Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (71827 totalt) |
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Porsches modeller.
OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||
Skiljer sig längden på svärden mellan 911 och 944? orsaken till frågan är att jag lurar lite på att fimpa orginal-svärden och köra med 935-svärd istället - men går det att bara köpa 935 svärd och skruva dit?
och - vad händer egentligen med geometrin... Har sett 935-kit där det finns 2 eller 3 hål för främre infästningspunkten. Tänket är att man behåller den inre punkten men flyttar upp den yttre för att bibehålla nån sorts geometri på fjädringen - men man får ju istället en annan geometri. Den axel som trailingarmen rör sig kring förkjuts ju uppåt i ytterkant. vad blir följden? Överhuvudtaget så tycker jag det verkar suspekt - trailing armar bak... (En fråga som troligen passar bättre i allmänt - men jag ville posta den här för det var den första tråden i sektionen!) _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Går det att köpa program och odbcII kontakt som passar till Porsche gt3 cup.
Skulle vara skönt att kunna kolla felkoderna innan man ringer in det stora gardet. Pelle M _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
||||
beror på årsmodell ,finns det obdII kontakt kanske vanligt obd scanner funkar är det en rund kontakt som ex sitter i bågen , /bosch/modas (porsche cup specifikt alt bosch motorsport ) _________________ Torbjörn Andersson |
||||
Här finns verkstadshandboken för 930: http://cannell.co.uk/Manuals.htm _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||
Någon som kan ge lite råd ang sving armar bak. kaross är en -65 912 och svingarmar från 911 Sc i aluminium. Stämmer inte! fel bredd. Vad göra?? Förmodar att SC armarna inte stämmer överens med chassit. Måste ja skaffa turbo armar?
_________________ Jonas Berglund |
||||
obs. -69 förlängdes hjulbasen 57mm. Dvs du har troligtvis en SWB om den ej är ombygd.
Bakskärmarna? Tror att pelicanen har ställbara svärd för swb. Gå gärna in på www.early911.se för mer info. Vad är slutmål med bilen? 911R? Tycker personligen att en swb med moderna däck är det optimala. Bosse Edit: ombyggnad från SWB till LWB sänker värdet på bilen radikalt. _________________ Bosse johansson |
||||
Ja visst.. jag säljer så det är bara PMa _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Letat lite på nätet nu om ombyggnation från swb-lwb på 912:an. Det blir nog att svetsa nya inre fästen på torisionsröret för att få de å stämma. Kan ju inte ha swb då jag har 930 låda och axlar.
Men är det någon som har lite tips om hur långa svärden är org. på lwb då jag har uniballs och och sväeden ej är org. ( Är ju en bra utgångspunkt:).. ) _________________ Jonas Berglund |
||||
Hur är motorerna i 944a turbon?
Går det att plocka nån effekt ur dem utan att det sprutar delar? Vad klarar dem att varva? Växellådor likaså, vad klarar dem i effekt? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jag har gjort den ombyggnaden...för ett gäng år sedan Flytta inre fästet så det passar för dom nyare bärarmarna. Jag har oxå ett svagt minne av att bussningen till svädet inte är samma...jag körde med delrin bussningar iaf. Jag har en avkapad sc tub liggande över . _________________ Pelle Persson |
||||
v-lådor audibaserat men med oljekyl (slinga) populärt att bygga 3liters Turbo dock 8ventilstopp dessa kan 944 som går rätt okej http://www.lindseyracing.com/mm5/mer eller närmare http://www.arkblad.com/motor.htm _________________ Torbjörn Andersson |
||||
Pelle , hur går det med SC tuben Eller finns det någon annan som har en SC tub liggande? _________________ Jonas Berglund |
||||
Håller på att uppdatera en Cayman S med ett Cat-back system. Bultarna som sitter med splines på främre röret var rostiga och flera av dem gick därför av när jag försökte dra loss dem. Är det Porsche som gäller för att få tag på nya, eller finns det andra alternativ? Hur får man enklast ur skallen som sitter kvar - är det värme och våld som är bästa strategin?
_________________ |
||||
Kan nu svara på min egen fråga - en vanlig spindelledsavdragare från Biltema gjorde att jobbet gick som smort _________________ |
||||
Jag håller ögonen öppna för att byta ut min sjua mot en tidig 911. Helst skulle jag vilja hitta en med den tidiga fronten och inte för mycket rost att laga. Ingen targa eller cab.
Pris max 150tkr Vad ska man tänka på och vad ska man undvika? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Motor Byt motoroljan Byt oljefiltret Uppföljning: Byte av motorinklädnad nedtill [30 perioder] kontrollera beträffande oljeläckor Byt luftfiltret(en) Kontrollera skicket på motorfästena (efter 48 och 96 månader; sedan var 24:e månad) [10 perioder] Kylsystem: Kontrollera skicket på alla slangar, ledningar och anslutningar Kylvätskeslangar: Kontrollera slangarna beträffande skador, läckage och slitage Kontrollera alla anslutningar beträffande skador, läckage och korrekt montering Kontrollera beträffande skarpa kanter som kan skada kylslangarna Byt om nödvändigt Kontrollera bränsleledningar, slangar och kopplingar beträffande läckage och skador Byt tändstiften (var 80 000:e km/48:e månad) [90 perioder] 1 artiklar varav 0 är valfria Tändstift: Byt tändstiften Drag åt enligt specifikation Kontrollera multiremmens(arnas) skick och spänning, byt eller justera vid behov Multirem: Kontrollera beträffande separationer, sprickor, skador eller förslitning Kontrollera beträffande inblandning av olja eller fett Kontrollera beträffande förhöjd remljud Byt ut remmen(arna) om nödvändigt Uppföljning: Byt drivremmen/remmarna [110 perioder] Byt multiremmen(arna) (var 80 000:e km) Multirem: Byt ut remmen(arna) Kontrollera inställning, spännare och löphjulet(en) om monterade Kontrollera avgassystemet (kontrollera skick och montering) Avgassystem: Kontrollera avgasrör och ljuddämpare beträffande rost och skador Kontrollera beträffande läckage på avgasrör, ljuddämpare och svetsar Kontrollera fästpunkterna Kontrollera avgasrörets montering Kontrollera värmesköldet(arna) (om sådan finns) beträffande skador och korrekt montering Kylsystem: Kontrollera om det finns läckor. Kontrollera frostskyddsvätskans nivå och koncentration, fyll på vid behov Kylsysteminspektion: Kontrollera beträffande läckage och korrekt funktion Kontrollera kylvätskenivån, fyll på om nödvändigt Kontrollera kylsystemets frostskydd, korrigera om nödvändigt Kontrollera alla synliga slangars, ledningars och anslutningars skick Kontrollera att kylaren inte är skadad eller tilltäppt utvändigt Kontrollera luftintagsöppningen med avseende på skador och externa hinder Koppling, växellåda och slutväxel Koppling: kontrollera pedalhöjden Manuell växellåda: kontrollera om det finns läckor Manuell växellåda: Kontrollera växellådan beträffande läckage, fyll på olja om nödvändigt Manuell växellåda: byt oljan (var 160 000:e km) Manuell växellåda: Byt olja Differential(er): byt oljan (var 160 000:e km) Differential(er): Byt olja Automatisk växellåda: byt oljan (var 160 000:e km) Hydraulvätska för automatväxellådor: Byt olja Automatisk växellåda: byt oljefiltret (var 160 000:e km) Filter för automatisk växellåda: Byt filtret Automatisk växellåda: kontrollera om det finns läckor Automatisk växellåda: Kontrollera beträffande skador och läckage, fyll på om nödvändigt Drivaxeldamasker: kontrollera beträffande läckage och skador Drivaxeldamasker: Kontrollera damasker beträffande skador, läckage, slitage och korrekt montering Koppling: kontrollera pedalens spelrum Kopplingspedal: Kontrollera det allmänna tillståndet Kontrollera beträffande frigång och korrekt funktion Kontrollera pedalgummin (rekommenderas) Drivaxlar: kontrollera skicket (kontrollera beträffande skador och läckage) Drivaxlar: Kontrollera beträffande förhöjd glapp och skador Kontrollera beträffande läckage, fyll på om nödvändigt Kontrollera skicket på växellådsfästena (efter 48 och 96 månader; sedan var 24:e månad) [10 perioder] Styrning Kontrollera servooljenivån, fyll på vid behov Styrinrättningens spindelleder: kontrollera beträffande skador och spel Styrinrättningsdamask: kontrollera beträffande skador och läckage Bromsar Kontrollera bromsvätskenivån, fyll på vid behov Bromsvätska mängd: Kontrollera bromsvätskenivån, fyll på om nödvändigt (beroende på bromsklossarnas förslitning) Byt bromsvätskan (var 24:e månad) [80 perioder] 1 artiklar varav 0 är valfria Bromsvätska: Töm systemet Byt bromsvätskan Lufta systemet Kontrollera systemets korrekta funktion Kontrollera bromsledningar, slangar och kopplingar beträffande läckage och skador Bromsledningar och -slangar: Kontrollera bromsledningar beträffande skador, läckage och korrosion Kontrollera alla slangar beträffande skador, läckage och sprickor Undersök alla anslutningar beträffande skador och läckage Kontrollera monteringen av samtliga slangar och rör Kontrollera alla slangar beträffande skarpa böjar och/eller vridningar Kontrollera att bromsledningarna och slangarna är dragna med tillräckligt avstånd till skarpa kanter, rörliga delar eller avgasystemet Kontrollera bromsklossarnas tjocklek Bromsinspektion: Kontrollera bromsklossarnas tjocklek; byt ut om nödvändigt Kontrollera beträffande inblandning av bromsvätska eller smörjmedel Kontrollera/justera handbromsen Handbroms: Kontrollera funktionen hos handbromsen Kontrollera spelrum; justera om nödvändigt Kontrollera det allmänna tillståndet Kontrollera skicket på skivbromsarna Skivbromsar: Kontrollera bromsskivornas tjocklek Kontrollera bromsskivorna beträffande sprickor, förslitning eller skador Kontrollera bromsskivornas förslitning Hjulupphängning, hjul och däck Kontrollera fastsättningen hos hjulupphängningens inställningsbultar (båda fram och bak) Kontrollera däcktrycken och justera vid behov Däck (inkl. reserv): Kontrollera ringtrycket (kalla däck), fyll luft om nödvändigt Kontrollera fordonets verktygssats (rekommenderas) Kontrollera mönsterdjupet och slitagemönstret på samtliga däck, inklusive reservdäcket Däck (inkl. reserv): Mät mönsterdjupet Kontrollera förslitningsmönster Kontrollera beträffande skador på sidoväggarna Kontrollera beträffande skärsår och genomslag Fel som upptäcks ska rapporteras till kunden Kulleder: kontrollera skicket (kontrollera beträffande skador och spel) Kulleder: Kontrollera kulleder beträffande glapp, slitage och skador Kontrollera tätningarna beträffande skador, läckage och sprickor Elsystem Kontrollera funktionen hos kupévarningslamporna Kontrollera funktionen hos ytterbelysningen Kontrollera strålkastarna och lyktorna samt signalhornets funktion Belysning och signalhorn: Kontrollera fram- och bakljus beträffande korrekt funktion och skador Kontrollera blinkers och varningsblinkers beträffande korrekt funktion och skador Kontrollera bromsljus beträffande korrekt funktion och skador Kontrollera signalhornet beträffande korrekt funktion Kontrollera strålkastarnas inställning, justera vid behov Strålkastare: Kontrollera att bilen är korrekt lastad och att ringtrycket är korrekt; fyll på luft om nödvändigt Kontrollera ljusinsatser beträffande skador Ställ strålkastarinställningen (om monterad) på instrumentpanelen på sin grundinställning Kontrollera strålkastarnas inställning, justera om nödvändigt Hämta felkoderna från samtliga kontrollsystem Interiör Byt damm- och pollenfiltret Damm- och pollenfilter, S typ Byt filterelementen Rengör filterhuset Kontrollera krockkuddarna visuellt avseende externa skador (efter 48 och 96 månader; sedan var 24:e månad) [20 perioder] Kontrollera krockkuddarna beträffande skador Kontrollera ratten beträffande yttre skador Kontrollera enheter på passagerarsidan (om monterade) beträffande yttre skador Kontrollera ytterligare enhet(er) (om monterade) beträffande yttre skador Kontrollera att enheter inte är störda av dekaler el. dyl. Kontrollera att varningslampan fungerar korrekt Kontrollera säkerhetsbälten beträffande skador, förslitning och funktion Säkerhetsbälten: Kontrollera säkerhetsbältenas spännen beträffande skador Kontrollera säkerhetsbältenas väv Kontrollera säkerhetsbältenas låsningsfunktion och spännare Kontrollera låsen Kontrollera fästpunkterna Kontrollera säkerhetsbältenas höjdjustering (om monterat) Exteriör Kontrollera vindrutetorkarna och spolningssystemet; fyll på spolarvätska vid behov Kontroll av vindrutetorkare Kontrollera torkarnas funktion Kontrollera torkarintervallet Kontrollera skicket på torkarbladen Kontroll av vindrutespolare: Kontrollera spolarvätskan, fyll på vid behov Kontrollera spolarmunstyckenas riktning och funktion Justera vid behov Kontrollera strålkastarspolningssystemet (i förekommande fall) Strålkastarspolningssystem: Kontrollera funktionen hos systemet Kontrollera spolarmunstyckenas riktning och funktion, justera om nödvändigt Kontrollera spolarvätskan, fyll på vid behov Kontrollera alla kablar, ledningar och slangar avseende skador och att de ligger korrekt Kontrollera den nedre motorkåpan och titta efter skador Bukplåt: Kontrollera beträffande skador och korrekt montering Kontrollera alla monteringpunkter Bakdörrar och fällbara sidor: kontrollera funktionen hos reglarna, låsen och gångjärn Endast cabriolet: kontrollera störtbågens skyddssystem (var 24:e månad) [10 perioder] Testkörning Kontrollera motorns funktion Kontrollera kopplingens funktion Kontrollera växellådans funktion Kontrollera styrningens funktion Kontrollera bromsarnas funktion Kontrollera uppvärmningens/luftkonditioneringens funktion Kontrollera fjärrkontrollens funktion Kontrollera framsätena Kontrollera parkeringsbromsarnas funktion Kontrollera parkeringshjälpens funktion Kontrollera farthållarens funktion Kontrollera stabilitetsprogramkontaktens funktion (Porsche stabilitetsmanagement [PSM]) Kontrollera samtliga funktioner på instrumentbrädan _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Skruva banåkabil PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (71827 totalt) |