Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie)
tråden läst  
65928 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3, 4, 5  Nästa sida>>
 
   
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jan 2012 15:13     Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie) Citera

Tänkte att det kanske är på tiden att ge en projekttråd på banbilen som aldrig fick smaka på bana. (Förrens i år?)

Idag ser den ungefär ut såhär


Motor Original 4x4 med:
Rwd/rs500 grenrör
Rwd cosworth svänghjul (lättare)
Vibra-technics motorkuddar
Forge rs500 ic (60mm tjock)
Borttagen AC
Biltema tändspole med MSD 8.5mm Superconductor tändkablar och Bosch platinumstift
Öppet OMP luftfilter
Rejäl vevhusventilation
Grupp A kamrem och (modifierad) Grupp A toppackning
"330kittad" MSD 580cc spridare,3bars mapsensor,wgklocka 34psi, grundchip (numer mappat av mig själv)
Totalt omgjort kylsystem: Davies Craigs värsta elvattenpump + deras digitalakontroller för att även styra kylfläktarna
Utbytt till bättre alukylare och monterat 2st Spalfläktar
3" Mongoose avgassystem med 3.5" slutpipa utan katalysator

Drivlina:
Orginal MT75 låda
Original sierra cosworth fälgar
205/50 15" Toyo Proxies R888 på 10mm spacers
slitsade och ventilerade bromsskivor 270mm fram med tarox belägg
ventilerade bak med tarox belägg

Kaross:
Bortskrapade asfaltsmattor och allmänt bantad (borttagen AC, stereo, dämpmattor, värmesköldar osv)
OMP fjäderbensstag fram

Tyvärr har denna bil så lång historia att jag summerar den fort så vi kan börja blicka framåt


Vevlagerras på nyköpt bil


Växellådsras efter det bytts motor


Krockad höger bak men körde nå rattlåsrace endå


I brist på banbil så kasta över r-däcken på bruksarn och piska på bana!


Nyköpt trimmotor


Vevlagerras pga klantning


_________________
Alexander Stenvall


Senast ändrad av Big Al, 05 Maj 2013 21:45, ändrad totalt 4 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Mar 2012 16:03     Citera

Bytte vevlager och oljepump på den senaste cossien då den knackade under belastning


Finbild på den

(Ligger förresten ute på blocket av nya ägaren om nån är intresserad)

När jag bytt lager och konstaterat att den går som den ska osv så råkade jag byta till mig en Escort Cosworth mot den

Lastat å klart


Gammla däck och lite överlast kanske inte var så bra kombination ^^


Bilen på sitt nya ställe


Har hunnit montera powerflexbussningar i hela framvagnen och sett att mina gula konidämpare med spax fjädrar som jag råkade ha liggandes kommer att passa , så kommer nog gå svänga med Escorten också


_________________
Alexander Stenvall


Senast ändrad av Big Al, 05 Maj 2013 21:43, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Mange K
stockholm/järfälla






Här sedan: 06 Apr 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Mar 2012 16:25     Citera

Escorten ser ut som den kommer från rimbo. Right?


_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Kör 5-axligt
Vw caddy tdi -08
A6 2.0 tfsi S-line bruksbil -09
A3 2.0 tfsi quattro kulbil-07
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Mar 2012 16:36     Citera

Faktiskt inte, kommer från Umeå där den stått i ett garage några år isärskruvad pga motorhaveri.
En kompis till mig som ägt den men han har numer flyttat till Uppsala så därför min gammla Sierra Cosworth säljs där


_________________
Alexander Stenvall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jun 2012 18:04     Citera

Vart ut å luftat den efter vinterns dvala, märkte endel fel som man inte märkt på vinterväglag under testkörningarna i vinter.

Hade pyspunka på ett däck, en ventil som läckte så man var tvungen byta.
Kopplingen slirar eller så spinner r-däcken på aningen vått väglag. (tror mer på den första)
Hade för lite styrservoolja samt lite för slappa remmar till den. Märkte även att oljan var rosa till färgen så antar att det är dags att tömma systemet och byta. Vad rekommenderas för svängåka olja till styrväxeln?

I övrigt så har man lämnat in motordelar till lokale motorrenoveraren för genomgång för att få till en lämplig motor till substitut rejsern (Escort Cossien).
Behövdes göras rättså mycket på den tyvärr, borrning block, slipning vev, ta av stakarna på bredden och slipa in kolvringarna.


_________________
Alexander Stenvall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
zoddri
Umeå






Här sedan: 01 Maj 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jun 2012 18:46     Citera

en projekttråd!

Det var ju på tiden i alla fall


_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
BMW F650 -98 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jun 2012 21:58     Citera

Hehehe jo nog var det på tiden.
Bara synd det inte händer så mycket på bilarna så det blir nån rolig tråd å följa


_________________
Alexander Stenvall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
therealpinto
Skellefteå






Här sedan: 09 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2012 07:08     Citera

När får vi se om någon av bilarna kan svänga konbana då? ;-)

/Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2012 11:31     Citera

Gustav förhoppningsvis väldigt snart
Har besiktning imorrn Fre så då får vi se om man får köra till evenemangen eller om man måste traila med överlast ^^
Har jag tur (vilket jag aldrig verkar ha..) så håller den längre än bruksarn som jag besiktade i Tisdags ... den skickade en drivaxel dagen efter


_________________
Alexander Stenvall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Jun 2012 23:13     Citera

Då var bes avklarad, UA denna gång så nu kan man köra till evenemangen, men ...
Hittade dock lite egna fel:
Ena bromsklossen fram var klappslut men självklart så "råkade" man ligga hemma på nya Ferdo-belägg så fick bli ett snabbyte.
Dumpventilen kärvar, så ska prova smörja upp och se om det blir bättre.
Har soppaläckage vid filtret så svängde förbi lokale Bosch-reservdelskrängaren och handlade ett nytt så blir att byta det snart.
Har ett litet vattenläckage vid en pinnbult som jag råkade dra av och borrade in i en kylkanal när jag skulle gänga upp, trodde dock att det var fixat när jag använde kemisk-metall. Finns det nått bra gängtätningsmedel som tål lite temp?
Sen till de lite värre felen:
Kopplingen slirar rejält trots bättre beg lamell.
Sen så glappar styrväxeln rättså mycket

Får se när man orkar ta tag i problemen så man kanske kan köra nångång


_________________
Alexander Stenvall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jun 2012 06:20     Citera

Började demontera min gamla bruksbil för att ta delar till den nya samt till cossien och upptäckte detta ...

Gula ställbara Koni, och jag som tyckte att framvagnen kändes ganska bra på den ^^


_________________
Alexander Stenvall


Senast ändrad av Big Al, 05 Maj 2013 21:46, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
zoddri
Umeå






Här sedan: 01 Maj 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jun 2012 14:53     Citera

Åmsele på söndag då eller?


_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
BMW F650 -98 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
therealpinto
Skellefteå






Här sedan: 09 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jun 2012 15:04     Citera

Fällfors på söndag! :-)

/Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2012 07:07     Citera

Som det ser ut nu blir det ingen av dem
Måste iaf minst få ordning på styrglappet innan det blir konbana och som min bilpark ser ut justnu så har jag inte mycket tid att kika på det :\


_________________
Alexander Stenvall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2012 16:16     Citera

I brist på annat så tog jag ut cossien på jobbet och cornerweightade den.
1340kg med mig i och halvtank
670 på vardera sida
700kg fram och 640kg bak
Måste säga att det är tyngre än jag trodde, har lättat fruktansvärt mycket på bilen så trodde absolut att jag skulle hamna under 1300kg.
Trodde även att det skulle skilja mindre mellan bak och fram då jag bland annat flyttat batteriet till skuffen för att bättra på viktfördelningen.

Men nu vet man iaf vars man ska fortsätta lätta


_________________
Alexander Stenvall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
zoddri
Umeå






Här sedan: 01 Maj 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2012 17:40     Citera

"Bara" att börja titta på glasfiberdetaljer då, har för mig att RP Glasfiber har färdiga delar och det ligger ju i grannbyn Har du inte skinninredning och annat jox i den också?


_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
BMW F650 -98 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2012 00:57     Citera

Blir tyvärr att behålla inredningen, vill att bilen ska vara som i monstergarage dvs "appear to look stock"
Har faktiskt tittat på RP men de har inga delar som ser ut som orginal.
Så vi får se vad man hittar på för att få ner vikten.
Det man hittills gjort är att skrapa asfaltsmattorna, tagit bort endel dämpmattor, tagit bort värmeplåtar, kastat ut AC:n med allt som hör där till, bytt kupéfläkt till en som är gjord helt i plast, lättat motorn bland annat på onödiga delar runtom, bytt ut vattenpumpen till en elektrisk, rensat bilen på allt vad stereo heter, t.om lättat mattan i bagaget ^^

Det som tyvärr blivit tyngre är IC, kylare, grenrör och avgassystem. Det vart dock vinst på annat plan ^^

Bakstötisen är trasig och har hittat glasfiberförstärkt "orginal" så kan bli att man även handlar en fram också då de båda är fyllda med någon form av skum som standard och de väger i sin tur endel.


_________________
Alexander Stenvall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
zoddri
Umeå






Här sedan: 01 Maj 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2012 13:59     Citera

RP kan ju gjuta av befintliga delar också, men jag antar att det väl kostar nån spänn extra. Minns jag kollade upp detdär en gång i tiden när jag hade Golfen. thumbs up


_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
BMW F650 -98 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jul 2012 21:05     Citera

Ja då har man gjort nått vettigt .. igen
Hade kört in en skruv i ena bakdäcket så bytte till Ferdo belägg på båda bak när man lix hade hjulen borta.
Så nu sitter det Ferdo DS2500 runtom

Tog även tag i styrproblemet, hittade att ena knutkorset på styraxeln var dålig men som tur var "råkade" man ha en skrot-sierra ståendes så tog hel styraxel från den och vips har man numer exakt styrning

Däremot hittade jag ett lite större bekymmer, oljepluggen läcker.
Försökte dra åt men det är mer eller mindre inga gängor kvar nu (var iofs inte så bra innan men ...)
Så frågan är nu hur får man oljepluggen tät?
Sitter gängtejp på den nu då jag visste att gängorna var halvkassa. Kan det räcka med att dra några varv till tro?
Är ett alutråg.
Att byta tråg är inte att ens fundera över ... än, då det är 4x4 med ena drivaxeln igenom tråget. Så slipper gärna det jobbet ett tag.


_________________
Alexander Stenvall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Big Al
Skellefteå






Här sedan: 28 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jul 2012 19:04     Citera

Trodde jag hade en väldigt smart lösning på oljepluggsproblemet.



12mm dyvika, men tyvärr hade inte de lokala marinbutikerna någon hemma i den storleken

Finns det andra smarta sätt att plugga tråget? eller ska man måsta beställa efter en?


_________________
Alexander Stenvall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Simon
Växjö




Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 22 Feb 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jul 2012 06:26     Citera

Tråkigt när gängorna är borta, men det bästa måste vara att få i en RECOIL gänga, instatsgänga. Antingen köpa en sats själv och göra det eller åka till en verkstad och få det fixat.
Skall inte vara nån konstighet att göra på plats bara man är ser till att skölja ut ex aluspån som blir.

Lycka till!
Simon


_________________
Simon Ståhlman
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie)
tråden läst  
65928 ggr 
1, 2, 3, 4, 5  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>