Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Bur tankar | << 1, 2, 3, 4 32855 besök totalt |
Öhhvaaa?! Burts gamle 850 STCC-volvo (96:a?) som står på gokarthallen i Halmstad har buren mha distansmaterial svetsat i bla B-stolpen. Är det ett svenskt förbud? _________________ Pär Hylander |
||||||
Damn good question!....... Det är väl som med reglementen i största allmänhet. Halva reglementet går in i detaljer på onödiga saker eller har nästintill orimliga krav och så missar dom att speca upp sådant här! Visste ni t.ex. att det enligt det reglemente som är basen (GT) för all racing i Sverige så står det klart och tydligt att man inte får ta ut inredningen ur bilen!!!!! Hur många följer det???? När det gäller andra bilar än standardbilar som har röram så gäller oftast inga vanliga "buregler" utan detta är reglerat i klassreglementet. Många klasser har ju integrerad crashstruktur. Det jag har sett är faktiskt 7-bilar (tex Lotus 7) där man har svetsat förstärkningsplattor på chassiet och sedan bultat burens fästplattor i dessa. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
STCC-bilen har en bur tillverkad av en FIA-licensierad burtillverkare. De får göra lite som de själva vill, bara de garanterar att det håller. STCC Super touring har sk. medbärande burar vilket man i stort sett bara hittar i stora internationella sammanhang (kostar upp till 100kSEK att bygga bur i en STCC bil). Egentligen är det förbjudet att använda distansmateriel om man inte utformar fästpunkten enligt hur en fästpunkt för bur skall utformas. (om man läser reglementet snornoga). Däremot så står det inte(åtminstonde inte entydigt) i GT (gemensamma tekniska regler) att man inte får modifiera carossen i cupéutrymmet med ex. förstärkningar. Om dessa sedan kommer i kontakt med buren så är det ju OK. Det beror nog på vilken besiktningsman man får på sin bil. Jag har sett bilar som gått igenom med tilläggsförstärkningar och burar där besiktningsmannen krävt att man skall ha strävor som utryckligen inte krävs enligt reglementet. Viste ni t.ex. att man enligt GT så fort man byter en slang från original i princip MÅSTE ersätta denna med en stålomspunnen slang med skruvfästen. Det finns nämligen väldigt få slangar som klarar temp och sprängtrycksspecen enligt GT. Smart tänkt!! _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
När det gäller tvärsträvan mellan stötdämpartornen bak, som du inte får plats med, så behövs inte den. Sätt en kryss mellan huvudbågen och stötdämpartornen bak, istället för den diagonal som du har nu. Det ger mycket mer ur vridstyvhetssynpunkt. En diagonal i huvudbågen ger också en del, där är det dock tilräckligt med en diagonal. Når det gäller Toyota-stag som några namnt, kan Bilprovningen ha lite åsikter. Det blir svårt att ta sig i och ur bilen, samt att ratten kan sitta i vägen.
_________________ Peter Bull Why waste time learning when ignorance is instantaneous? |
||||||
Hallå !
Får Huvudbågen se ut såhär ? Det jag tänker på är böjen som är inringad. Jag har hört om att det bara får/ska vara 2 böjar. Har även letat efter sbf:s pdf som tar upp bra info om störtbågar man hittar den inte, kan någon vänlig själ länka mig ? Mvh Tobias _________________ Tobias Albertsson |
||||||
Det innringade röret är inte huvudbågen, utan troligtvis röret som går framåt mot A-stolpen och det får se ut så där. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Jag undrar hur man ska dra strävorna från buren fram till fjädertornen. Orginal så är det nån slags plåtbox (den röda ringen) från torpedvägg fram till fjädertorn (den blåa ringen). Och då undrar jag om det rent av blir sämre om jag kapar bort boxarna mot fjädertornen för att ersätta dem med ett rör från buren ?
Då bilen är väldigt mjuk i chassit orginal så är det önskvärt om krafterna från fjädertorn bak och fram kan tas upp av buren tips på alternativa lösningar är varmt välkomna ! Mvh Tobias _________________ Tobias Albertsson |
||||||
Sparade trådar/FAQ Bur tankar | << 1, 2, 3, 4 32855 besök totalt |