Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bur tankar
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (32857 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



om röret vid A-stolpen känns lite klen p.g.a. lite för mycket böjning så går det att sätta i ett rakt förstärkningsrör enl. 253-17B, alltså ifrån burens främre golvfäste och upp till A-stolpens takfäste i övre vindrutehörnet.
om du tänker fixa vagnsbok till den så kanske det kan vara ide att prata med den som skall vagnsboksbesiktiga räsern och höra vad han tycker om buren?
Bättre att göra det innan svetsning än efteråt...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ska buren vara godkänd, så fattas bara toyota och hjälmkrossar-staget samt diagonalsträvan i taket.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Håller med Andreas om framdelen.
Flytta strävan som går tvärs genom diagonalsträvan bak, till mellan baktornen.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
om måtten stämmer ng5t sånär så flytta den övre av dörrkryssets strävor som går mot A-stolpen så den möter det horisontella staget från framtornet och dra ner det diagonala tornstaget till golvfästet av A-stolpeditot.


Att jag inte tänkte på det själv
Borde juh börja få lite seende i det här snart..


Angående stag mellan baktornen så får det inte plats.
Den strävan som skär diagonalen just nu är mest till för bälten.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



David Berglund skrev:

Angående stag mellan baktornen så får det inte plats.

Vad sitter i vägen?
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
Det är en crossflow så insuget kommer komma såpass högt upp.
Eventuellt kommer det så högt upp så det kommer över underkanten för rutorna men jag hoppas inte det!

Det får i varje fall tyvärr inte plats nått stag mellan tornen ibak

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



David Berglund skrev:
Det är en crossflow så insuget kommer komma såpass högt upp.
Eventuellt kommer det så högt upp så det kommer över underkanten för rutorna men jag hoppas inte det!

Det får i varje fall tyvärr inte plats nått stag mellan tornen ibak



Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Kan du inte montera motorn stumt och använda den som bärande del? Det vore helt klart manligt

F1 gör ju så, men det funkar troligen dåligt på en vanlig bil..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Arne skrev:
Kan du inte montera motorn stumt och använda den som bärande del? Det vore helt klart manligt

F1 gör ju så, men det funkar troligen dåligt på en vanlig bil..


Så gör man när man åker BigBlock i V8-Chllenger också....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17369



ButterflyRacing skrev:
Arne skrev:
Kan du inte montera motorn stumt och använda den som bärande del? Det vore helt klart manligt

F1 gör ju så, men det funkar troligen dåligt på en vanlig bil..


Så gör man när man åker BigBlock i V8-Challenge också....
Brukar man inte ha stumt monterad maskin i banracingbilar? För mig känns det naturligt att sätta fast motorn ordentligt i bilen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
Arne skrev:
Kan du inte montera motorn stumt och använda den som bärande del? Det vore helt klart manligt

F1 gör ju så, men det funkar troligen dåligt på en vanlig bil..


Tanken har allt slått mig
Men jag vet inga bra punkter i motorn ja skulle kunna ansluta till för att göra den till ett bärande element..
och nog för att ja ska ha hårda motorfästen men helt stum känns lite väl hårt. Men motorn är juh balanserad så det kanske fungerar...
Nåja.. väntar med det in i det sissta.. Men tufft.. Jodå

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



David Berglund skrev:
Arne skrev:
Kan du inte montera motorn stumt och använda den som bärande del? Det vore helt klart manligt

F1 gör ju så, men det funkar troligen dåligt på en vanlig bil..


Tanken har allt slått mig
Men jag vet inga bra punkter i motorn ja skulle kunna ansluta till för att göra den till ett bärande element..
och nog för att ja ska ha hårda motorfästen men helt stum känns lite väl hårt. Men motorn är juh balanserad så det kanske fungerar...
Nåja.. väntar med det in i det sissta.. Men tufft.. Jodå


om alternativet är att åka utan stag mellan baktornen, så är stummonteringen avgjord.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



David Berglund skrev:
Arne skrev:
Kan du inte montera motorn stumt och använda den som bärande del? Det vore helt klart manligt

F1 gör ju så, men det funkar troligen dåligt på en vanlig bil..


Tanken har allt slått mig
Men jag vet inga bra punkter i motorn ja skulle kunna ansluta till för att göra den till ett bärande element..
och nog för att ja ska ha hårda motorfästen men helt stum känns lite väl hårt. Men motorn är juh balanserad så det kanske fungerar...
Nåja.. väntar med det in i det sissta.. Men tufft.. Jodå


Kan man inte bulta något i växellådan och något i toppen(tror iofs det är tunna alukåpor med kedjor under på båda sidor?) ?
Du får väl lägga ut lite bilder på hur motorn ser ut (och hur stort det enorma insuget är..) så folk kan se.

_________________
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



När man bygger F3-bilar så har jag iaf sett en variant där man gjort ett helt nytt tråg och ny ventilkåpa för att bulta dessa i monocoquen. Vips är motorn bärande.

Lite överkurs kanske, men man kan ha det i bakhuvudet och bygga ngt inspirerat av detta så du får stadga mellan tornen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
Har funderat lite mer på det nu och på högersidan är det nog inga problem rent praktiskt.
Det sitter 3st M8 bultar rakt in i grovgodset i toppen som håller spännaren till remmen. Och spännarens yttersida är plan så där skulle man kunna bulta en platta.
På andra sidan blir det dock värre..
Det finns 3st M6hål som håller cirulationspumpen och multikontakten till motorn men de sitter i en 4mm tjock kåpa som sitter över kamkedjan så det känns lite vanskligt att sätta ett stag där.
De 3 bulten på högersidan syns, dock dåligt, precis bredvid luftfiltret på bilden..
http://razer.mine.nu/berglund/bilder/motorn/imagepages/image14.htm

Därimot kanske det finns en möjlighet att sätta ett böjt stag ovanför motorn.
                    ______
Ungefär så: /           \ fasst kanske inte ritkigt så överdrivet

De flesta främre fjäderbensstag som finns att köpa ser juh ut så, så det kan juh inte vara helt förkastligt eller?

Fler bilder på motorn finns på:
http://razer.mine.nu/berglund/bilder/motorn/

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



På riktiga motorer... .sätter man en 6mm aluminiumplåt mellan motor och lådan.......samt en mellan vattenpumpen och blocket, som sedan skruvas i chassit.
Går det inte att göra något liknande.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



- För att få juste vridstyvhet bör du triangulera "taket" också. Tvärgående strävorna i taket gör inte mycket för hållfastheten. (detta krävs inte enligt reglementet som någon skrev tidigare men det borde krävas, om inte så ger det i alla fall vridstyvhet)

- När det gäller fästplattorna(som sitter på burens rörändar) är det viktigt att skilja dessa från förstärkningsplattorna. 3mm förstärkningsplattor på 120cm2(?) MÅSTE svetsas i chassit. i dessa plattor MÅSTE sedan burens fästplattor bultas fast (de får svestas också men bultarna måste vara kvar (idiotregel)).
Det är inte så att du svetsat Gussburens fästplattor direkt i karossen, och det är därför de är för små (under 120cm2) eftersom du skulle svetsat dit tillräckligt stora förstärkningsplattor innan?

- tänk på att strävan för bältet skall vara placerad så att bältena lutar NEDÅT från axlarna till strävan (ca 15 grader, läs reglementet)

EDIT: Lägg rören så nära chassiet du kan, då kan du svetsa fast rören i chassiet och du får ännu bättre vridstyvhet.

EDIT: Du kan även sätta ett snedstag från Huvudbågen till bågen över dörren samt ett extra stag från knutpunkten övre A-stolpe till Nedre A-Stolpe (toyotastag) för ytterliggare vridstyvhet . Det är även krav på att nedre tvärstag för huvudbågen svetsas mot kardantunnel.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



porschedriver skrev:
-
EDIT: Lägg rören så nära chassiet du kan, då kan du svetsa fast rören i chassiet och du får ännu bättre vridstyvhet.

.


och det måste vara röret som svetsas fast i chassiet/karossen, det är förbjudet att använda distansmaterial..............

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



porschedriver skrev:

- När det gäller fästplattorna(som sitter på burens rörändar) är det viktigt att skilja dessa från förstärkningsplattorna. 3mm förstärkningsplattor på 120cm2(?) MÅSTE svetsas i chassit. i dessa plattor MÅSTE sedan burens fästplattor bultas fast (de får svestas också men bultarna måste vara kvar (idiotregel)).


Hur är det om man har ett rör-chassi? Då kommer ju rören från tex huvudbågen att gå ner i ett likadant rör som är själva botten på bilen. Måste man ha förstärkningsplatta med bultar där också?

_________________
William Ekström
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



FSN skrev:

och det måste vara röret som svetsas fast i chassiet/karossen, det är förbjudet att använda distansmaterial..............


Hur blir det med tex ombyggda eller amatörbyggda fordon? Där man man ju säga att distansmaterialet är en del av chassit.

_________________
William Ekström
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
oj oj...
Många regler på en gång..

Till att börja med har jag svetsat buren direkt i chassit (med de små plattorna som förstärkningsplattor) utan några bultbara fästplattor och utan bultar.. Så brister det redan där kan jag juh glömma det här med att klassa bilen direkt.
Vilket i nuläget visserligen inte känns som någon katastrof, trots att det hade varit roligt att nångång testa långlopp med den.

Jaja... Det ska nog bli bil av åbäket i vilket fall...
Uppdateringar fortgår och är det nödvändigt blir det nog till att stum montera motorn. Återstå att se hur mycket plats det blir när toppen kommer på!

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bur tankar
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (32857 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande