Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MG B GT V8 Sebring 1972 - lackad!!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (58474 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Då var det dags att lägga upp projektet.

Jag håller på att renovera min gamla MG som jag haft som sommarbruksbil de senaste åren. Det är min mammas gamla bil från början, hon kommer bli jätteglad när hon får se vad jag gjort med den

Målet med bilen är en kul bil som nästan enbart kommer att köras på bana. Jag vill dock gatregga den av två skäl: Nürburgring och eventuellt Roadsport, dock går planerna mer och mer åt modsporthållet. Men primärt är det ringen som gäller för denna bilen

Interiören blir strippad men med en hel del kolfiberdetaljer. Den som lever får se

Jag vill att bilen ska se ut som en MGC GT Sebring, men ha lite häftigare grejer under skalet.

Jag började riva bilen i slutet av 2008, och projektet har tagit ganska lång tid. Nu är det dags att snart börja sätta ihop grejerna. Jag väntar bara på rostlagning och installation av bur för att kunna forsätta.


Spec:
MG B GT 1972

Motor:
Rover V8 3.5 liter från RPi Engineering

Växellåda:
Borg Warner T5

Hjulupphängning:
Individuell bakvagn från Hoyle Engineering med Quaife LSD
Framvagn från Hoyle Engineering
Avo coilovers runt om.

Bromsar:
Ventilerade skivor fram med fyrkolvsok från HiSpec motorsport
oventilerade skivor bak från någon Ford (fråga Hoyle )

Bur från Safety devices.

Blästrad kaross:



Under demontering:



Motor:



Bakaxel:






_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



OJ va kul projekt.
Kommer bli en skön racebil med V8:an. thumbs up

VAD har hänt med höger bakruteram?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Lillen skrev:

VAD har hänt med höger bakruteram?

Ajdå, du såg det

Jag råkade välta vaggan på karossen när jag skulle köra iväg den till blästringen...
Men det är ingen fara, det kan bankas upp ganska lätt

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



En engelsk bil?
Jag är skeptisk

När är det planerade datumet för premiärturen i passagerarstolen?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
En engelsk bil?
Jag är skeptisk

När är det planerade datumet för premiärturen i passagerarstolen?

2012 kommer du förhoppningsvis få dig en tur i en engelsk bil med rost och elfel!

Jag arbetar hårt nu för att den tidsplnen skall hålla. Jag har alla grejer, däremot blir det andra inblandade som man inte kan ha kontroll över. Men det är fullt möjligt.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Det här kommer att bli nice!

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Hur mycket knuff är det i en sån maskin?

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
erikjakan skrev:
Hur mycket knuff är det i en sån maskin?

/Erik

Jag har faktiskt inte fått något dynorun på den än. Jag gissar på runt 200 hk i min maskin.

Jag har inte beställt med så mycket vassare grejer pga den blivande ombesiktningen. Bilen är så pass lätt att det redan nu är på gränsen. Skillnaden mot original är att den är balanserad och lite finare kanaler i topparna.

Jag såg ditt bygge också som ser mycket fint ut. thumbs up
Hur gör du med besiktning som ombyggt fordon, din bil borde ha ganska liknande spec som min med vikt och effekt kan jag tänka mig?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
DAW
Vejbystrand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 14



Kul med ännu en GTS, har själv byggt en som jag kört i Roadsport B några säsonger.
Fantastiskt bygge, den hjuluppngningen ser fin ut. Hur har du det med höjden på bilen fram,är det kortare stötdämpare än orginal satsen? Har själv funderat på denna framvagnen. Har orginal framvagn på min med kortare och hårdare fjädrar, bak bladfjädrar med volvo axel. Min är besiktigad som ombyggt fordon med volvo B23 med Weber 48or, Hk är angivet som orginal från volvo (har 205+ idag), bör var samma för dig, effekt enligt det som är kopplat mot motornummret. Har inte orkat lägga upp någon tråd på min. Skall bli spännande att följa detta! Men en vädjan skippa kolfiber i inredningen! /Rolf



_________________
Rolf Dawidzon
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
DAW skrev:
Kul med ännu en GTS, har själv byggt en som jag kört i Roadsport B några säsonger.
Fantastiskt bygge, den hjuluppngningen ser fin ut. Hur har du det med höjden på bilen fram,är det kortare stötdämpare än orginal satsen? Har själv funderat på denna framvagnen. Har orginal framvagn på min med kortare och hårdare fjädrar, bak bladfjädrar med volvo axel. Min är besiktigad som ombyggt fordon med volvo B23 med Weber 48or, Hk är angivet som orginal från volvo (har 205+ idag), bör var samma för dig, effekt enligt det som är kopplat mot motornummret. Har inte orkat lägga upp någon tråd på min. Skall bli spännande att följa detta! Men en vädjan skippa kolfiber i inredningen! /Rolf



Härligt Rolf! Dig har jag varit och titta på när du kört, och spanat på din fina bil

Kul att du fått på Minilights på den och den orange:a fronten, riktigt snyggt!

Får man lova att fråga hur du gjorde med regbesiktningen, SFRo säger ju att MGn får ha c:a 125 kh enligt deras intyg. Jag hade ju hoppats på den generella regeln 15kw/100kg.

Frågan om Hoyles framvagn är lägre vet jag inte, men AVo-dämparna är ställbara både i höjd och rebound. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jämförelsen är mot framvagnen med Armstrong-dämparna, men jag tror att det blir mycket likt din setup, fast mer justerbart. Det var därför jag slog till, det och de ventilerade skivorna. Ifall du har vägarna förbi GBG så får du gärna komma och kolla på grejorna. Dock är inte framvagnen ihopmonterad än (och kommer nog inte bli på några månader).

Intressant att du kvalar in i roadsport B, frågan ifall jag kommer undan med det. Min bil ligger nog mer mot A med tanke på motorvolymen. Vi får se, jag har inte kollat in reglementet så noga än. Vi får hoppas på lite härliga fighter sen

Angående bakvagnen så vet jag inte hur mycket bättre det blir gentemot den stela axeln. Jag tror att det kommer att vara ganska liten skillnad faktiskt i prestanda. Hela paketet väger lika mycket, fast nästan all vikt blir ofjädrad istället. Man kan ju ställa hjulvinklarna och lite sådant, vilket är kul. Sen så tycker jag ju att skivor bak är lätt och fint att serva, men det är ju ett ilandsproblem. Egentligen kunde man ju kört på original bakaxeln, men det är ju alltid kul med prylar

Hehe, ang kolfibret så kan jag inte låta bli. Jag jobbar med det och har tillgång till en hel del unika material. Det blir ett litet showcase för min leverantör, och inte med någon typ av kolfiber du sett innan. Det kommer att se relativt tidsenligt ut, och gillar man det inte så kan man alltid byta tillbaka. Haha, du får helt enkelt bilda dig en uppfattning när det är klart

Grattis till en fin bil iaf Rolf, den är fantastisk den gröna. Den måste gå fint med den motorn!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Mycket spænnande!!

Denna tråd ska foljas med storsta intresse!

//Ricky.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



Jag hoppas att du tröttnar på projektet och slumpar iväg delarna till vrakpris. Du har lyckats pricka in de prylar som jag går och fantiserar om till ett kul MGB-projekt! (...och eftersom det än så länge är dagdrömmar bygger jag på ny GT-kaross i RV8-utförande från BMH)

Var har du hittat alu-fronten?

Lycka till med bygget!

/Peter

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (mk 1)
Veterankart TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



dvorak skrev:
erikjakan skrev:
Hur mycket knuff är det i en sån maskin?

/Erik

Jag har faktiskt inte fått något dynorun på den än. Jag gissar på runt 200 hk i min maskin.

Jag har inte beställt med så mycket vassare grejer pga den blivande ombesiktningen. Bilen är så pass lätt att det redan nu är på gränsen. Skillnaden mot original är att den är balanserad och lite finare kanaler i topparna.

Jag såg ditt bygge också som ser mycket fint ut. thumbs up
Hur gör du med besiktning som ombyggt fordon, din bil borde ha ganska liknande spec som min med vikt och effekt kan jag tänka mig?
ok, det lär finnas potential för mer med andra ord . Jag ska regga med en 150 hk maskin med överladd, siktar på runt 180 hk till reggningen! Mvh erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Peter Svelenius skrev:
Jag hoppas att du tröttnar på projektet och slumpar iväg delarna till vrakpris. Du har lyckats pricka in de prylar som jag går och fantiserar om till ett kul MGB-projekt! (...och eftersom det än så länge är dagdrömmar bygger jag på ny GT-kaross i RV8-utförande från BMH)

Var har du hittat alu-fronten?

Lycka till med bygget!

/Peter

Tackar för lyckönskningarna. Det känns som största puckeln är avklarad. Nu ska det ju snart börja byggas.

Alufronten köpte jag från MG Motorsport i England, den passar dock bara med sebring-breddarna.
Glasfiberframskärmarna har ju ruskigt dålig passform. Jobbar på två pluggar som ska gjutas av så att man har en form med skärmar som passar. Så ifall någon behöver reservskärmar så kommer det att gå smidigt att lösa.

Blir det någon bankörning med din MG?

Erik: Det borde finnas potential för lite till, men Rover 8:an är inget effektmonster direkt. Men annars kan man ju alltid stoppa in en 4.6 litare

Lycka till med regbes, det känns som att det kanske blir lite nervöst Viktigt att hålla sig till gränserna, annars hade det blivit supernervöst

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Läckert bygge!
Kommer följas så håll tempot uppe nu!!

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Coolt bygge

om det hjelper med besiktningen har jeg papirer fra AustinMorris om at de godkjente ombygning til V8 i MGB. Brevet er datert 12. Januar 1982 og signert av En Mr. Keatley som var Principal Engineer der. Den norske bilprovningen har godkjent dette som bevis for at karosseriet klarer okt effekt.

Jeg ar også noen papirer fra MGOC om deres inntyg på å montere BOP V8 i en MGB.

Selv monterer jeg en Blacktop Ford Zetec i min GT, sammen med Hoyle framvagn, Classic Conversion Engineering K-link bakaksel oppheng, Ford Type 9 girkasse og RallyDesign frambremser.

Bklir interessant å folge med på kolfiberdetaljene. Har selv fundert på å gjore noen mindre kolfiber deler til min GT.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



dvorak skrev:
Alufronten köpte jag från MG Motorsport i England, den passar dock bara med sebring-breddarna.

Blir det någon bankörning med din MG?


Jo jag såg att det var en Sebringfront, men jag tänkte att din källa kanske hade obreddade alu-fronter också. Har bara sett i plast hittills.

Ingen bankörning med MG:n än. Rädd att den skulle kännas för slö för att vara rolig på bana. Originalrenoverad med BMH-certifikat (matching numbers etc). Bara modifierad med polybussningar, 7/8" kränghämmare och neg. camber-bärarmar. Gjorde susen för väghållningen! Men jag håller mig på kurviga småvägar där den passar bäst. Det får nog bli något annat för bankörning...

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (mk 1)
Veterankart TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



dvorak skrev:
Erik: Det borde finnas potential för lite till, men Rover 8:an är inget effektmonster direkt. Men annars kan man ju alltid stoppa in en 4.6 litare
Macklins Hult rör ju lite på sig med 4,1L, så nog går det att få lite knuff i dem.
Men 100 litershästar blir det ju inte så lätt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Tjenare Peter !
Det var på tiden att du la upp en tråd Har du fått henne på hjul än ?
Är hemma hela V7 annars

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Ska bli kul att följa! MGC GTS är verligen vackra bilar, speciellt denna som jag hittade i en gammal MG-tidning! Borrani-fälgar med svarta ekrar och polerade fälgbanor lyfter bilen ytterligare!



Per[/img]

_________________
Per Sjöberg
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Tack alla för kommentarerna, jag har inte riktigt haft tid att följa upp. Men nu har jag lite tid att slö död på

Sonus skrev:
Coolt bygge

om det hjelper med besiktningen har jeg papirer fra AustinMorris om at de godkjente ombygning til V8 i MGB. Brevet er datert 12. Januar 1982 og signert av En Mr. Keatley som var Principal Engineer der. Den norske bilprovningen har godkjent dette som bevis for at karosseriet klarer okt effekt.

Jeg ar også noen papirer fra MGOC om deres inntyg på å montere BOP V8 i en MGB.

Selv monterer jeg en Blacktop Ford Zetec i min GT, sammen med Hoyle framvagn, Classic Conversion Engineering K-link bakaksel oppheng, Ford Type 9 girkasse og RallyDesign frambremser.

Bklir interessant å folge med på kolfiberdetaljene. Har selv fundert på å gjore noen mindre kolfiber deler til min GT.

Hej! Kul med ditte bygge. Jag sneglade lite på det innan jag bestämde mig för Rover 8:an. Kul val med Zetec, det är en fin motor.

Synd att du inte håller till lite närmre, hade varit kul att titta på. Ska upp till Ålesund imorgon, men det är ju inte riktigt Trondheim

Dokumentet gällande effekt i karossen är högst intressant. Har du det i digital form?

Peter: Kolla med MG Motorsport, de handknackar den själva (eller iaf via någon nära kontakt)z De kanske kan lösa det.

Jag håller med om att MGn original inte är så rolig på bana, man känner att den är gammal Men det är ypperlig på krokiga småvägar. Jag har kört min till Riviäran en sommar, det var kul

PerS: Fräsig bil du hittat där! Polerade fälgbanor är inte dumt. Får se vad jag väljer framöver.Alltid kul med tips! thumbs up

Niklas: Den Healeyn verkar gå riktigt fint, men 100hk/liter är lite väl extremt med en stötstångs-8:a. Som det ser ut nu tänker jag börja med 3.5:an som den är och sortera ut bilen ordentligt. Pålitlighet är viktigt för mig. Kommer då på vårruset föresten, något datum satt än? Hade varit kul att snacka i person.

Andreas: Sorry att jag inte ringt, men jag kan absolut meka v. 7. Jag skriver in det i min kalender redan nu!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MG B GT V8 Sebring 1972 - lackad!!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (58474 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande