Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Försäkring vid bankörning?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10973 totalt)
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
då mitt försäkringsbolag har stängt just när denna tanken slog mig så kan jag inte fråga dom.

så jag frågar här hur ni som använder vardagsbilen även på banan.

i mitt fall är det en honda och trygg hansa. men finns det något bolag som kan försäkra en bil även vid bankörningar? eller det kräver kanske att man är medlem i någon klubb som anordnar körningar och i sin tur har avtal med bolagen?

tacksam för svar.

mvh

_________________
Sammy Lundin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41545

Forumägare
Forumägare

om du kör BMW, kör på BMW-klubbens träffar och har bilen försäkrad hos BMW originalförsäkringar så kan du vara helförsäkrad som det är just nu iaf. Porscheklubben har liknande lösning med en eller några försäkringsbolag. De är de enda jag känner till. Kan ju finnas fler, vore intressant att höra isf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Jag ska höra på hondaklubbens forum oxå. Det är ju en väldigt aktiv klubb så de kanske har någon form av deal på deras träffar.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



bullen! skrev:
Jag ska höra på hondaklubbens forum oxå. Det är ju en väldigt aktiv klubb så de kanske har någon form av deal på deras träffar.


Honda bilförsäkrningen täcker inte bankörning.

Hondaklubben kör emd SMA-försäkrning på sina events.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71732&highlight=

Finns även denna länken som kanske kan ge lite extra svar !

mvh kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Får fördjupa mig i den länken. Har snabbläst lite via iphone men det gjorde inte mig klokare.

Jag kan inte byta försäkringsbolag under några omständigheter tyvärr. Så det är honda/trygghansa som gäller.

Så jag får ringa dom och höra noga om kriterierna de har innan man ger sig ut på banan.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Din plånbok är ditt försäkringsbolag.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Fastlane skrev:
Din plånbok är ditt försäkringsbolag.


Jag tror oxå det är så faktiskt, efter middag så VET jag exakt vad mitt bolag har att säga. men det är ju de som har 800k porschar som får ersättning av f-bolag vid olycka vid bankörning. Med öppna kort vart olyckan inträffat.

likaså en person i grannbyn som la sin evo 9 på sidan på sturup fick ersättning av f-bolaget då den var försäkrad och fick köras under de omständigheterna.

så jag hade gärna sett att man kan vara vagnskadeförsäkrad med en honda likväl som med en bmw på bmw klubbens banträffar. men sverige är ju fullt av roliga regler och undantag så man får se vad man får för dumt svar på frågan "men en bmw oavsett värde på bilen (10000-1,2 milj) får man svina runt med på bana men inte med en +200k honda?"

_________________
Sammy Lundin
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



bullen! skrev:
Fastlane skrev:
Din plånbok är ditt försäkringsbolag.


så jag hade gärna sett att man kan vara vagnskadeförsäkrad med en honda likväl som med en bmw på bmw klubbens banträffar. men sverige är ju fullt av roliga regler och undantag så man får se vad man får för dumt svar på frågan "men en bmw oavsett värde på bilen (10000-1,2 milj) får man svina runt med på bana men inte med en +200k honda?"


Det finns nog fler som jobbar på försäkringsbolagen som kör BMW eller Porsche så det är nog därför de undantagen finns...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Andreas Millbro skrev:
Det finns nog fler som jobbar på försäkringsbolagen som kör BMW eller Porsche så det är nog därför de undantagen finns...
Äh, reell marknadsekonomi och bra underbyggda case så går det att fixa för vem som helst.
Men det underlättar ju att ha lite volym/antal bakom och ett marknadsvärde i att fixa möjligheten.

Vill du fixa en individuell försäkring så går ju det, kolla på kraschförsäkringar för tävlingsbilar... 1/4 av värdet i självrisk och halva värdet i premie per år är ju nåt att sikta på (mycket grova siffror ur det dåliga minnet).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
det var absolut inte tillåtet att köra med sin honda på något annat ställe än på allmän väg enl trygg hansa. det gick heller inte att utöka sin försäkring för att få köra på några evenemang eller förarkurser alls. en dag på strippen/en dag på banan och liknande evenemang som ordnas för de som vill prova på var inte heller tillåtet.


men det går tydligen om man har en bmw? för inte åker folk runt i sina CSL med vetskapen om att någon nybörjare som bara vill sladda och tramsa (det existerar ju även om det inte är önskvärt) kommer med sin 7000:- volvo 740 och kröker en halvmiljoners bmw så det bara är att lägga den i pressen på skroten.

och det går med porsche oxå? att vara fullförsäkrad på alla bankörningar/nurburgring osv? för där kan det ju vara ett par miljoner som går åt h-vete om man knuffar av "fel modell" av en sådan och den råkar brinna upp.

hur gör ni som är försäkrade? vad har ni för bil och bolag? något klubbmedlemskap/licens för att det ska gälla?

_________________
Sammy Lundin
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Jag har en porsche 996 värd ca 300 ' och försäkrad i trygghansa. kollade vilkoren för några veckor sedan och färsäkringen gäller inte banåkning överhuvudtaget. (möjligvis Nordslingan) hade tidigare saluansvar och dom hade förut skrivit tävlingsåkning ej var tillåten.

Jag kör porschen som komplement på trackdays, annars föredrar jag tävlingsalfan eller långlopps peugot. '

att krascha porschen skulle vara surt, men vardagsekonomin skulle inte haverera. Jag brukar ligga på ca 95% istället för köra fullt ut som man kör gör vid tävling.

mitt åsikt är att skaffa en billigare bil, det roliga börjar när man kör på sin och bilens gräns.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



BMW-klubbens trafikförsäkring gäller väl enbart på BMW-klubbens "trackdays" där det är krav
på bara BMW's samt att alla fordonen är försäkrade ?

Samma sak med Porscheklubben tror jag !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Jatt krascha porschen skulle vara surt, men vardagsekonomin skulle inte haverera. Jag brukar ligga på ca 95% istället för köra fullt ut som man kör gör vid tävling.


jo, jag kan köpa ett par hondor till utan att fråga någon om lov. men det är ju inte något jag vill så därför hade jag velat ha en giltig försäkring och frågar således om det var genomförbart eller ej.

och om man så kör på 50% av sin och bilens förmåga så kan ju någon bakomvarande köra på 120% av sin förmåga och invalidisera både mig och min bil. Så det resonemanget köper jag inte som en lösning till att köra oförsäkrat.

jag skulle vilja prova några vändor med min honda. en lösning annars är att köpa en e36 m3 som verkar gå att försäkra genom bmw original och bmw träffarna. men det får inte ut hondan på banan och det är lite väl omständigt bara för att prova på tycker jag.

_________________
Sammy Lundin
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
BMW-klubbens trafikförsäkring gäller väl enbart på BMW-klubbens "trackdays" där det är krav
på bara BMW's samt att alla fordonen är försäkrade ?

Samma sak med Porscheklubben tror jag !


ej helförsäkring med vagnskada?

det är ju en nurburg olycka som lagas av f-bolag här på rejsa. Och en i grannbyn som fick sin evo fixad efter den rullade på sturup. så då måste det varit mer än trafik?

_________________
Sammy Lundin
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



BMWCS/BMWSC har genom en fast och mycket städad ordning (en del tycker säkert töntigt försiktig) fått förtroendet av BMW originalförsäkringar att (genom hårt sträckta tyglar) kunna se till att vagnskada gäller på just klubbens banträffar.

Det är mao ett förtroendeförhållande mellan just BMW originalförsäkring och BMWCS/BMWSC.
Vi som sköter hyfs och ordning på träffarna känner att det tungt åvilar oss att dessa förblir städade tillställningar så BMW originalförsäkring fortsätter att lita på oss. Den som har en "dyrbarare" bil och genom detta känner att hon/han kan använda den på bana för att utvecklas som förare är vad vi förstått tacksam för detta.


www.bmworiginalforsakring.se

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Jag har haft 30st bmw så det lär bli bmw nästa gång hör jag. För man lyckas nog inte få en vettig gällande försäkring som en liten ensam person.

Får väl prova på några superstagekörningar/konbana då man bara är en bil åt gången med hondan ;-)

_________________
Sammy Lundin
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



bullen! skrev:

ej helförsäkring med vagnskada?

det är ju en nurburg olycka som lagas av f-bolag här på rejsa. Och en i grannbyn som fick sin evo fixad efter den rullade på sturup. så då måste det varit mer än trafik?


Sorry, menade bilens försäkrning över lag, jag e kass på detta med vagnsskada respektiva trafik/hel/halv.

Efter att en viss "känd" Porsche med Yokohamareklam på, haft en olycka på ringen så vart deras skador lagade, men efteråt så vart deras försäkrning uppsagt.

Så "det" bolaget klassar nog troligen Ringen som bana nuförtiden.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



bullen! skrev:
Jag har haft 30st bmw så det lär bli bmw nästa gång hör jag. För man lyckas nog inte få en vettig gällande försäkring som en liten ensam person.

Får väl prova på några superstagekörningar/konbana då man bara är en bil åt gången med hondan ;-)


4-5 Juni på Bivaröd/Knislinge, jag skall köra igen, kom du med då så ser vi vem som e snabbast

anmälan på www.carkings.se

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
bullen! skrev:
Jag har haft 30st bmw så det lär bli bmw nästa gång hör jag. För man lyckas nog inte få en vettig gällande försäkring som en liten ensam person.

Får väl prova på några superstagekörningar/konbana då man bara är en bil åt gången med hondan ;-)


4-5 Juni på Bivaröd/Knislinge, jag skall köra igen, kom du med då så ser vi vem som e snabbast

anmälan på www.carkings.se


Det blir min första körning isf så jag vågar inte hoppas på för mycket :-)

_________________
Sammy Lundin
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



BTG skrev:
BMWCS/BMWSC har genom en fast och mycket städad ordning (en del tycker säkert töntigt försiktig) fått förtroendet av BMW originalförsäkringar att (genom hårt sträckta tyglar) kunna se till att vagnskada gäller på just klubbens banträffar.

Det är mao ett förtroendeförhållande mellan just BMW originalförsäkring och BMWCS/BMWSC.
Vi som sköter hyfs och ordning på träffarna känner att det tungt åvilar oss att dessa förblir städade tillställningar så BMW originalförsäkring fortsätter att lita på oss. Den som har en "dyrbarare" bil och genom detta känner att hon/han kan använda den på bana för att utvecklas som förare är vad vi förstått tacksam för detta.


www.bmworiginalforsakring.se


Alfaromeo och Alfaklubben har samma deal och den gäller bara på Alfaklubbens träffar.
Citera
Allmänt banåkaforum
Försäkring vid bankörning?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10973 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande