Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Allmänt om att bli snabb på RaceTown i Stockholm! | 1, 2 >> 8384 besök totalt |
tjenare
körde nyss ett par pass på RaceTown i stockholm som förberedelse för RBC rejset den 17'e. lyckades trots endast 14 minuters körnig komma ner i låga 27'or. notera att detta var första gången för mig på innomhusbana! proffsen kör ju på 25'or, och jag tror mig veta var tiden finns att hämta... i mitten av chicanen innan sisstakurvan bromsar jag, här tror jag att om jag bara lättar på gasen och får bättre flyt så kommer jag att spara in en halvsekund... ytterligare en halvsekund bör man nog kunna ta i dubbelhöger längst upp på banan, här bromsar jag fortfarande in i den första... ska dit på lördag eftermiddag/kväll o träna mer, kan ju behövas! vad tycker ni som har mer erfarenhet av banan? /Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
om jag hittar en halvsekund genom att inte bromsa i chikanen, så kommer jag att köra 25.2X nästa pass
tidsvinster finns efter start o mål och hela vägen genom "huset". _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
hmmmm, funderade på det jag också... men samtidigt känns det som om jag maxar vad bilen klarar där, jag menar, man går ju nästan med fullgas efter de två första svängarna in under huset och ut på "rakan" eller hur?
hur mycket bromsar/gasar ni in i dubbelhögern efter "rakan"? /Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
jag brukar ta ett par meter på framförvarande just i dom 2 första svängarna efter start o mål.
i huset finns det ett spår (långsamt) med nån som jagar och ett snabbt spår när man får åka ifred (fast det kommer inte hända i rbc). _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Tjena Alex. Ett bra tips är annars att åka dit på söndag kväll - sent. Då brukar många ur det lite snabbare gänget vara där och tjuvträna. Där kan du alltid hitta någon som kan ge lite tips. Låga 27-or låter ju som en helt okej start! /MVH _________________ -- |
||||
mm, mjo, jag har problem med att veta var jag ska tangera i den första svängen, altså den direkt efter start o mål... ska man tangera sent, liksom kasta in bilen nästan helt utan att bromsa för att få större valmöjligheter in i de följande? det e så jag gör iaf!
/Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
tack för den positiva kritiken! _________________ A Eklöw |
||||
Ingen broms alls där - möjligen ett toksnabbt (upp-ner) gasuppsläpp innan första apex, men oftast (beroende på fästet) är det full gas genom hela kurvan. _________________ -- |
||||
va det jag trodde! tackar! ska skriva upp alla tips så att jag kan gå igenom det igen när jag ska iväg o träna lite på RaceTown i helgen... tack alla för tipsen! uppskattar det verkligen... /Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
Som någon sa , följ efter någon snabb chaufför så lär du dig mycket snabbare....
T.ex Dude kan du följa efter, han är ju iaf snabb på träningarna |
||||
den enda som kör fult är en kille i gult
håll utkik efter en gulblå hjälm. om den kommer i närheten, så kommer du förstå varför vi har nackkragar _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
haha, antar att det här är någon form av intärn kamp! blanda inte in mig i den bara _________________ A Eklöw |
||||
när fredrik är på banan är hämnden urskillingslös. alla kan råka ut för den (spelar ingen roll om du gjort honom nåt eller inte), men jag dom flesta gångerna.
tur för fredrik att han är på semester nästa tävling, så han slipper förnedringen med svartflagg för ful körning redan på gridden. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
men in i första kurvan då? använder ni bromsen här över huvud taget? jag gör det, har ju som sagt inte kört så mycke... men jag tror att man inte skulle behöva det, bara släppa gasen och kasta in karten?
hur gör ni? /Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
rätt kanske?
det finns ett otal olika sätt som är lika rätt. pröva dig fram tills det känns rätt _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
var där i lördags igen och tog ett stort antal varv...
lyckades komma ner i 26'or (bra för en nybörjare tycker jag ) frågan är vara, ska man luta sig i karten eller inte...? har hört om de som lutar sig in i kurvorna för att få mer styr, funkar det? _________________ A Eklöw |
||||
Näe man lutar sig UTÅT i kurvorna.... låter konstigt men det funkar faktiskt riktigt bra på hyrkart... speciellt i start&mål kurvorna och Bro kurvorna.... |
||||
Det gäller att få upp innerhjulet bak, eller åtminstone minska greppet rejält. Då minskar understyrningstendenserna kraftigt och det går att köra genom kurvan utan så mycket sladd, plus att när man enbart har drivning på ytterhjulet så hjälper det till att svänga karten genom kurvan när man gasar. Vid inbromsning är det dock tvärtom, där gör det ojämnt fördelade greppet bak att karten tvingas ut i kurvan. Det är jobbigt med stel axel bak
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
hmmmmm, tackar för tipsen, gissade på det där med den stela bakaxeln... ska prova det nästa gång!!!
det e ju lite trist när man tar en kurva för att när sladden nästen e över känna hur den stela bakaxeln liksom tvingar motorn att bromsa lite, men nu kanske det e slut med det!!! _________________ A Eklöw |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Allmänt om att bli snabb på RaceTown i Stockholm! | 1, 2 >> 8384 besök totalt |