr Regnell (?) på ett väldigt proffsigt och strukturerat vis!
När r-däcken väl kommit påvar det dags för line-up, eftersom jag är novis valde jag "mindre snabba gruppen". Till en början kändes det riktigt bra , R-däcken var något helt annat än vad jag är van vid, efter några varv kände jag mig lite varmare i kläderna och körde lite fortare. Efter ett tag blir det lite klungkörning då många ekipage kommit ifatt varandra och det blir lite "följa john" stil, jag släpper istället av och väntar till dess det blivit lite spridning på bilarna. När det väl släppt så har jag lite mer utrymme och ökar farten igen, märker att det skrapar i lite i Litokurvan från bakdäcken när det kränger som mest.

Tänker köra ett varv till för att sedan gå i depå och kolla status på vad det är som skrapar, släpper förbi snabbare ekipage på rakan och ökar sen takten igen, denna gången lite för mycket.. Efter NGK får jag ett ordenligt fyrhjulssläpp som jag inte har en suck att reda ut utan ställer mig istället på bromsen när jag inser att det är för sent. Glider baklänges/sidledes in i grusen på vänstersidan och är hyggligt nära (kändes det som iallfall) att lägga mig på taket när hjulen gräver ner sig i singeln.

Gul flagg och jag får dras loss med traktor , mest pinsamt att stoppa upp körningen för alla andra men jag tror det gick rätt snabbt att städa upp, ber om ursäkt oavsett!

Anledningen till avåkningen beror säkerligen på att jag inte släppte upp tillräckligt mycket innan NGK och bilen lättade över krönet, en fara jag kände till men denna gången lärde mig den hårda vägen men stukat självförtroende..

Bilen klarade sig hyggligt , har inte hunnit inspektera så noga ännu . Men spoiler,framskärm, nederkant på dörrar, tröskelplast, och troligtvis bakskärm samt två fälgar behöver få ny lack (stenarna var riktigt vassa och har blästrat nederkanten på vänstersidan) Dessutom står ratten snett så något stag är nog krökt i framvagnen. Gick dock bra att köra hem försiktigt efter att ha rensat bromsarna på sten och grus..

oavsett så var det skitroligt och bilen är inga problem att fixa, jag har BMW orginalförsäkring så jag hoppas det hjälper mig med skadorna.

Tack för idag, om någon har bilder på min bil får ni jättegärna skicka dem eller posta dem i tråden!

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



Ellac skrev:
Pust , det har varit en hektisk helg...

I fredags kl 03,16 blev jag pappa till en liten tjej !! Hon anlände 3 veckor innan beräknat så direkt förberedd var man ju inte men det gick bra iallfall. Kanske blir hon lika biltokig som storasyster och pappa?

Lördagen spenderades på BB och det var ju nästan skönt att det regnade den dagen så slapp jag gräma mig över att ha missat Knutstorp.

Då jag har en fruktansvärt förstående underbar sambo så fick jag BB permission på Söndagen för att köra en halvdag på Knutstorp! Inte många fruar/sambos som skulle tillåta det?!?

Vaknade på söndagen och kände inte riktigt för att köra men tänkte att det kanske blir sista gången för i år och då får man ju passa på, dessutom såg det ut att bli torrväder. Lika oförberedd slängde jag därför in r-däck och domkraft i bilen och stack iväg. Väl på plats träffar man en del välbekanta ansikten och det var riktigt roligt att så många stannade till och hälsade och berättade att de läst om bilen på rejsa!!

Hann inte få på r-däcken innan förarmötet som förövrigt hölls av herr Regnell (?) på ett väldigt proffsigt och strukturerat vis!
När r-däcken väl kommit påvar det dags för line-up, eftersom jag är novis valde jag "mindre snabba gruppen". Till en början kändes det riktigt bra , R-däcken var något helt annat än vad jag är van vid, efter några varv kände jag mig lite varmare i kläderna och körde lite fortare. Efter ett tag blir det lite klungkörning då många ekipage kommit ifatt varandra och det blir lite "följa john" stil, jag släpper istället av och väntar till dess det blivit lite spridning på bilarna. När det väl släppt så har jag lite mer utrymme och ökar farten igen, märker att det skrapar i lite i Litokurvan från bakdäcken när det kränger som mest.

Tänker köra ett varv till för att sedan gå i depå och kolla status på vad det är som skrapar, släpper förbi snabbare ekipage på rakan och ökar sen takten igen, denna gången lite för mycket.. Efter NGK får jag ett ordenligt fyrhjulssläpp som jag inte har en suck att reda ut utan ställer mig istället på bromsen när jag inser att det är för sent. Glider baklänges/sidledes in i grusen på vänstersidan och är hyggligt nära (kändes det som iallfall) att lägga mig på taket när hjulen gräver ner sig i singeln.

Gul flagg och jag får dras loss med traktor , mest pinsamt att stoppa upp körningen för alla andra men jag tror det gick rätt snabbt att städa upp, ber om ursäkt oavsett!

Anledningen till avåkningen beror säkerligen på att jag inte släppte upp tillräckligt mycket innan NGK och bilen lättade över krönet, en fara jag kände till men denna gången lärde mig den hårda vägen men stukat självförtroende..

Bilen klarade sig hyggligt , har inte hunnit inspektera så noga ännu . Men spoiler,framskärm, nederkant på dörrar, tröskelplast, och troligtvis bakskärm samt två fälgar behöver få ny lack (stenarna var riktigt vassa och har blästrat nederkanten på vänstersidan) Dessutom står ratten snett så något stag är nog krökt i framvagnen. Gick dock bra att köra hem försiktigt efter att ha rensat bromsarna på sten och grus..

oavsett så var det skitroligt och bilen är inga problem att fixa, jag har BMW orginalförsäkring så jag hoppas det hjälper mig med skadorna.

Tack för idag, om någon har bilder på min bil får ni jättegärna skicka dem eller posta dem i tråden!

/Calle


Grattis till tillökningen!

NGK-krönet kan skörda sina offer...
Skönt att det gick "bra" iallafall och hoppas att du snart är ute på banan igen!

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Kul med 2st Alpinor som stoppar upp körningen...

Synd att jag var lite upptagen på mitt håll så jag han inte studera din utmärkta renovering närmre.

Hoppas att du kommer på någon träff till även om jag misstänker (vet... ) att det blir lite ont om tid när dom små anländer... Grattis by the way.

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Ja grattis till den lille och jag är väldigt glad för din skull att du klarade dig undan större skador, kränet där brukar det kunna gå illa, såg ut som dina spår slutade läskigt nära räcket
Själv fick jag också rensa sten då mina bromsar svek mig lite efter start och mål eller så var det användande fel vad vet jag, får ut i gruset gjorde jag i alla fall men inte sådär våldsamt, var ju bara rakt fram, men lite skador på fronten blev det och läppen var bara att kasta, det resulterade i en röd flagg det passet, skämdes lite då jag med, särskilt när det står arrangör på bilen , men för att summera helgen var det många som fick prova på stenarna!

Hoppas vi får se mer av din fina bil på träffarna i framtiden

(för övrigt jag som besiktigade din bil, det var en fröjd )

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
@ oscar , Tackar ! Jag misstänker att mina tankar var på annat håll då jag själv insåg att jag körde som en kratta efter ett par varv med fel spårval osv. , lite synd att jag inte gick i depå och lugnade ner mig ett varv tidigare bara ..

@BADaniel, jo det såg ju inte så bra ut när 100% av Alpinorna fick bärgas av banan.. . Tack så mycket!

@Ultura, Tack tack, skönt att inte vara ensam om missöden iallfall! Att det var du som besiktigade min bil hade jag ingen aning om , då känner jag igen dig tills nästa gång. DEt sköttes väldigt smidigt måste jag berömma!

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Kul att få se denna fina bil live! Synd med avvåkningen bara, hoppas det inte blir alltför mycket jobb att göra den i ordning igen.

Får bjuda på en depå-bild:

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Tack för bilden Davve!

Är redan riktigt sugen på att köra bana igen! Sitter mest och funderar på hur många fel jag gjorde under Söndagen och hur mycket bättre det hade gått med ett lite lugnare tempo.. Kände mig lite för stressad för att kunna köra vettigt.

Suget efter en riktigt banåkarbil gör sig också påmint och utan att hälla bensin på elden för Compact -grabbarna så känns en 323 ti compact väldigt lämplig.. Rius , Sjöström , Ahlin och alla andra compactförare verkar väldigt nöjda med sina bilar och har en väldig fart på dem!

Aja, skulle vara skitkul att hinna med något mer banmöte innan säsongen är slut, har kikat igenom Bankalendern här på Rejsa men utbudet av körningar på Knutstorp / Sturup är inte överväldigande, om någon har tips om eventuelle tillfällen så Pm'a gärna!

_________________
Calle Olsson
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Compact är kul! Men som du skrev så satsa på en 323ti direkt, om inte annat för att en sexa alltid låter bättre än en fyra och att M52B25 har nästan 50hk (i verkligheten) mer än min 318ti.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Hej

Det har varit lite dött här efter Knutstorp och min lilla incident men nu börjar det röra på sig igen! Har fått OK från BMW orginalförsäkring att reparera bilen, de skötte sig utmärkt med bra service och snabba besked!

Så nu närmar det sig lackering av de skadade delarna och bilen är förhoppnignsvis klar inom några veckor!

Garaget skall också få sig en uppfräshning med målning och ny belysning!

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



originalförsäkringar skall ha all heder för hur dom skött mina case hos dom, det har verkligen funkat klockrent varje gång och jag slutar aldrig förvåna mig efter alla andra mer eller mindre ointresserade försäkringsbolag.

Gott att höra fler som tycker som jag och roligt att det sker lite framsteg med bilen, bidde det som du ville med arbetet på bilen?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
originalförsäkringar skall ha all heder för hur dom skött mina case hos dom, det har verkligen funkat klockrent varje gång och jag slutar aldrig förvåna mig efter alla andra mer eller mindre ointresserade försäkringsbolag.

Gott att höra fler som tycker som jag och roligt att det sker lite framsteg med bilen, bidde det som du ville med arbetet på bilen?


Hej Johan

Yes, jag blir kontantersatt och får reparera bilen själv!

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Hola

Länge sedan update här!

Bilen är lackerad efter incidenten på knutstorp men väntar under ett skynke på att monteras ihop igen! Det som skall göras är att montera stötfångare fram & bak samt tröskeplasten och sedan få den stripad igen då stripsen delvis blivit demonterade vi lackarbete.

Anledningen till att jag inte hunnit med detta är att jag bestämt mig för att göra i ordning mitt garage. Det är ett väldigt bra garage på 1 1/2 plan med en bottenyta på 72 m2 . Det är två garageportar samt en separat ingång till "verkstadsdelen". "Verkstadsdelen har jag gjort iordning sedan tidigare så det som stod på tur var sjäkva uppställningsplatserna.

Största irritationsmomentet var avsaknaden av bra arbetsbelysning. 6 st lysrörsarmaturer räckte inte till utan det var ofta jag stod och irriterade mig på att hörnen av garaget var så mörkt att jag inte kunde se vad jag pysslade med.

Det skall det bli ändring på nu plus en riktigt trevlig present till mig själv därutöver!

Lite bilder av blandad art.

Isolertat och satt glespanel:





I andra änden så har jag reglat av en takstol samt höjt bjälklaget 300mm (anledningen till detta kommer ni förstå sedan..)





More will come..

_________________
Calle Olsson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Antar att det ska byggas ett litet loft för däck och liknande

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



loft? jag tänkte mer lyft

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B3 3.0 -94 Till salu !
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
14 besök senaste veckan (180258 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande