Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Kylning till bromsar... | 1, 2, 3 >> 15758 besök totalt |
Tänkte uppgradera hejdarna lite i vinter och skummar man igenom bromstrådarna här på forumet återkommer det gång på gång att det kan vara vettigt att fixa till extra kylning.
Har mina ideer om hur man skulle kunna göra men behöver tips o inspiaration genom text eller bild. Hur har ni gjort? MVH / |
||||
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Hade också tänkt få dit några kylslangar på min bil i vinter.
Men hur grova slangar ska man ha, 3x3" är väl lite överdimension. Räcker det med en 2" slang måntro? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Farsan säljer 63 mm slang till bla WestCoast Racing. Jag fegade lite och gick upp ett snäpp till 76 mm. _________________ Pär Hylander |
||||
Hittade den här tråden som kanske kan vara till hjälp
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kolla även i M Skottes eleganta ventilationslösning... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Kan inte riktigt erindra mig hur 9k CS ser ut i fronten. Ofta är det ju lämpligt att plocka bort dimljusena och sätta intag där, men sitter inte dom mkt långt ut i hörnorna på CS? Isf inte så bra placering med tanke på att det är lågtryck där. Kanske får du ge dig på att såga i fronten!?
_________________ Pär Hylander |
||||
Hur kan jag kolla om det är över/undertryck på olika ställen i fronten?
Finns det billiga digitala barometrar som kan duga?? Man kan ha en i fronten med sensor i fronten som kan flyttas _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Hmm, var slarvig i förra inlägget, jag *tror* alltså det är lågtryck där ute i hörnen.
Tillräckligt noggranna manometar kan nog bli lite dyra. Men borde man inte kunna lägga en transparant slang i ett U och försöka bedöma skillnaden i vattenhöjd. Alltså dra ut ena slangänden där man vill mäta och sen lägga slangen i ett U och ha andra änden öppen. Vet iofs inte om mätområdet blir lämpligt med vatten. Det har har jag tänkt pilla med, men har inte blivit färdig till att verkligen prova.... Edit, har inte Göran använt en metod liknande denna? _________________ Pär Hylander |
||||
Man kan kanske prova med ett U-rör. Sätt fast en slang i fronten och dra in andra änden till kupen och testa med några olika placeringar. Biten inne i kupen böjer man i ett U, fyller med vätska och sätter fast på lämplig träbit. Metoden borde ge ett humm om var högst tryck är. Men ha ventilationen i bilen likadan vid alla mättillfällena annars blir det nog onödigt konstigt.
MVH Johan Hmm Det står ju lika dant i inlägget ovanför. _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||||
Fronten ser ut såhär dvs som du trodde. Kan det funka med en skiva under hela fronten som samlar upp luften i stället tro? I tråden som Eddie länkade till skrev du >>Pär: Kyler du bara ena sidan så kommer bromsskivan att böja sig, bli mer eller mindre skålformad. Utan att ha räknat på det tror jag det kan bli rätt mycket skålformning. Kanske kan tempdiffen blir rejält över 100°C. Den tanken har jag oxo haft men finns det "bevis" för att det blir så? Kan tänkas att skivan blir spickbeägen oxo iom temeraturskillnaden. Lösningen blir alltså att fösöka göra en plåt som är så tät som möjligt mot skivans mitt och att luften flödar igenom kanalen innifån>ut. Men jag antar att skivan normalt håvar in endel luft, hur blir det då luften "krockar" och effekten blir ? MVH/ |
||||
Hmm jag har förstått det som att kanalerna slungar ut luften med hjälp av centrifugalkraften från mitten -> perferin, som en radialfläkt. Alltså har du inget flöde in i skivan perferin->mitten _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Japp, precis som många olika sorters fläktar fungerar! _________________ Pär Hylander |
||||
Menar du att göra en sk splitter under fronten som sticker fram långt? En sådan har ju bl.a. till funktion att skapa högre tryck ovanför än under sig, så det skulle kunna vara positivt. Men det är nog ändå kanske vettigt att ta luften närmare centrum av bilen. Detta är mest något sorts svammel av mig som du märker.... Hade det inte gått att sätta någon sorts intag innanför dimljusena? Hmm, ja alltså ang skålformad bromsskiva.... Om ena sidan är varmare än den andra så vill den ha en större diameter än den kalla sidan, då bildas det tryckspänningar i den varma sidan och dragspänningar i den kalla, resultat av detta blir en böjning, i detta fallet en skålformning om jag tänker rätt. Jämför med om man svetsar, så kan det vara rakt precis när man svetsar, men sen när svetsfogen kallnar så drar den ihop sig och böjer eller "slår" det man svetsat i. _________________ Pär Hylander |
||||
Nja jag menar mera en "DTM" läpp som det så fint kallas. Man sätter den en bit under ordnarie spoilern och samlar ihop luften lite längre in, på så sätt tas ju luften även från mitten. Lite krångligt och kanske lite overkill på en gammal Saab men men.
Jodå, de är bara kasta ur och erätta med någon typ av tratt men det var ju det där med trycket.......kanske räcker endå? Vore ju helt klart smidigast MVH. |
||||
U-rörsmetoden är bra. Mätområdet bestäms med hur långt u man har............och vätskan ska vara T-sprit med karamellfärg i..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har det nått med ytspänning att göra? lr nått annat? _________________ Pär Hylander |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det är en kombination av ytspänning (som är en materialkonstant) och Nån sorts släppvinkel mellan material som jag inte minns vad den heter och som strular till det i tunna rör. -Sprit har låg ytspänning. -Karamellfärg gör att väskepelaren syns. -Vatten med tillsatt tensid (tex diskmedel) har också låg ytspänning. -Det finns plaster som inte har ngn ytaffinitet till vatten. -Mattning av insidan av nivå-röret gör att vätskepelaren dras upp kapillärt. Ni är nära en korrekt tryckangivelse om vätskeytan i nivå-röret är absolut plan eftersom ni då inte har någon ytspänning som påverkar resultatet. *Konkav menisk: (tex vatten mot glas) ytspänningen drar vätskepelaren upp genom röret. -> tryckangivelsen blir för stor. *Konvex menisk: (tex kvicksilver mot glas) ytspänningen motverkar vätskepelarens penetration (höhö?) av röret -> tryckangivelsen blir för liten. Vatten, diskmedel och karamellfärg är optimalt för såna här övningar eftersom densiteten är känd och att "ytspänningen" är borttagen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag har för enkelheten avänt vatten med lite ytspänningsnedsättande medel i. Då kan man översätta pelaren med Kg/cm^2. Sedan har jag en genomskinlig plastslang med 4 mm hål. Den går ner i en glasburk 20 cm hög, vanlig konservburk med plåtlock som man borrar hål i med trängningspasning för slangen. En slang trycks fast i locket och leder till ett pitårör med sidohål (för att få atmosfärtryck) som plaseras i ren luftström utanför bilen. Sedan kan man ha flera slangar till olika mätpunkter på bilen anslutna ner till botten i burken. Som fylles med ca 100 mm färgat vatten.
Man kan ventilera burken med kupeluft, men i mitt fall skiljde det 10 mm vid stängt eller öppet sidofönster vid 120 km/tim. Det varierar dessutom skapligt beroende på hur mycket fönstret är öppet. När luften passerar en vinge eller under bilen så måste slangens öppning ligga jämns med mätytan. Tryck i hjulhus mm räcker att slangen hänger in. En burk minskar risken för att vätska sprutar in i kupen. Det råkade jag ut för när jag mätte oljesumps tryck med U rör. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Skruva banåkabil Kylning till bromsar... | 1, 2, 3 >> 15758 besök totalt |