Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kumho Ecsta V70A, köpte Federal 595 RS
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (77108 totalt)
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



ok, kommer med lite/mycke synpunkter och tankar om det intryck det gett på mig

Var uppe på Hasslösa och körde konbana i helgen och skulle testa dessa för första gången.
Måste klargöra att jag HAR R-däck som jag tror (hoppas testa i år) är snabbare än dessa men det får tiden utvisa...
Skaffade dessa av den anledning att det är ett mycket klibbigt "gatdäck"
Precis som många andra långloppsteam och liknande där en lägsta nivå på tredwear finns.

Man ska inte jämnföra dessa med R-däck !
Detta är en sorts kompromiss, för mig då man vill/orkar inte hålla på att byta hjul fram och tillbaka på träffarna. Defenetivt ett BRA däck för det endamålet.

Slitage efter 30 mil åkning till banan: obefintligt, alla "stroppar" fanns kvar.
Komforten kan jag inte uttala mig om så mycket men de uppfattades mycket tysta ( i min väldigt oisolerade bil ;-) och kändes som man lätt kunna nöta 100mil ner till ringen och förhoppningsvis även tillbaka... Om nu man inte har "njutit" bort all slityta... ;-)

Rent körmässigt var det lite svårt att avväga vilket tryck som man skulle använda.
R-däck ca 2,0-2,2 varm o gatdäck pratas om 3,0 ??
Gick in lite mitt i mellan och startade runt 2,2 kall fram o 2,0 bak.
Min bil är ju inte så tung ( ca 770) och på två stintar på konbana hinner ju inte tempen jobba upp så mycket men första intrycket var GOTT med grepp pang på som kalla.
Har kört med Goodyear F1:or tidigare som gatdäck och de var "halare" direkt som kalla.

Kom upp i ca 2,5 fram o 2,2 bak varma och det kändes som det fungerade bra, sänkte dock lite senare till 2,0 kall fram och 1,8 kall bak som resulterade i min snabbaste repa under hela dagen ( skilde 6 tiondelar på 1,20 lång slinga) kan även vara så att man nött in banan bättre o bättre, vet inte... missade dock att kolla varmtryck.
Kändes inte det minsta "mjuka" i stommen som vissa gatdäck gör vid lägre tryck och bilen betedde sig väldigt välkammad, inga kast eller släpp överhuvudtaget mjukt och fint och förhoppningsvis snabbt oxå :-)

Som sagt, detta ÄR inte ett R-däck men för dom som är tveksamma en väldigt god kompromiss.
Kommer DEFENITIVT köpa dessa igen när det behövs mer "klibb-däck"

Kan återkomma efter nästa "riktiga" körning med mer feedback hur de beter sig under ett längre körpass.
Kan tänka mig att de skulle fungera bra som regndäck med tanke på mönsterutformning, har dock inga fakta.

over and out, for this time

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



Vilken feedback jätte tack ! Vad tror du om en kompromiss på en 4 driven turbo . R888 bal och de däck du testa fram. Fördelning på Porschen är tydligen 95/5%

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
hermes
norrtälje
Här sen Okt 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Pentén skrev:
Svante?


var inte nere på mantorp och kar kört sönder bilen lite , men hoppas på att kunna köra lite snart när bilen är fixad.

svante

_________________
svante hedlund
Citera
Dr_J
Tumba
Här sen Sep 2010
Inlägg: 17



Testade dessa på Gotland Ring förra helgen, så här såg det ut framåt eftermiddagen:



Har ingen erfarenhet av r-däck, så jag köpte dessa för att testa lite. Kanske normalt att lite gummi skavs av på detta sätt. (Varm)Däckstrycket låg på runt 2.1 bar och däcktempen var uppåt en 70 C mot slutet. Däcken kändes lite hala, men mindre däckskrik jämfört med de tidigare gatdäcken...

_________________
Jörgen Engström
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Så såg mina ut efter en dag på Kinnekulle också. En del av det du ser är även uppplockat gummi från banan som har knådats ut till däckmönstrets kant, allt kommer inte från et egna däcket.

Jag kunde inte se något ojämnt/konstigt slitage på mina däck och efter lite körning på konbana och gata så har gummiresterna skrubbats bort och däcken ser fina ut.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211



Tänkte dela våran erfarnhet med Federal 595 RS-R. Efter at kjort up 3-4 sett R888 kjöpte en uppsätning 595 RS-R från däckonline...

Vi var noyd med greppet och slitage jamnfört med R888. Lite lettare å kjenna vart grensen mellan grepp och inte grepp var och i fölge loggen ca 10-15 sekunder langsamera änn R888 BTG på Nordslingan.
Vi kjörde på 2,2-2,3bar varma däck som både verkade och såg fint ut med tanke på slitage.

MEN efter 38 varv på Nordslinga forrige helg så däcken så her ut thumbs down
Ser ut som det är en skarv i däck banen som börjar lossna
Var tydligast vänster fram, men såg ochså tendens vänster bak och högre fram...

Vänster fram:





Vänster bak:




Höger fram:



_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Jag har hört talas om de där sprickorna på ett engelskt Miataforum men det verkade som problemen var isolerade till en batch som hade sålts i Holland, för inga Miataåkare i England hade fått dessa problem. Nu verkar det dock vara mer spritt än så eftersom dessa kom från Däckonline.

Mina är också från Däckonline och har gått en dag på Kinnekulle (c:a 20 mil), en kväll på Sturup (c:a 7 mil), två dagar i lättare bana/konbana (kanske 10 mil totalt) och c:a 200 mil på gata och jag har inte uppmärksammat något liknande på mina däck, men jag ska kolla dem noga när jag tar av dem från bilen i veckan. Jag har för övrigt 205/50 R15 89W på 8"x15" fälg, bilen väger c:a 1130 kg.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



Sett liknande sprickor på enskilda Toyo, Kumho och nu Federal. Det finns nog exempel från alla tillverkare (kanske i olika grad, men ingen är helt felfri, om man nu ska se detta som ett fel som kunnat undvikas med rimlig kvalitetskontroll)
Ingen ger ju någonsin garantier men vissa tillåter reklamation (med det hjälper inte alltid, badwill sprids såå mycket lättare än goodwill).
En del påstår att det ska finnas märkningar längs sidan där slitbaneskarvarna är så du kan se om det är där sprickorna är, men jag har inte hittat nån logik i det (märkningarna bestäms ju av vulkningsformen ).

Maila bilderna till leverantören och se vad de säger.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2092



Inte kul att se de sprickorna, men som Niklas säger: Det kan vara en dålig batch.

Det jag undrar är hur stommarna känns?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211



Tänkte skicka et mail til Däckonline men har tyvärr inte kvar beställningsnummeret. Ska forsöka skicka et mail direkt til Federal.

Däcken kjändes bra ut trots lite "obalans" som vi trodde det var... Men forstod at något var fel når det bara blev värre och värre. Men inte kul at veta at man har haft 215 km/t på GPS gjennom Fuchsröre med dom där däcken >

Dimension är forövrigt 205/50-15 produserat vecka 13 i 2011... Bilen väger 1020kg fulltankat utan förare.

_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Victor. skrev:
Jag har hört talas om de där sprickorna på ett engelskt Miataforum men det verkade som problemen var isolerade till en batch som hade sålts i Holland, för inga Miataåkare i England hade fått dessa problem. Nu verkar det dock vara mer spritt än så eftersom dessa kom från Däckonline.

Mina är också från Däckonline och har gått en dag på Kinnekulle (c:a 20 mil), en kväll på Sturup (c:a 7 mil), två dagar i lättare bana/konbana (kanske 10 mil totalt) och c:a 200 mil på gata och jag har inte uppmärksammat något liknande på mina däck, men jag ska kolla dem noga när jag tar av dem från bilen i veckan. Jag har för övrigt 205/50 R15 89W på 8"x15" fälg, bilen väger c:a 1130 kg.


Jag har nu kollat och jag har sprickor i alla fyra däcken. Dock mest/tydligast på de som satt fram. Ska ta bilder imorgon.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Här är de utlovade bilderna.

Dessa två däck har tydligast sprickor, varv det till höger är värst:


De här två har bara antydningar till sprickor:


Sista bilden syns det knappt något på men kolla i mitten av däcket i höjd med fingret så syns ett litet märke. Sådana märken är det över hela däcket även om det syns dåligt på bilden.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493



Synd För priset är ju helrätt på dom.

_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8993



En kompis köpte RS-R i somras från dackonline o han har också spricka rakt över däcket. Är det nån som inte har spricka på sina däck?


Till min dimension har dom bara RS, nån som vet om även RS drabbats av sprickan i däcket?


Har kört med Hankook RS2 som har treadwear 200 men vill nu testa lite mjukare gatdäck.
Federal RS treadwear 180
och RS-R treadwear 140

Hur står sig Falken FK-452 eller Avon ZZ3 mot dessa däck?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



RallyQuattro skrev:
En kompis köpte RS-R i somras från dackonline o han har också spricka rakt över däcket. Är det nån som inte har spricka på sina däck?


Till min dimension har dom bara RS, nån som vet om även RS drabbats av sprickan i däcket?


Har kört med Hankook RS2 som har treadwear 200 men vill nu testa lite mjukare gatdäck.
Federal RS treadwear 180
och RS-R treadwear 140

Hur står sig Falken FK-452 eller Avon ZZ3 mot dessa däck?

Det är mycket möligt att det är RS-R i din dimension också, vad jag vet så har RS-R ersatt RS men Däckonline har inte ändrat överallt på sidan (gissningsvis de dimensioner som de hade som RS, nyinlagda dimensioner har fått heta RS-R direkt).

Falken FK-452 är ett helt vanligt gatdäck med treadwear på 300. Avon ZZ3 verkar ha 240 i treadwear vad jag kan hitta, men det klassar jag nog också som "vanligt gatdäck". Det finns en del Bridgestone Potenza-varianter i den häraden också.

Annars finns Yokohama AD08 (180 i treadwear) och Toyo R1R (140 i treadwear) i kategorin "halv-R-däck".

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8993



okej, då blir det nog till att pröva RS-R i sommar,
men är det nån som reklamerat sina däck med sprickor i ?
Vad har ni fått för svar..?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Jag körde med RS-R på min Cayman S förra säsongen och här är litet intryck!

Tycker de gick tyst och bekvämt på vanlig väg. Betydligt tystare än original däcken (Michelin som iofs var 19"). Bra grepp på vanlig väg. Körde ett par gånger på bana i regn och det klarade de bra. Bra grepp och förutsägbart beteende. När det torkade upp gick det också bra att få upp temp utan att de överhettade. Var inte mycket köra i torrt, men vad jag kunde se så slets de inte alls så farligt. Kan absolut tänka mig köpa däcken igen som en kombination av gat/ban däck, då de verkar klara bägge bra.

_________________
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Är det nån som fått svar från Däckonline eller Federal ang. sprickorna?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Peedster
Stockholm/Solna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 31



Hej,

Jag letar efter dessa däck i 18" men hittar ingen leverantör son kan få fram dessa däck just nu..!

Någon som har nåt tips?

Tacksam för svar!

/Peter

_________________
/Peter Johansson
_________________
Porsche 944 TURBO -87
Audi SQ5 -13
Citera
tommyf
Siljan, Norge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 9



Har også fått disse sprekken i bakdekkene 235/40-17. Dekkene har rullet 200 mil (tur-retur Ringen). Ikke brukt på banen. Har kjort toppfart og ble helt uggen når jeg sjekket disse i går:

_________________
Tommy Fjeld e30M3 7.43 BTG
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8993



Alltså är det ingen av er som har sprickorna som vågat reklamera däcken än

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Däck för banåka
Kumho Ecsta V70A, köpte Federal 595 RS
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (77108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande