Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Räkna Rc...
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8872 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



ice skrev:
fuling skrev:
citat:
...Ligger inte rc på centumlinjen???? (om bilen inte kränger utan bara fjädrar)

NEJ

Nu är jag helt förvirrad , hur kan något åka i sidled som kommer från 2st helt symetrik geometrier. OBS gäller bara om bilen inte kränger och har helt symetriska hjulupphängningar.

om man har symmetriska hjulupphängningar (vilket jag inte har) och bilen inte kränger (vilket min gör) och CG ligger i mitten sidledes (vilket det inte gör på min bil) då kommer RC att hamna på centrumlinjen.

om hjulupphängningen är helt symmetrisk så kommer RC att hamna på centrumlinjen oavsett var CG befinner sig. Kan ju dock vara lite svårt att få hjulupphängningen att fortsätta bete sig symmetriskt om inte CG befinner sig i centrum.

90 graders vinkel får man ingen skärning alls, eller oändlitgt lång borta och då hamnar alla tre linjerna parallellt med varandra. Med undre bärarmen horisontell får man då RC i markplanet - ingen "jacking" åt nåt håll.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Ja, fast om det då ska vara 90 grader till styraxeln så har man KPI på 0 grader vilket är lite ovanligt med McPherson (men det går...). Vad handlar disskusionen egentligen om?

/ Jonas Jarlmark
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag vet inte, det har jag glömt bort...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ice:
citat:
om man har symmetriska hjulupphängningar (vilket jag inte har) och bilen inte kränger (vilket min gör) och CG ligger i mitten sidledes (vilket det inte gör på min bil) då kommer RC att hamna på centrumlinjen.

Nu är jag med thumbs up

Men de flästa bilar har väll symetrisk bärarmsjymetri, eller???
och har de det så ligger Rc på cetrumlinjen statiskt, det är väll där man börjar att kolla var Rc ligger. Säg som överslag.
Sen helt självklart måste man kolla vad som händer när bilen fjädrar och kränger och då åker både Rc i sid och höjdled.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



AndersY skrev:
Jag vet inte, det har jag glömt bort...


Då kan jag påminna om att det handlar om räkna RC och då mera specifikt för en MP-framvagn.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



ice skrev:

Jag tolkade den långa lila linjen som någon typ av centrumlinje, och att du trodde att RC ligger längs denna linje.


ok, jag antog att om man i en principskiss bara ritar ut ena sidans linjer att man då menar att den är symmetrisk..

_________________
William Ekström
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4693


Trådstartare
Nu har jag mätt lite mer/bättre och det verkar som Rc ligger ca 8cm under vägbanan med 82º mellan armarna. Och om jag sänker bilen med 3cm så kommer Rc hamna ca 15cm under vägbanan med 86.5º mellar armarna.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4693


Trådstartare
om jag skulle jag skulle flytta kulleden nedåt så undre bärarmen blev horizontal, hur skulle det påverka bilens uppförande?


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ThomasT skrev:
om jag skulle jag skulle flytta kulleden nedåt så undre bärarmen blev horizontal, hur skulle det påverka bilens uppförande?



På det sätt du beskriver i skissen. Detta testades redan på 240 Grp.A, är genomförbart på bla M3:orna (även om de där hade helt andra spindlar, men med samma funktion) samt nga fler kan jag gissa.

Har nga 240-kompisar som testade detta efter viss inrådan, men då hajjade vi inte vad vi egentligen gjorde mer än att vi inte vill ha "camber lost by bump".

är oxå lite sugen på ngt liknande, men det innebär en del jobb på en "vanlig" E30.

Kom bara ihåg att kolla bumpsteer om du ändra. Följ alltså efter med en distans på styrarmen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Här är en lösning: http://www.h2sport.com/SportSpindle.pdf

VW-Motorsport har en annan lösning med ledlager och lång bult som spindelled samt ett förstärkningsstag:



Läs gärna Rollcenter under markplanet...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4693


Trådstartare
Rocco-82 skrev:
VW-Motorsport har en annan lösning med ledlager och lång bult som spindelled samt ett förstärkningsstag:




Det där ser ut ungefär som de tankar som snurrat i mitt huvud!!

Vem säljer dessa prylar, Jokimotorsport?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Rocco-82 skrev:

Här är en lösning: http://www.h2sport.com/SportSpindle.pdf

Killarna som har gjort den där spindeln verkar ha rätt bra koll, dessutom kunde de förklara varför de hade gjort det. thumbs up till dom.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Racetech
Räkna Rc...
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8872 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande