Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Bur tankar | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (32856 totalt) |
Nej....den sista skissen blev sämre..............du ska ha knutpunkten uppe på hjulhuset/fjädertornet.
Sedan måste dörrsträvan träffa röret som går till fjädertornet fram.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Då kvarstår problemet.. Det GÅR inte sätta alla till samma knutpunkt om man ska gå upp på fjädertornet. |
||||
Vad är det som sitter ivägen..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
||||
Ritat i paint.... .....och det gick inte att rita in alla rör...det blev för rörigt.. men ideen kanse framgår.
Vad jag vill säga är att rörändarna bör möta en annan... Krysset kan du sätta i huvudbågen.......eller där det får plats i bakåtsträvan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
okej!
Är det så det borde se ut så är det väl inte svårare än att bygga det så Angående krysset så tror ja jag drar det ner till den balk där främre motorfästet kommer sitta. Jag tror det kommer att överstiga 30grader som jag tyckte mig läsa att SBF rekommenderade.. Tack alla för att ni tog er tid! och tack Butterfly för oöverträffliga skiss |
||||
|
||||
Inte riktigt så som jag först skrev, men inte sämre för det!
Nu ser det mkt vettigt ur måste jag säga. Lycka till. |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Den översta dörrsträvan är inte rak på Davids skiss. Vilket helst alla rör ska vara.
Butterfly;s varianter ser bäst ut så här på pappret. Trianguleringen mot främre dörrstolpen-stötdämpartornen är lite bättre proportioner på också. Kan man inte få bort böjen vid instrumentbrädan på strävan mot taket? Så alla fyra rören får en snygg skärningspunkt. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Anledningen till att översta dörrsträvan inte är rak är att det rör som ingick i min bur som det står "dörr" på är krökt så att bakre delen är horisontell medans främre lutar lite neråt. Kanske bättre att använda den raka delen av de rören till något vettigare och skaffa andra rör till dörren Att byta ut böjen vid instrumentpanelen mot en knutpunkt blir värre. Enda möjligheten är isåfall att byta ut hela buren så där får jag nog reservera mig. I övrigt så ser väll Håkans sissta ritning oxå bra ut. Men ska ja dumpa kryssningen ibak eller behålla den om ja följer den principen?
Jag flyttar helt enkelt flyttat hela motorpaketet 3 meter bakåt kan man säga. Har tagit framvagnsbalk, motor, låda, och hela paketet från en VR6. Så det är komplett standard framvagnsgeometri som är monterad bak kan man säga. Hur det fungerar återstår att se Uppdateringar kommer ständigt på http://berglund.razer.mine.nu och på "Våra bilar" forumet. EDIT: Lådan som är en VW 02A wirelåda är utrustad med Quafie ATB differential så den är juh inte helt orginal. Det återstår dock att se hur det fungerar med såpass tryck på drivande axlar. |
||||
Fick just katalog från Quaife. Du är välkommen att ta en titt. Finns många fina exempel. Sekvensielltt eller vanlig. Runt 7000 pund. Låter väl rimligt för en ny låda i 800Nm klassen. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
1 Håkans ritning med kryss vid dörren möter upp mot trianguleringen till främre tornen. BRA. Trianguleringen mot bakre tornen bär över kupetaksrören, som är böjda. Vilket ger viss fjädring. (Lodrät belastning främst). Bakre tvärsträvan bör ligga mellan stötdämpartornen och kryssningen mellan dessa hörn och första taksrävan. 2 Du kan lägga in 3mm plåtförstärkningar som sprider ut belastningarna i böjarna. 3 Håkan har blick för dragningarna. Men som jag sagt, det är komplicerat att göra det komplett så här via tråden. Men rätt bra diskussion för alla andra observatörer. 4 Misstänker att det är det redan sagda om kryssning. Man undrar över sådant som den bocken dörrsträvan har , som du fått. Var kommer buren från? Ingen katastrof, men onödig och försämrande. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Man ser ganska många räjsbilar (med FIA burar)med ett "utåtbuktande" kors i dörren. Ur vridstyvhetssynpunkt är det säkert inget vidare men om man blir påkörd i dörren så måste böjda rör vara att föredra.....
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Buren kommer från Guss och är väll vanligast i FolkRace.
Fram till regeln om tvång på kryss ibak har den varit godkänd av SBF enligt va jag har hört men ja kan juh, såklart, ha hört fel. Ursäkta om ja e trög men gick krysset bort alltså? Har lite brottom nu men jag lovar att uppdatera med ytterligare en CAD ritning ikväll |
||||
Kryss i dörren tycker jag absolut du ska ha, men med raka rör.
Hur du ska göra med krysset bakåt mot tornen är svårt att säga då man inte vet hur trångt det blir med motorn... Men får du plats så är det ju en fin lösning. |
||||
Guss bygger efter reglerna. Och som "skyddsbur" håller jag med att det är en fördel. Jag har jobbat med en Pantera som var försedd med Guss bur, för bana, men den bidrog inte så mycket till stabiliteten i bilen. Det var en helbur till alla hörn. (35Kg). Jag är usel på godkända regler, så ursäkta mig för att bara vinkla det ur stabilitets synpunkt. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Sådär då!
Nu tycker jag personligen trianguleringen ser väldigt bra ut.. Dock blir vinkeln på strävan mellan fjädertornet och A-stoperöret lite väl flack men jag tror det blir lite bättre när de kommer på plats i bilen. Måtten på ritningen är bara höftade. Tack för hjälpen pojkar. Hoppas mitt tjat har hjäpt nån! |
||||
Sådär då!
Nu tycker jag personligen trianguleringen ser väldigt bra ut.. Dock blir vinkeln på strävan mellan fjädertornet och A-stoperöret lite väl flack men jag tror det blir lite bättre när de kommer på plats i bilen. Måtten på ritningen är bara höftade. Tack för hjälpen pojkar. Hoppas mitt tjat har hjäpt nån! |
||||
om måtten stämmer ng5t sånär så flytta den övre av dörrkryssets strävor som går mot A-stolpen så den möter det horisontella staget från framtornet och dra ner det diagonala tornstaget till golvfästet av A-stolpeditot.
|
||||
Sparade trådar/FAQ Bur tankar | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (32856 totalt) |