Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kylning till bromsar...
<<   1, 2, 3   >>
16 besök senaste veckan (15774 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Daniel Ekström skrev:
Göran kan man få se ett foto eller ritad bild? För jag förstår inte riktigt hur det ska vara.... inte så snabbtänkt alla gånger

Nån särskilld del du tänker på? Jag har en del å göra, så du kan få vänta tills jag hinner ner i garaget å plåta.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Eddie Varvstopp skrev:
Hittade den här tråden som kanske kan vara till hjälp

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=31280&highlight=#31280


Ja se den tråden startade jag en gång. Då hade jag en 9000Aero-96 med bromsar som behövde kylas av, vid forcerad körning, p.g.a. PFC01 bromsbelägg som skapade ordentligt med värme. Nu är den bilen såld till förmån för en 9-5 Aero.

Min lösning för 2003, efter en del testande, blev att skapa "scoop" som tog in luft för att sedan transporteras fram till bromsOKen. Under 2002 hade jag flexiblaförvärmarslangar i aluminium som var dragna ifrån frontens undersida och bak riktade in mot bromsOKen. Detta gjorde säkert nytta men det tog i vid alla farthinder eller andra bulor i vägen, sen var det inte så snyggt heller. Hur som helst hade jag vissa funderingar på lösnigar som blev delvis avfärdade i ovanstående tråd så jag fick tänka om. För att göra det enkelt så tog jag 2st Mobil1 1liters oljedunkar som jag kapade av botten på. Skruvade av korken och använde den gängade delen som en slangstos. Jag knatade in till Hiflex och köpte en värmetålig slang med stålspiral i som passade på oljedunkens hals. Oljedunkarna fäste jag upp med buntband under de främre bärarmarna och drog sedan in slangarna så utloppet var riktat mot bromsokens övre baksida, där bromsslangen går in. Min tanke var att om man kylde ner OKen så inte bromsvätskan kokade så borde det vara en bra början. Allt var enkelt fastsatt med buntband så inga ingrepp i bilen behövde göras. Detta hyggligt enkla och billiga koncept funkade faktiskt himla bra. Det tog inte i farthinder så den dagliga körningen påverkades inte. Vid bankörning så hade jag inte heller några problem. Vid STCS Mantorpsträff i år så körde jag dryga 30 maxade varv utan några som helst broms problem, vilket jag förstod vissa andra hade. Att bromsa från ca 190km/h ner till nästan mopedfart inför hårnålen efter långarakan skapar mycket värme. Jag använde mig inte av någon speciell "hokuspokus" bromsvätska heller utan vanlig billig Lockhead DOT4 inhandlad hos Mekonomen. Denna Mantorpdag var ganska varm dessutom. Så för att göra en "budgetlösning" så kan detta vara ett funktionellt alternativ. Ett annat alternativ som jag hade funderingar på inför 2004, om jag nu hade haft bilen kvar, hade vart att ta bort dimljusen och sätta ett scoop där bakom. Precis som tidigare nämnts så kan det vara undertryck där om man har otur men om man monterar en liten luftskärm i ytterkanterna på var sida för att styra in luften som glider förbi in i hålen så funkar det säkert bra.

Jag har faktiskt kylscoopslösningen kvar från min 9000 så om jag kan få fatt på en digitalkamera så kan jag fixa fram en bild om så önskas.

_________________
Citera
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
frav skrev:

Jag har faktiskt kylscoopslösningen kvar från min 9000 så om jag kan få fatt på en digitalkamera så kan jag fixa fram en bild om så önskas.

Fredrik 1941 på STCS gissar jag.....?
Jag är väldigt sugen på lite bilder om du har lust.
om det var varmt på Mantorp......


.........jodå

_________________
--Jonas Engström--
Åker gammel 9000 med bur
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



JonTe skrev:
Fredrik 1941 på STCS gissar jag.....?

Yes, thats me!

JonTe skrev:
Jag är väldigt sugen på lite bilder om du har lust.

Kom på att jag tagit några bilder efter montering & test.
Här är några Bilder
Som jag tidigare skrev så är det en budgetlösning, men den var funktionell & icke förstörande.

JonTe skrev:
om det var varmt på Mantorp......


.........jodå

Det där rykandet känner jag inte igen. Beror troligen på det bättre luftflödet jag hade.

_________________
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



frav skrev:
........ För att göra det enkelt så tog jag 2st Mobil1 1liters oljedunkar som jag kapade av botten på. Skruvade av korken och använde den gängade delen som en slangstos. .......
thumbs up thumbs up

Fyraliters kanske passar till 3" slang? Ska kolla. Var det 2" slang du använde?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Korken på en oljedunk är väl inte mycket mer än 2" ung?
3" låter som en extrem oljedunk

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hej frav!

har du lust att uppgradera din signatur med lite mer namn.

mvh forum-

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Pär Hansson skrev:
thumbs up thumbs up

Fyraliters kanske passar till 3" slang? Ska kolla. Var det 2" slang du använde?


Jag har för mig att det är 38mm värmetåligstålspiralventilationsslang, den är smidig att placera och skulle tåla flera hundra grader celsius. Provade först med grövre doningar men det var svårt att få plats med på denna bilen. Alu.slangen är 40mm alu.slang och den passar perfekt över den andra slangen. Alu.slangen är perfekt för att göra riktade böjar och passar bra som skavskydd.

_________________
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Eric Josefsson skrev:
Korken på en oljedunk är väl inte mycket mer än 2" ung?
3" låter som en extrem oljedunk
1½" i detta fall, tydligen och det är nog standarddiametern. Just Mobil1 har, om jag minns rätt, platta oljedunkar med nånting som kan liknas vid "lock", men fi 3" är de nog kanske inte. Kan vara ngt annat märke (Preem m. gula dunkar?) och jag kan ha helt fel också, som så många gånger tidigare.

Men "platt oljeflaska-idén" är lysande. Hade inte tänkt på det. Två 1½"-slangar per sida kan kanske funka ännu bättre än en 2" eller 3" trots mindre totalt luftflöde om man kan styra en till skivcentrum och en till oket?

*Sen om man armerar väggarna på flaskorna, så man kan få till liksom en läpp......., nej, använder flaskan som plugg.....*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Både form och funktion

Själv hade jag planer på att försöka mosa till biltemas 60mm trattar för bilstereo för att få dom lite mer slimmade och sedan sätta dom i fronten på lämpligt ställe.. tyvärr funkar inte dimljushålen då det är täckt bakom för mig.... men dunkar precis framför motorn kanske kan funka som sagt thumbs up

Mek o mek..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Frågan är var man ska hämta luften ifrån. Under min bil går det två diken
där man kan dra lite slang. frågan är om insläppet kommer på rätt ställe.
(hög/lågtryck). I de ordinarie luftinsläppen så blir det mycket borrande
mm. för att få det att funka. Under bilen finns ju dessa diken som bara
väntar på att få något bättre att göra. Tänkte tillverka några intag
glasfiber som passar i div. Orginalskruvar. De kommer att bli skitsnygga
tror jag men funktionen är jag mer osäker på



Kan ju göra en större tratt, bilden visar bara hur stora dikena är typ.

_________________


Jan Nagy
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Bättre inte optimala luftintag än inga luftingag?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12877



lånar lite av tråden...

ska själv montera bromsluftslangar och funderar på att ha intagen i de
gröna rutorna. Tanken är att jag ska göra 'trattar' i glasfiber som sitter
där och fångar upp luft till 2.5" slangar... bra idé eller ska de sitta på
annat ställe?



edit: de andra hålen ute i ändarna är avsedda för blinkers...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Som jag skrev i den andra tråden, en bra placering ser det ut som Anders. Kanske kanske du ska låta dendär tratten börja en bit in i kylkanalen sas. Inte helt säker, men kan få för mig att man där har ett högre tryck som ger mer luft in i kanalen.

Bara en tanke, kan ha fel... Men har sett detta på välbyggda fabriksbilar bla.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442



JonTe skrev:
Pär Hylander skrev:
Kan inte riktigt erindra mig hur 9k CS ser ut i fronten. Ofta är det ju lämpligt att plocka bort dimljusena och sätta intag där, men sitter inte dom mkt långt ut i hörnorna på CS? Isf inte så bra placering med tanke på att det är lågtryck där. Kanske får du ge dig på att såga i fronten!?

Fronten ser ut såhär dvs som du trodde.
Kan det funka med en skiva under hela fronten som samlar upp luften i stället tro?

I tråden som Eddie länkade till skrev du >>Pär:
Kyler du bara ena sidan så kommer bromsskivan att böja sig, bli mer eller mindre skålformad. Utan att ha räknat på det tror jag det kan bli rätt mycket skålformning. Kanske kan tempdiffen blir rejält över 100°C.

Den tanken har jag oxo haft men finns det "bevis" för att det blir så?
Kan tänkas att skivan blir spickbeägen oxo iom temeraturskillnaden.
Lösningen blir alltså att fösöka göra en plåt som är så tät som möjligt mot skivans mitt och att luften flödar igenom kanalen innifån>ut.
Men jag antar att skivan normalt håvar in endel luft, hur blir det då luften "krockar" och effekten blir thumbs down ?

MVH/


Har fundrat lite på det där med kylning på ena sidan. frågan är hur "farligt" det egentligen är. Menar... Porsche har ju på en hel del bilar skyfflar på länkarmarna som skyfflar upp luft på insidan av skivan. Likaså såg jag bilder på den svenska Skyline R34 GTR'en och den hade likadant. Man vill ju tro att dessa skyfflar trots allt leder rätt mycket luft upp på skivorna. Eller?

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2616



Ang placering av luftintagen; Kan man generellt utgå från att det är lämpligt att placera dessa så nära mitten på fronten som möjligt pga att trycket är som högst där?

Detta skulle nämligen passa mig utmärkt..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Rikard Carlsson skrev:
Ang placering av luftintagen; Kan man generellt utgå från att det är lämpligt att placera dessa så nära mitten på fronten som möjligt pga att trycket är som högst där?

Detta skulle nämligen passa mig utmärkt..


Så brukar jag generellt anse.

På en 02 låter det klockrent. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2616



Har fått en ny idé som jag skulle vilja ha lite synpunkter på:

Har i original ett hål mitt i frontspoilern som är ca 80 x 350 mm stort. Har en tanke om bocka ihop ett "plenum" i aluminium som blir ca 100 mm djupt, 100 mm högt och 450 mm brett och fästa innanför spoilern. I detta tänkte jag sätta 2,5" högtalartrattar i galvarna, dvs 90 grader från färdriktningen och sen dra slang till naven.

Alternativ 2 (som jag inte gillar för det blir fult!!) är att sätta 2 trattar i en plåt och sen popnita den i hålet i frontspoilern.

Hur mycket tappar man i luftflöde med alt 1? Trycket i trattens öppning bör ju bli ungefär detsamma med bägge lösningarna, frågan är ju hur flödet drabbas?


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



NEo skrev:
Har fundrat lite på det där med kylning på ena sidan. frågan är hur "farligt" det egentligen är. Menar... Porsche har ju på en hel del bilar skyfflar på länkarmarna som skyfflar upp luft på insidan av skivan. Likaså såg jag bilder på den svenska Skyline R34 GTR'en och den hade likadant. Man vill ju tro att dessa skyfflar trots allt leder rätt mycket luft upp på skivorna. Eller?


Mja, jag antar att du menat t.ex på 944 turbo, det stämmer ju att där är en plåt på fjäderbenet som leder luft mot skivans insida. Men det är nog mer korrekt att tolka det som att det leder luft till intaget av kylkanalerna inne i skivan. Det sitter ju en bromssköld på insidan som gör att bromsskivans sida mot motorn inte blir direktexponerad för den luften.

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Rikard Carlsson skrev:
Har fått en ny idé som jag skulle vilja ha lite synpunkter på:

Har i original ett hål mitt i frontspoilern som är ca 80 x 350 mm stort. Har en tanke om bocka ihop ett "plenum" i aluminium som blir ca 100 mm djupt, 100 mm högt och 450 mm brett och fästa innanför spoilern. I detta tänkte jag sätta 2,5" högtalartrattar i galvarna, dvs 90 grader från färdriktningen och sen dra slang till naven.

Alternativ 2 (som jag inte gillar för det blir fult!!) är att sätta 2 trattar i en plåt och sen popnita den i hålet i frontspoilern.

Hur mycket tappar man i luftflöde med alt 1? Trycket i trattens öppning bör ju bli ungefär detsamma med bägge lösningarna, frågan är ju hur flödet drabbas?



Inget nytt under solen som det så vackert heter.

Ta en kik på 320 Super 2000. Där har man gjort exakt så på de senare modellerna. Jämför fronten på Rosenblads med den Ekblom åkte i ETCC. Hål på den ena, men inte på den andra.

Enda skillnaden på BMW:s lösning gentemot din är att man vinklat trattarna liiiiite liiite med öppningen framåt. Inte mkt, men som sagt, lite.

Vill du ha helt plana väggar så kan du ju alltid göra NACA-scoop i sidorna på luftkanalen. Inte mer öppet än du måste! Fast det visste du ju.

Tycker det låter som en mkt klok ide.
Har tankar att lösa bromskylningen exakt likadant själv på racern.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2616



Lidström, alltid mannen med de kloka svaren!

Då kör vi på det! Får väl lägga upp en bild här när det är klart så får vi se om det blev godkänt?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Skruva banåkabil
Kylning till bromsar...
<<   1, 2, 3   >>
16 besök senaste veckan (15774 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande