Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bur tankar
<<   1, 2, 3, 4
32855 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN skrev:
porschedriver skrev:
-
EDIT: Lägg rören så nära chassiet du kan, då kan du svetsa fast rören i chassiet och du får ännu bättre vridstyvhet.

.


och det måste vara röret som svetsas fast i chassiet/karossen, det är förbjudet att använda distansmaterial..............


Öhhvaaa?!

Burts gamle 850 STCC-volvo (96:a?) som står på gokarthallen i Halmstad har buren mha distansmaterial svetsat i bla B-stolpen. Är det ett svenskt förbud?

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



ojay skrev:
porschedriver skrev:

- När det gäller fästplattorna(som sitter på burens rörändar) är det viktigt att skilja dessa från förstärkningsplattorna. 3mm förstärkningsplattor på 120cm2(?) MÅSTE svetsas i chassit. i dessa plattor MÅSTE sedan burens fästplattor bultas fast (de får svestas också men bultarna måste vara kvar (idiotregel)).


Hur är det om man har ett rör-chassi? Då kommer ju rören från tex huvudbågen att gå ner i ett likadant rör som är själva botten på bilen. Måste man ha förstärkningsplatta med bultar där också?



Damn good question!.......

Det är väl som med reglementen i största allmänhet. Halva reglementet går in i detaljer på onödiga saker eller har nästintill orimliga krav och så missar dom att speca upp sådant här!

Visste ni t.ex. att det enligt det reglemente som är basen (GT) för all racing i Sverige så står det klart och tydligt att man inte får ta ut inredningen ur bilen!!!!! Hur många följer det????

När det gäller andra bilar än standardbilar som har röram så gäller oftast inga vanliga "buregler" utan detta är reglerat i klassreglementet. Många klasser har ju integrerad crashstruktur.

Det jag har sett är faktiskt 7-bilar (tex Lotus 7) där man har svetsat förstärkningsplattor på chassiet och sedan bultat burens fästplattor i dessa.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hylander skrev:
FSN skrev:
porschedriver skrev:
-
EDIT: Lägg rören så nära chassiet du kan, då kan du svetsa fast rören i chassiet och du får ännu bättre vridstyvhet.

.


och det måste vara röret som svetsas fast i chassiet/karossen, det är förbjudet att använda distansmaterial..............


Öhhvaaa?!

Burts gamle 850 STCC-volvo (96:a?) som står på gokarthallen i Halmstad har buren mha distansmaterial svetsat i bla B-stolpen. Är det ett svenskt förbud?


STCC-bilen har en bur tillverkad av en FIA-licensierad burtillverkare. De får göra lite som de själva vill, bara de garanterar att det håller. STCC Super touring har sk. medbärande burar vilket man i stort sett bara hittar i stora internationella sammanhang (kostar upp till 100kSEK att bygga bur i en STCC bil).

Egentligen är det förbjudet att använda distansmateriel om man inte utformar fästpunkten enligt hur en fästpunkt för bur skall utformas. (om man läser reglementet snornoga).

Däremot så står det inte(åtminstonde inte entydigt) i GT (gemensamma tekniska regler) att man inte får modifiera carossen i cupéutrymmet med ex. förstärkningar. Om dessa sedan kommer i kontakt med buren så är det ju OK.

Det beror nog på vilken besiktningsman man får på sin bil. Jag har sett bilar som gått igenom med tilläggsförstärkningar och burar där besiktningsmannen krävt att man skall ha strävor som utryckligen inte krävs enligt reglementet.

Viste ni t.ex. att man enligt GT så fort man byter en slang från original i princip MÅSTE ersätta denna med en stålomspunnen slang med skruvfästen. Det finns nämligen väldigt få slangar som klarar temp och sprängtrycksspecen enligt GT. Smart tänkt!!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 48



När det gäller tvärsträvan mellan stötdämpartornen bak, som du inte får plats med, så behövs inte den. Sätt en kryss mellan huvudbågen och stötdämpartornen bak, istället för den diagonal som du har nu. Det ger mycket mer ur vridstyvhetssynpunkt. En diagonal i huvudbågen ger också en del, där är det dock tilräckligt med en diagonal. Når det gäller Toyota-stag som några namnt, kan Bilprovningen ha lite åsikter. Det blir svårt att ta sig i och ur bilen, samt att ratten kan sitta i vägen.

_________________
Peter Bull
Why waste time learning when ignorance is instantaneous?
Citera
Albertsson
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 105



Hallå !

Får Huvudbågen se ut såhär ?
Det jag tänker på är böjen som är inringad. Jag har hört om att det bara får/ska vara 2 böjar.
Har även letat efter sbf:s pdf som tar upp bra info om störtbågar man hittar den inte, kan någon vänlig själ länka mig ?



Mvh Tobias

_________________
Tobias Albertsson
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Albertsson skrev:
Hallå !

Får Huvudbågen se ut såhär ?
Det jag tänker på är böjen som är inringad. Jag har hört om att det bara får/ska vara 2 böjar.
Har även letat efter sbf:s pdf som tar upp bra info om störtbågar man hittar den inte, kan någon vänlig själ länka mig ?



Mvh Tobias



Det innringade röret är inte huvudbågen, utan troligtvis röret som går framåt mot
A-stolpen och det får se ut så där.

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Albertsson
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 105



okey, trodde huvudbågen var "fyrkanten" som bildas runt föraren men nu vet jag bättre
stämmer att det är röret som går längs astolpen.

tack för svar !

_________________
Tobias Albertsson
Citera
Albertsson
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 105



Jag undrar hur man ska dra strävorna från buren fram till fjädertornen. Orginal så är det nån slags plåtbox (den röda ringen) från torpedvägg fram till fjädertorn (den blåa ringen). Och då undrar jag om det rent av blir sämre om jag kapar bort boxarna mot fjädertornen för att ersätta dem med ett rör från buren ?
Då bilen är väldigt mjuk i chassit orginal så är det önskvärt om krafterna från fjädertorn bak och fram kan tas upp av buren

tips på alternativa lösningar är varmt välkomna !




Mvh Tobias

_________________
Tobias Albertsson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bur tankar
<<   1, 2, 3, 4
32855 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande