Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... , 158, 159, 160   >>
23 besök idag (690942 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



robber skrev:
Kolja skrev:
robber skrev:
Någon med gammal E36 eller e30 mfl som kör diagnostikverktyg? Typ ADS etc?

Vill köpa och behöver rekommendering vart och vad köpa.

Ska nolla koder etc på min E36 325 från 1992


Du behöver troligen denna adaptern också

https://www.teknikproffset.se/bil/diagnosverktyg/kablar-tillbehor/adap . . . .


Tack, har redan 2st såna.

/r


Jag har använt NCS Expert på e39.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Kolja skrev:
robber skrev:
Kolja skrev:
robber skrev:
Någon med gammal E36 eller e30 mfl som kör diagnostikverktyg? Typ ADS etc?

Vill köpa och behöver rekommendering vart och vad köpa.

Ska nolla koder etc på min E36 325 från 1992


Du behöver troligen denna adaptern också

https://www.teknikproffset.se/bil/diagnosverktyg/kablar-tillbehor/adap . . . .


Tack, har redan 2st såna.

/r


Jag har använt NCS Expert på e39.


Min bil är OBD1 E39 är väl OBD2?

OBD1 mjukvara och elektronik är det torrt med tyvärr

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



robber skrev:
Kolja skrev:
robber skrev:
Kolja skrev:
robber skrev:
Någon med gammal E36 eller e30 mfl som kör diagnostikverktyg? Typ ADS etc?

Vill köpa och behöver rekommendering vart och vad köpa.

Ska nolla koder etc på min E36 325 från 1992


Du behöver troligen denna adaptern också

https://www.teknikproffset.se/bil/diagnosverktyg/kablar-tillbehor/adap . . . .


Tack, har redan 2st såna.

/r


Jag har använt NCS Expert på e39.


Min bil är OBD1 E39 är väl OBD2?

OBD1 mjukvara och elektronik är det torrt med tyvärr


Tidiga e39 med ovan kontakt är OBD1. Senare är vad du kallar OBD2 - eller snarare EOBD.

Kan du inte blinka fram felkoderna på din -92 och släcka felkoderna genom jordning i ett stift i diagnosuttag? Så gjorde man på andra märken tidigt 90-tal som hade Bosch-system.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Kolja skrev:
robber skrev:
Kolja skrev:
robber skrev:
Kolja skrev:
robber skrev:
Någon med gammal E36 eller e30 mfl som kör diagnostikverktyg? Typ ADS etc?

Vill köpa och behöver rekommendering vart och vad köpa.

Ska nolla koder etc på min E36 325 från 1992


Du behöver troligen denna adaptern också

https://www.teknikproffset.se/bil/diagnosverktyg/kablar-tillbehor/adap . . . .


Tack, har redan 2st såna.

/r


Jag har använt NCS Expert på e39.


Min bil är OBD1 E39 är väl OBD2?

OBD1 mjukvara och elektronik är det torrt med tyvärr


Tidiga e39 med ovan kontakt är OBD1. Senare är vad du kallar OBD2 - eller snarare EOBD.

Kan du inte blinka fram felkoderna på din -92 och släcka felkoderna genom jordning i ett stift i diagnosuttag? Så gjorde man på andra märken tidigt 90-tal som hade Bosch-system.


Jaha E39 fanns tidigt.

Ska googla på det klicka och jorda, tack!

/r

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Hööken skrev:
Köpte ett s50 grenrör nu till min ist. Men frågan är nu. Har 1st racekatt med lambda uttag på. Ska jag plugga dem 2 uttagen på s50 grenröret och förlänger 1st av mina nuvarande lambdasonder och sätta i racekatten?


Svårt att ge råd, vet inte om du kör med eftermarknads ECU eller orginal.
Men orginal ECU vill ha en lambda före och en efter katten om du inte kodar bort det. Resten av hålen kan du plugga. Eftermarknads ECU=en bredbandslamdba.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 68



Patrik Skoog skrev:
Hööken skrev:
Köpte ett s50 grenrör nu till min ist. Men frågan är nu. Har 1st racekatt med lambda uttag på. Ska jag plugga dem 2 uttagen på s50 grenröret och förlänger 1st av mina nuvarande lambdasonder och sätta i racekatten?


Svårt att ge råd, vet inte om du kör med eftermarknads ECU eller orginal.
Men orginal ECU vill ha en lambda före och en efter katten om du inte kodar bort det. Resten av hålen kan du plugga. Eftermarknads ECU=en bredbandslamdba.



Blir nog ett maxxecu när jag är klar med bilen. Men den bredbandslambdan ska sitta före eller efter katten? För har ett lambda igång i racekatten nämligen.

Sen till fråga 2. Kör m54 med m50 insug och pluggad tomgångsmotor osv. Vacuum slangen från bromsservon vart gör jag av den?

_________________
Dennis Höök
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Hööken skrev:
Patrik Skoog skrev:
Hööken skrev:
Köpte ett s50 grenrör nu till min ist. Men frågan är nu. Har 1st racekatt med lambda uttag på. Ska jag plugga dem 2 uttagen på s50 grenröret och förlänger 1st av mina nuvarande lambdasonder och sätta i racekatten?

Svårt att ge råd, vet inte om du kör med eftermarknads ECU eller orginal.
Men orginal ECU vill ha en lambda före och en efter katten om du inte kodar bort det. Resten av hålen kan du plugga. Eftermarknads ECU=en bredbandslamdba.

Blir nog ett maxxecu när jag är klar med bilen. Men den bredbandslambdan ska sitta före eller efter katten? För har ett lambda igång i racekatten nämligen.


Lambda kan du montera lite var som under förutsättning att systemet är helt tätt och inte läcker. Jag brukar sätta den där det finns bäst plats. Kör du med dubbla rör hela vägen bak eller har du dragit ihop till ett efter grenröret? -Sätt då den där allt går ihop till ett.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 68



Patrik Skoog skrev:
Hööken skrev:
Patrik Skoog skrev:
Hööken skrev:
Köpte ett s50 grenrör nu till min ist. Men frågan är nu. Har 1st racekatt med lambda uttag på. Ska jag plugga dem 2 uttagen på s50 grenröret och förlänger 1st av mina nuvarande lambdasonder och sätta i racekatten?

Svårt att ge råd, vet inte om du kör med eftermarknads ECU eller orginal.
Men orginal ECU vill ha en lambda före och en efter katten om du inte kodar bort det. Resten av hålen kan du plugga. Eftermarknads ECU=en bredbandslamdba.

Blir nog ett maxxecu när jag är klar med bilen. Men den bredbandslambdan ska sitta före eller efter katten? För har ett lambda igång i racekatten nämligen.


Lambda kan du montera lite var som under förutsättning att systemet är helt tätt och inte läcker. Jag brukar sätta den där det finns bäst plats. Kör du med dubbla rör hela vägen bak eller har du dragit ihop till ett efter grenröret? -Sätt då den där allt går ihop till ett.


Okej, är org s50 grenrör som går ner till org m54b30 avgasflänsarna som är ca 8cm långa som sedan går ihop till 3" rostfritt med 1 racekatt och 1st Liten Simons dämpare

_________________
Dennis Höök
Citera
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 68



Lambda frågor/ problemlösning!

Ska i med motor nu snart. Org sitter det ju 4st lambda, 2 innan kattarna och 2 efter. Sett nu att jag har 5st lambda i inkopplade. Den ena av den 2 innan kattarna har blivit utbytt mot en PLX devices sensor module och den org lambda är lyttat till högra facket längst upp mot torpeden.


Jag ska byta grenrör till s50 med 2st lambda utgångar? Hur gör jag med PLX lambda? Ska jag plugga båda utgångarna på grenrört och bara kära med den jag har i race katten längre bak på avgassystemet. Och sen koda bort dem 4st org lambdorna elle4 hur skall jag gå tillväga?

_________________
Dennis Höök
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Hööken skrev:
Lambda frågor/ problemlösning!

Ska i med motor nu snart. Org sitter det ju 4st lambda, 2 innan kattarna och 2 efter. Sett nu att jag har 5st lambda i inkopplade. Den ena av den 2 innan kattarna har blivit utbytt mot en PLX devices sensor module och den org lambda är lyttat till högra facket längst upp mot torpeden.


Jag ska byta grenrör till s50 med 2st lambda utgångar? Hur gör jag med PLX lambda? Ska jag plugga båda utgångarna på grenrört och bara kära med den jag har i race katten längre bak på avgassystemet. Och sen koda bort dem 4st org lambdorna elle4 hur skall jag gå tillväga?

Ska du byta sprut, riv bort PLX och alla andra sensorer och sätt en gemensam eller en per bank.
Ska du ha org sprut måste du koda bort dom bakre och ha kvar en främre per bank, oavsett riv bort PLX då jag antar den enbart sitter "för show" ? Menar du åker ju inte och stirrar på ditt lambdavärde när du kör, eller att den används för reglering? Oavsett har du lambda övervakning i sprutet och PLX säger ju inte mycket om den sitter i en av två bankar. Bestäm vilken väg du vill gå, krångla inte till det så mycket och gör det enkelt.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1498



Jag misstänker att expertisen finns här. Jag har några frågor om BMWs 168 mm-diff från E30 och E36:
Vad väger en hel bakaxelklump, utan diffbrygga eller andra lösa delar?
Vilket är avståndet (i bilens längdriktning) från fläns på ingående axel till hjulaxelcentrum?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56



Himlar skrev:
Jag misstänker att expertisen finns här. Jag har några frågor om BMWs 168 mm-diff från E30 och E36:
Vad väger en hel bakaxelklump, utan diffbrygga eller andra lösa delar?
Vilket är avståndet (i bilens längdriktning) från fläns på ingående axel till hjulaxelcentrum?


Stämmer BMW's siffror väger klumpen ca 28-29 kg beroende på variant.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
PeR4

Här sen Sep 2004
Inlägg: 113



Beklager, jeg er ikke særskilt bra på sokefunksjonen her..

Planlegger oppgradering til E30 M3 fjorbein foran og M3 nav bak på min E30 med S50 som brukes mest til banetreff.

Da vil jeg oppgradere til for- og bakbremser fra E36 M3 eller E46 M3.

Eller fungerer bakbremsene fra E30 M3 bra på bane sammen med forbremser fra M3 E36/E46?

Passer bremsene fra E36 og E46 rett på, eller hva må til av adapter?

_________________
Erland Volden
Banbilen: BMW E30 330i
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 59



Hej!
En fråga på diffar!

Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?


Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



PeR4 skrev:
Beklager, jeg er ikke særskilt bra på sokefunksjonen her..

Planlegger oppgradering til E30 M3 fjorbein foran og M3 nav bak på min E30 med S50 som brukes mest til banetreff.

Da vil jeg oppgradere til for- og bakbremser fra E36 M3 eller E46 M3.

Eller fungerer bakbremsene fra E30 M3 bra på bane sammen med forbremser fra M3 E36/E46?

Passer bremsene fra E36 og E46 rett på, eller hva må til av adapter?


Titta i min tråd så hittar du hur jag gjorde. thumbs up
Det mesta finns i början av tråden. I våras bytte jag till M3 E36-bromsar bak (innan var det E32 750i) det blev en klar förbättring - men det var inte dåligt innan heller. Krävde andra adapters och ombyggnad av handbroms - finns också i tråden.
Inget passar rätt på, det behövs adapter både fram och bak.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Toobb skrev:
Hej!
En fråga på diffar!

Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?


Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo


Med 500 whp lär en 188 vantrivas rätt fort.
Kör på 210 om du vill ha något mer hållbart säger jag.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
PeR4

Här sen Sep 2004
Inlägg: 113



Christian Jansson skrev:
PeR4 skrev:
Beklager, jeg er ikke særskilt bra på sokefunksjonen her..

Planlegger oppgradering til E30 M3 fjorbein foran og M3 nav bak på min E30 med S50 som brukes mest til banetreff.

Da vil jeg oppgradere til for- og bakbremser fra E36 M3 eller E46 M3.

Eller fungerer bakbremsene fra E30 M3 bra på bane sammen med forbremser fra M3 E36/E46?

Passer bremsene fra E36 og E46 rett på, eller hva må til av adapter?


Titta i min tråd så hittar du hur jag gjorde. thumbs up
Det mesta finns i början av tråden. I våras bytte jag till M3 E36-bromsar bak (innan var det E32 750i) det blev en klar förbättring - men det var inte dåligt innan heller. Krävde andra adapters och ombyggnad av handbroms - finns också i tråden.
Inget passar rätt på, det behövs adapter både fram och bak.


Takk👍

_________________
Erland Volden
Banbilen: BMW E30 330i
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Christian Jansson skrev:
Toobb skrev:
Hej!
En fråga på diffar!

Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?


Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo


Med 500 whp lär en 188 vantrivas rätt fort.
Kör på 210 om du vill ha något mer hållbart säger jag.

Attans, det ville inte jag höra. Jag har en BMW Motorsport-188 LSD-diff som jag hade tänkt knöla ner i min bil. Jag kommer inte att köra med 500whp men kanske, om allt går vägen, 350 eller så. Tror du att det skulle hålla, eller är även den effekten gränsfall och en 210 behövs?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



OscWan skrev:
Christian Jansson skrev:
Toobb skrev:
Hej!
En fråga på diffar!

Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?


Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo


Med 500 whp lär en 188 vantrivas rätt fort.
Kör på 210 om du vill ha något mer hållbart säger jag.

Attans, det ville inte jag höra. Jag har en BMW Motorsport-188 LSD-diff som jag hade tänkt knöla ner i min bil. Jag kommer inte att köra med 500whp men kanske, om allt går vägen, 350 eller så. Tror du att det skulle hålla, eller är även den effekten gränsfall och en 210 behövs?

Jag har 188 på min bil och det funkar fint. Men jag har å andra sidan 330 vevaxelhästar, inte ~590.
Lätt bil och rimlig effekt så håller det! thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Christian Jansson skrev:
OscWan skrev:
Christian Jansson skrev:
Toobb skrev:
Hej!
En fråga på diffar!

Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?


Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo


Med 500 whp lär en 188 vantrivas rätt fort.
Kör på 210 om du vill ha något mer hållbart säger jag.

Attans, det ville inte jag höra. Jag har en BMW Motorsport-188 LSD-diff som jag hade tänkt knöla ner i min bil. Jag kommer inte att köra med 500whp men kanske, om allt går vägen, 350 eller så. Tror du att det skulle hålla, eller är även den effekten gränsfall och en 210 behövs?

Jag har 188 på min bil och det funkar fint. Men jag har å andra sidan 330 vevaxelhästar, inte ~590.
Lätt bil och rimlig effekt så håller det! thumbs up

Super, många tack! Då fortskrider planen

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Toobb skrev:
Hej!
En fråga på diffar!
Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?
Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo


Det beror på hur du skall använda bilen.
400 hk och slicks på bana som ren tävlingsbil med rullande starter brukar vara gränsen för 188 kronhjul.
Är det rallycross eller asfaltrally så tar det tuffare på grejerna då finns det tractive prylar med bättre medbringare om du vill åka 188 storlek alt 210.
Är det en korvkioskbil så hade jag gått direkt på 210 storlek.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... , 158, 159, 160   >>
23 besök idag (690942 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande