Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kylning till bromsar...
1, 2, 3   >>
15758 besök totalt
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Tänkte uppgradera hejdarna lite i vinter och skummar man igenom bromstrådarna här på forumet återkommer det gång på gång att det kan vara vettigt att fixa till extra kylning.
Har mina ideer om hur man skulle kunna göra men behöver tips o inspiaration genom text eller bild.
Hur har ni gjort?

MVH /

_________________
--Jonas Engström--
Åker gammel 9000 med bur
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Kolla här så får du säkert några uppslag

http://www.wilwood.org/ds254.pdf

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Hade också tänkt få dit några kylslangar på min bil i vinter.
Men hur grova slangar ska man ha, 3x3" är väl lite överdimension. Räcker det med en 2" slang måntro?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



koni skrev:
Hade också tänkt få dit några kylslangar på min bil i vinter.
Men hur grova slangar ska man ha, 3x3" är väl lite överdimension. Räcker det med en 2" slang måntro?


Farsan säljer 63 mm slang till bla WestCoast Racing. Jag fegade lite och gick upp ett snäpp till 76 mm.

_________________
Pär Hylander
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Hittade den här tråden som kanske kan vara till hjälp

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=31280&highlight=#31280

Kolla även i M Skottes eleganta ventilationslösning...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kan inte riktigt erindra mig hur 9k CS ser ut i fronten. Ofta är det ju lämpligt att plocka bort dimljusena och sätta intag där, men sitter inte dom mkt långt ut i hörnorna på CS? Isf inte så bra placering med tanke på att det är lågtryck där. Kanske får du ge dig på att såga i fronten!?

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Hur kan jag kolla om det är över/undertryck på olika ställen i fronten?
Finns det billiga digitala barometrar som kan duga?? Man kan ha en i fronten med sensor i fronten som kan flyttas

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hmm, var slarvig i förra inlägget, jag *tror* alltså det är lågtryck där ute i hörnen.

Tillräckligt noggranna manometar kan nog bli lite dyra. Men borde man inte kunna lägga en transparant slang i ett U och försöka bedöma skillnaden i vattenhöjd. Alltså dra ut ena slangänden där man vill mäta och sen lägga slangen i ett U och ha andra änden öppen. Vet iofs inte om mätområdet blir lämpligt med vatten.

Det har har jag tänkt pilla med, men har inte blivit färdig till att verkligen prova....

Edit, har inte Göran använt en metod liknande denna?

_________________
Pär Hylander
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 126



Man kan kanske prova med ett U-rör. Sätt fast en slang i fronten och dra in andra änden till kupen och testa med några olika placeringar. Biten inne i kupen böjer man i ett U, fyller med vätska och sätter fast på lämplig träbit. Metoden borde ge ett humm om var högst tryck är. Men ha ventilationen i bilen likadan vid alla mättillfällena annars blir det nog onödigt konstigt.

MVH Johan

Hmm Det står ju lika dant i inlägget ovanför.

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Kan inte riktigt erindra mig hur 9k CS ser ut i fronten. Ofta är det ju lämpligt att plocka bort dimljusena och sätta intag där, men sitter inte dom mkt långt ut i hörnorna på CS? Isf inte så bra placering med tanke på att det är lågtryck där. Kanske får du ge dig på att såga i fronten!?

Fronten ser ut såhär dvs som du trodde.
Kan det funka med en skiva under hela fronten som samlar upp luften i stället tro?

I tråden som Eddie länkade till skrev du >>Pär:
Kyler du bara ena sidan så kommer bromsskivan att böja sig, bli mer eller mindre skålformad. Utan att ha räknat på det tror jag det kan bli rätt mycket skålformning. Kanske kan tempdiffen blir rejält över 100°C.

Den tanken har jag oxo haft men finns det "bevis" för att det blir så?
Kan tänkas att skivan blir spickbeägen oxo iom temeraturskillnaden.
Lösningen blir alltså att fösöka göra en plåt som är så tät som möjligt mot skivans mitt och att luften flödar igenom kanalen innifån>ut.
Men jag antar att skivan normalt håvar in endel luft, hur blir det då luften "krockar" och effekten blir thumbs down ?

MVH/

_________________
--Jonas Engström--
Åker gammel 9000 med bur
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



JonTe skrev:
Men jag antar att skivan normalt håvar in endel luft, hur blir det då luften "krockar" och effekten blir thumbs down ?



Hmm jag har förstått det som att kanalerna slungar ut luften med hjälp av centrifugalkraften från mitten -> perferin, som en radialfläkt. Alltså har du inget flöde in i skivan perferin->mitten

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Eric Josefsson skrev:
JonTe skrev:
Men jag antar att skivan normalt håvar in endel luft, hur blir det då luften "krockar" och effekten blir thumbs down ?



Hmm jag har förstått det som att kanalerna slungar ut luften med hjälp av centrifugalkraften från mitten -> perferin, som en radialfläkt. Alltså har du inget flöde in i skivan perferin->mitten


Japp, precis som många olika sorters fläktar fungerar!

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



JonTe skrev:

Fronten ser ut såhär dvs som du trodde.
Kan det funka med en skiva under hela fronten som samlar upp luften i stället tro?

I tråden som Eddie länkade till skrev du >>Pär:
Kyler du bara ena sidan så kommer bromsskivan att böja sig, bli mer eller mindre skålformad. Utan att ha räknat på det tror jag det kan bli rätt mycket skålformning. Kanske kan tempdiffen blir rejält över 100°C.

Den tanken har jag oxo haft men finns det "bevis" för att det blir så?
MVH/


Menar du att göra en sk splitter under fronten som sticker fram långt? En sådan har ju bl.a. till funktion att skapa högre tryck ovanför än under sig, så det skulle kunna vara positivt. Men det är nog ändå kanske vettigt att ta luften närmare centrum av bilen. Detta är mest något sorts svammel av mig som du märker.... Hade det inte gått att sätta någon sorts intag innanför dimljusena?

Hmm, ja alltså ang skålformad bromsskiva.... Om ena sidan är varmare än den andra så vill den ha en större diameter än den kalla sidan, då bildas det tryckspänningar i den varma sidan och dragspänningar i den kalla, resultat av detta blir en böjning, i detta fallet en skålformning om jag tänker rätt. Jämför med om man svetsar, så kan det vara rakt precis när man svetsar, men sen när svetsfogen kallnar så drar den ihop sig och böjer eller "slår" det man svetsat i.

_________________
Pär Hylander
Citera
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Pär Hylander skrev:

Menar du att göra en sk splitter under fronten som sticker fram långt? En sådan har ju bl.a. till funktion att skapa högre tryck ovanför än under sig, så det skulle kunna vara positivt. Men det är nog ändå kanske vettigt att ta luften närmare centrum av bilen.

Nja jag menar mera en "DTM" läpp som det så fint kallas. Man sätter den en bit under ordnarie spoilern och samlar ihop luften lite längre in, på så sätt tas ju luften även från mitten. Lite krångligt och kanske lite overkill på en gammal Saab men men.
Pär Hylander skrev:
Hade det inte gått att sätta någon sorts intag innanför dimljusena?


Jodå, de är bara kasta ur och erätta med någon typ av tratt men det var ju det där med trycket.......kanske räcker endå?
Vore ju helt klart smidigast

MVH.

_________________
--Jonas Engström--
Åker gammel 9000 med bur
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Johan Ekman skrev:
Man kan kanske prova med ett U-rör



Pär Hylander skrev:
. Vet iofs inte om mätområdet blir lämpligt med vatten.



U-rörsmetoden är bra.
Mätområdet bestäms med hur långt u man har............och vätskan ska vara T-sprit med karamellfärg i.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ButterflyRacing skrev:


U-rörsmetoden är bra.
Mätområdet bestäms med hur långt u man har............och vätskan ska vara T-sprit med karamellfärg i.....


Har det nått med ytspänning att göra? lr nått annat?

_________________
Pär Hylander
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Pär Hylander skrev:
Har det nått med ytspänning att göra? lr nått annat?
Fick lära mej det när jag jobbade med injustering av ventilation............men frågasatte aldrig varför...........men ytspänning låter väl troligt.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



ButterflyRacing skrev:
Pär Hylander skrev:
Har det nått med ytspänning att göra? lr nått annat?
Fick lära mej det när jag jobbade med injustering av ventilation............men frågasatte aldrig varför...........men ytspänning låter väl troligt.....
Japp. Vatten har en exceptionellt hög ytspänning vilket märks på "menisken" i tunna rör, dvs att vätskeytan vanligtvis "drar" sig upp mot rörväggarna.

Det är en kombination av ytspänning (som är en materialkonstant) och Nån sorts släppvinkel mellan material som jag inte minns vad den heter och som strular till det i tunna rör.

-Sprit har låg ytspänning.
-Karamellfärg gör att väskepelaren syns.
-Vatten med tillsatt tensid (tex diskmedel) har också låg ytspänning.
-Det finns plaster som inte har ngn ytaffinitet till vatten.
-Mattning av insidan av nivå-röret gör att vätskepelaren dras upp kapillärt.

Ni är nära en korrekt tryckangivelse om vätskeytan i nivå-röret är absolut plan eftersom ni då inte har någon ytspänning som påverkar resultatet.

*Konkav menisk: (tex vatten mot glas) ytspänningen drar vätskepelaren upp genom röret. -> tryckangivelsen blir för stor.
*Konvex menisk: (tex kvicksilver mot glas) ytspänningen motverkar vätskepelarens penetration (höhö?) av röret -> tryckangivelsen blir för liten.

Vatten, diskmedel och karamellfärg är optimalt för såna här övningar eftersom densiteten är känd och att "ytspänningen" är borttagen.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Jag ska bygga kylning till bromsarna i vinter. Vet inte var jag ska börja,
så denna tråden följer jag med intresse.

_________________


Jan Nagy
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag har för enkelheten avänt vatten med lite ytspänningsnedsättande medel i. Då kan man översätta pelaren med Kg/cm^2. Sedan har jag en genomskinlig plastslang med 4 mm hål. Den går ner i en glasburk 20 cm hög, vanlig konservburk med plåtlock som man borrar hål i med trängningspasning för slangen. En slang trycks fast i locket och leder till ett pitårör med sidohål (för att få atmosfärtryck) som plaseras i ren luftström utanför bilen. Sedan kan man ha flera slangar till olika mätpunkter på bilen anslutna ner till botten i burken. Som fylles med ca 100 mm färgat vatten.

Man kan ventilera burken med kupeluft, men i mitt fall skiljde det 10 mm vid stängt eller öppet sidofönster vid 120 km/tim. Det varierar dessutom skapligt beroende på hur mycket fönstret är öppet.

När luften passerar en vinge eller under bilen så måste slangens öppning ligga jämns med mätytan. Tryck i hjulhus mm räcker att slangen hänger in.

En burk minskar risken för att vätska sprutar in i kupen. Det råkade jag ut för när jag mätte oljesumps tryck med U rör.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Göran kan man få se ett foto eller ritad bild? För jag förstår inte riktigt hur det ska vara.... inte så snabbtänkt alla gånger

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Skruva banåkabil
Kylning till bromsar...
1, 2, 3   >>
15758 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande