Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Kylning till bromsar... | << 1, 2, 3 >> 16 besök senaste veckan (15774 totalt) |
Nån särskilld del du tänker på? Jag har en del å göra, så du kan få vänta tills jag hinner ner i garaget å plåta. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Ja se den tråden startade jag en gång. Då hade jag en 9000Aero-96 med bromsar som behövde kylas av, vid forcerad körning, p.g.a. PFC01 bromsbelägg som skapade ordentligt med värme. Nu är den bilen såld till förmån för en 9-5 Aero. Min lösning för 2003, efter en del testande, blev att skapa "scoop" som tog in luft för att sedan transporteras fram till bromsOKen. Under 2002 hade jag flexiblaförvärmarslangar i aluminium som var dragna ifrån frontens undersida och bak riktade in mot bromsOKen. Detta gjorde säkert nytta men det tog i vid alla farthinder eller andra bulor i vägen, sen var det inte så snyggt heller. Hur som helst hade jag vissa funderingar på lösnigar som blev delvis avfärdade i ovanstående tråd så jag fick tänka om. För att göra det enkelt så tog jag 2st Mobil1 1liters oljedunkar som jag kapade av botten på. Skruvade av korken och använde den gängade delen som en slangstos. Jag knatade in till Hiflex och köpte en värmetålig slang med stålspiral i som passade på oljedunkens hals. Oljedunkarna fäste jag upp med buntband under de främre bärarmarna och drog sedan in slangarna så utloppet var riktat mot bromsokens övre baksida, där bromsslangen går in. Min tanke var att om man kylde ner OKen så inte bromsvätskan kokade så borde det vara en bra början. Allt var enkelt fastsatt med buntband så inga ingrepp i bilen behövde göras. Detta hyggligt enkla och billiga koncept funkade faktiskt himla bra. Det tog inte i farthinder så den dagliga körningen påverkades inte. Vid bankörning så hade jag inte heller några problem. Vid STCS Mantorpsträff i år så körde jag dryga 30 maxade varv utan några som helst broms problem, vilket jag förstod vissa andra hade. Att bromsa från ca 190km/h ner till nästan mopedfart inför hårnålen efter långarakan skapar mycket värme. Jag använde mig inte av någon speciell "hokuspokus" bromsvätska heller utan vanlig billig Lockhead DOT4 inhandlad hos Mekonomen. Denna Mantorpdag var ganska varm dessutom. Så för att göra en "budgetlösning" så kan detta vara ett funktionellt alternativ. Ett annat alternativ som jag hade funderingar på inför 2004, om jag nu hade haft bilen kvar, hade vart att ta bort dimljusen och sätta ett scoop där bakom. Precis som tidigare nämnts så kan det vara undertryck där om man har otur men om man monterar en liten luftskärm i ytterkanterna på var sida för att styra in luften som glider förbi in i hålen så funkar det säkert bra. Jag har faktiskt kylscoopslösningen kvar från min 9000 så om jag kan få fatt på en digitalkamera så kan jag fixa fram en bild om så önskas. _________________ |
||||||
Fredrik 1941 på STCS gissar jag.....? Jag är väldigt sugen på lite bilder om du har lust. om det var varmt på Mantorp...... .........jodå |
||||||
Yes, thats me!
Kom på att jag tagit några bilder efter montering & test. Här är några Bilder Som jag tidigare skrev så är det en budgetlösning, men den var funktionell & icke förstörande.
Det där rykandet känner jag inte igen. Beror troligen på det bättre luftflödet jag hade. _________________ |
||||||
Fyraliters kanske passar till 3" slang? Ska kolla. Var det 2" slang du använde? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Jag har för mig att det är 38mm värmetåligstålspiralventilationsslang, den är smidig att placera och skulle tåla flera hundra grader celsius. Provade först med grövre doningar men det var svårt att få plats med på denna bilen. Alu.slangen är 40mm alu.slang och den passar perfekt över den andra slangen. Alu.slangen är perfekt för att göra riktade böjar och passar bra som skavskydd. _________________ |
||||||
Men "platt oljeflaska-idén" är lysande. Hade inte tänkt på det. Två 1½"-slangar per sida kan kanske funka ännu bättre än en 2" eller 3" trots mindre totalt luftflöde om man kan styra en till skivcentrum och en till oket? *Sen om man armerar väggarna på flaskorna, så man kan få till liksom en läpp......., nej, använder flaskan som plugg.....* _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Både form och funktion
Själv hade jag planer på att försöka mosa till biltemas 60mm trattar för bilstereo för att få dom lite mer slimmade och sedan sätta dom i fronten på lämpligt ställe.. tyvärr funkar inte dimljushålen då det är täckt bakom för mig.... men dunkar precis framför motorn kanske kan funka som sagt Mek o mek.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Frågan är var man ska hämta luften ifrån. Under min bil går det två diken
där man kan dra lite slang. frågan är om insläppet kommer på rätt ställe. (hög/lågtryck). I de ordinarie luftinsläppen så blir det mycket borrande mm. för att få det att funka. Under bilen finns ju dessa diken som bara väntar på att få något bättre att göra. Tänkte tillverka några intag glasfiber som passar i div. Orginalskruvar. De kommer att bli skitsnygga tror jag men funktionen är jag mer osäker på Kan ju göra en större tratt, bilden visar bara hur stora dikena är typ. _________________ Jan Nagy |
||||||
lånar lite av tråden...
ska själv montera bromsluftslangar och funderar på att ha intagen i de gröna rutorna. Tanken är att jag ska göra 'trattar' i glasfiber som sitter där och fångar upp luft till 2.5" slangar... bra idé eller ska de sitta på annat ställe? edit: de andra hålen ute i ändarna är avsedda för blinkers... |
||||||
Som jag skrev i den andra tråden, en bra placering ser det ut som Anders. Kanske kanske du ska låta dendär tratten börja en bit in i kylkanalen sas. Inte helt säker, men kan få för mig att man där har ett högre tryck som ger mer luft in i kanalen.
Bara en tanke, kan ha fel... Men har sett detta på välbyggda fabriksbilar bla. |
||||||
Har fundrat lite på det där med kylning på ena sidan. frågan är hur "farligt" det egentligen är. Menar... Porsche har ju på en hel del bilar skyfflar på länkarmarna som skyfflar upp luft på insidan av skivan. Likaså såg jag bilder på den svenska Skyline R34 GTR'en och den hade likadant. Man vill ju tro att dessa skyfflar trots allt leder rätt mycket luft upp på skivorna. Eller? _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
Ang placering av luftintagen; Kan man generellt utgå från att det är lämpligt att placera dessa så nära mitten på fronten som möjligt pga att trycket är som högst där?
Detta skulle nämligen passa mig utmärkt.. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Så brukar jag generellt anse. På en 02 låter det klockrent. |
||||||
Har fått en ny idé som jag skulle vilja ha lite synpunkter på:
Har i original ett hål mitt i frontspoilern som är ca 80 x 350 mm stort. Har en tanke om bocka ihop ett "plenum" i aluminium som blir ca 100 mm djupt, 100 mm högt och 450 mm brett och fästa innanför spoilern. I detta tänkte jag sätta 2,5" högtalartrattar i galvarna, dvs 90 grader från färdriktningen och sen dra slang till naven. Alternativ 2 (som jag inte gillar för det blir fult!!) är att sätta 2 trattar i en plåt och sen popnita den i hålet i frontspoilern. Hur mycket tappar man i luftflöde med alt 1? Trycket i trattens öppning bör ju bli ungefär detsamma med bägge lösningarna, frågan är ju hur flödet drabbas? _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Mja, jag antar att du menat t.ex på 944 turbo, det stämmer ju att där är en plåt på fjäderbenet som leder luft mot skivans insida. Men det är nog mer korrekt att tolka det som att det leder luft till intaget av kylkanalerna inne i skivan. Det sitter ju en bromssköld på insidan som gör att bromsskivans sida mot motorn inte blir direktexponerad för den luften. _________________ Pär Hylander |
||||||
Inget nytt under solen som det så vackert heter. Ta en kik på 320 Super 2000. Där har man gjort exakt så på de senare modellerna. Jämför fronten på Rosenblads med den Ekblom åkte i ETCC. Hål på den ena, men inte på den andra. Enda skillnaden på BMW:s lösning gentemot din är att man vinklat trattarna liiiiite liiite med öppningen framåt. Inte mkt, men som sagt, lite. Vill du ha helt plana väggar så kan du ju alltid göra NACA-scoop i sidorna på luftkanalen. Inte mer öppet än du måste! Fast det visste du ju. Tycker det låter som en mkt klok ide. Har tankar att lösa bromskylningen exakt likadant själv på racern. |
||||||
Skruva banåkabil Kylning till bromsar... | << 1, 2, 3 >> 16 besök senaste veckan (15774 totalt) |