Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Bromsteknik..............Dutta eller Maxbroms det är frågan | << 1, 2 1 besök senaste veckan (16088 totalt) |
Tror inte det är så överförbart med rallytakter till banracing vad gäller bromsning. Loeb själv sa (efter att provat F1 tror jag det var) att det inte går att ha bromspunkter ( i rally) och trimma in dom varv efter varv som man gör på bana. Blir ju mer att köra på känn i rally och då kan nog bromstekninkerna variera en hel del mellan förarna.
|
||||
Tycker det verkar vara så inför alla inbromsningar, men än mer tydligt i början av klippet. _________________ Andreas Ekström |
||||
Det går naturligtvis inte att optimera bromspunkterna på samma sätt i rally som i racing. Men skulle man få se vart toppförarna sätter bromspunkten inför en kurva så är den nog "hyffsat" optimal och nog ganska lika (åtminstånde topp 5). Men jag vill fortfarande påstå (hmm jag börjar bli tjatig ) att Loebs bromsteknik (om dom nu inte har plockat fram några sällsynta bromsningar) inte har någonting med osäkerhet på fäste eller hur vägen ser ut utan för att han vinner tid på det. Sen att detta kanske inte går att överföra till banåkningen där du som sagt kan optimera bromspunkter och spårval på ett annat sätt. |
||||
Haft en liten pratstund med Stacke idag, som ansåg att jag måste vara extremt hård mot bromsarna, då jag slitit ut mina PFC-skivor på 5 bankörningar och lite gatkörning...
Att jag körde upp dem över 600 grader fick man ju uppmätt nu senast på sviestad, och det är tydligen inte "jättebra" Men, jag anser mig inte ligga och släpbromsa, utan jag går på bromsen sent och hårt hela vägen till jag svänger, och det är väl så man ska göra? Vadan mitt extrema bromsslitage? Stacke tyckte att skivorna iaf borde hålla 20-25 bankörningar. Har iofs kört mycket, 25-40 mil på den banträffar jag kört, men han tyckte ändå de borde hålla längre... Bromskylning, eller större/grövre skivor kan ju vara en lösning, men "billigare" körstil är ju en annan, frågan är hur? Jag vill ju inte köra långsammare iaf _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Bromskylning skulle nog inte vara fel då det förlänger livet på både skivor & belägg. Ett bromskylningskit kostar väl mindre än en sats pfc belägg så det är en prisvärd uppgradering. kardanaxel här på rejsa har ju tagit fram kylanslutningar till skivcentum för E36 vet ej om du får på dom på E46. Samson i cupen fick väl sina belägg att hålla minst 3ggr så lång tid med kylning än utan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Är oken friska? om de varit med några tusen mil och ett gäng vintrar kanske det är dags att renovera dem? _________________ Anders Hansson |
||||
De ligger inte emot och de släpper när man släpper bromsen, men visst kanske man skulle ta och dra ur kolvarna och se hur de mår när jag byter skivorna. Ett av oken drar iofs beläggen en aning snett, det är dock i rotationsriktningen. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
En gammal tråd men... Läste om dessa broms-duttningar i Racecar Engineering och tydligt är detta väldigt vanligt bland proffsförare.
Anledningen ska vara att ofta kyls bromsarna olika och det resulterar i att man låser upp ena hjulet (skiljer relativt mycket i bromsprestanda för olika temperaturer) , detta förhindrar man genom att dutta eller hålla lite lätt på bromsen innan den "riktiga" bromsningen. |
||||
Ja det kan vara en förklaring god som någon. Har sett vid några fler tillfällen att Loeb fortsätter att bromsa på detta vis, så någon tillfällighet är/var det inte. |
||||
Kan det inte vara så att Loeb bromsar på detta sätt för att känna av greppet i vägbanan och ha säkerhetsmarginal så han kan bromsa hårdare vid behov om han har missbedömt bromspunkten något.
Man gör ju lite på detta sätt om man har bedömt bromspunkten lite dåligt då man släpper av på bromsen och sen bromsar igen. Har mycket svårt att tro att man skulle kunna spara tid på att göra detta på en racingbana där man har möjlighet att hitta sin optimala bromspunkt genom att nöta varv på varv. Rally är ju en lite annan grej och ett misstag kostar oftast betydligt mer... _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Vilken skulle betyda att han tappar tid i varje inbromsning? _________________ Daniel Steiner |
||||
Precis, och det verkar han inte göra, om man jämför med hans konkurrenter |
||||
Jag tror på det Mats "MaZ" va inne på.
Det är för att dutta ut bromsbeläggen mot bromsskivan eftersom vibrationer när du kör på curbs etc. gör att beläggen inte ligger emot skivan (kan vara uppåt 2mm "glapp") och då vill föraren dutta lite på bromspedalen för att "veta" att beläggen är "beredda" och att bromsarna fungerar när föraren vill. OM du inte gör denna teknik så brukar bromspedalen ta lite längre ner och på en lite mer standardbil så kan det göra så att färden slutar någon annanstans... Så vitt jag vet.. Men jag säger inte att jag har rätt! =) _________________ Mvh Daniel Reinhard Driver sidan www.volvosupertouring.se Älskar Nürburgring och Rally |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Bromsteknik..............Dutta eller Maxbroms det är frågan | << 1, 2 1 besök senaste veckan (16088 totalt) |