Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kumho Ecsta V70A, köpte Federal 595 RS
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (77098 totalt)
cmon
Kalmar
Här sen Jul 2012
Inlägg: 12



BMW-DJ skrev:
cmon skrev:
Väcker liv i tråden igen!

Har 17x9.5 fram och 18x10.5 bak.
Idag sitter det bak 295/35 och fram 265/35.

Vill köpa Federal 595 RS-R då jag var nöjd med dem på min subaru innan.

Men hittar dem bara på camskill. Då närmsta storleken är 255/40 samt 285/30.

Vad tror ni om detta?


Om du kollar på däckonline så kolla både på kategorin "racerdäck" och på kategorin "sommardäck" de lägger olika batchar på dessa två kategorier så man kan hitta olika dimensioner och olika priser på dessa.


265 17 finns ej under racedäck.
Hittar inga federal 595 rs-r alls på varken sommar eller racedäck.

Vad tror ni annars, passar 255/40 samt 285/30 mina fälgar eller skiljer det för mycket mot befintliga 265/35 samt 295/35?

_________________
Simon Karlsson
Corvette C5 Z06 -02 480 hk.
Superstage 1.27,69
Mantorp 1.32,57
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



cmon skrev:
BMW-DJ skrev:
cmon skrev:
Väcker liv i tråden igen!

Har 17x9.5 fram och 18x10.5 bak.
Idag sitter det bak 295/35 och fram 265/35.

Vill köpa Federal 595 RS-R då jag var nöjd med dem på min subaru innan.

Men hittar dem bara på camskill. Då närmsta storleken är 255/40 samt 285/30.

Vad tror ni om detta?


Om du kollar på däckonline så kolla både på kategorin "racerdäck" och på kategorin "sommardäck" de lägger olika batchar på dessa två kategorier så man kan hitta olika dimensioner och olika priser på dessa.


265 17 finns ej under racedäck.
Hittar inga federal 595 rs-r alls på varken sommar eller racedäck.

Vad tror ni annars, passar 255/40 samt 285/30 mina fälgar eller skiljer det för mycket mot befintliga 265/35 samt 295/35?


255/40 kan du köra på 9,5" fälg

Jag hittade under 255or sommardäck i alla fall:
http://www.dackonline.se/cgi-bin//rshop.pl?PoD=121__R-164299__X

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
cmon
Kalmar
Här sen Jul 2012
Inlägg: 12



Ja, letade lite dåligt kanske...
Men hittar dem inte i bra storlek till bak däcken.
Har då hittat Michelin Pilot Sport Cup, dock inte dem riktigt i rätt storlek, men närmare i storlek 295/30.
Idag har jag 295/35. Då enligt kalkylatorn här http://www.rullomkrets.se/ så skiljer det 4,44% i omkrets. På gränsen eller vågar man köra på det?

_________________
Simon Karlsson
Corvette C5 Z06 -02 480 hk.
Superstage 1.27,69
Mantorp 1.32,57
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



cmon skrev:
Ja, letade lite dåligt kanske...
Men hittar dem inte i bra storlek till bak däcken.
Har då hittat Michelin Pilot Sport Cup, dock inte dem riktigt i rätt storlek, men närmare i storlek 295/30.
Idag har jag 295/35. Då enligt kalkylatorn här http://www.rullomkrets.se/ så skiljer det 4,44% i omkrets. På gränsen eller vågar man köra på det?


Åker du inte 4WD så är allt under 5% hur lugnt som helst.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



cmon skrev:
Ja, letade lite dåligt kanske...
Men hittar dem inte i bra storlek till bak däcken.
Har då hittat Michelin Pilot Sport Cup, dock inte dem riktigt i rätt storlek, men närmare i storlek 295/30.
Idag har jag 295/35. Då enligt kalkylatorn här http://www.rullomkrets.se/ så skiljer det 4,44% i omkrets. På gränsen eller vågar man köra på det?


Alla storlekar finns inte inne hela tiden, men om du letar efter en specifik storlek på däck skulle jag rekommendera att du först på in på tillverkarens hemsida för att se vilka storlekar de tillverkar, sedan kan du leta på olika siter efter de storlekar du kan tänka dig.

Michelin Pilot Sport Cup är ett väldigt annorlunda däck jämfört med Federal RS-R, bland R-däcken skulle jag nog säga att dessa är varandras motsatser. Rekommenderar verkligen inte att du blandar dessa två men de tänkte du väl knappast heller.

Om du går ner i rullomkrets på bakdäcken kanske du skall försöka matcha med motsvarande minskning på framdäcken. Att sätta på ett däck med mindre rullomkrets är ju sällan något problem när man kör bana. Lite lägre utväxling blir det ju men risken att däcket tar i någonstans minskar. Hastighetsmätaren kommer ju visa lite fel och det kanske ser lite märkligt ut om hjulen inte fyller ut hjulhusen ordentligt.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
cmon
Kalmar
Här sen Jul 2012
Inlägg: 12



Det får bli R888 runt om istället nu... Federal hade inte dem storlekarna som jag behöver i sitt sortiment heller.

Tack för hjälpen ialla fall

_________________
Simon Karlsson
Corvette C5 Z06 -02 480 hk.
Superstage 1.27,69
Mantorp 1.32,57
Citera
SH
Västra Frölunda
Här sen Feb 2014
Inlägg: 74



Kolla med Mr Hankook i gbg,han om någon har åsså det just nu bästa däcket Hankook Z221 TD i dom flesta dim o kan leverera.....har köpt mina där i allafall i dina dimisioner 255+295.....(billigare än Tyskland)

_________________
Sven Hammarström
Citera
The_Kid
Karlskrona
Här sen Aug 2014
Inlägg: 19



SH skrev:
Kolla med Mr Hankook i gbg,han om någon har åsså det just nu bästa däcket Hankook Z221 TD i dom flesta dim o kan leverera.....har köpt mina där i allafall i dina dimisioner 255+295.....(billigare än Tyskland)


Har du länk eller kontaktuppgifter?

_________________
Jens Liljeström
Citera
SH
Västra Frölunda
Här sen Feb 2014
Inlägg: 74



Hallo igen!

Vart nere på ringen för o se VLN i helgen o testa hankook TD-däcken på Söndagen.....men tyvärr blev det ju inget av dom p.g.a den tråkiga händelsen på Lördagen med ännu tråkigare utgång.

Hankook Z221 TD-däcket (som många verkar glada i) köper du bäst o billigast just nu i Sverige hos
gubbarna på www.Samlarbilar.se i Göteborg Tel 031-403063 eller Christer Mr Hankook him self på tel 0738-446510 DOM kan leverera o kan bokstavera till ordet service åsså...Dom är dessutom Scandinaviska rep för HANKOOK MOTORSPORT EUROPA o har hela deras program av Slicks,regn o intermediumdäck samt Z221 o Z22 m.m. o dessutom har dom Nordeuropas största lager av Hankookdäck både i nytt o begagnat dessutom! Till mycket bra priser o kan ev lev till banan åsså!
O det dom inte har skaffar dom fram snabbt o smidigt som dom gjorde för mej,Tack tack.
Vet att dom håller låg profil o har massor av annat jobb med racing m.m o dom har inte heller självutnämt sej som typ "Generalagent för Hankook" o att dom har ensamrätten till olika däck SOM typ folk från västgötaslätten.....o som inte kan leverera enl löften,gruppköp,specialpriser m.m.
Tror dom ska vara på ELMIA i helgen tillsammans med Timeattack.nu o hos några andra där....

Hoppas budskapet gick fram riktigt....GOD HELG RACERS

_________________
Sven Hammarström
Citera
Cosworth
Nybro
Här sen Maj 2009
Inlägg: 30



Funderar på Federal 595 Rs-R eller Kumho Ecsta XS KU36, någon som kan dela med sig av lite åsikter? kanske har provat båda?.

Mvh Linus

_________________
Linus Johansson
Citera
Däck för banåka
Kumho Ecsta V70A, köpte Federal 595 RS
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (77098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande